Maar nu los van deze man, zien we met deze motivaties niet veel te veel op onszelf?eilander schreef:Ja. Dat staat er namelijk al....albion schreef:Ik wordt nieuwsgierig..... (was het bij de OGG????)refo schreef:Ik heb ook zo'n diaken gekend in een OGG in het westen des lands.-DIA- schreef:Volgens mij is het vrij normaal in de OGG dat huisbezoek bestaat uit 1 ouderling + 1 diaken...
Doordat de ambten heel moeilijk vervuld kunnen worden, is dit een noodregeling...
-DIA-
Hij was bijna de herder en leraar in zijn gemeente.
Deed huisbezoeken, las preken, mediteerde indien nodig. Alleen de sacramenten bediende hij niet.
Maar vrijmoedigheid op ouderling te worden, nee, dat had hij niet.
Dat hij zich allang als ouderling gedroeg viel hem niet op...
Ik begrijp alle zorgen in dit topic wel. Ik deel ze ook, zeker omdat ik het om me heen ook zie in bovengenoemd kerkverband. En toch vraag ik begrip voor een diaken als deze: hij kan voor zichzelf geen antwoord geven op de vragen die hij krijgt als hij als ouderling bevestigd wordt. En toch moet het werk gedaan worden. Gelukkig doet hij dat ook, maar toch blijft de nood zichtbaar: er is namelijk geen ouderling.
Als deze noodsituatie zo'n beetje de norm wordt, dan vind ik het pas echt lastig worden... Wat moet je dan? Gemeente opdoeken?
En is het uiteindelijk geen wantrouwen naar God toe?
Ik ben wel een bang dat we zo verrechtsen waardoor we net zo goed buiten de bijbel belanden als aan de linkerkant.