Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Hendrikus

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Zou dit in het echt ook kunnen gebeuren(je zou raar opkijken). Je hebt trouwens ook een website raarmaarwaar.nl(of zoiets), daar staan soms ook rare dingen op.
In Ouddorp was men jaren geleden aan 't denken over vervanging van het kerkorgel. Op een zondag viel een orgelpijp tijdens de kerkdienst uit het orgel, rakelings langs de diakenbank. Dat heeft de besluitvorming aanzienlijk bespoedigd: er kwam een nieuw orgel...

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:Zou dit in het echt ook kunnen gebeuren(je zou raar opkijken). Je hebt trouwens ook een website raarmaarwaar.nl(of zoiets), daar staan soms ook rare dingen op.
In Ouddorp was men jaren geleden aan 't denken over vervanging van het kerkorgel. Op een zondag viel een orgelpijp tijdens de kerkdienst uit het orgel, rakelings langs de diakenbank. Dat heeft de besluitvorming aanzienlijk bespoedigd: er kwam een nieuw orgel...
Ik heb hier diep over nagedacht. :?
Dit is al te toevallig.
Complot van de organistenclan? :oO
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:
Hendrikus schreef:
Dit is al te toevallig.
Dát vertellen ze er in Ouddorp niet bij...
~~Soli Deo Gloria~~
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef:
Hendrikus schreef:
Dit is al te toevallig.
Dát vertellen ze er in Ouddorp niet bij...
Dat zou ik ook niet doen. :)
Letstalk

Bericht door Letstalk »

Hendrikus schreef:
Letstalk schreef:Ik denk ook wel dat het per kerkelijke gemeente verschilt. Door die 'uitbundigheid' zijn we wel een organist kwijtgeraakt.
Het was een goede organist (geschoold). Qua techniek was hij erg goed. Ook het begeleiden van de gemeentezang verliep niet naar wens. Op het moment dat de gemeente wilde inzetten was de organist al bij de derde noot. Het viel meer en meer op dat er steeds meer mensen hun mond dichthielden: 'We kunnen het niet bijhouden'. Het is zelfs gebeurt dat een predikant vanaf de preekstoel een opmerking daarover maakte in die zin van of de organist zijn tempo wilde aanpassen want anders zouden we wel zonder orgel zingen. De ds. is hier later wel op aangesproken dat dat niet kan.
De kerkeraad zat hiermee in een lastig parket, omdat zij het zich genoodzaakt achtte om dit met de organist te bespreken.
De organist heeft te kennen gegeven zich niet aan te willen passen, dus is hij er mee gestopt.
Het is wel jammer, maar je zou zeggen dat toch niet het onmogenlijke is gvraagd.
Het kan ook anders.
Een van onze predikanten was in z'n jonge jaren ook dirigent van een koor.
Wij zingen ritmisch, maar de gemeente heeft soms nog de neiging om -zoals in niet-ritmisch zingende gemeenten gebruikelijk is- elke regel pas in te zetten nádat de organist heeft ingezet. Het is wel eens gebeurd dat hij vanaf de kansel zei "Mensen, jullie mogen best op tijd, tegelijk met het orgel inzetten hoor", en vervolgens vanaf de kansel gewoon de inzetten aangaf en dus meedirigeerde.

Ik begrijp uit je verhaal dat die organist niet wenste te wachten als de gemeente weer eens te laat inzette. Een lastig item, want enerzijds moet je je als organist tijdens de eredienst natuurlijk dienstbaar opstellen, maar anderzijds: waarom zet die gemeente nou niet gewoon op tijd in? Het zegt dus niets over z'n kwaliteiten als begeleider, hooguit over z'n plooibaarheid in ongewenste situaties. Wordt niet al te gemakkelijk het zingen van de gemeente als een vaststaand en onveranderlijk gegeven gezien? 't Is vaak maar een kleine moeite om een bestaande wantoestand ten goede te keren. Er moet alleen iemand zijn die het lef heeft om zo'n wantoestand eens aan te pakken, zie bovengenoemd voorbeeld.
Het probleem is niet dat de gemeente niet op tijd inzet, maar hij wacht niet totdat de gemeente ingezet heeft.
Bij de andere organisten (4) merk je dat op het moment de gemeente inzet, de organist naar de volgende noot overgaat.
Je krijgt in iedergeval tijd om in te zetten.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bij het uitgaan van de kerk (OGG Bevervoorde) werd niet ritmisch "Uren, dagen, maanden, jaren..." gespeeld. Een gezang dat vaker in reformatorische kerken wordt gespeeld op oudejaarsdag.
Op de inhoud van dit lied zijn ook geen bezwaren in te brengen.

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Bij het uitgaan van de kerk (OGG Bevervoorde) werd niet ritmisch "Uren, dagen, maanden, jaren..." gespeeld. Een gezang dat vaker in reformatorische kerken wordt gespeeld op oudejaarsdag.
Bestaat van dit lied ook een ritmische versie dan? :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Bij het uitgaan van de kerk (OGG Bevervoorde) werd niet ritmisch "Uren, dagen, maanden, jaren..." gespeeld. Een gezang dat vaker in reformatorische kerken wordt gespeeld op oudejaarsdag.
Wel een
l a n g z a m e
en een
snelle
versie

-DIA-
wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:
Letstalk schreef:Ik denk ook wel dat het per kerkelijke gemeente verschilt. Door die 'uitbundigheid' zijn we wel een organist kwijtgeraakt.
Het was een goede organist (geschoold). Qua techniek was hij erg goed. Ook het begeleiden van de gemeentezang verliep niet naar wens. Op het moment dat de gemeente wilde inzetten was de organist al bij de derde noot. Het viel meer en meer op dat er steeds meer mensen hun mond dichthielden: 'We kunnen het niet bijhouden'. Het is zelfs gebeurt dat een predikant vanaf de preekstoel een opmerking daarover maakte in die zin van of de organist zijn tempo wilde aanpassen want anders zouden we wel zonder orgel zingen. De ds. is hier later wel op aangesproken dat dat niet kan.
De kerkeraad zat hiermee in een lastig parket, omdat zij het zich genoodzaakt achtte om dit met de organist te bespreken.
De organist heeft te kennen gegeven zich niet aan te willen passen, dus is hij er mee gestopt.
Het is wel jammer, maar je zou zeggen dat toch niet het onmogenlijke is gvraagd.
Het kan ook anders.
Een van onze predikanten was in z'n jonge jaren ook dirigent van een koor.
Wij zingen ritmisch, maar de gemeente heeft soms nog de neiging om -zoals in niet-ritmisch zingende gemeenten gebruikelijk is- elke regel pas in te zetten nádat de organist heeft ingezet. Het is wel eens gebeurd dat hij vanaf de kansel zei "Mensen, jullie mogen best op tijd, tegelijk met het orgel inzetten hoor", en vervolgens vanaf de kansel gewoon de inzetten aangaf en dus meedirigeerde.

Ik begrijp uit je verhaal dat die organist niet wenste te wachten als de gemeente weer eens te laat inzette. Een lastig item, want enerzijds moet je je als organist tijdens de eredienst natuurlijk dienstbaar opstellen, maar anderzijds: waarom zet die gemeente nou niet gewoon op tijd in? Het zegt dus niets over z'n kwaliteiten als begeleider, hooguit over z'n plooibaarheid in ongewenste situaties. Wordt niet al te gemakkelijk het zingen van de gemeente als een vaststaand en onveranderlijk gegeven gezien? 't Is vaak maar een kleine moeite om een bestaande wantoestand ten goede te keren. Er moet alleen iemand zijn die het lef heeft om zo'n wantoestand eens aan te pakken, zie bovengenoemd voorbeeld.
Wat mij betreft moet de gemeente geleerd worden hoe men dient te zingen. Op tijd inzetten dus. Ik heb dat wachten nooit zo begrepen. Waarom moeten de anti-muzikalen in dit soort situaties het nu winnen van degenen die er meer kaas van gegeten hebben?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Wel een
l a n g z a m e
en een
snelle
versie

-DIA-
Vertel! We leren hier graag iets bij.

[En waarom meld je dan dat het lied niet-ritmisch werd gespeeld?]
~~Soli Deo Gloria~~
Democritus

Bericht door Democritus »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Wel een
l a n g z a m e
en een
snelle
versie

-DIA-

Ja er zijn er nog enige die aan de 'oude' snelheden hebben vastgehouden. :hum
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Democritus schreef:
Hendrikus schreef:

He ojnr ijnbn dep9i pn 0h de08u ijb e0 uhe????
(Zulke duidelijke opmerkingen vragen om een even duidelijk antwoord. Nu goed dan?)

PS mag ik nog even opmerken dat dit bij het profane af is?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Democritus schreef:
Hendrikus schreef:

(Zulke duidelijke opmerkingen vragen om een even duidelijk antwoord. Nu goed dan?)

Hier ben ik vast te dom voor. Ik snap er in elk geval geen hout van :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Haha. Ik lag me een kriek. Een dergelijke 'forumgevatheid' heb ik nog niet eerder gezien. :haha
Democritus

Bericht door Democritus »

-DIA- schreef:
Democritus schreef:
Hendrikus schreef:

Oke mijn woordenschat is redelijk groot maar voor het woord profaan moest ik toch een woordenboek opzoeken. :livre Maar ik heb twee vertalingen:
- in enge zin: wereldlijk
- in brede zin: godslasterlijk

Maar beide vind ik niet echt van toepassing.

Zo ik in een ander topic nog niet weet wat de oude waarheid is. (Over onduidelijk gesproken). Weet jij niet wat ik met 'oude' snelheden bedoel. :super Tja DIA wie de bal kaatst....
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Plaats reactie