Vergadering Curatorium

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Je wordt altijd nog door de gemeente (= kerk) beroepen en altijd nog wel dominee binnen de kerk waarin je gezet bent. Je staat in dienst van de kerk. De apostelen en discipelen werden uitgezonden en stonden in dienst van de Gemeente. Ja, ze zijn dienaren des Woords, maar ook herders en leraars der Gemeente.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Het is meer vanuit de redenering van: Ik wil dominee worden en het kan me niet schelen waar.
Denk je dat nou echt Refoj.? Zal het niet een heel pijnlijke en verdrietige zaak zijn?
Dan de begeerte en roeping maar naast je neerleggen omdat je je kerkverband trouw moet blijven?
Is het kerkverband nog wel zo belangrijk tegenwoordig? Is het niet eerder een belachelijk zooitje aan het worden?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
Er zijn ook predikanten die een aantal keer bij het Curatorium is geweest en toch aangenomen werden. Als je zeker bent van je roeping binnen die kerk, stap je niet gelijk over naar de NHK.
Ik zou niet zo hard oordelen. En dat gelijk is uit de lucht gegrepen. Ik ken iemand die is 5x 'op' geweest is (3x door cur. afgewezen en 2x door kerkenraad). Dat is toch enorm pijnlijk hoor. Vooral die keren als je predikant/kerkenraad er volledig achter staat.... Deze persoon is niet naar de NHK gegaan, maar denk niet dat het makkelijk is je erbij neer te leggen....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
Oorspronkelijk gepost door refo
Alleen belijdt de afgescheiden kerken dat ze geen hartenkenners zijn en dan hebben ze toch een instituut dat harten moet kennen en nieren moet proeven.
Zou dit zo gaan denk je?? Jammer als je zo denkt... Bedenk wel dat God hierboven staat. Als God wil, dan zullen er nieuw predikanten komen.
Nu begeef je je in een moeilijke spagaat hoor H.

De mensen hebben verantwoordelijkheden. Met deze redenering krijgt God feitelijk de schuld als er geen nieuwe studenten komen: God heeft het blijkbaar niet gewild....
Hartelijke groet,

Pim.

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Is het kerkverband nog wel zo belangrijk tegenwoordig? Is het niet eerder een belachelijk zooitje aan het worden?
Och, wat was het geen zooitje tijdens 1834. Tijdens 1816, een belachelijke zooi in de NHK. En dan toch...bidders voor het vervallen Sion. Wij moeten maar niet meegaan met de tijdgeest: Ieder voor zich, ieder zijn eigen belevings- en meningkerkje. Nee, geheel Gods kerk op het oog blijven houden. Zien we het nog? Ik ben bang dat we de kerk steeds meer als een menselijk instituut gaan zien. Maar het is nog altijd: "Ik geloof een algemene christelijke kerk"
memento

Bericht door memento »

Toch lijkt het me moeilijk als je afgewezen word. Ik denk dat de waaroms dan wel boven komen borrelen:
1. Ben ik wel echt geroepen
2. Waarom word ik afgewezen. God staat wel bóven het curatorium, maar als ze nu eens een fout hebben gemaakt
3. Hoe nu verder. Ander kerkgenootschap? Volgend jaar weer opgaan?
4. Of eigenlijk de grote vraag: wat wil God nu eigelijk met mij...

Lijkt me een aardig dilemma...
memento

Bericht door memento »

Och, wat was het geen zooitje tijdens 1834. Tijdens 1816, een belachelijke zooi in de NHK. En dan toch...bidders voor het vervallen Sion. Wij moeten maar niet meegaan met de tijdgeest: Ieder voor zich, ieder zijn eigen belevings- en meningkerkje. Nee, geheel Gods kerk op het oog blijven houden. Zien we het nog? Ik ben bang dat we de kerk steeds meer als een menselijk instituut gaan zien. Maar het is nog altijd: "Ik geloof een algemene christelijke kerk"
In dat geval dus terug naar één grote wereldkerk zónder eenheid (pluraal heet dat met een duur woord). Dat betekend dat er ook ruimte is voor de afgodische dwaalleer van Rome, dat er ruimte is voor alle gruwelijke praktijken zoals ook gelegaliseerd in de PKN (zoals homo-huwelijk). Nee beste RJ, ik wil heel graag eenheid, maar dan wel een eenheid gegrond op de Schrift, dat betekend dus heel concreet geen eenheid met mensen die lijnrecht ingaan tegen de Schrift. Voor mij is het zoeken naar eenheid met die mensen hetzelfde als satan in huis halen (alles wat uit God niet is, is van den boze)

PS> Dit is geen verwijt richting hen die bezwaard zijn meegegaan met de PKN. Zij kónden de kerk waar ze lid van waren niet verlaten. Zij zochten die (ongewenste) eenheid en pluraliteit niet, hen werd het opgedwongen.

[Aangepast op 24/5/04 door memento]
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

RJ,

Ik bedoel de verbanden in z'n verscheidenheid, en niet het instituut kerk.

gr
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door memento
Toch lijkt het me moeilijk als je afgewezen word. Ik denk dat de waaroms dan wel boven komen borrelen:
2. Waarom word ik afgewezen. God staat wel bóven het curatorium, maar als ze nu eens een fout hebben gemaakt

Een verschikkelijk dilemma. Ik zou een enorme deuk krijgen denk ik. "Bedrieg ik me?" "Bedrieg ik me dan ook op weg naar de eeuwigheid?"

Wat een beproevingen zijn dat.
Hartelijke groet,

Pim.

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Pim
[Ik ken iemand die is 5x 'op' geweest is (3x door cur. afgewezen en 2x door kerkenraad).
Pim: betekent dit dat dezelfde persoon door dezelfde kerkenraad de ene keer wordt gesteund in z'n gang naar het curatorium, maar de andere keer wordt tegengehouden? Is dat niet vreemd?
~~Soli Deo Gloria~~
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
[Ik ken iemand die is 5x 'op' geweest is (3x door cur. afgewezen en 2x door kerkenraad).
Pim: betekent dit dat dezelfde persoon door dezelfde kerkenraad de ene keer wordt gesteund in z'n gang naar het curatorium, maar de andere keer wordt tegengehouden? Is dat niet vreemd?
Natuurlijk is dat vreemd. Het lijkt me verschrikkelijk.

Maar een kerkenraad wijzigt zo door de jaren wel natuurlijk. Misschien is dat de oorzaak?
Hartelijke groet,

Pim.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door memento

Een verschikkelijk dilemma. Ik zou een enorme deuk krijgen denk ik. "Bedrieg ik me?" "Bedrieg ik me dan ook op weg naar de eeuwigheid?"

Wat een beproevingen zijn dat.
er is maar 1 antwoord op: Heer ai maak mij uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend. En als de weg niet gaat zoals wij wilden of dachten dan is er toch niet direct reden om te twijfelen aan je genadestaat?
Als jij er heilig van overtuigd bent dat je 'het zelf uit Zijne mond gehoord hebt' dat je in Zijn wijngaard moet arbeiden en je wordt dat tegen gehouden. Zou jij je schouders ophalen en weer verder gaan met "Heer' ai maak mij Uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend"? Die wegen had God toch al bekend gemaakt, zo dacht je?
Hartelijke groet,

Pim.

memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Natuurlijk is dat vreemd. Het lijkt me verschrikkelijk.

Maar een kerkenraad wijzigt zo door de jaren wel natuurlijk. Misschien is dat de oorzaak?
Of gewoon hoeveel vrijmoedigheid je op het moment mag ontvangen? Je word 'beoordeeld' op je verhaal zoals je dat op dat moment houdt. Dus als je dichtslaat is er weinig kans dat je er door komt...
Plaats reactie