Bijbelse lijn voor ouderlingen en diakenen

Herman
Moderator

Re: Bijbelse lijn voor ouderlingen en diakenen

Bericht door Herman »

refo schreef:[

Als je kandidaat gesteld wordt moet je dan meteen de hoorn naast de telefoon leggen. Anders heb je geen rust meer. ::please
Inderdaad. Het is echter weer wat anders als een kandidaat van niemand reactie krijg, en op de vergadering wordt opeens van dit of van dat verantwoording (via de kerkenraad) gevraagd. Dat had ook wel even via de telefoon mogelijk geweest. Of de mail, standaardformaat. Lekker makkelijk.

Dus bel die kandidaten gerust even op. Ze worden tenslotte twee weken van te voren als kandidaat voorgesteld.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ten eerste zullen er heel wat mensen zijn in gemeente die hen wèl goed genoeg kennen. Ten tweede is er altijd een groep gemeenteleden die het niet zoveel uitmaakt en die vertrouwen heeft in beide kandidaten.
En voor de laatste groep die een kandidaat niet goed genoeg kennt èn vrij kritisch is t.o.v. zulke kandidaten bestaat dan de mogelijkheid om te bellen. Dat zijn er echt niet zoveel als jij nu doet voorkomen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Herman schreef:

Als je kandidaat gesteld wordt moet je dan meteen de hoorn naast de telefoon leggen. Anders heb je geen rust meer. ::please
Inderdaad. Het is echter weer wat anders als een kandidaat van niemand reactie krijg, en op de vergadering wordt opeens van dit of van dat verantwoording (via de kerkenraad) gevraagd. Dat had ook wel even via de telefoon mogelijk geweest. Of de mail, standaardformaat. Lekker makkelijk.

Dus bel die kandidaten gerust even op. Ze worden tenslotte twee weken van te voren als kandidaat voorgesteld.
Dat laatste is zeker niet overal het geval. Het gebeurt nogal eens dat er zondagmorgen namen worden afgelezen, terwijl er 's maandags ledenvergadering gehouden wordt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Luther schreef: Dat laatste is zeker niet overal het geval. Het gebeurt nogal eens dat er zondagmorgen namen worden afgelezen, terwijl er 's maandags ledenvergadering gehouden wordt.
Dan moeten ze de kerkorde er maar eens op nalezen. Of dit wél als regel instellen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Herman schreef:
Luther schreef: Dat laatste is zeker niet overal het geval. Het gebeurt nogal eens dat er zondagmorgen namen worden afgelezen, terwijl er 's maandags ledenvergadering gehouden wordt.
Dan moeten ze de kerkorde er maar eens op nalezen. Of dit wél als regel instellen.
Dan mag jij eens aanwijzen waar dit in bijvoorbeeld de DKO staat. Het antwoord is: nergens!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bij ons is het regel om het minimaal 3 weken van te voren bekend te maken. Veelal is het een week of 5, 6 (afhankelijk van het tijdstip van de kerkenraadsvergadering en ledenvergadering).
freek

Bericht door freek »

Luther schreef:
Herman schreef:

Dat laatste is zeker niet overal het geval. Het gebeurt nogal eens dat er zondagmorgen namen worden afgelezen, terwijl er 's maandags ledenvergadering gehouden wordt.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

In onze gemeente is het regel dat de zondag voordat de ledenvergadering wordt afgelezen wie de kandidaten zijn. Deze kandidaten hebben in de week ervoor echter al in de kerkbode gestaan en zijn zelf persoonlijk op de hoogte gesteld, voordat de kerkbode verscheen.

In de vorige gemeente waar ik lid was, is echter eens het volgende gebeurd:
- Er waren 2 ouderling-vacatures.
- Hiervoor waren twee leden en twee diakenen als viertal gesteld.
- Beide diakenen werden tot ouderling gekozen en namen hun verkiezing ook aan.
- Toen zei de voorzitter van de kerkenraad: De kerkenraad gaat zich nu even terugtrekken om een tweetal voor diaken te stellen, waaruit we zo dadelijk zullen kiezen.

M.i. is dit niet de correcte weg; het is echter niet tegen de DKO. De DKO spreekt alleen van afkondigen NADAT men gekozen is.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

refo schreef:
Jongere schreef:
Tiberius schreef:Nee, zonder gekheid.

De kerkenraad kent de kandidaten, natuurlijk. Anders komen ze niet op de lijst.
Maar hoe zou je als gemeentelid een "goede" keuze kunnen maken? Of in ieder geval een weloverwogen keuze?
De kandidaten even opbellen/mailen en van gedachten wisselen over de zaken die jij belangrijk vind bij een goede kandidaat.
Of de kandidaten iets laten vertellen over zichzelf aan de gemeente.
Ik kan je uit de praktijk vertellen dat men toch de voorkeur heeft om achter je rug om te zeggen: Ik ken hem niet, dus ik stem tegen hem. Zelfs nadat de kerkenraad opgeroepen heeft om dan contact op te nemen met de kandidaat. Het is toch meer: Ik mot hem niet. Schijnbaar... Een beetje vertrouwen in de keuze van de kerkenraad mist volledig. Heeft de kerkenraad het daar naar gemaakt denk ik dan?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Bij ons wil men persé de namen eerst in de kerk aflezen voordat ze in de kerkbode worden geplaatst. Omdat de tijd tussen de ledenvergaderingen(1 voor ouderlingen en 1 voor diakenen) vaak maar 2 weken is lukt het niet altijd om de namen voor ledenvergadering in de kerkbode te plaatsen. Dat ging dit jaar tot 2 keer toe mis, maar de dominee had ons daar tijdens de 1e ledenvergadering al op gewezen. Ook is het wel eens gebeurt dat er namen werden afgelezen in de kerk terwijl de kandidaten niet eens gebeld waren, maar dat is gelukkig veranderd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Gijs83 schreef:Ook is het wel eens gebeurt dat er namen werden afgelezen in de kerk terwijl de kandidaten niet eens gebeld waren, maar dat is gelukkig veranderd.
Vooraf bellen gebeurt bij ons niet in ieder geval, weet ik uit eigen ervaring.
Ander

Bericht door Ander »

eilander schreef:
Gijs83 schreef:Ook is het wel eens gebeurt dat er namen werden afgelezen in de kerk terwijl de kandidaten niet eens gebeld waren, maar dat is gelukkig veranderd.
Vooraf bellen gebeurt bij ons niet in ieder geval, weet ik uit eigen ervaring.
Bij ons ook niet, je schrikt je een hoedje in de kerk als het afgelezen is. (niet bij mij hoor, maar bij familie)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Onze regels, wat dit betreft, is dat nominaties (ook betreffende het drietal voor predikanten), voor twee zondagen afgekondigd moeten zijn. En dat die nominaties niet afgekondigd worden, voordat de betreffende persoon de nominatie geaccepteerd heeft.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jongere

Bericht door Jongere »

Hoe werkt dat drietal, Bert?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Jongere schreef:Hoe werkt dat drietal, Bert?
In plaats van een tweetal voor predikanten, zoals in NL gebruikelijk is, hebben we een drietal. Het beroep gaat uit naar degene die meer dan 50% van de stemmen heeft. (kan dus mogelijk zijn dat je twee keer moet stemmen)

Voor ouderling en diaken hebben we normaal ook een tweetal. Is er ook de mogelijkheid om met maar 1 kandidaat te komen voor ouderling en diaken, ter goedkeuring van de gemeente, maar dat is uitzonderingwerk.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie