Tien aanklachten tegen de kerk.

zusterelly

Re: Tien aanklachten tegen de kerk.

Bericht door zusterelly »

claus schreef:Het activisme wordt heel sterk gevoed doordat veelal jongere leden, zeker zij die het 'activisme' aanhangen, de Bijbelkring bezoeken. Dat zijn kweekplaatsen van Avondmaalgangers. In onze Ger.Gem.-gemeente een stuk of 15 in nog geen 3 jaar tijds. De man bekeerd, de vrouw bekeerd. Ds. P. Blok noemt het terecht 'kweekplaatsen van Avondmaalgangers'. Vroeger las men zelf thuis tot voeding van het geestelijke leven oudvaders, nu zijn het vaak 'doe-het-zelvers'. Dat waren ook vaak woorden die je uit de mond van wijlen ds. J. Karens kon beluisteren. De doe-het-zelvers of mannen met een uitgestreken gezicht.
Ik begrijp het niet helemaal denk ik. Met 'kweekplaatsen van avondmaalsgangers" is toch niks mis mee?
En wat bedoel je met "doe-het-zelvers"? Als je in je eentje een oudvader leest? Of.......??
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Marnix

Bericht door Marnix »

het moet alleen niet kweekplaats van avondmaalsgangers heten maar dan kweekplaats voor levende gelovigen. Hoewel een avondmaalsganger nog niet per definitie een gelovige is en een gelovige tegenwoordig helaas ook niet per definitie een avondmaalsganger, maar dat terzijde. Avondmaal is geen doel, het is een middel voor de mensen die zich door Zijn lichaam en in Zijn bloed met God verzoend weten en daarnaar willen leven.
albion schreef:
Marnix schreef:Wilhelm, ik zit nu op het werk en ga het beluisteren in mijn vrije tijd. Tot die tijd ga ik dus zonder kennis van het filmpje gewoon op wat reacties van forumleden, niet op het filmpje zelf, in.
Erasmiaan schreef:Het activisme is een nieuwe wet geworden. Maar doordeweeks naar de kerk, in de eigen kerk of in een naburige gemeente, helaas, daar zie ik ze zelden. Daar zie ik dan meer de 40 t/m 70 generatie.
Ach ja, als je maar vaak genoeg naar de kerk gaat.... het liefst 3x op een zondag en dan door de week ook nog een paar keer. Geef mij dan maar activisme. Met hoe vaak je naar de kerk gaat ben je vooral met jezelf bezig en met God maar de wet heeft ook nog het "je naaste liefhebben als jezelf". Jezus stuurt ons de wereld in.
Denk je dat Jezus alleen op de sabbath preekte en dan zoveel toehoorders had? Of volgden zijn toehoorders Hem dagelijks?
Jezus bracht het evangelie de wereld in. Hij preekte zelden in synagogen en meestal op straat, op het strand, in de bergen en riep op tot geloof en bekering. Als wij Hem dagelijks volgen, gaan we dan niet dat doen, in plaats van ons iedere dag van de week terug te trekken in een gebouw waar geen buitenstaander van het evangelie hoort? Dat is nogal een verschil... willen we alleen onszelf toerusten, zelf groeien? Of willen we juist dan, toegerust, de wereld in gaan met dat evangelie, met woord en daad?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
freek

Bericht door freek »

claus schreef:Het activisme wordt heel sterk gevoed doordat veelal jongere leden, zeker zij die het 'activisme' aanhangen, de Bijbelkring bezoeken. Dat zijn kweekplaatsen van Avondmaalgangers. In onze Ger.Gem.-gemeente een stuk of 15 in nog geen 3 jaar tijds. De man bekeerd, de vrouw bekeerd. Ds. P. Blok noemt het terecht 'kweekplaatsen van Avondmaalgangers'. Vroeger las men zelf thuis tot voeding van het geestelijke leven oudvaders, nu zijn het vaak 'doe-het-zelvers'. Dat waren ook vaak woorden die je uit de mond van wijlen ds. J. Karens kon beluisteren. De doe-het-zelvers of mannen met een uitgestreken gezicht.
Wat een ketterse posting :oO
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

freek schreef:
Wat een ketterse posting :oO
Ik twijfel nog of het grappig is of verdrietig.
claus

Bericht door claus »

Activisten of doe-het-zelvers, daarmee wordt bedoeld mensen die zelf het geloof 'pakken' zonder er ooit buiten gezet te zijn. Ze hebben het geloof altijd, ze zijn het altijd deelachtig in eigne waarneming en kennen helaas niets van de ware 'droefheid naar God'. Lees het prachtige boekje eens van wijlen prof. G. Wisse over de ware Avondmaalganger, 'Ten dis geleid', waarin hij op eenvoudige wijze de rechte Avondmaalganger en de schijngelovige haarscherp tekent. Vroeger had men niet zoveel praatjes, maar dikwijls een verborgen omgang met de Heere. Wijlen ds. C. Smits zei eens in een voorbereidingspreek te Sliedrecht: 'Gods ware Kerk komt vaak eerst onder de tafel terecht, met de Kananese vrouw om daar de kruimltjes te eten. Daarna zet die dierbare Christus hen aan de tafel. Maar ze zijn o zo beducht van zelfbedrog.' Mensen die het zelf doen, zelf kunnen en anderen opwekken (aanpraten) tot een avondmaalsgang, bedriegen helaas vaak zichzelf en ook anderen. Alleen God Zelf leidt Zijn Sion ten dis.
Marco

Bericht door Marco »

Ik vermoed dat als ds. Washer zijn tien punten had opgesteld in Nederland, en hij dit forum had bekeken, de punten wel eens heel anders geweest zouden kunnen zijn...
freek

Bericht door freek »

claus schreef:Activisten of doe-het-zelvers, daarmee wordt bedoeld mensen die zelf het geloof 'pakken' zonder er ooit buiten gezet te zijn. Ze hebben het geloof altijd, ze zijn het altijd deelachtig in eigne waarneming en kennen helaas niets van de ware 'droefheid naar God'. Lees het prachtige boekje eens van wijlen prof. G. Wisse over de ware Avondmaalganger, 'Ten dis geleid', waarin hij op eenvoudige wijze de rechte Avondmaalganger en de schijngelovige haarscherp tekent. Vroeger had men niet zoveel praatjes, maar dikwijls een verborgen omgang met de Heere. Wijlen ds. C. Smits zei eens in een voorbereidingspreek te Sliedrecht: 'Gods ware Kerk komt vaak eerst onder de tafel terecht, met de Kananese vrouw om daar de kruimltjes te eten. Daarna zet die dierbare Christus hen aan de tafel. Maar ze zijn o zo beducht van zelfbedrog.' Mensen die het zelf doen, zelf kunnen en anderen opwekken (aanpraten) tot een avondmaalsgang, bedriegen helaas vaak zichzelf en ook anderen. Alleen God Zelf leidt Zijn Sion ten dis.
Zou je misschien wat bijbelse fundering aan deze posting kunnen toevoegen? De gebeurtenis met de Kananese vrouw had namelijk met iets héél anders te maken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

freek schreef:
claus schreef:Activisten of doe-het-zelvers, daarmee wordt bedoeld mensen die zelf het geloof 'pakken' zonder er ooit buiten gezet te zijn. Ze hebben het geloof altijd, ze zijn het altijd deelachtig in eigne waarneming en kennen helaas niets van de ware 'droefheid naar God'. Lees het prachtige boekje eens van wijlen prof. G. Wisse over de ware Avondmaalganger, 'Ten dis geleid', waarin hij op eenvoudige wijze de rechte Avondmaalganger en de schijngelovige haarscherp tekent. Vroeger had men niet zoveel praatjes, maar dikwijls een verborgen omgang met de Heere. Wijlen ds. C. Smits zei eens in een voorbereidingspreek te Sliedrecht: 'Gods ware Kerk komt vaak eerst onder de tafel terecht, met de Kananese vrouw om daar de kruimltjes te eten. Daarna zet die dierbare Christus hen aan de tafel. Maar ze zijn o zo beducht van zelfbedrog.' Mensen die het zelf doen, zelf kunnen en anderen opwekken (aanpraten) tot een avondmaalsgang, bedriegen helaas vaak zichzelf en ook anderen. Alleen God Zelf leidt Zijn Sion ten dis.
Zou je misschien wat bijbelse fundering aan deze posting kunnen toevoegen? De gebeurtenis met de Kananese vrouw had namelijk met iets héél anders te maken.
:quoi
Waar wil je een bijbelse fundering van?
- Dat er mondchristenen zijn?
- Dat een boekje ter lezing wordt aanbevolen?
- Dat ds. Wisse iets schreef?
- Dat mondchristenen zichzelf en anderen bedriegen?

Of nog wat anders?
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
freek schreef:
:quoi
Waar wil je een bijbelse fundering van?
- Dat er mondchristenen zijn?
- Dat een boekje ter lezing wordt aanbevolen?
- Dat ds. Wisse iets schreef?
- Dat mondchristenen zichzelf en anderen bedriegen?

Of nog wat anders?
Dat gelovigen een fase kennen waarin ze "onder de tafel" ( :? ) terechtkomen. *Er vanuit gaand dat daarmee bedoeld wordt dat ze nog niet mogen deelnemen aan het HA*
Ariene

Bericht door Ariene »

'Gods ware Kerk komt vaak eerst onder de tafel terecht, met de Kananese vrouw om daar de kruimeltjes te eten.
Het spijt me oprecht, maar dit is toch geen goed gebruik van een bijbelpassage?
Ik denk dat de geschiedenis van de Kananese vrouw ons iets heel anders wil leren.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
zusterelly

Bericht door zusterelly »

claus schreef:Activisten of doe-het-zelvers, daarmee wordt bedoeld mensen die zelf het geloof 'pakken' zonder er ooit buiten gezet te zijn. Ze hebben het geloof altijd, ze zijn het altijd deelachtig in eigne waarneming en kennen helaas niets van de ware 'droefheid naar God'.
En hiermee bedoel je de jeugdigen die naar de bijbelkring gaan??
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

en wat heeft dit te maken met de lezing die Wilhelm poste?? :quoi
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ariene

Bericht door Ariene »

Misschien moet dit topic gesplits worden?

Eén over de lezing van Washer

Eén over de verhouding tussen leer en leven?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
jvdg

Bericht door jvdg »

Ook ik heb een tijd gekend waarin ik alles wat niet paste bij de meetlat die ik zelf ontworpen had (keihard) veroordeelde.
Terecht of niet terecht.
Maar ons oordelen is altijd onterecht

Toen ik leerde zien hoe ik zelf aan die meetlat beantwoordde, ben ik heel anders gaan denken en oordelen: De ander uitnemender achtende.......

En hoewel ik het niet helemaal met je oneens ben, wil ik je toch waarschuwen om niet op grond van (rechtzinnige) predikanten anderen de maat te nemen.
Strijdt gij om in te gaan.......
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wilhelm schreef:Indrukwekkend !!
www.cip.nl schreef: In deze videoboodschap heeft Paul Washer het over "Ten Indictments". Hij legt in deze lezing de vinger bij de zere plek van de tegenwoordige kerk. Door sommige mensen wordt deze lezing "historisch genoemd." Niet alleen omdat het een boodschap betreft die het hart van de mens en de gemeente raakt, maar vooral vanwege de ernst die deze boodschap uitdraagt. Dit deel behandelt de eerste drie aanklachten.

- Een praktische ontkenning van de toereikendheid van Bijbel.
- Een onwetendheid van God.
- Het falen om de kwaal van de mens aan te spreken.

De videoboodschap is hier te bekijken
Voor de discussie is het misschien goed als je een korte samenvatting maakt, zodat we daarmee de inhoud van zijn boodschap concreet kunnen maken naar onze eigen land en eigen kerken.

Ik ben namelijk van overtuigd dat als een bijbelse prediking écht bijbels is, we ons geen zorgen moeten maken over wanneer en tegen wie exact de boodschap is gericht. Maken we ons we zorgen over een verantwoorde contekst van de lezing, dan laten we de omstandigheiden heersen over de Schriftuitleg (en dan is dat i.i.g in strijd met de tweede aanklacht).
Plaats reactie