Crematie versus begraven

Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door prinses
Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Oorspronkelijk gepost door prinses
Oorspronkelijk gepost door lebaoth Ik heb het artikel niet gelezen, maar het lijkt mij erg ongepast om bij een crematie een moraliserend praatje te gaan houden. Misschien denk ik dan niet goed christelijk, maar dat is toch misbruik maken van de situatie? Ik zou het in elk geval niet waarderen als zoiets bij de crematie van een familielid oid gedaan werd.

En ik zou gewoon een crematie bijwonen, daar geen moment over twijfelen.
... ik zou het gevoelsmatig wel moeilijk vinden om een crematie bij te wonen maar het uit meeleven met de familie dan niet na-laten. Je zegt daarmee toch niet dat je het eens met de crematie? En iets van de bijbelse boodschap laten doorklinken als je zou mogen spreken lijkt me zeker gepast. Als christen voel je best aan dat je dat op een sobere manier moet doen, maar toch zo dat je iets van het evangelie mag doorgeven.

[Aangepast op 26/5/04 door prinses]

[Aangepast op 26/5/04 door prinses]
Op zich ben je rijkelijk te laat als je pas op een begrafenis of crematie begint te spreken. Degene in de kist heeft er dan niets meer aan. Persoonlijk zijn er denk ik betere momenten aan te wijzen om te spreken. Waarom op zo'n gevoelig moment. Ook moet heel ons leven getuigen van een leven na dit leven. Niet slechts af en toe een enkel woord.
... als het goed is heb je dit al uit laten komen in de periode dat er contact was in de gezonde dagen van zo iemand. En af en toe een enkel woord... ook daar kan veel van uitgegaan zijn. Niet het vele is goed maar het goede is veel...

Goed, goed. Ik zoek het wel effe op in die Terdege en dan typ ik het letterlijk over.

Overigens fijn dat er goed over gediscussieerd wordt. Merk iig al dat er idd niet echt veel bijbelse argumenten zijn.

[Aangepast op 27/5/04 door Kislev]
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Ik denk niet dat er heel duidelijke motieven in de bijbel staan tegen cremeren of voor begraven.
Waarom geen duidelijk motief voor het begraven? In de Bijbel wordt er niet echt positief geschreven over een andere vorm dan begraven. En is het grote Voorbeeld voor de mensen niet de Heere Jezus? Hij liet Zich toch ook begraven? Ons leven moet toch in het teken staan van van het beeld navolgen van Christus? Ik denk dat dit ook in dit opzicht geldt.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Even een ander licht op de zaak:
In het door en door RK Polen is crematie echt uitzonderlijk. Zo dit al gebeurt, ben je in de regel toch atheist of agnost.
Onlangs is de broer van mijn schoonzus gecremeerd. Dit was voor haar een hele schok. Het stoffelijk overschot van haar broer werd 150 km. verderop gecremeerd en zij en andere familie mochten daar niet bij zijn.
Let wel dat in de poolse RK-traditie het afscheid nemen en ter rustplaats dragen van groot belang is.
Men doet daar niet zo krampachtig over de dood als hier: ook graven worden netjes bijgehouden als vanzelfsprekend.

In NL besteden we alles uit aan de begrafenisondernemers.
Goed dat kan tegenwoordig ook praktisch bijna niet anders hier in Nederland.

De asresten zijn vervolgens enkele dagen later wel begraven maar zij heeft het in haar gevoelsleven en geloofsleven geen plaats kunnen geven.
Ik kan me het heel goed voorstellen!

Natuurlijk zijn er opmerkingen te plaatsen op deze tradities zoals boven beschreven, maar cremeren is daar nog een taboe.
Plaats reactie