Waar staan teksten over.........

Eva

Re: Waar staan teksten over.........

Bericht door Eva »

Marco schreef:
Auto schreef:
Ariene schreef: Als het hart er niet in is, ja!

Wanneer je vanuit je eigen hart en geweten geen broek e.d. (als vrouw) kan dragen, prima! Maar laat jou norm geen plicht voor de ander zijn.
Dat wordt niet gezegd. Er wordt gezegd dus dat het 'een farizees gebod' is. Er wordt hier geoordeeld over mensen die leven naar deze geboden.

Er wordt in deze tijd wel heel gauw gezegd 'Maar laat jou norm geen plicht voor de ander zijn.' Misschien moet deze norm van jouw ook maar eens onder de loep genomen worden, want zo langzamerhand is dit wel het argument waarmee veel zaken die WEL naar Schrift en belijdenis zijn de vuilcontainer in worden gegooid.
Klopt. Maar wanneer een gebod gebracht wordt als ware het een op de schrift gebaseerd iets, dan heeft dat farizeese trekken. Namelijk: de Schrift zegt dat kleding ingetogen moet zijn en vrouwen geen mannenkleding mogen dragen (en andersom), en daarop wordt gebaseerd dat een legging niet mag. Er is dan geen sprake meer van een al dan niet lang genoege rok er overheen, nee, het gebod is op zich komen te staan en is niet meer voor discussie vatbaar. En dat dit gebod als bijbels wordt opgelegd is duidelijk; het bestaan van dit topic zegt genoeg.

Dat is nog wat anders dan dat men 'samen' afspreekt om geen broeken te dragen, bijvoorbeeld op een school. Als die afspraak volgens de regels van die school wordt gemaakt dan dienen ouders daar volgens de regels van die school op te reageren, of de kinderen naar een andere school te sturen. Net zoals ouders om dienen te gaan met regels over wel of geen mobiele telefoons, over mobiele muziekapparatuur e.d. En dan blijft er een verschil met een gebod dat ouders of school opleggen, en een gebod dat op de Schrift gebaseerd is.

Het argument, dat geboden die wel volgens de Schrift zijn ook de vuilcontainer ingegooid kunnen worden geldt niet. Als dat het geval was, zou de discussie er veel meer op gericht zijn om de schriftuurlijkheid van dit gebod te onderzoeken. Ik denk dat het omgaan met dit soort zaken een stuk wijsheid vergt: Aan de ene kant hoef je niet elk gebod ter discussie stellen, en dat is niet goed, want je zou op een gegeven moment geen gebod meer kunnen handhaven. Aan de andere kant dienen geboden wel enige onderbouwing te hebben. Anders worden geboden holle dingen waar niemand iets mee kan. Dan dienen ze niets nergens meer voor, behalve om af te stoten. En dat kan de bedoeling niet zijn. Toch?

Toch ben ik zelf wel eens bang dat ik (we?) dingen niet doe voor de mensen. Bijv. geen broek aan doen als vrouw, omdat mensen zich daaraan kunnen ergeren...
In hoeverre is dat 'om van de mensen gezien te worden?'
Je kunt voor jezelf dan het gevoel hebben: Kijk mij eens netjes 'refo' zijn, dat doe ik tenminste niet. Tjonge, al die leggings tegenwoordig, daar doen wij niet aan mee...
Oh, zag je die, die loopt er ook...bij? Etc. Waar brengt het je als je zo leeft? Wat voor meerwaarde geeft het aan je persoonlijk geloof?

Ieder is verantwoordelijk voor zijn daden tegenover God en niet in de eerste plaats tegenover mensen.
Ik moet altijd denken aan het volgende tekstgedeelte uit. Matth. 23:

1 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen,
2 Zeggende: De Schriftgeleerden en de Farizeën zijn gezeten op den stoel van Mozes;
3 Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
4 Want zij binden lasten, die zwaar zijn en kwalijk om te dragen, en leggen ze op de schouderen der mensen; maar zij willen die met hun vinger niet verroeren.
5 En al hun werken doen zij, om van de mensen gezien te worden; want zij maken hun gedenkcedels breed, en maken de zomen van hun klederen groot.
sander

Bericht door sander »

En wie heeft de raad van Jolanda al opgevolgd? Of eigenlijk het GEBOD uit het 11 en 12e vers? De mensen die zo hard roepen tegen een broek te zijn zullen die andere geboden vast ook wel nageleefd hebben. Arme vrouw. Zit nu kwastjes te naaien en alle vuilniszakken met kleding van verschillende stoffen dicht te knopen......Waarom zijn we zo selectief met Bijbelteksten? En van welke ouders mag hun kind vogelnesten uithalen? Je leert toch wel dat ze de moeder moeten laten gaan, maar dat ze de kleine vogels eruit mogen halen?! (vers 6)
Lassie

Bericht door Lassie »

Arie vd Akker schreef:of het nou goed is of niet een rok of jurk staat toch veel beter dan al die zelfde broeken sommig lopen echt voor gek
nee, met deze posting maak je het echt weer helemaal klaar!!!!!! NOT

Een broek is soms nog kuiser dan een rok. :langue
Auto

Bericht door Auto »

sander schreef:En wie heeft de raad van Jolanda al opgevolgd? Of eigenlijk het GEBOD uit het 11 en 12e vers? De mensen die zo hard roepen tegen een broek te zijn zullen die andere geboden vast ook wel nageleefd hebben. Arme vrouw. Zit nu kwastjes te naaien en alle vuilniszakken met kleding van verschillende stoffen dicht te knopen......Waarom zijn we zo selectief met Bijbelteksten? En van welke ouders mag hun kind vogelnesten uithalen? Je leert toch wel dat ze de moeder moeten laten gaan, maar dat ze de kleine vogels eruit mogen halen?! (vers 6)
Haal nog effe andere geboden er ook bij die hier niets mee te maken hebben. Het heeft niets te maken met selectief gebruik van bijbelteksten. Het het heeft te maken met het leven naar Gods Woord. En op dit forum verwacht je toch nog enig respect voor degenen die het vanuit hun hart doen en die niet op 1 hoop geschoven worden met de (om het woord maar eens weer te gebruiken) farizeers.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Auto schreef:
sander schreef:En wie heeft de raad van Jolanda al opgevolgd? Of eigenlijk het GEBOD uit het 11 en 12e vers? De mensen die zo hard roepen tegen een broek te zijn zullen die andere geboden vast ook wel nageleefd hebben. Arme vrouw. Zit nu kwastjes te naaien en alle vuilniszakken met kleding van verschillende stoffen dicht te knopen......Waarom zijn we zo selectief met Bijbelteksten? En van welke ouders mag hun kind vogelnesten uithalen? Je leert toch wel dat ze de moeder moeten laten gaan, maar dat ze de kleine vogels eruit mogen halen?! (vers 6)
Haal nog effe andere geboden er ook bij die hier niets mee te maken hebben. Het heeft niets te maken met selectief gebruik van bijbelteksten. Het het heeft te maken met het leven naar Gods Woord. En op dit forum verwacht je toch nog enig respect voor degenen die het vanuit hun hart doen en die niet op 1 hoop geschoven worden met de (om het woord maar eens weer te gebruiken) farizeers.
sjo.... dat is een geprikkelde reactie..... maar niet zo'n sterke autootje!!!

Het is toch gewoon een feit dat we teksten selectief gebruiken? kleding van tweeërlei stof mag wel, een broek voor vrouwen mag niet, de vlechtingen des haars zijn we ook overheen gestapt. Niet dat het mij uitmaakt, maar wat roept de irritatie nou zo op? ja natuurlijk, het zou veel makkelijker geweest zijn als het er gewoon letterlijk stond, maar dat doet het niet.

En nu kunnen wij proberen om op deze manier het verschil tussen mannen en vrouwen hoog te houden, maarre.... het gaat altijd over de vrouwen. Zullen we het eens over de baard hebben? dát is namelijk een verschil dat God Zelf bedacht heeft, maar dat scheren we zorgvuldig weg.....

niet dat het mij wat uitmaakt... ik zou anderen ernstig kwetsen en verdriet doen als ik een broek ging dragen, dus ik zou me schuldig maken aan de liefdewet als ik het deed, is het mij niet waard. Maar op mijn kop gaan staan om een argument uit de bijbel te halen? ikke niet... het staat er niet, het is een traditie. Niks mis mee toch?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Marco

Bericht door Marco »

Auto schreef:
Beste Auto,

Het heeft inderdaad te maken met het leven naar Gods Woord. Dat willen we allemaal. Maar tegelijk constateren we af en toe dat sommige dingen die als gebod worden weergegeven in feite traditie zijn. Met die dingen is niets mis. Het is niet fout om in een rok te lopen (dwz. Schotten en vrouwen). Maar het gaat niet goed als je zaken die niet in Gods Woord staan probeert neer te zetten alsof ze wel een rechtstreeks gebod zijn. Dit is er één van. Het niet-dragen van een broek door vrouwen wordt regelmatig onderbouwd met de teksten die in dit topic zijn genoemd. Als je dan naar die teksten gaat kijken, dan kan je niet anders constateren dat:
1. Het niet-dragen van een broek op zich niet Bijbels onderbouwd kan worden (zolang je bedenkt dat leggings en broeken vrouwenkleding kunnen zijn).
2. Er andere geboden in hetzelfde hoofdstuk staan waar niemand meer iets meer doet (of lijkt te doen).

Dat wijst op selectief tekstgebruik. Er is een traditie, en het lijkt er op dat die onderbouwd moet worden. De Bijbel wordt vervolgens misbruikt om die traditie te onderbouwen (nogmaals: terwijl er met die traditie op zich niks mis is).

Ongetwijfeld gebeurt dat met de beste bedoelingen, en die zijn te respecteren. Maar ondertussen gaat het wel over de vraag, hoe je om moet gaan met geboden uit de Schrift in het algemeen en uit het Oude Testament in het bijzonder. Mijn conclusie is daarin voorlopig, dat het omgaan met dit 'gebod' erg lijkt op de manier van invullen die de Farizeeërs aan de Mozaïsche wetten gaven: de wet werd op zich gezien, werd doorgetrokken naar een complex van nieuwe geboden, en deze nieuwe geboden kregen de status van 'Schriftuurlijk' aangemeten.

Dan kan je natuurlijk stellen dat 'Farizees' een veel te heftig scheldwoord is. Mogelijk, maar dit is een forum, waarin je elkaars ongelijk aan mag tonen, dus ga je gang. Ik gebruik dit woord niet om te schelden, wel om aan te geven dat de regels die wij soms stellen niet altijd die achtergrond hebben die wij ervan zouden verwachten.

En dan nog iets: Jezus zelf was meer Farizeeër dan wij wel eens denken. Let maar eens op hoe Hij werd aangesproken door deze mensen. Hij hield zich kennelijk aan de meeste geboden, maar dan wel met een andere achtergrond dan veel (mede-) Farizeeërs...
Plaats reactie