En da's wel even iets anders dan een tempo waarbij je zelfs een woord als ongerechtigheden al niet kunt zingen zonder halverwege naar adem te happen....memento schreef:Ik zou zeggen: één zin per adem...
Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen
Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen
~~Soli Deo Gloria~~
Ja, dat gebeurde dan bij de laatste psalm, en daarmee dachten ze dan te compenseren dat ze zelf de tijd uit het oog waren verloren... Alsof die paar seconden voor- en naspel dan nog zoden aan de dijk zetten...-DIA- schreef:Maar ik herinner me meerder predikanten die wel eens zeiden: Graag zonder voor- en naspel.
~~Soli Deo Gloria~~
Wij hebben kwalitatief goede organisten (op één na dan)
Pas speelde de organist die nogal eens commentaar krijgt op zijn spel.
Hij speelt zeer mooi, speel écht de tekst en dat raakt mij iedere keer weer.
Zo moeten de mensen wel nadenken bij wat ze zingen.
Toch zijn er mensen die dit niet kunnen waarderen, ook de kerkenraad weet niet altijd goed raad ermee.
(Ik denk dat het ook een gebrek aan muziekbeleving is.)
Nu hadden we pas een andere predikant.
Deze dankte ook in het dankgebed voor de talenten van de organist.
dat er zo prachtig gespeeld was...
Pas speelde de organist die nogal eens commentaar krijgt op zijn spel.
Hij speelt zeer mooi, speel écht de tekst en dat raakt mij iedere keer weer.
Zo moeten de mensen wel nadenken bij wat ze zingen.
Toch zijn er mensen die dit niet kunnen waarderen, ook de kerkenraad weet niet altijd goed raad ermee.
(Ik denk dat het ook een gebrek aan muziekbeleving is.)
Nu hadden we pas een andere predikant.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Héél mooi!Ariene schreef:Nu hadden we pas een andere predikant.
Tja, meestal worden met name de kosters en organisten alleen maar bedacht bij de nieuwjaarstoespraak.
ach, er wordt nog wel eens gebeden voor allen die in hoogheid gezeten zijn - en dat zijn de meeste organisten ookjvdg schreef:Héél mooi!Ariene schreef:Nu hadden we pas een andere predikant.
Tja, meestal worden met name de kosters en organisten alleen maar bedacht bij de nieuwjaarstoespraak.

~~Soli Deo Gloria~~
nou ja, totdat...

~~Soli Deo Gloria~~
Hmm, doet me denken aan de Koepelkerk in Renswoude...
't was geen bevel, maar een vriendelijk verzoek die vriendelijk gesteld werd.Gian schreef:In sommige kerken is de dominee de baas.
Dan krijg je dit soort dingen.
Wel een heel verschil met bazig, dat roept weerstand op.
En men kan veel verdragen als je voelt dat de degene die het vraagt
er last van heeft als er te vlug gezongen wordt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ik heb vrij veel volume in mijn longen dus ik haal wel meer dan een zin in een adem,Hendrikus schreef:En da's wel even iets anders dan een tempo waarbij je zelfs een woord als ongerechtigheden al niet kunt zingen zonder halverwege naar adem te happen....memento schreef:Ik zou zeggen: één zin per adem...
maar mijn man is veel kortademiger, dus heeft hij er meer moeite mee.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
De gemeente blijft, dominees zijn voorbijgangers. Een voorbijganger kan niet zomaar even de plaatselijke gang van zaken doorbreken met z'n wensen en voorkeuren.albion schreef:En men kan veel verdragen als je voelt dat de degene die het vraagtGian schreef:In sommige kerken is de dominee de baas.
Dan krijg je dit soort dingen.
er last van heeft als er te vlug gezongen wordt.
~~Soli Deo Gloria~~
Ik snap ook niet zo goed waar dat vandaan komt, de gedachte dat langzaam eerbiedig is. Vaak klinkt het nog niet eens eerbiedig. De eerste en laatste lettergreep van een zin worden nooit gelijktijdig ingezet dan wel afgerond omdat je 3 seconden de tijd hebt om te beginnen of te stoppen. Veel mensen gaan vaak een beetje beverig zingen omdat lastig is om een maat drie seconden lang op dezelfde toonhoogte te houden. Niet iedereen zingt hetzelfde tempo, er worden vaak rare draaien gemaakt en mensen brullen er met een zogenaamde tweede stem doorheen. Kortom, het is maar zelden mooi, laat staan eerbiedig.Hendrikus schreef:Ik moet er niet aan denken dat elke gastpredikant bij ons z'n tempovoorkeur aan de organist gaat dicteren. En al helemaal niet met redenaties als eerbiedig = zeer langzaam.albion schreef:Hij ervaarde het zo, hoewel hij niet in onze kringen is opgegroeid en regelmatig op de dansvloer stond in zijn jeugdjaren. Gevoel voor muziek had hij wel. En als die goede man dat nu liever hoort dan het snelle zingen waarom er dan geen rekening mee houde?Hendrikus schreef:Wat een dwaasheid. Alsof eerbiedig synoniem is met erg langzaam..albion schreef:Ik maakte dat herhaaldelijke keren mee, als ds. Dumarchie van Voorthuizen ergens preekte, dan werd de organist op vriendelijke wijze meegedeeld of hij eerbiedig wilde spelen.
Toen hij in Urk stond werd er erg langzaam gezongen. Ik weet niet hoe snel of langzaam ze er nu zingen. Het is al lang geleden dat ik daar ter kerke ging.
Een gastprediker zou zich niet moeten bemoeien met de lokale gang van zaken als het gaat om gemeentezang etc.
"Meegedeeld of hij eerbiedig wilde spelen" is sowieso al een contradictio in terminis...
Die hoog zit, kan laag vallen..Hendrikus schreef:nou ja, totdat...

Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
zo, was je d'r weer?Jongere schreef:![]()

~~Soli Deo Gloria~~
Zou dit in het echt ook kunnen gebeuren(je zou raar opkijken). Je hebt trouwens ook een website raarmaarwaar.nl(of zoiets), daar staan soms ook rare dingen op.Ariene schreef:Die hoog zit, kan laag vallen..Hendrikus schreef:nou ja, totdat...
![]()
![]()