Reformatoren en de toekomst v.d. kerk/het laatst der dagen

Gian

Re: Reformatoren en de toekomst v.d. kerk/het laatst der dagen

Bericht door Gian »

jvdg schreef:Ach, de toekomst van de Kerk is wel duidelijk: die is goed, wat er ook gebeurd.

Voor ons allen is de eindtijd de beëindiging van het aardse leven.

Weest bereid, eindtijd of niet.

Dit is wel een one-liner, maar maakt wel een eind aan alle discussies, visies en speculaties.
en de profetieen dan maar verachten?
Ik denk dat het fout is om ons er zo vanaf te maken.

Verder wil ik zeggen dat Dan. vanaf hfdst 7, Eze. vanaf hfdst 36, Zacharia vanaf hfdst 9 niet passen in de verbondstheologie uit de reformatie. Ook Calvijn wist hier geen raad mee (Bert!), en heeft ze niet verklaard. Wel toevallig als hij niet meer toegekomen is aan deze bijbelgedeelten.
Daarmee schop ik niet tegen de reformatie (alexander!). Als het gaat om de rechtvaardigmaking van de goddelozen, als het gaat om het genadekarakter van het heil in Christus alleen, ben ik zeer dankbaar wat er in de reformatie tot stand gebracht is.

Na enige maanden zelfstudie geef ik toe dat ik behoorlijk twijfel aan de leer van de opname. Wel ben ik te meer overtuigd van het komende vrederijk waarin onze Heer Jezus Koning zal worden. Jes 2 Micha 4 Ps 24 Zach 8
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Gian schreef:
jvdg schreef:Ach, de toekomst van de Kerk is wel duidelijk: die is goed, wat er ook gebeurd.

Dit is wel een one-liner, maar maakt wel een eind aan alle discussies, visies en speculaties.

Verder wil ik zeggen dat Dan. vanaf hfdst 7, Eze. vanaf hfdst 36, Zacharia vanaf hfdst 9 niet passen in de verbondstheologie uit de reformatie. Ook Calvijn wist hier geen raad mee (Bert!), en heeft ze niet verklaard. Wel toevallig als hij niet meer toegekomen is aan deze bijbelgedeelten.
Daarmee schop ik niet tegen de reformatie (alexander!). Als het gaat om de rechtvaardigmaking van de goddelozen, als het gaat om het genadekarakter van het heil in Christus alleen, ben ik zeer dankbaar wat er in de reformatie tot stand gebracht is.

Na enige maanden zelfstudie geef ik toe dat ik behoorlijk twijfel aan de leer van de opname. Wel ben ik te meer overtuigd van het komende vrederijk waarin onze Heer Jezus Koning zal worden. Jes 2 Micha 4 Ps 24 Zach 8
Je geloof de geachte dr. T. Beza ook niet, blijkbaar:

http://www.ccel.org/ccel/calvin/calcom22.iii.html
But since there are different offices for the limbs of the same body, we prefer eyes to hands and feet; and since there are so many eyes of so large a body, we feel some more efficacious than others; but we praise and adore God in each part of this body. May this praise be offered entirely to our God and Lord; and he who does not perceive that we owe thanks for Calvin in a peculiar sense, has no judgment! But to what purpose are these remarks? There is this sweetness in these celestial goods, that by their recollection alone they most singularly profit and delight us. Hence the benefit of examples in both ways; nor is there any other end and scope of Sacred History, than that we should be affected while reading it, just as if we beheld the events themselves. So in that grief, with which all pious and good men ought ‘to be affected by the death of so great a man, and especially those who received daily almost incredible advantages from his presence, by his remarkable teaching and his wonderful prudence, two things ought chiefly to console us: One, that we are in no slight degree assisted by his recent and most beautiful examples of both sayings and doings, until also we ourselves, when the course of our navigation is finished, may be conveyed to the same port. The other, that no one has existed within our memory to whom it has been permitted to leave so many and such exact monuments of his doctrine; for, if God had granted to us for another year or two the enjoyment of so great a light, I do not see what could be wanting to the perfect understanding of the Books of either Covenant! There remain the Books called Historical, except Joshua, also Job and the two Books of Solomon, which he has not illustrated by his Commentaries; although his Discourses on Job, Samuel, and the First Book of Kilos, will partly supply this want to the French, as they were received from his mouth. For this great man obtained from the Load this gift also, that he spoke not much otherwise than he wrote. Of the Prophets, he illustrated Isaiah with complete Commentaries: his Lectures on the remaining Prophets are extant, edited with the greatest diligence and fidelity by two of his disciples, endued with learning and piety, John Bude, son of the great Bude, and Charles De Jonviller. But his premature death prevented him from completing Ezekiel, which is the more to be lamented by the Church, because this Prophet, especially towards the last, is the most obscure of all, and I know not who will ever arise to complete this picture commenced by such an Apelles![/quote]

After finishing this last Lecture, that most illustrious man, John Calvin, the Divine, who had previously been sick, then began to be so much weaker that he was compelled to recline on a couch, and could no longer proceed with the explanation of Ezekiel. This accounts for his stopping at the close of the Twentieth Chapter, and not finishing the work so auspiciously begun. Nothing remains, kind Reader, but that you receive most favorably and graciously what is now sent forth to the world.
[/quote]

http://www.ccel.org/ccel/calvin/calcom23.ix.xliii.html
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 09 dec 2008, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:

Integendeel!!

Veel van de profetieën zijn reeds vervuld.

En zeker de belangrijkste van allemaal: Het is volbracht!!!

Maar alles wat nog vervuld moet worden staat los van mijn eindtijd.
Gian

Bericht door Gian »

Bert, ik weet in Wie ik gelooft heb. En dat is niet Beza.

Gr
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Gian schreef:Bert, ik weet in Wie ik gelooft heb. En dat is niet Beza.

Gr
Dat weet ik, geachte broeder.

Maar daar hadden we het niet over. Je weet best dat ik niet dat soort geloof bedoelde.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gian

Bericht door Gian »

Ok, het is engels dus ik weet het niet.
Bert Mulder
Contacteer:

Gian schreef:Ok, het is engels dus ik weet het niet.
En mijn woord geloof je in ieder geval niet...

Misschien dat iemand hier op het forum een kopie in het Nederlands heeft...
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

jvdg schreef:Maar alles wat nog vervuld moet worden staat los van mijn eindtijd.
Dat kun je niet weten, want wellicht valt jouw eindtijd wel samen met de eindtijd....
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie