kennis van Pinksteren, wat doen we er aan?

Plaats reactie
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Zouden we dit onderzoek ook binnen eigen kring durven houden?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Ik ben vóór. We kunnen dat onderzoek uitbreiden en misschien kunnen predikanten dat meenemen in hun preken. Weten wat voor vragen er bij het kerkvolk leven en hoe het is gesteld met de kennis.
De zielsbevindelijke kennis of verstandelijke kennis?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
ndonselaar
Contacteer:

Laten we maar eens bij het laatste beginnen Pim.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Zou de verstandelijke kennis zó tegen vallen dan? Ik hoop het niet. Maar misschien denk ik hier dan iets te positief over...
Jelle

Bericht door Jelle »

Klopt, als ik om me heen wel eens vraag wat men gaat doen met de Pinksterdagen, dan hoor ik alleen maar, of bijna alleen maar, een lekker lang weekend uit en we nemen er nog een extra snipperdag bij zodat het weekend extra lang is.

Ik vraag ze ook wel eens of ze nog wel weten wat Pinkesteren voor de kerk betekend, het antwoord blijft men vaak schuldig of men geeft aan van: het zal wel een of ander kerkelijk feest zijn.

Zo te zien ligt er een groot open veld om te bearbeiden voor de kerk en voor zijn leden.
ndonselaar
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
Zou de verstandelijke kennis zó tegen vallen dan? Ik hoop het niet. Maar misschien denk ik hier dan iets te positief over...
Waarschijnlijk wel. Kerst hebben vele mensen nog een romantisch beeld bij, van een 'stalletje met een kindje een vrouw'. Andere feesten ligt een stuk moeilijker, maar goed het is een onderzoek waard. Trouwens als je onlangs las hoe het met de kennis van de ambtsdragers gesteld was, dan mag je voor de uitkomst van dit ook wel vrezen.
prinses

Bericht door prinses »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Klopt, als ik om me heen wel eens vraag wat men gaat doen met de Pinksterdagen, dan hoor ik alleen maar, of bijna alleen maar, een lekker lang weekend uit en we nemen er nog een extra snipperdag bij zodat het weekend extra lang is.

Ik vraag ze ook wel eens of ze nog wel weten wat Pinkesteren voor de kerk betekend, het antwoord blijft men vaak schuldig of men geeft aan van: het zal wel een of ander kerkelijk feest zijn.

Zo te zien ligt er een groot open veld om te bearbeiden voor de kerk en voor zijn leden.
...klopt, dat vind ik het nadeel van de christelijke feestdagen, ik bedoel: zoals er vorm aan wordt gegeven, met name de 2e feestdag... onze dominee merkte op dat er met b.v. kerst en ook wel pasen veel wordt gedaan aan declamatorium, zang etc. maar dat aan b.v. Hemelvaartsdag geen speciale aandacht wordt geschonken. Met pinksteren wordt er door de kerken wel meer georganiseerd maar toch is het vooral een dag vrij of weggaan met elkaar...
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

En mensen die nog wel met de uitstorting van de Heilige Geest komen, maar dan opmerken Maar dat zegt me niet zoveel.."
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Plaats reactie