kerst preken

pierre27

Re: kerst preken

Bericht door pierre27 »

Gabrielle schreef:Hendrikus wind je niet op. Laat het gaan.
Ik ben blij dat er gezangen en geestelijke liederen zijn, want de ( berijmde ) psalmen, daar heb ik niks mee.
Zijn vaak ernstig misvormd, als je de grondtekst ernaast legt.

Soms zondags , als we aan het zingen zijn, vraag ik me wel eens af, wie er werkelijk beseft wat ze zingen. De klanken klinken zo vertrouwd en zijn er zo ingesleten , dat je het gedachtenloos meezingt. Geef mij maar Bijbelteksten op muziek . Dan blijf je dichtbij de Bron.

maar goed, on toppic maar weer.
Ik hoop van harte dat je wel wat met die berijmde psalmen gaat krijgen, ondanks de vele gebreken die daarin zijn.
En wat werkelijk misvormd is dat kan weleens voor velen een verrassende uitkomst krijgen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
cosmo

Bericht door cosmo »

pierre27 schreef:
Ik hoop van harte dat je wel wat met die berijmde psalmen gaat krijgen, ondanks de vele gebreken die daarin zijn.
En wat werkelijk misvormd is dat kan weleens voor velen een verrassende uitkomst krijgen.
Over welke berijming heb je het dan? Die van Datheen, van 1773, van 1951?, of die van Nu.

Het gaat erom dat hetgeen je zingt ook van harte gemeend is. Of dat nu een berijmde psalm is of een gezang of een opwekkingslied.

Alledrie zijn het door mensen samengestelde zinnen en melodiën, even los gezien van de theologische discussies die hieromtrent kunnen ontstaan over de theologische basis van de liederen.
Auto

Bericht door Auto »

Gabrielle schreef:Soms zondags , als we aan het zingen zijn, vraag ik me wel eens af, wie er werkelijk beseft wat ze zingen. De klanken klinken zo vertrouwd en zijn er zo ingesleten , dat je het gedachtenloos meezingt. Geef mij maar Bijbelteksten op muziek . Dan blijf je dichtbij de Bron.
En denk je dat die andere 'Bijbelteksten op muziek' niet kunnen inslijten? Forget it, ik heb het zelf meegemaakt, ik zie en hoor het elders ook dat zulk gedrag net zo hard voorkomt met exact hetzelfde wat je zegt over de Psalmen. En ben je dan ook zo dicht bij de Bron? Ik denk dus net zo ver weg.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gabrielle schreef:Hendrikus wind je niet op. Laat het gaan.
Ik ben blij dat er gezangen en geestelijke liederen zijn, want de ( berijmde ) psalmen, daar heb ik niks mee.
Zijn vaak ernstig misvormd, als je de grondtekst ernaast legt.
Jammer dat je er niets mee hebt. Het is namelijk Gods Woord (onberijmd) of een afgeleide daarvan. Natuurlijk kleven aan iedere berijming nadelen en fouten. Het is namelijk mensenwerk. Maar daarom kan het nog wel goed vertolken wat er in je hart kan leven. Verder is het voluit Bijbels: lees Ef. 5:19 maar (met kanttekening): Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart; Deze drie soorten van geestelijke gezangen dienen tot één einde, namelijk om den geest te vermaken, en worden van sommige alzo onderscheiden, da psalmen allerlei geestelijke gezangen zijn, die niet alleen met de stem, maar ook met snarenspel geoefend worden; lofzangen, dankzeggingen tot God, of lofdichten van Gods genade jegens ons, en geestelijke liedekens zulke dichten in welke allerlei geestelijke leringen worden begrepen. Zie ook Col. 3:16, en schijnen deze verscheidene namen uit de verscheidene opschriften der psalmen Davids genomen te zijn.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

cosmo schreef:Over welke berijming heb je het dan? Die van Datheen, van 1773, van 1951?, of die van Nu.
Hee, is er een psalmberijming uit 1951? Vertel!
~~Soli Deo Gloria~~
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
cosmo schreef:Over welke berijming heb je het dan? Die van Datheen, van 1773, van 1951?, of die van Nu.
Hee, is er een psalmberijming uit 1951? Vertel!
Ik vermoed maar zo dat Cosmo de vertaling van 1951 verwisseld met de berijming van 1968...
Ander

Bericht door Ander »

echt een refoforum-topic. Kerstpreken.
En waar hebben we het over? Over de psalmberijmingen.
We hebben in de kerk de afgelopen dagen louter psalmen gezongen, geen gezangen, ook geen lofzangen. En wat spreken de psalmen rijk over de Heere Jezus en Zijn verlossend werk.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ander schreef:echt een refoforum-topic. Kerstpreken.
We hebben in de kerk de afgelopen dagen louter psalmen gezongen, geen gezangen, ook geen lofzangen. En wat spreken de psalmen rijk over de Heere Jezus en Zijn verlossend werk.
De Psalmen hebben indedaad een heel rijke inhoud, ook de berijmde, al zitten er soms wat foutjes in de berinming.
Toch denken daar sommigen hier wat anders over, getuige een reactie van een forumdeelneemster gisteren...

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Vind je?
pierre27

Bericht door pierre27 »

cosmo schreef:
pierre27 schreef:
Over welke berijming heb je het dan? Die van Datheen, van 1773, van 1951?, of die van Nu.

Het gaat erom dat hetgeen je zingt ook van harte gemeend is. Of dat nu een berijmde psalm is of een gezang of een opwekkingslied.

Alledrie zijn het door mensen samengestelde zinnen en melodiën, even los gezien van de theologische discussies die hieromtrent kunnen ontstaan over de theologische basis van de liederen.
Maakt me in dit topic weinig uit welke berijming je kiest, gaat mij nu even over de tegenstelling psalmen-gezangen.
Ik meen dat er in de geschiedenis voldoende tegen een groot aantal gezangen gewaarschuwd is, en meestal werd dan ook de reden ervoor verteld.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Afgewezen schreef:
Vind je?
Afgewezen wat heeft de Heere Jezus gezegd en dat in de ingang van Zijn lijden:

Wat van Mijn gesproken is in het boek der Psalmen.
En om het met wijlen Ds W.L. Tukker te zeggen je kunt in de psalm bundel als het ware
Zijn voetstappen horen.
Maar daar moeten we wel oren en ogen voor krijgen voor deze Gave!!!!!
Laatst gewijzigd door Oude-Waarheid op 27 dec 2008, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

:bobo ik zal kijken of ik de preek van 1e kerstdag hier kan zetten. Kerstfeest: feest van nederigheid.
deel 1 "en legde Hem neer in de kribbe"
deel 2 "ere zij God"
Ik weet, mijn Verlosser leeft
memento

Bericht door memento »

Oude Paden schreef:MM, ik wil je niet aanvallen op de zegen die je blijkelijk hebt ervaren op deze predikatie. Toch vind ik het oprecht jammer dat de boodschap zo word gebracht! Ik zou zeggen, lees de kantekening en de bijbelverklaringen van de genoemde teksten over Gods liefde jegens de wereld eens na. Dan schept de dominee meer ruimte voor een algemene mensenliefde als Gods Woord leert!

MarthaMartha schreef:Ik wil jullie graag laten delen in de kerst preek van vanavond! Het was zo indrukwekkend!

1 Johannes 4 vers 9
"Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem".

De openbaring van Gods liefde aan deze wereld. Gods liefde is geopenbaard in het feit dat Hij ons heeft liefgehad en Zijn Zoon voor ons gegeven heeft. God zoekt zondaren op. Hij zoekt op wie van Hem wegvlucht. Hij zoekt op wie op het punt staat Hem de rug toe te keren. Hij komt deze kerstdag met Zijn liefde voor zondaren.
Beste OP, misschien is het eens goed om ook te kijken wélke preken de Heere heeft willen zegenen deze kerst. Zijn dit de preken die Gods genade preken aan héél de wereld, of de preken zónder dit ruime aanbod...

De preken van MM's predikant hebben in korte tijd al veel zegen gedragen...
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

memento schreef:
Oude Paden schreef:MM, ik wil je niet aanvallen op de zegen die je blijkelijk hebt ervaren op deze predikatie. Toch vind ik het oprecht jammer dat de boodschap zo word gebracht! Ik zou zeggen, lees de kantekening en de bijbelverklaringen van de genoemde teksten over Gods liefde jegens de wereld eens na. Dan schept de dominee meer ruimte voor een algemene mensenliefde als Gods Woord leert!

MarthaMartha schreef:Ik wil jullie graag laten delen in de kerst preek van vanavond! Het was zo indrukwekkend!

1 Johannes 4 vers 9
"Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem".

De openbaring van Gods liefde aan deze wereld. Gods liefde is geopenbaard in het feit dat Hij ons heeft liefgehad en Zijn Zoon voor ons gegeven heeft. God zoekt zondaren op. Hij zoekt op wie van Hem wegvlucht. Hij zoekt op wie op het punt staat Hem de rug toe te keren. Hij komt deze kerstdag met Zijn liefde voor zondaren.
Beste OP, misschien is het eens goed om ook te kijken wélke preken de Heere heeft willen zegenen deze kerst. Zijn dit de preken die Gods genade preken aan héél de wereld, of de preken zónder dit ruime aanbod...

De preken van MM's predikant hebben in korte tijd al veel zegen gedragen...
Memento,
Ik ben geen hartekenner! Je ontlokt mij het gezegde dus niet dat het geen ware zegen zou zijn onder de prediking van MM's predikant.
Het is alleen levensgevaarlijk om op basis van onze menselijke mening dat er veel zegen zou zijn, een type prediking te verkiezen!
Ik vind dit een beetje een flauwe opmerking t.a.v. de door mij aangegeven m.i. "schriftuurlijk onjuiste" voorstelling.
memento

Bericht door memento »

Oude Paden schreef:Memento,
Ik ben geen hartekenner! Je ontlokt mij het gezegde dus niet dat het geen ware zegen zou zijn onder de prediking van MM's predikant.
Het is alleen levensgevaarlijk om op basis van onze menselijke mening dat er veel zegen zou zijn, een type prediking te verkiezen!
Ik vind dit een beetje een flauwe opmerking t.a.v. de door mij aangegeven m.i. "schriftuurlijk onjuiste" voorstelling.
Dat betreffende predikant "schriftuurlijk onjuiste voorstellingen" geeft, heb je nog niet bewezen. Hij heeft in ieder geval een aantal grote namen uit de gereformeerde traditie achter zich staan, die betreffende tekst ook zo ruim uitlegden...

Maar ik acht dat we elkaar toch de vraag wel mogen stellen: Als onze leer écht zo rechtzinnig is, waarom draagt het dan geen vrucht, waarom wordt het dan niet rijk gezegend? Zeker als je ziet dat God soms in gemeenten, die jij (ondanks dat ze in een ruime gereformeerde traditie staan) té ruim vindt prediken, wél krachtdadig werkt. Dat daar velen tot bekering komen, en slapende gelovigen wakker geschud worden en er weer wat van hen uit mag gaan. Luister eens wat van die preken, en je zal zien dat die echt niet om de (doorleefde) zondekennis heengaat. Ja, de zonde en tekortkomingen worden zeer scherp aangewezen.
Plaats reactie