Schitterende foto`s

BJD

Re: Schitterende foto`s

Bericht door BJD »

artistiek schreef:Ik vind dat we heilig om moeten gaan met dingen die de Heere aangaan, dus ik ben tegen kerststallen op de markt en ook bijbelse ijssculptuur-beelden want er zijn altijd mensen die er verachtelijk naar kijken en er de spot mee drijven en dat kunnen we beter voorkomen.
En tegen Rembrand met zijn schilderijen zeker? Een glas in lood ramen?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

artistiek schreef:Ik vind dat we heilig om moeten gaan met dingen die de Heere aangaan, dus ik ben tegen kerststallen op de markt en ook bijbelse ijssculptuur-beelden want er zijn altijd mensen die er verachtelijk naar kijken en er de spot mee drijven en dat kunnen we beter voorkomen.
Twee opmerkingen.
1. Ik heb zorgvuldig overwogen welke foto's ik hier zou plaatsen. Niet alles is geschikt om hier neergezet te worden.
2. Er liepen daar heel wat opa's en oma's met kleinkinderen. Ik ving menig gesprek op waar grootouders aan hun kleinkinderen uitlegden wat de taferelen voorstelden. Spotten? Nee, hier kwamen kinderen met de Bijbelse boodschap in aanraking, die ze kennelijk van hun ouders niet meer te horen kregen!
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:2. Er liepen daar heel wat opa's en oma's met kleinkinderen. Ik ving menig gesprek op waar grootouders aan hun kleinkinderen uitlegden wat de taferelen voorstelden. Spotten? Nee, hier kwamen kinderen met de Bijbelse boodschap in aanraking, die ze kennelijk van hun ouders niet meer te horen kregen!
Toch boeken der leken, dus?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:2. Er liepen daar heel wat opa's en oma's met kleinkinderen. Ik ving menig gesprek op waar grootouders aan hun kleinkinderen uitlegden wat de taferelen voorstelden. Spotten? Nee, hier kwamen kinderen met de Bijbelse boodschap in aanraking, die ze kennelijk van hun ouders niet meer te horen kregen!
Als daardoor kinderen met het Woord in aanraking komen: geweldig toch?
~~Soli Deo Gloria~~
caprice

Bericht door caprice »

Marnix schreef:Mooie foto's, en dat jullie er maar niet voor zullen neerbuigen :)
Dat zullen we maar niet doen, want dit staat letterlijk in de wet des Heeren:

Exodus 20
4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen dat boven in den hemel is, noch van hetgeen dat onder op de aarde is, noch van hetgeen dat in de wateren onder de aarde is.
5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde lid dergenen die Mij haten;

Ik heb dan ook zeer veel onbegrip voor de manier waarop de moderators met dit geval omgaan.
artistiek schreef:Ik ben ook tegen oudvader-avatars want dat neigt ook naar mens verheerlijking.
Nee hoor. Gedenkt uwer voorgangeren!
Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:
Klinkt Rooms.
Laatst gewijzigd door caprice op 24 dec 2008, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
freek

Bericht door freek »

caprice schreef:
Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:
Klinkt Rooms.
Inderdaad. We kunnen beter mondelinck ofte schriftelic de van God vervreemde jeugd met een oudvader anno 1700 in aanraking brengen. Dan is succes bij voorbaat niet verzekerd. Kom op caprice!!
Marnix

Bericht door Marnix »

4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen dat boven in den hemel is, noch van hetgeen dat onder op de aarde is, noch van hetgeen dat in de wateren onder de aarde is.
Volgens mij lees je niet goed wat daar staat. Als jij hier uit opmaakt dat het maken van een afbeelding van Jezus (als mens) niet mag, hoe zit dat dan met de rest? Er staat dan ook: Je mag geen beeltenis maken van hetgeen op de aarde is en wat in het water en onder de aarde is. Hou je je daar net zo consequent aan? We mogen blijkbaar helemaal niks afbeelden, mensen en dieren ook niet.

Of zou het toch iets anders zijn.

Het je niet neerbuigen wordt er gelijk achteraan gezet: Je mag geen beelden maken, je mag je daar niet voor neerbuigen en hen dienen (daarom maakte men toen namelijk gesneden beelden).

p.s. bij de boeken der leken was het beelden in plaats van het Woord, want veel mensen konden niet lezen en de Bijbel was er alleen in het latijn, de preken vaak ook. Dat is wat anders dan wanneer beelden ondersteunend zijn aan het Woord. Een kinderbijbel met plaatjes erbij is dan helemaal niet verkeerd of rooms.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
caprice

Bericht door caprice »

Marnix schreef:
caprice schreef:Is de laatste foto van Hendrikus niet in strijd met de forumregels?

De Zaligmaker wordt afgebeeld.
Zucht. De foto's zijn zo mooi, verpest het nou niet ;)

Overigens zijn jou reacties allen in strijd met de forumregels, ik lees namelijk:

Uw handtekening dient aan de volgende voorwaarden te voldoen:
- Geen vermelding van de naam van God of Jezus.

Toch zie ik die in je onderschrift terugkomen ;) Kom op, niet zo muggenziften. Dat is de Zaligmaker niet, dat is een ijssculpuur van het kersttafereel.
Beste Marnix,

Sorry als je je aan mijn onderschrift stoort, en aantoont dat deze niet te accepteren zijn als we de forumregels er naast leggen. Ik zal het onderschrift zo dadelijk aanpassen.

Ik maak er zeker wel een punt van, want deze afbeelding (en de sculptuur) gaan regelrecht in tegen Zondag 35 van de Heidelberger Catechismus, die als regel voor dit forum geldt, en die we allen ondertekend hebben:
De Heidelberger Catechismus schreef:Zondag 35

96. Vr. Wat eist God in het tweede gebod?

Antw. Dat wij God in generlei wijze afbeelden (a), en op geen andere wijze vereren, dan Hij in Zijn Woord bevolen heeft (b).

a Jes. 40:18, 19, 25. Deut. 4:15, 16. Rom. 1:23. Hand. 17:29. b 1 Sam. 15:23. Deut. 12:30. Matth. 15:9.

97. Vr. Mag men dan ganselijk geen beelden maken?

Antw. God kan en mag in generlei wijze afgebeeld worden (a). Maar de schepselen, al is het dat zij mogen afgebeeld worden, zo verbiedt toch God hun beeltenis te maken en te hebben om die te vereren, of God daardoor te dienen (b).

a Jes. 40:25. b Ex. 34:17 en 23:24 en 34:13. Num. 33:52

98. Vr. Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?

Antw. Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden (a), maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben (b).

a Jer. 10:8. Hab. 2:18, 19. b Rom. 10:14, 15, 17. 2 Petr. 1:19. 2 Tim. 3:16, 17.
Met deze zondagsafdeling van de Heidelberger Catechismus acht ik alle vragen en opmerkingen beantwoord, en reken ik op een Bijbels handelen van de moderatoren.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

caprice schreef:Ik heb dan ook zeer veel onbegrip voor de manier waarop de moderators met dit geval omgaan.
Het kan zijn, dat we iets missen, maar naar onze mening heeft die foto niets blasfemisch of provocerends en is het als kunst te kwalificeren, evenals bijvoorbeeld de plaatjes in de Rembrand-bijbel.
Ik neem niet aan, dat iemand de foto van Hendrikus als bidprentje gaat gebruiken, of zo. En dat is toch duidelijk de context waarin het 2e gebod beelden verbiedt.
caprice

Bericht door caprice »

Tiberius schreef:
caprice schreef:Ik heb dan ook zeer veel onbegrip voor de manier waarop de moderators met dit geval omgaan.
Het kan zijn, dat we iets missen, maar naar onze mening heeft die foto niets blasfemisch of provocerends en is het als kunst te kwalificeren, evenals bijvoorbeeld de plaatjes in de Rembrand-bijbel.
Ik neem niet aan, dat iemand de foto van Hendrikus als bidprentje gaat gebruiken, of zo. En dat is toch duidelijk de context waarin het 2e gebod beelden verbiedt.
Alleen het feit van afbeelden is al bezwaarlijk. De Rembrand-bijbel ken ik niet, maar een boek met Bijbelse vertellingen waarin de Zaligmaker afgebeeld staat, hoeft bij mij niet in huis te komen.

(En Marnix, het onderschrift is aangepast hoor).

Ik heb aangaande deze kwestie ook een andere moderator aangeschreven. Zijn reactie wacht ik af.
Dr. J.H. Bavinck
artistiek

Bericht door artistiek »

Even een ontspannende onderbreking:
Afbeelding
Voor wie is dit bekend terrein of wie weet waar dit is??
judith

Bericht door judith »

Geen idee artistiek.
wel een mooi straatje :)
Ben benieuwd waardat is. :quoi
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

artistiek schreef:Even een ontspannende onderbreking:
Afbeelding
zou zomaar oud vossemeer kunnen zijn....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
henriët

Bericht door henriët »

---- jammer dat er zulke reactie s komen.. ook in de ultra rechtse flank komt rome dus al..., alleen wil men dat niet zien----

ontopic...

@Hendrikus,
fijn dat je ons laat meedelen van deze mooie foto s!
ik ben nog aan t kijken welke ik nu heel erg mooi vind... ik denk toch die van de geboorte..
en ook het centraalst uit de Bijbel wellicht!

@ Tib: complimenten
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
artistiek

Bericht door artistiek »

MarthaMartha schreef:
artistiek schreef:Even een ontspannende onderbreking:
Afbeelding
zou zomaar oud vossemeer kunnen zijn....
Zou kunnen maar het is het niet, sterker nog, het ligt niet eens in de buurt. Je moet het meer in de bovenste helft van Nederland zoeken
Gesloten