Ik vraag me af of prof. Wisse het zo bedoelt heeft, namelijk dat bevinding los staat van de Schrift. Zeker wie de bedriegelijkheid van zijn eigen hart kent, zal niet zo snel spreken van waarheid búiten Gods vaste en onfeilbare woord om.Afgewezen schreef:Wat waar is, is waar. Ook al heeft iemand het nooit eerder gezegd.memento schreef:Bevinding zo los koppelen van de Schrift is Dopers...Afgewezen schreef:Tja, toch is het waar. Denk maar eens aan Adam en Eva die de stem van God hoorden aan de wind des daags.
Ook de Psalmen zijn een neerslag van de bevinding. Niet eerst de Psalmen, dan de bevinding, nee, eerst de bevinding, dán de Psalmen.
Zelfs het horen van het Woord van God is bevinding...
Tot de meest-rechtse Nadere Reformatoren toe is altijd vastgehouden aan de stelling dat bevinding opkomt en gegrond is op Gods woord. Waarom zou je verder willen gaan dan die stelling?
Overigens heb ik de uitspraak niet van mijzelf, maar van onze hooggeachte prof. G. Wisse.
Nee Afgewezen, de stelling dat bevinding los staat van de Schrift, is uiterst ongereformeerd, en zeer Dopers!