Vergadering Curatorium

Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Egbert

De vraag was
“Maar daar wordt door sommigen anders over gedacht, wat ds. Van Aalst ook in zijn artikel verwoord. Hoe denken jullie daarover?

Ik denk dat het curatorium een feit is en wij daar mee moeten werken, met al z’n voor- en nadelen, want laten we wel zijn het curatorium heeft beide, het wordt door mensen van gelijke beweging als jullie en mij geleid en dan weet je genoeg. Verder zijn volgens mij de standpunten bekend van zowel voor als tegenstanders, we komen niet verder bij elkaar en er komt alleen maar verwijdering.
Is het niet misschien verstandiger als we samen eens brainstormen hoe we denken dat het curatorium anders zou kunnen werken. Ik zeg bewust niet ‘beter’ want misschien werkt het wel perfect.
Ik zal zelf met een insteek beginnen en misschien kunnen we zo wel tot een oplossing komen, er lezen vast wel een aantal mensen mee die er wat van kunnen oppikken en er een voordeel uit kunnen halen. Wie weet leest het curatorium mee.

Ik heb al eens eerder gezegd [dit probleem komt nl. ieder jaar bovendrijven] laten ze er een ‘echte’ Theologische faculteit’ van maken. Met echt bedoel ik dus niet zoals die in de lande functioneren maar doel eigenlijk op een soort propadeusejaar voor mannen die zich geroepen menen om predikant te worden. Laat de TS iedereen toelaten die met of zonder een attest van de kerkenraad komt geeft een jaar lang één dag per week les. Dit moet te doen zijn voor iemand die zich echt geroepen voelt! Aan het eind van dat jaar kennen leerling en leraar elkaar echt goed weten ze ook wat de drijfveren zijn kennen ze de capaciteiten van de studenten en kunnen ze evt. altijd nog voor het curatorium verschijnen. Het nadeel hiervan is dat het niet meer geheim is maar mijn vraag is of dat persé moet, een beetje meer openheid kan in de GG geen kwaad, nu is toch ook al vaak bekend wie opgeweest is en afgewezen wordt, ik ken er in ieder geval enkele. Zo ken ik iemand die een aantal keren is opgeweest en altijd is afgewezen. Deze persoon was naar mijn bescheiden in zicht een prima predikant geweest, ik ken er ook die wel aangenomen zijn en i.m.o. het niet beter doen dan hij gedaan zou hebben, dat is één voorbeeld. Het voordeel van zo’n propadeuse jaar is ook dat de capaciteiten van de student bekend zijn. Het is hedentendage niet meer mogelijk om iemand met beperkte gaven voor een gemeente te zetten. Een predikant moet een duizendpoot zijn, het is niet voor niets een wetenschappelijke opleiding bij de overige kerken. Prediking, pastoraat met al de problemen die er bij komen kijken. Gemeente leden die meer geleerd [op theologisch gebied] hebben dan de predikant geef daar maar eens leiding aan. Maar het belangrijkste blijft natuurlijk de prediking. M.i. moet een predikant vanuit de grondtalen preken, dus moet hij ze kunnen ‘lezen en schrijven’ en dat is al een beperking. Studenten die naar de mening van het curatorium niet in aanmerking zouden komen voor de predikanten opleiding kunnen doorverwezen worden naar de CGO-E cursus [een HBO opleiding] om evt. voor pastoraal medewerker door te gaan. Maar het grootste voordeel van een propadeuse jaar vindt ik nog dat men elkaar leert kennen, meer dan in dat uurtje ondank alle voorwerk. Want laten we wel wezen als een kerkenraad iemand niet goed gezindt is kan deze een roeping hebben als Paulus maar komt er nooit door. Een kerkenraad is m.i. niet geschikt om als eerste filter te dienen. Ik ken [vml.] studenten die w.s in een andere gemeente als die waar ze uit komen minder kans gehad zouden hebben om er door te komen.

Nu is een ander aan de beurt.
Laten we het vernuft hier maar voor gebruiken i.p.v. een ander af te katten. Want laten wij en het curatorium maar bedenken dat we allemaal eens onze woorden en daden moeten verantwoorden. Iedere afgewezene op het curatorium moet men kunnen verantwoorden voor de Grote Rechterstoel, maar ook ieder woord wat hier geschreven wordt zal terug komen en verantwoord moeten worden.
Egbert, bedankt voor je zeer constructieve posting.
Was wel behoefte aan na al dat gekissebis.

Ik vind het een heel goed idee wat je oppert. Beter dan dat van oud. I.A. Kole (Berkenwoude) die eens geopperd heeft dat er veel meer toegelaten moeten worden en dat je dan na afloop er een aantal af kunt laten vallen. Dat is natuurlijk onzin want mensen moeten hun baan en alles opgeven.
Maar jou idee, om ze eens een jaartje op zaterdag lessen te laten volgen vind ik een gouden greep. Idd kunnen de docenten de studenten dan wat beter leren kennen, en ook de capaciteiten, ook wat het geestelijk leven betreft, beter pijlen.

Ik vind dat dit idee eens aan ds. Van Eckeveld (voorz. Curatorium) voorgelegd moet worden. Hij heeft een email adres.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Het grote gevaar van het voorstel van Egbert - ondersteund door Orckie - is dat je niet langer een toetsing aan Gods Woord wat betreft bekering en roeping als uitgangspunt neemt.

Als die twee zaken in het leven niet gevonden worden, is er geen reden voor toelating tot de Theologische School en evenmin tot welk 'voorportaal' dan ook.

Verder heb ik moeite met de kwaliteiten die Egbert verplicht lijkt te stellen. Zou de Heere Zich bij de roeping van Zijn knechten vergissen als Hij iemand met naar de wereld bescheiden talenten roept tot een ambt? Is een prediker in de eerste plaats geroepen om het debat aan te gaan met gemeenteleden?
Hij staat daar met een last van ZIjn Zender en heeft te prediken: Zo zegt de Heere.
O nee, ik zou nog wel een toetsing willen van roeping en bekering. Maar dan langs de lijnen zoals prof. dr. De Reuver ze uiteenzet. Dat is naar Schrift en naar de (Nadere) Reformatoren. Ik kan je één ding verzekeren: dat er dan meer mannen doorkomen. Deze kunnen dan eerst met het eerste jaar beginnen, en degenen van wie dan blijkt dat de docenten en curatoren het maar zo-zo vinden, die mogen niet verder gaan.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Zou de Heere Zich bij de roeping van Zijn knechten vergissen als Hij iemand met naar de wereld bescheiden talenten roept tot een ambt?
De Heere vergist Zich nooit Adrianus. Maar wij mensen zijn de Heere niet, dat weet jij ook wel.

Ik steun van harte het voorstel van Egbert. Orckie, maak jij er een manifest van wat we sturen naar ds Van Eckeveld?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
refo

Bericht door refo »

De kerkenraad constateert geloof en roeping. Zij kennen de man goed, althans er is een hele avond gewijd aan de aanvraag van het attest. Er kan gevraagd worden, doorgevraagd worden, gepeild worden (met e-i) enzovoort. Ik ga er vanuit dat ze de aanvraag serieus nemen. Zij geeft een attest. Zij vult een uitgebreid formulier in. De stemverhoduingen worden ingevuld (waarom eigenlijk? )

Kandidaat meldt zich aan. Krijgt een uitnodiging om in Rotterdam (?) te verschijnen. Het curatorium constateert in korte tijd dat geloof en dus roeping ontbreken óf dat wel geloof aanwezig is,maar roeping ontbreekt.

Voor zo'n onderzoek zou toch een dagdeel uitgetrokken moeten worden? Drie op een dag? Ochtend middag avond. Ik weet niet of 17 klopt. Heb in het verleden wel eens gehoord dat het er 10 of 12 waren. (Voor de cijferaars onder ons: van een ouderling. Is volgens mij helemaal geen geheime informatie. Zie topic: waarom is alles zo geheim ;) ) Dan heb je een hele week nodig.

Kan enig mens in zo korte tijd doorzien wat in een hem voordien onbekend mens leeft?
Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door refo
De kerkenraad constateert geloof en roeping. Zij kennen de man goed, althans er is een hele avond gewijd aan de aanvraag van het attest. Er kan gevraagd worden, doorgevraagd worden, gepeild worden (met e-i) enzovoort. Ik ga er vanuit dat ze de aanvraag serieus nemen. Zij geeft een attest. Zij vult een uitgebreid formulier in. De stemverhoduingen worden ingevuld (waarom eigenlijk? )

Kandidaat meldt zich aan. Krijgt een uitnodiging om in Rotterdam (?) te verschijnen. Het curatorium constateert in korte tijd dat geloof en dus roeping ontbreken óf dat wel geloof aanwezig is,maar roeping ontbreekt.

Voor zo'n onderzoek zou toch een dagdeel uitgetrokken moeten worden? Drie op een dag? Ochtend middag avond. Ik weet niet of 17 klopt. Heb in het verleden wel eens gehoord dat het er 10 of 12 waren. (Voor de cijferaars onder ons: van een ouderling. Is volgens mij helemaal geen geheime informatie. Zie topic: waarom is alles zo geheim ;) ) Dan heb je een hele week nodig.

Kan enig mens in zo korte tijd doorzien wat in een hem voordien onbekend mens leeft?
Voor 10 heb je maar iets meer dan 3 dagen nodig. Dus zullen het er deze keer ook 9 kunnen zijn. Dan nemen ze er misschien meer tijd voor dan jij denkt.
Kislev

Bericht door Kislev »

Persoonlijk vind ik dat de werkwijze van het curatorium niet aangepast hoeft te worden. Althans, niet in de zin dat ze iedereen moeten toelaten en later beslissen wie wel en niet predikant mag worden etc. etc. etc.

Maar als ik hoor dat ze een half uur / uurtje nemen om iemands bekering en roeping te beoordelen dan kijk ik wel even raar. Lijkt mij eigenlijk niet dat je in zo'n korte tijd iemands bekering en roeping kan doorzien. Ze zouden dan ook zeker meerdere uren per persoon moeten uittrekken! Klein beetje schandalig zelfs dat het zo vlug gaat...

[Aangepast op 26/5/04 door Kislev]
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Persoonlijk vind ik dat de werkwijze van het curatorium niet aangepast hoeft te worden. Althans, niet in de zin dat ze iedereen moeten toelaten en later beslissen wie wel en niet predikant mag worden etc. etc. etc.

Maar als ik hoor dat ze een half uur nemen om iemands bekering en roeping te beoordelen dan kijk ik wel even raar. Lijkt mij eigenlijk niet dat je in zo'n korte tijd iemands bekering en roeping kan doorzien. Ze zouden dan ook zeker meerdere uren per persoon moeten uittrekken! Klein beetje schandalig zelfs dat het zo vlug gaat...
Op zich wordt wel het oordeel van de predikant en de kerkenraad gevraagd. Dat is sterk bepalend! Er zijn gevallen bekend waar de kandidaat bij het oordeel van de eerste predikant (die wat minder positief was) werd afgewezen door het curatorium en bij de tweede keer, waar een andere predikant bij betrokken was, werd aangenomen.

Tip: word vriend van je (waarnemend) predikant.
refo

Bericht door refo »

Tip: word vriend van je (waarnemend) predikant.
Ik denk dat dit het echte geheim is.
limosa

Bericht door limosa »

[quote]Oorspronkelijk gepost door Egbert
Ik heb ooit eens iemand op dit forum horen klagen “één dag niet aanwezig en het ontspoort volledigâ€
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Mensen,

2 dingen:

1. Het Curatorium vergadert nog ruim een halve dag (ik hoop tenminste dat er nog kandidaten zijn). Bidden jullie er nog voor?

2. Adrianus, je bent de eerste die zal zeggen dat het werk van iedereen in Gods Koninkrijk met alle tekort etc gedaan wordt. Je bent er echter van overtuigd dat het bijv. mbt het Curatorium perfect gaat en er geen tekort is, zo lijkt het. Ik kan dat niet helemaal rijmen.

Laten we maar stoppen met deze discussie en er gewoon af blijven, niet gaan schelden of negatief blijven doen. Ook niet die mensen (curatoren) de handen op leggen, alsof ze geen fouten kunnen maken.

Ik stop er in ieder geval mee. Ik weet dat ik mee heb gediscussierd, noem mijn huidige belsissing het wispelturig, voor mij is het voortschrijdend inzicht.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie