Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

jvdg

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:Ik had het even alleen over huppelen. Daar heb ik eigenlijk nog nooit iets over gehoord, nee. ;)
Je hebt mijn posting zeker niet gelezen.

Huppelend van vreugd, etc.............

Enne, men hoort des Vreugd des Heeren Weergalmen......
Gij ganse aarde zingt vol vreugd.....
Jongere

Bericht door Jongere »

Nòg een keer lezen, jvdg. :huhu
Marnix

Bericht door Marnix »

Jongere schreef:Ik had het even alleen over huppelen. Daar heb ik eigenlijk nog nooit iets over gehoord, nee. ;)
Hehe, ik ken iemand die dat creatief oploste door onderscheid te maken tussen huppelen (van zielevreugd), hetwelk een geestelijke iets was dat zich in het hart voltrok, en dansen, wat werelds was en niet paste bij een kind van God.

Het heeft vooral met cultuur te maken, we zijn gewoon nuchtere saaie mensen als Nederlanders, en als gereformeerden hebben we daar nog een schepje bovenop gedaan. :) Maar goed, cultuur en kerkcultuur zijn niet statisch dus we kunnen het wel veranderen. Ik vraag me alleen af hoeveel animo daar voor is, het past niet zo bij onze slogan "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg".
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Letstalk

Bericht door Letstalk »

Marnix schreef:
Letstalk schreef:
Marnix schreef:Inderdaad. Mooi voor in de kerk, met kerst :)
Dat is er bij ons niet bij. Bij ons in de kerk houden ze het liever sober. De kerk is een tempel van God en dan is het gewenst dat er tijdens de erediensten eerbiedig gespeeld wordt.
Hoezo? Over of de kerk de tempel is (volgens mij leert de Bijbel dat ons lichaam een tempel van de Geest is en de kerk het lichaam van Christus) is al gesproken. Maar als ik kijk hoe het er bij de tempeldienst aan toe ging, bij de inwijding van de tempel, als de ark naar de tempel wordt etc. is dat niet sober / ingetogen, integendeel. Waar baseer je dan op dat het sober moet zijn? Volgens mij mag er uitbundigheid zijn. De psalmen hebben het regelmatig over juichen, jubelen... zelfs dansen. Dit mag gebeuren met allerlei instrumenten. (zie onder andere psalm 150). In een heleboel landen en culturen gebeurt dit ook nog steeds, zijn ze daar dan zo oneerbiedig bezig?
Ik denk ook wel dat het per kerkelijke gemeente verschilt. Door die 'uitbundigheid' zijn we wel een organist kwijtgeraakt.
Het was een goede organist (geschoold). Qua techniek was hij erg goed. Ook het begeleiden van de gemeentezang verliep niet naar wens. Op het moment dat de gemeente wilde inzetten was de organist al bij de derde noot. Het viel meer en meer op dat er steeds meer mensen hun mond dichthielden: 'We kunnen het niet bijhouden'. Het is zelfs gebeurt dat een predikant vanaf de preekstoel een opmerking daarover maakte in die zin van of de organist zijn tempo wilde aanpassen want anders zouden we wel zonder orgel zingen. De ds. is hier later wel op aangesproken dat dat niet kan.
De kerkeraad zat hiermee in een lastig parket, omdat zij het zich genoodzaakt achtte om dit met de organist te bespreken.
De organist heeft te kennen gegeven zich niet aan te willen passen, dus is hij er mee gestopt.
Het is wel jammer, maar je zou zeggen dat toch niet het onmogenlijke is gvraagd.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
albion

Bericht door albion »

Letstalk schreef:
Marnix schreef:
Letstalk schreef:
Marnix schreef:Inderdaad. Mooi voor in de kerk, met kerst :)
Dat is er bij ons niet bij. Bij ons in de kerk houden ze het liever sober. De kerk is een tempel van God en dan is het gewenst dat er tijdens de erediensten eerbiedig gespeeld wordt.
Hoezo? Over of de kerk de tempel is (volgens mij leert de Bijbel dat ons lichaam een tempel van de Geest is en de kerk het lichaam van Christus) is al gesproken. Maar als ik kijk hoe het er bij de tempeldienst aan toe ging, bij de inwijding van de tempel, als de ark naar de tempel wordt etc. is dat niet sober / ingetogen, integendeel. Waar baseer je dan op dat het sober moet zijn? Volgens mij mag er uitbundigheid zijn. De psalmen hebben het regelmatig over juichen, jubelen... zelfs dansen. Dit mag gebeuren met allerlei instrumenten. (zie onder andere psalm 150). In een heleboel landen en culturen gebeurt dit ook nog steeds, zijn ze daar dan zo oneerbiedig bezig?
Ik denk ook wel dat het per kerkelijke gemeente verschilt. Door die 'uitbundigheid' zijn we wel een organist kwijtgeraakt.
Het was een goede organist (geschoold). Qua techniek was hij erg goed. Ook het begeleiden van de gemeentezang verliep niet naar wens. Op het moment dat de gemeente wilde inzetten was de organist al bij de derde noot. Het viel meer en meer op dat er steeds meer mensen hun mond dichthielden: 'We kunnen het niet bijhouden'. Het is zelfs gebeurt dat een predikant vanaf de preekstoel een opmerking daarover maakte in die zin van of de organist zijn tempo wilde aanpassen want anders zouden we wel zonder orgel zingen. De ds. is hier later wel op aangesproken dat dat niet kan.
De kerkeraad zat hiermee in een lastig parket, omdat zij het zich genoodzaakt achtte om dit met de organist te bespreken.
De organist heeft te kennen gegeven zich niet aan te willen passen, dus is hij er mee gestopt.
Het is wel jammer, maar je zou zeggen dat toch niet het onmogenlijke is gvraagd.
Ik maakte dat herhaaldelijke keren mee, als ds. Dumarchie van Voorthuizen ergens preekte, dan werd de organist op vriendelijke wijze meegedeeld of hij eerbiedig wilde spelen.
Toen hij in Urk stond werd er erg langzaam gezongen. Ik weet niet hoe snel of langzaam ze er nu zingen. Het is al lang geleden dat ik daar ter kerke ging.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Letstalk schreef:Ik denk ook wel dat het per kerkelijke gemeente verschilt. Door die 'uitbundigheid' zijn we wel een organist kwijtgeraakt.
Het kan ook anders.
Een van onze predikanten was in z'n jonge jaren ook dirigent van een koor.
Wij zingen ritmisch, maar de gemeente heeft soms nog de neiging om -zoals in niet-ritmisch zingende gemeenten gebruikelijk is- elke regel pas in te zetten nádat de organist heeft ingezet. Het is wel eens gebeurd dat hij vanaf de kansel zei "Mensen, jullie mogen best op tijd, tegelijk met het orgel inzetten hoor", en vervolgens vanaf de kansel gewoon de inzetten aangaf en dus meedirigeerde.

Ik begrijp uit je verhaal dat die organist niet wenste te wachten als de gemeente weer eens te laat inzette. Een lastig item, want enerzijds moet je je als organist tijdens de eredienst natuurlijk dienstbaar opstellen, maar anderzijds: waarom zet die gemeente nou niet gewoon op tijd in? Het zegt dus niets over z'n kwaliteiten als begeleider, hooguit over z'n plooibaarheid in ongewenste situaties. Wordt niet al te gemakkelijk het zingen van de gemeente als een vaststaand en onveranderlijk gegeven gezien? 't Is vaak maar een kleine moeite om een bestaande wantoestand ten goede te keren. Er moet alleen iemand zijn die het lef heeft om zo'n wantoestand eens aan te pakken, zie bovengenoemd voorbeeld.
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:Ik maakte dat herhaaldelijke keren mee, als ds. Dumarchie van Voorthuizen ergens preekte, dan werd de organist op vriendelijke wijze meegedeeld of hij eerbiedig wilde spelen.
Toen hij in Urk stond werd er erg langzaam gezongen. Ik weet niet hoe snel of langzaam ze er nu zingen. Het is al lang geleden dat ik daar ter kerke ging.
Wat een dwaasheid. Alsof eerbiedig synoniem is met erg langzaam..
Een gastprediker zou zich niet moeten bemoeien met de lokale gang van zaken als het gaat om gemeentezang etc.
"Meegedeeld of hij eerbiedig wilde spelen" is sowieso al een contradictio in terminis...
~~Soli Deo Gloria~~
memento

Bericht door memento »

Hendrikus schreef:
albion schreef:Ik maakte dat herhaaldelijke keren mee, als ds. Dumarchie van Voorthuizen ergens preekte, dan werd de organist op vriendelijke wijze meegedeeld of hij eerbiedig wilde spelen.
Ik meende dat de befaamde synode van Dordt van 1618/1619 juist besloten had dat langzaam zingen oneerbiedig was...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:
Hendrikus schreef:
Ik meende dat de befaamde synode van Dordt van 1618/1619 juist besloten had dat langzaam zingen oneerbiedig was...
Zo zie je maar weer, je beroepen op Dordt en de geschriften die daaruit zijn voortgekomen is niet ongevaarlijk :langue
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
Een gastprediker zou zich niet moeten bemoeien met de lokale gang van zaken als het gaat om gemeentezang etc.
"Meegedeeld of hij eerbiedig wilde spelen" is sowieso al een contradictio in terminis...
Hij ervaarde het zo, hoewel hij niet in onze kringen is opgegroeid en regelmatig op de dansvloer stond in zijn jeugdjaren. Gevoel voor muziek had hij wel. En als die goede man dat nu liever hoort dan het snelle zingen waarom er dan geen rekening mee houde?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:
Hendrikus schreef:
Hij ervaarde het zo, hoewel hij niet in onze kringen is opgegroeid en regelmatig op de dansvloer stond in zijn jeugdjaren. Gevoel voor muziek had hij wel. En als die goede man dat nu liever hoort dan het snelle zingen waarom er dan geen rekening mee houde?
Ik moet er niet aan denken dat elke gastpredikant bij ons z'n tempovoorkeur aan de organist gaat dicteren. En al helemaal niet met redenaties als eerbiedig = zeer langzaam.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
albion schreef: Hij ervaarde het zo, hoewel hij niet in onze kringen is opgegroeid en regelmatig op de dansvloer stond in zijn jeugdjaren. Gevoel voor muziek had hij wel. En als die goede man dat nu liever hoort dan het snelle zingen waarom er dan geen rekening mee houde?
Ik moet er niet aan denken dat elke gastpredikant bij ons z'n tempovoorkeur aan de organist gaat dicteren. En al helemaal niet met redenaties als eerbiedig = zeer langzaam.
Aan de andere kant moet ik er niet aan denken als de psalmen worden afgeraffeld, en alle eerbied weg is. Bij een langzaam tempo kun je mediteren over wat je zingt, en dat lukt me gewoon niet bij het ritmisch zingen...

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gian

Bericht door Gian »

In sommige kerken is de dominee de baas.
Dan krijg je dit soort dingen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gian schreef:In sommige kerken is de dominee de baas.
Dan krijg je dit soort dingen.
dat zou niet goed zijn....

Maar ik herinner me meerder predikanten die wel eens zeiden: Graag zonder voor- en naspel.

Ik herinner me ook nog dat in de Noorderkerk bij de tussenzang NOOIT een voor- of naspel hadden. Dat is ingevoerd in de jaren 80. In de Zuiderkerk hadden ze toen al wel een voorspel bij de tussenzang... Hoe dat in andere kerken was weet ik zo niet...

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
memento

Bericht door memento »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
albion schreef: Hij ervaarde het zo, hoewel hij niet in onze kringen is opgegroeid en regelmatig op de dansvloer stond in zijn jeugdjaren. Gevoel voor muziek had hij wel. En als die goede man dat nu liever hoort dan het snelle zingen waarom er dan geen rekening mee houde?
Aan de andere kant moet ik er niet aan denken als de psalmen worden afgeraffeld, en alle eerbied weg is. Bij een langzaam tempo kun je mediteren over wat je zingt, en dat lukt me gewoon niet bij het ritmisch zingen...

-DIA-
Daar dachten onze geëerde Dordtse vaderen toch iets anders over...

Nu ben ik geen voorstander van snel zingen hoor. Psalmzingen is net als het drinken van een goed wijntje: Je moet de tijd nemen om ervan de genieten. Maar ook weer niet zulke kleine slokjes nemen dat je niets meer proeft. Ik zou zeggen: één zin per adem...
Plaats reactie