He, dat laatste is dan wel een beetje een dooddoener. We mogen God loven op allerlei manieren en instrumenten. Ik zie niet in waarom de gitaar daar niet bij hoort. Daarnaast is er in alle stromingen seculariteit, mensen die klassieke instrumenten bespelen, klassieke muziek maken, orgel spelen en dat niet tot eer van God doen. Wat is dan het verschil? De inhoud. En bij dit soort muziek ook de houding. De een beweegt voor zichzelf, de ander uit blijdschap en dankbaarheid naar God. De een aanbidt muzikanten, de ander God. Denk je soms dat David toen hij de Psalmen schreef, dat in een totaal nieuwe muziekstijl deed die nergens in de wereld bestond? Of met instrumenten die nog niet eerder hadden geklonken?BJD schreef:Moet dat met snerpende gitaren, rookgordijnen. lichteffecten... net zoals de 'wereld' zijn muziek maakt... Die vergelijking maakt KK zelf ook... De een zingt over vrouwen, de ander drugs, de ander over de satan en ik ook over God.. Het verschil zit hem dus kennelijk alleen de muziek. http://nl.youtube.com/watch?v=sDL2z797XewMarnix schreef:Tja, dan noemen we het: Jubelen van blijdschap, huppelen van zielevreugd. Klinkt dat al wat heiliger?BJD schreef:Buiten het feit dat ik het merendeel niet 'mijn' muziek is vind ik de term "uit je dak gaan' nu niet zo passen Christelijke muziek die gaat over heilige zaken. Maar moglijk ligt daar ook gelijk het probleem dat veel van de muziek van KK niet zo 'christelijk' gebracht wordt..Lassie schreef:
nou gewoon lekker uit je dak gaan op muziek.
tsja. sommige mensen.
Daarnaast, eigelijk belangrijker, vind ik veel van z'n teksten van een "niet -gereformeerde' leer
Maar goed, die discussie lijkt me niet op een refoforum gevoerd hoeven te worden.
Welke muziek beluister je nu? [5]
Re: Welke muziek beluister je nu? [5]
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
nou, zo'n doodoener lijkt me dat niet. Als je hier deelneemt aan het forum onderschrijf je de drie formulieren.. onder andere de Dordse leeregels die de artikelen opstelden tegen de remonstranten.Marnix schreef:He, dat laatste is dan wel een beetje een dooddoener. We mogen God loven op allerlei manieren en instrumenten. Ik zie niet in waarom de gitaar daar niet bij hoort. Daarnaast is er in alle stromingen seculariteit, mensen die klassieke instrumenten bespelen, klassieke muziek maken, orgel spelen en dat niet tot eer van God doen. Wat is dan het verschil? De inhoud. En bij dit soort muziek ook de houding. De een beweegt voor zichzelf, de ander uit blijdschap en dankbaarheid naar God. De een aanbidt muzikanten, de ander God. Denk je soms dat David toen hij de Psalmen schreef, dat in een totaal nieuwe muziekstijl deed die nergens in de wereld bestond? Of met instrumenten die nog niet eerder hadden geklonken?BJD schreef:Moet dat met snerpende gitaren, rookgordijnen. lichteffecten... net zoals de 'wereld' zijn muziek maakt... Die vergelijking maakt KK zelf ook... De een zingt over vrouwen, de ander drugs, de ander over de satan en ik ook over God.. Het verschil zit hem dus kennelijk alleen de muziek. http://nl.youtube.com/watch?v=sDL2z797XewMarnix schreef:Tja, dan noemen we het: Jubelen van blijdschap, huppelen van zielevreugd. Klinkt dat al wat heiliger?BJD schreef:
Buiten het feit dat ik het merendeel niet 'mijn' muziek is vind ik de term "uit je dak gaan' nu niet zo passen Christelijke muziek die gaat over heilige zaken. Maar moglijk ligt daar ook gelijk het probleem dat veel van de muziek van KK niet zo 'christelijk' gebracht wordt..
Daarnaast, eigelijk belangrijker, vind ik veel van z'n teksten van een "niet -gereformeerde' leer
Maar goed, die discussie lijkt me niet op een refoforum gevoerd hoeven te worden.
De muziek waar wij het nu over hebben is over het algemeen (dus niet alles) remonstrants. Daarom lijkt het mij geen onderwerp voor dit forum. Als je dit forum oderschrijft ben je toch niet remonstrants?
maar goed.. ik kan het ook mis hebben. Mischien heb ik de zin 'Maar het vrome volk in U verheuigd, zal huppelen van zielevreugd" wel verkeerd begrepen en moet ik om, dat te kunnen ondervinden wel naar een concert van K.K. En is dat huppelen van zielevreugd, zoals ps 68 dat stelt wel hetzelfde als "uit je dak gaan".

David dansde toch ook?
Ik vraag me toch af of je Kees Kraayenoord als remonstrants kunt wegzetten. Hij zingt inderdaad wel eens een psalm uit 1773 en daarvan waren sommige dichters remonstrants, maar dat maakt hem het zelf nog niet
. Ik geloof ook dat een groot deel van de Amerikaanse Christelijke zangers vrij expliciet reformatorisch qua theologie zijn. Ze zijn in Nederland alleen voornamelijk bekend en geliefd bij de niet-reformatorische kerkmensen.

"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... r5756.htmlLassie schreef:David dansde toch ook?
2 cd's van BZN binnen gekregen......allemaal herinneringen aan de jaren '70.......gelijk maar eentje opgezet.....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
zozo jij durft, mag hier wel reclame gemaakt worden? foeih.BJD schreef:http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... r5756.htmlLassie schreef:David dansde toch ook?
Waar staat dat?Lassie schreef:David dansde toch ook?
2 Samuel hoofdstuk 6
Is huppelen hetzelfde als dansen??Lassie schreef:2 Samuel hoofdstuk 6
Hoe bedoel je?Lassie schreef:zozo jij durft, mag hier wel reclame gemaakt worden? foeih.BJD schreef:http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... r5756.htmlLassie schreef:David dansde toch ook?
artistiek schreef:Is huppelen hetzelfde als dansen??Lassie schreef:2 Samuel hoofdstuk 6
14 Vol overgave danste hij voor de HEER, slechts gekleed in een linnen priesterhemd. 15 Onder gejuich en stoten op de ramshoorn brachten David en de Israëlieten de ark van de HEER de berg op. 16 Toen de ark de Davidsburcht werd binnengedragen, stond Michal, de dochter van Saul, al op de uitkijk bij haar venster. Ze zag koning David dansen en springen voor de HEER, en haar hart vulde zich met minachting.dan·sen danste, h gedanst 1 zich ritmisch bewegen op de maat vd muziek 2 (vrolijk) springen en huppelen
Zucht. Je moet helemaal niets, op 1 ding na: Iets wat jij niet doet niet gelijk als totaal verkeerd neerzetten en veroordelen omdat je zelf nogal bevooroordeeld bent. Kees Kraaijenoord is niet remonstrants, hij maakt aanbiddingsmuziek, lofmuziek. Vooral muziek om dankbaarheid mee te uiten. Daar mag ruimte voor zijn. Noem nou eens wat er remonstrants aan is, dingen die Hij zegt en die nergens in de Bijbel staan, die David nooit zou durven zingen etc.BJD schreef:Marnix schreef:nou, zo'n doodoener lijkt me dat niet. Als je hier deelneemt aan het forum onderschrijf je de drie formulieren.. onder andere de Dordse leeregels die de artikelen opstelden tegen de remonstranten.BJD schreef:
He, dat laatste is dan wel een beetje een dooddoener. We mogen God loven op allerlei manieren en instrumenten. Ik zie niet in waarom de gitaar daar niet bij hoort. Daarnaast is er in alle stromingen seculariteit, mensen die klassieke instrumenten bespelen, klassieke muziek maken, orgel spelen en dat niet tot eer van God doen. Wat is dan het verschil? De inhoud. En bij dit soort muziek ook de houding. De een beweegt voor zichzelf, de ander uit blijdschap en dankbaarheid naar God. De een aanbidt muzikanten, de ander God. Denk je soms dat David toen hij de Psalmen schreef, dat in een totaal nieuwe muziekstijl deed die nergens in de wereld bestond? Of met instrumenten die nog niet eerder hadden geklonken?
De muziek waar wij het nu over hebben is over het algemeen (dus niet alles) remonstrants. Daarom lijkt het mij geen onderwerp voor dit forum. Als je dit forum oderschrijft ben je toch niet remonstrants?
maar goed.. ik kan het ook mis hebben. Mischien heb ik de zin 'Maar het vrome volk in U verheuigd, zal huppelen van zielevreugd" wel verkeerd begrepen en moet ik om, dat te kunnen ondervinden wel naar een concert van K.K. En is dat huppelen van zielevreugd, zoals ps 68 dat stelt wel hetzelfde als "uit je dak gaan".
Het Refoweb-stukje zegt niets over waar we het nu over hebben. Het waarschuwt tegen uit je dak gaan op verkeerde manieren, maar niet tegen het uiten van die vreugde van Gods verlossing, voor Hem. David die danst als de artk Jeruzalem in wordt gedragen is daar een goed voorbeeld van, denk ook aan de reidans als Israel door de Schelfzee is getrokken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tja, die minachting van Michal voelen velen nu ook nog steeds.....Lassie schreef:artistiek schreef:Is huppelen hetzelfde als dansen??Lassie schreef:2 Samuel hoofdstuk 614 Vol overgave danste hij voor de HEER, slechts gekleed in een linnen priesterhemd. 15 Onder gejuich en stoten op de ramshoorn brachten David en de Israëlieten de ark van de HEER de berg op. 16 Toen de ark de Davidsburcht werd binnengedragen, stond Michal, de dochter van Saul, al op de uitkijk bij haar venster. Ze zag koning David dansen en springen voor de HEER, en haar hart vulde zich met minachting.dan·sen danste, h gedanst 1 zich ritmisch bewegen op de maat vd muziek 2 (vrolijk) springen en huppelen