Ja, gezangen die rechtstreeks uit de Bijbel genomen zijn, net als de Psalmen. De Avondzang, Morgenzang, etc. worden niet (of misschien zeer zelden) gezongen. Wat kritiek op de berijming van 1773 betreft, dat is een feit. Ook de dominee weet dat, en laatst merkte hij nog op hoe kreupel het is om in 1773 te zingen: Die met ons lot bewogen... Dat moet zijn: Die in Zichzelf bewogen... Verder zitten er meer remonstrantse trekjes in 1773. Daarom is de berijming van Datheen altijd zo geliefd geweest bij Gods volk, die kwam (kreupel, maar wel recht) uit het hart. Je kan misschien nog weten hoe ds. Bregman heel vaak citeerde uit Datheen.Hendrikus schreef: De logica van laatstgenoemde opmerking in relatie tot het daarvoor genoemde, ontgaat me.
Ten eerste zingen jullie zelf ook gezangen. Ten tweede zingen jullie diverse gezangen niét die wél in de Bijbel staan. En ten derde zingen jullie in je psalmberijming ook allerlei dingen die er door de berijmers bij zijn bedacht en die niet in de Bijbel staan.
Ja, zo eerlijk was hij wel, maar je ogen moeten soms opengedaan worden van bovenaf, anders kunnen er dingen zijn die je duizendmaal gelezen of geleerd hebt, maar waar je toen niet ontvankelijk voor was...Hendrikus schreef: Trouwens, als de dominee er nog nooit bij stil had gestaan dat ook dit canticum doordrenkt is met oudtestamentische citaten en verwijzingen, dan bevreemdt mij dat ten zeerste. Leren ze dat aan de Boezemsingel niet meer?
Nee, daar kwam het wel op neer, hoewel ik het natuurlijk niet meer woordelijk weet. Het nut is gelegen in een ernstige waarschuwing, blijven de waarschuwingen weg, dan dwalen we steeds verder weg... Soms heb je prikkels nodig om niet in slaap te vallen, prikkels zijn wat anders als prikkelende opmerkingen...Hendrikus schreef:Zei de dominee dat ook, of is dat je eigen toepassing?
Hoe het ook zij, wat is het nut van een dergelijke opmerking?
-DIA-