Curatorium GG heeft vandaag één student aangen

Lecram

Curatorium GG heeft vandaag één student aangen

Bericht door Lecram »

Ik hoop van harte dat er morgen meer volgen, maar één student is vandaag reeds aangenomen. Hij is een goede vriend van ons. Ik ben zeer blij dat hij het Woord van God gaat verkondigen. Hem kennende zal hij dat doen met een grote bewogenheid voor zielen.

Bid dat er morgen nog velen zullen worden aangenomen.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Lecram,

Je eerdere postings lezende doet het me goed dat je blij bent met het feit dat deze student aangenomen is. Ik herken wel wat in de strekking van datgene wat je de afgelopen week duidelijk wilde maken.

Ondanks dat het vol gebreken zal blijven heb je dus veel vertrouwen in deze student?

Ik begrijp dat er MINSTENS 1 student is aangenomen??

Pim.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Lecram,

Je eerdere postings lezende doet het me goed dat je blij bent met het feit dat deze student aangenomen is. Ik herken wel wat in de strekking van datgene wat je de afgelopen week duidelijk wilde maken.

Ondanks dat het vol gebreken zal blijven heb je dus veel vertrouwen in deze student?

Ik begrijp dat er MINSTENS 1 student is aangenomen??

Pim.
Ik ken hem goed. Daarom heb ik het volste vertrouwen erin dat hij in de lijn van de (nadere) reformatie staat en voluit bijbels zal preken.

Vandaag is er 1 aangenomen, morgen is er nog een dag, dus kunnen er meer worden aangenomen.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

OK.

Ik dacht dat jij het alleen van deze persoon gehoord had en wellicht hadden anderen ook nog aangenomen kunnen zijn.

Groeten,
Pim.
Kevertje

Bericht door Kevertje »

Het is mn neef!! ;)
nicname

Bericht door nicname »

En vandaag zijn nog twee studenten aangenomen.....
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Wat is eigenlijk het gemiddeld aantal studenten dat aangenomen wordt per jaar?
En hoe komen de Oud Geref. Gem. eigenlijk aan hun studenten, hebben die wel een curatorium.
O ja, nog een vraagje, krijgt men op dat curatorium ook Hebreeuws en Grieks en zo...want het is wel zo dat er vroeger best wat boeren dominee zijn geworden. Ik heb gehoord dat men geen Hebreeuws en Grieks kreeg. 't Lijkt me sterk, maargoed.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Met mijn geringe verstand van zaken kan ik aangeven dat:

1. Gemiddeld 2-3 studenten worden aangenomen
2. De OGG volgens mij geen aparte kerkorde hebben en derhalve ook geen cur., maar dat kan ik mis hebben
3. Volgens mij wordt er wel in Grieks en Hebreeuws onderwezen, maar dan heb je het over de Theologische school en niet over het curatorium, dat is de 'toelatingscommissie.

Pim.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Hoeveel studenten er aangenomen worden bij de GG weet ik niet.

Als de student het machtig is, wordt hij onderwezen in de grondtalen.
Bij de Oud. Ger. Gem. is er wel een curatorium, echter géén theologische school. Nadat ze aangenomen zijn worden ze geacht gelijk te gaan proponeren.

groeten
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Gemiddeld wordt er tussen de 1 en 3 studenten per jaar aangenomen. Soms laat men niemand toe tot de theologische school
anne

Bericht door anne »

Oorspronkelijk gepost door Pim
2. De OGG volgens mij geen aparte kerkorde hebben en derhalve ook geen cur., maar dat kan ik mis hebben
Oud Ger Gem in Ned is een kerkverband. De OGGiN hebben geen curatorium, althans niet in het verband zoals de GG het kent. Volgens mij heet het de commissie van toelating?? Zou ik het na moeten kijken. Als iemand wordt toegelaten, krijgt die gene eerst een jaar preekbevoegdheid. Hij is dan lerend-ouderling. Na een jaar en goedkeuring van commisie, kan zo'n dominee beroepbaar worden gesteld. Als ik het goed heb, wordt zo'n lerend ouderling begeleid door een andere dominee uit het kerkverband.
limosa

Bericht door limosa »

In het Kerkblad der Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland wordt gesproken van de "Commissie van Onderzoek". Dit functioneer volgens mij wel hetzelfde als een curatorium.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zoals bekend is dat binnen de Ned. Herv. Kerk niet.
Maar is er eigenlijk ooit wel een curatorium/toelatingscommissie of iets dergelijks geweest binnen de NHK? Weet iemand daar iets van? En is het onbijbels als het er niet is, of is het zo dat plaatselijke gemeenten het wel zelf mogen bepalen bij het beroepen van een predikant, dat je dus eigelijk de plaatselijke gemeente laat toetsen?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Artikel 3 (kerkrecht Ger Gem) spreekt zo:

Het zal niemand, alhoewel hij een doctor, ouderling of diaken is, geoorloofd zijn de dienst des Woords en der Sacramenten te betreden, zonder wettelijk daartoe beroepen te zijn. En wanneer iemand daartegen doet en meermalen vermaand zijnde niet aflaat, zoo zal de classis oordelen of men hem voor een scheurmaker verklaren, of op enige andere wijze straffen zal.

de CGK spreekt zo:

In de dienst van Woord en sacramenten mogen alleen zij voorgaan, die daartoe wettig beroepen en bevestigd zijn.
Ten aanzien van hen die in strijd hiermee handelen en ondanks herhaalde vermaningen toch voortgaan, zal de classis oordelen of men hen voor scheurmakers verklaren of op andere wijze straffen zal.

Vervolgens artikel 4 van de Ger. Gem:

Artikel 4 - De beroeping dergenen, die te voren in de dienst niet geweest zijn. Editie(s) 1907
De wettelijke beroeping dergenen, die tevoren in de dienst niet geweest zijn, zoowel in de steden als ten plattelande, bestaat: ten eerste, in de verkiezing, dewelke na voorgaande vasten en bidden geschieden zal door den kerkeraad en de diakenen, en dat niet zonder [goede correspondentie met de christelijke overheid ter plaatse respectievelijk en] voorweten of advies van de classis, waar 't zelve tot nog toe gebruikelijk is geweest.
Ten andere, in de examinatie of onderzoeking beide der leer en des levens, dewelke staan zal bij de classis ten overstaan van de gedeputeerden der synode, of enigen derselve.
Ten derde, in de approbatie en goedkeuring [van de overheid en daarna ook] van de lidmaten der Gereformeerde Gemeente van de plaats, wanneer, de naam des Dienaars de tijd van veertien dagen in de kerken verkondigd zijnde, geen hindernis daartegen komt;
Ten laatste, in de openlijke bevestiging voor de gemeente, dewelke met behoorlijke stipulatiën en afvragingen, vermaningen en gebed en oplegging der handen van den dienaar, die de bevestiging doet (of enige andere, waar meer dienaren zijn) toegaan zal, naar het formulier daarvan zijnde. Welverstaande, dat de oplegging der handen zal mogen gedaan worden in de classicale vergadering aan de nieuwe gepromoveerde dienaar, die gezonden wordt in de Kerken onder het kruis.

Vervolgens spreekt de CGK zo:

Artikel 4 - Toelating tot het ambt van dienaar des Woords Editie(s) 2001
De toelating tot de dienst van Woord en sacramenten omvat: de beroeping, het examen, de goedkeuring en de bevestiging:

1. De beroeping. De kerkenraad beroept onder aanroeping van de naam des Heeren na verkiezing door de gemeente overeenkomstig de plaatselijk vastgestelde regeling. In de kerken zonder predikant adviseert de consulent. Beroepen mag worden alleen hij, die beroepbaar is gesteld door het curatorium van de Theologische Universiteit of volgens art.8 K.O.

2. Het examen. Het peremptoir examen naar leer en leven wordt afgenomen door de classis ten overstaan van de deputaten art.49 K.O.

3. De goedkeuring. De goedkeuring van de gemeente bestaat daarin, dat geen wettige bezwaren tegen de beroeping worden ingebracht. Daartoe wordt op twee opeenvolgende zondagen aan de gemeente bekend gemaakt wie bevestigd zal worden.

4. De bevestiging. De openbare bevestiging heeft plaats in de dienst des Woords volgens het daartoe opgestelde formulier. Naast de bevestiger kan aan de handoplegging ook deelgenomen worden door de ouderlingen (1 Tim.4:14) alsmede door andere predikanten, die daartoe door de kerkenraad worden uitgenodigd

Van de SOW kerken vond ik dit:

I. DE VERKIEZING VAN AMBTSDRAGERS IN DE GEMEENTE
ALGEMEEN
Artikel 1. De roeping tot het ambt
1. De roeping tot het ambt in de gemeente geschiedt van Christuswege door de gemeente bij monde van de kerkenraad.
2. De ambtsdragers worden geroepen op grond van een onder leiding van de kerkenraad gehouden verkiezing door de stemgerechtigde leden van de gemeente, dan wel, indien de orde van de kerk dit aangeeft, op grond van verkiezing door de kerkenraad.
3. Met het oog op de verkiezing herinnert de kerkenraad de gemeente aan de plaats en het werk van het ambt in de gemeente van de Heer.

Artikel 2. De verkiezingsregeling
1. De verkiezing wordt gehouden volgens een door de kerkenraad vast te stellen regeling.
2. Tot vaststelling of wijziging van deze regeling kan de kerkenraad overgaan met inachtneming van het bepaalde in ordinantie 4-7-2.
3. De kerkenraad bepaalt, na de leden van de gemeente er in gekend en er over gehoord te hebben, of alleen belijdende leden dan wel ook doopleden stemgerechtigd zijn en legt dit in de in lid 1 genoemde regeling vast.
Om stemgerechtigd te zijn dienen doopleden de leeftijd van achttien jaar te hebben bereikt.
4. De kerkenraad kan in de regeling opnemen dat bij volmacht kan worden gestemd, met dien verstande dat niemand meer dan twee gevolmachtigde stemmen kan uitbrengen en alleen stemgerechtigde leden gevolmachtigde stemmen kunnen uitbrengen.

PREDIKANTEN
Artikel 3. De voorbereiding van de verkiezing van predikanten
1. Voordat overgegaan wordt tot de verkiezing en beroeping van een predikant vraagt de kerkenraad ter zake advies aan het daartoe aangewezen orgaan van de kerk. In geval van een vacature in een evangelisch-lutherse gemeente overlegt dit orgaan met het daartoe aangewezen orgaan van de evangelisch-lutherse synode.
2. De kerkenraad gaat alleen over tot beroepingswerk indien de gemeente, blijkens een verklaring van het regionale college voor de behandeling van beheerszaken, in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen.
3. De kerkenraad van een wijkgemeente begint de voorbereiding van de verkiezing en beroeping van een predikant eerst nadat de instemming van de algemene kerkenraad is verkregen.
4. In (wijk)gemeenten waaraan geen predikant voor gewone werkzaamheden is verbonden, geschieden de verkiezing en de beroeping van een predikant onder begeleiding van de door het breed moderamen van de classicale vergadering of door het ringverband aangewezen consulent.
In evangelisch-lutherse gemeenten worden de verkiezing en de beroeping van een predikant evenwel begeleid door de president van de evangelisch-lutherse synode of een door deze aan te wijzen plaatsvervanger die als consulent optreedt.
5. Ter voorbereiding van de verkiezing en de beroeping van een predikant stelt de kerkenraad een beroepingscommissie in waarin naast leden van de kerkenraad in de regel een aantal andere gemeenteleden zitting heeft. In een gemeente met wijkgemeenten wijst ook de algemene kerkenraad uit zijn midden een lid aan.
6. De gemeente wordt uitgenodigd schriftelijk en ondertekend bij de kerkenraad aanbevelingen in te dienen van personen die naar haar mening voor verkiezing in aanmerking komen.

Artikel 4. De verkiezing van predikanten
1. Voor de verkiezing tot predikant van een gemeente komen in aanmerking zij die in de Protestantse Kerk in Nederland tot het ambt van predikant beroepbaar zijn.
2. Predikanten voor gewone werkzaamheden zijn pas beroepbaar wanneer zij ten minste vier jaar de gemeente waaraan zij verbonden zijn, hebben gediend.
Afwijking hiervan is slechts mogelijk met instemming van het breed moderamen van de classicale vergadering van de classis waartoe de gemeente behoort waaraan de betrokken predikant verbonden is.
3. Een predikant kan niet binnen twee jaar voor de tweede maal worden beroepen in dezelfde vacature.
4. De kandidaatstelling met het oog op de verkiezing geschiedt door de kerkenraad. De kerkenraad van een wijkgemeente verricht de kandidaatstelling tezamen met de algemene kerkenraad in een gezamenlijke vergadering, waarbij elke van beide kerkenraden met de kandidatuur dient in te stemmen.
5. De verkiezing van een predikant vindt plaats in een door de kerkenraad belegde vergadering van de stemgerechtigde leden van de gemeente.
Gaat het om de verkiezing van een predikant die als predikant voor gewone werkzaamheden verbonden zal worden aan een wijkgemeente, dan geschiedt de verkiezing door de stemgerechtigde leden van de wijkgemeente.
6. Voor het geval dat de kerkenraad één kandidaat ter verkiezing aan de gemeente voorstelt, is een meerderheid van twee derde van de uitgebrachte geldige stemmen vereist om deze gekozen te kunnen verklaren.
7. In een gemeente met meer dan 200 stemgerechtigde leden kan - met medewerking en goedvinden van het breed moderamen van de classicale vergadering - in de in artikel 2-1 bedoelde regeling worden bepaald dat in afwijking van het in lid 5 voorgeschrevene de verkiezing van de predikant geschiedt door de kerkenraad.
8. In afwijking van het bepaalde in dit artikel geschiedt in een gemeente met wijkgemeenten de verkiezing van een predikant met een bepaalde opdracht ten behoeve van de gemeente in haar geheel die niet tevens aan een wijkgemeente verbonden wordt, door de algemene kerkenraad. Deze predikant maakt als boventallig lid deel uit van de algemene kerkenraad.
9 De kerkenraad maakt de naam van de gekozene aan de gemeente bekend om haar goedkeuring te verkrijgen met het oog op de beroeping.
10. Bezwaren tegen de gevolgde verkiezingsprocedure kunnen worden ingebracht door stemgerechtigde leden van de gemeente en dienen uiterlijk één week na deze bekendmaking schriftelijk en ondertekend bij de kerkenraad te worden ingediend.
11. De kerkenraad zendt het bezwaarschrift binnen veertien dagen - onverminderd zijn verantwoordelijkheid te proberen zelf het bezwaar weg te nemen - door naar het regionale college voor de behandeling van bezwaren en geschillen, dat terzake een einduitspraak doet.

Artikel 5. De beroeping van predikanten
1. Indien geen bezwaren zijn ingebracht of de ingebrachte bezwaren ongegrond zijn bevonden, wordt de gekozen kandidaat door de kerkenraad beroepen tot predikant van de gemeente.
Gaat het om de beroeping van een predikant die als predikant voor gewone werkzaamheden verbonden zal worden aan een wijkgemeente, dan wordt deze beroepen door de wijkkerkenraad.
Gaat het om de beroeping van een predikant die als predikant voor gewone werkzaamheden verbonden zal worden aan een streekgemeente, dan wordt deze beroepen door de streekkerkenraad.
In geval van een combinatie van gemeenten geschiedt de beroeping van een predikant voor gewone werkzaamheden door de betrokken kerkenraden gezamenlijk.
2. De kerkenraad stelt degene die beroepen is tot predikant van de gemeente een beroepsbrief ter hand, waarin omschreven staat wat de gemeente en de predikant elkaar verschuldigd zijn en wat de taak van de predikant in de gemeente is. De beroepsbrief wordt ondertekend door de preses en de scriba van de kerkenraad.
Bij het opstellen van de beroepsbrief wordt rekening gehouden met de vrijheid van het ambt van predikant als dienaar des Woords. De inhoud en de strekking van de beroepsbrief kunnen er dus niet toe leiden dat de predikant aan de kerkenraad of aan de gemeente ondergeschikt is.
3. Bij de beroepsbrief behoort een aanhangsel met de schriftelijke opgave van de toegezegde inkomsten en rechten. Dit aanhangsel wordt ondertekend door de preses en de scriba van de (algemene) kerkenraad en door de voorzitter en de secretaris van het college van kerkrentmeesters.
4. De beroepene doet binnen drie weken na de datum van de overhandiging van de beroepsbrief schriftelijk mededeling aan de kerkenraad of betrokkene het uitgebrachte beroep aanvaardt.
5. De beroepen predikant die voor gewone werkzaamheden aan een gemeente verbonden is, vraagt na aanvaarding van het beroep aan de kerkenraad van deze gemeente een akte van losmaking, welke akte mede ondertekend dient te worden namens het breed moderamen van de classicale vergadering van de classis waartoe die gemeente behoort.
De predikant in algemene dienst vraagt na aanvaarding van het beroep een akte van losmaking aan de ambtelijke vergadering die de predikant beroepen had tot algemene dienst.
6. De bevestiging vindt plaats nadat approbatie is verleend door het breed moderamen van de classicale vergadering van de classis waartoe de gemeente waaraan de predikant verbonden zal worden, behoort.
Deze approbatie geschiedt wanneer is voldaan aan het in de orde van de kerk terzake van het beroepen en de bevestiging van een predikant bepaalde.
Indien approbatie is verleend, vinden de bevestiging en intrede plaats binnen drie maanden nadat het beroep is aangenomen, tenzij de kerkenraden en de beroepen predikant een later tijdstip overeenkomen.
7. De bevestiging vindt plaats in een kerkdienst met gebruikmaking van een daarvoor bestemde orde.
Indien de beroepene niet eerder het ambt van predikant bekleed heeft, geschiedt de bevestiging onder handoplegging.
8. Indien buitengewone omstandigheden achteraf een ernstig beletsel voor de beroepene vormen om tot opvolging van het beroep over te gaan, kan de kerkenraad van de gemeente die het beroep uitbracht het door de beroepene gegeven woord teruggeven, mits de kerkenraad van de gemeente die door de beroepene wordt gediend, daarmee instemt.

De KO van 1951 kon ik zo gauw niet vinden.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Rinie

Bericht door Rinie »

In de huidige NHK is inderdaad geen curatirium. Wel is er een commissie van toelating. Een student die predikant wenst te worden (dat is ook bij het volgen van de kerkelijke opleiding niet vanzelfsprekend) heeft in z'n eerste, derde en vijfde jaar een gesprek met een geschiktheidscommissie. Deze kijken alleen naar praktische geschiktheid. Datzelfde geldt voor de toelatingscommissie. Voor deze commissie moet een kandidaat verschijnen wanneer alle examens achter de rug zijn. Dit vormt dus de laatste stap voor de beroepbaarstelling.

Overigens ben ik wel blij, dat ze bij de GG 3 mensen toegelaten hebben. Het gemiddelde ligt inderdaad op 2 (doorgaans zijn er zo'n 8 studenten, die elk 4 jaar studeren). En ook is het fijn te horen, dat Marcel een goed beeld van in elk geval één van de studenten heeft.
Al met al reden om dankbaar te zijn.
Plaats reactie