Actie "Schreeuw om leven" foetus in brievenbus

jvdg

Re: Actie "Schreeuw om leven" foetus in brievenbus

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:Ik heb nog eens goed nagedacht over deze actie. Ik heb verschillende reacties ook eens goed doorgelezen. Wat een felheid en woede komt er dan naar boven. Ook van forummers hier.
Ik ben het eens dat het voor mensen pijnlijk kan zijn. Voor vrouwen die ooit eens een abortus hebben ondergaan en die nu spijt hebben. Voor vrouwen die een miskraam hebben gehad. Maar die pijn is er ook als je idd die echo ziet of hoort dat er iemand zwanger is. Bovendien, als je naar de dokter gaat, zie daar ook wel eens een foetus staan. Of als je een boek bekijkt over zwangerschappen, als je een blad leest als "wij, jonge ouders, etc" Waarom al die ophef en anti-actie richtin "schreeuw om leven?"
Ik denk dat het antwoord daarop al voor een groot deel gegeven is door MM
en natuurlijk roept het boosheid op
en natuurlijk vinden mensen het shockerend....

dat is het ook als je altijd roept dat het maar een klompje cellen is.
dan wil je de waarheid niet onder ogen zien!

De foetus in combinatie met de waarschuwing tegen abortus laat het allemaal zo heel pijnlijk duidelijk zien waar we mee bezig zijn in Nederland.
En de foetus zelf dan? Wat zou die denken? Wat zou die willen zeggen als er wordt besloten tot abortus? Het ongeboren kind kan niet spreken. Die is monddood. Die kan niet voor zichzelf opkomen. Al die actievoerders hebben een mond, kunnen schrijven, hyves-pagina's openen, e-mails sturen... de foetus kan dat niet.

Doet me denken aan de partij van de dieren. Opgericht om de dieren een stem te geven. Confronteerd Nederland met schockerende filmpjes over dierenmishandeling etc. Daar doen veel mensen niet moeilijk over.

Staan de dieren in waarde boven het ongeboren kind??
Zouden wij, als christenen juist de stem van dat ongeboren kind moeten zijn??
Of is dat te evangelisch....
Geheel mee eens JO!
memento

Bericht door memento »

JolandaOudshoorn schreef:Staan de dieren in waarde boven het ongeboren kind??
Ik acht zeker dat het "evangelisch" is! En dat is goed! Want "evangelisch" betekend gewoon "bijbels" (de reformatoren werden in hun tijd "evangelischen" genoemd), en een christen hoort bijbels te leven.

En laten we ons asjeblieft druk maken om abortus en dergelijke dingen. De zonden van ons land zijn ook onze zonden!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

JolandaOudshoorn schreef:De foetus in combinatie met de waarschuwing tegen abortus laat het allemaal zo heel pijnlijk duidelijk zien waar we mee bezig zijn in Nederland.
En de foetus zelf dan? Wat zou die denken? Wat zou die willen zeggen als er wordt besloten tot abortus? Het ongeboren kind kan niet spreken. Die is monddood. Die kan niet voor zichzelf opkomen. Al die actievoerders hebben een mond, kunnen schrijven, hyves-pagina's openen, e-mails sturen... de foetus kan dat niet.

Doet me denken aan de partij van de dieren. Opgericht om de dieren een stem te geven. Confronteerd Nederland met schockerende filmpjes over dierenmishandeling etc. Daar doen veel mensen niet moeilijk over.

Staan de dieren in waarde boven het ongeboren kind??
Helemaal mee eens!

We zijn te veel gewend aan de zonden van ons land, en we wanen ons wat dat betreft niet onze broeders hoeder te zijn. Ook wij christenen zijn zo beinvloed door de "dat moet iedereen voor zichzelf weten"-mentaliteit, dat we niet meer in de gaten hebben dat God's wetten voor een ieder gelden en Hij daar rekenschap van afeist.

We zijn niet meer een zoutend zout en een lichtend licht. En als de stichting Scheeuw om Leven nog wel een zoutend zout is, dat reageren we als geprikkeld. Dan bijt dat zout in onze nette reformatorische wonden, want bijten is nu eenmaal een eigenschap van zout. Mochten ook wij weer een zoutend zout en een lichtend licht worden, en worstelen en verantwoordelijkheid nemen in een goddeloze maatschappij...
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Marnix schreef: Noem eens concrete voorbeelden.

Overigens, de EO weet wel een hoop mensen met een bijbelse boodschap te bereiken, soms op prikkelende wijze. Wat dat betreft ben ik het met je eens dat Schreeuw van Leven daar ook wat van heeft en zie dat als een compliment.

Maar maak eens concreet wat je bedoeld met "hun manier van naar buiten treden" en waarom dat EO-achtig zou zijn.

Dat Dorenbos in het verleden directeur van de EO is geweest klopt., wat wil je daarmee precies zeggen? Ds. J.H. Velema is dat bijvoorbeeld ook geweest en die werd in reformatorische kringen toch zeker gewaardeerd. Overigens is, het zal je goed doen, dhr. Dorenbos zeker niet kritiekloos richting de EO en de evangelische stroming. :)
Ik ben niet bepaald gecharmeerd van dit soort acticvisme, en zulk activisme is ook vreemd aan de reformatorische traditie. Slaat hier de evangelicalisering in de reformatorische kring ook toe?

-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Josephus

Bericht door Josephus »

J.C. Philpot schreef:We zijn niet meer een zoutend zout en een lichtend licht. En als de stichting Scheeuw om Leven nog wel een zoutend zout is, dat reageren we als geprikkeld. Dan bijt dat zout in onze nette reformatorische wonden, want bijten is nu eenmaal een eigenschap van zout. Mochten ook wij weer een zoutend zout en een lichtend licht worden, en worstelen en verantwoordelijkheid nemen in een goddeloze maatschappij...
Als ik voor mezelf mag spreken: geprikkeld is niet het goede woord. Er is niets mis met het zijn van een zoutend zout of een lichtend licht. Over de wijze waarop je dat zout en dat licht bent, kun je wel van mening verschillen. Voor mij heiligt een bepaald doel niet per definitie alle middelen. Dat is een persoonlijke afweging die niets te maken heeft met kritiek op of twijfel aan de goede intenties van Bert Dorenbos c.s. in het algemeen.

En nogmaals, er zijn ook als het gaat om abortus genoeg christenen (en niet-christenen) die een zoutend zout en een lichtend licht zijn. Dat kan namelijk ook heel goed zonder media-aandacht. De types 'Zuster Immaculata', zeg maar.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

-DIA- schreef:

Overigens, de EO weet wel een hoop mensen met een bijbelse boodschap te bereiken, soms op prikkelende wijze. Wat dat betreft ben ik het met je eens dat Schreeuw van Leven daar ook wat van heeft en zie dat als een compliment.

Maar maak eens concreet wat je bedoeld met "hun manier van naar buiten treden" en waarom dat EO-achtig zou zijn.

Dat Dorenbos in het verleden directeur van de EO is geweest klopt., wat wil je daarmee precies zeggen? Ds. J.H. Velema is dat bijvoorbeeld ook geweest en die werd in reformatorische kringen toch zeker gewaardeerd. Overigens is, het zal je goed doen, dhr. Dorenbos zeker niet kritiekloos richting de EO en de evangelische stroming. :)
Ik ben niet bepaald gecharmeerd van dit soort acticvisme, en zulk activisme is ook vreemd aan de reformatorische traditie. Slaat hier de evangelicalisering in de reformatorische kring ook toe?

-DIA-
ik hoop het, zie ook de bijdrage van memento. En hoe sta je dan tegenover de actie van Luther?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

-DIA- schreef:

-DIA-
Toch vind ik dit geen verkeerde actie. We moeten altijd oppassen dat we de wereld niet met gelijke middelen bestrijden maar deze zaak verdient aandacht. Het blijkt ook dat bij heel weinig voor- en tegenstanders veel bekend is over het leven. De grote en de compleetheid van het beginnende leven was voor mij echt een eye-opener.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:En hoe sta je dan tegenover de actie van Luther?
Sorry, maar dit soort retorische vragen word ik altijd een beetje moe van.

Wil je daarmee zeggen, dat je Dorenbos op 1 lijn stelt met Luther?
Of dat alle activisme goed is, omdat Luther het ook deed?

(Begrijp me goed: het gaat mij niet zozeer over de actie van Dorenbos, maar om het argument).
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:En hoe sta je dan tegenover de actie van Luther?
Sorry, maar dit soort retorische vragen word ik altijd een beetje moe van.

Wil je daarmee zeggen, dat je Dorenbos op 1 lijn stelt met Luther?
Of dat alle activisme goed is, omdat Luther het ook deed?

(Begrijp me goed: het gaat mij niet zozeer over de actie van Dorenbos, maar om het argument).
het is een vaag argument (van mij) tegenover een vage stelling. maar als mensen dit soort ongefundeerde stellingen gaan poneren, dan heb ik altijd een beetje de (verkeerde) neiging om me erin mee te laten slepen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
sander

Bericht door sander »

VBOK betreurt actie Schreeuw om Leven
12-12-2008 11:20 | Binnenlandredactie

AMERSFOORT - De Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind (VBOK) betreurt het initiatief van Schreeuw om Leven om 10.000 levensechte plastic foetussen te verspreiden ter bewustwording van de waarde van het ongeboren leven.

„Het gaat om tere zaken die we subtiel moeten benaderen. Niet met grof geschut”, aldus directeur J. J. van Veelen, die vreest dat de actie het aanzien van prolifeorganisaties schaadt.

„Vrouwen die voor abortus kiezen, moeten eerlijk de feiten onder ogen zien. Ik vind dus niet dat je dergelijke namaakfoetussen nooit mag laten zien, omdat ze vrouwen die voor de keus staan angst zouden inboezemen. Wel merk ik dat het initiatief een sfeer oproept waar alle prolifeorganisaties, ook wij, last van hebben. Als VBOK moeten we nog vaker benadrukken dat we een hulpverlenersorganisatie zijn, geen militante actieclub.”

Van Veelen heeft ook vragen bij de jaarlijkse Mars voor het Leven van Schreeuw, om Leven die de laatste jaren flink wat tegenkrachten op de been brengt. „Hoe je je doelstellingen vormgeeft, is een zaak van wijsheid. Ik vraag me af of men zich dat bij Schreeuw om Leven voldoende beseft.”

Wat de VBOK verbindt met Schreeuw om Leven is het uitgangspunt dat elk ongeboren leven het waard is en de kans moet krijgen om geboren te worden, stelt Van Veelen. „Maar dat bereik je niet door met een vingertje te wijzen en boven vrouwen te gaan staan. Ik heb het idee dat het initiatief met de plastic foetussen ook voor Schreeuw om Leven een nieuwe stap is in een voortgaand proces van radicalisering. Ik hoop dat ze ervan terugkomen. Het geld had beter kunnen worden besteed.”

Directeur L. P. Dorenbos van Schreeuw om Leven zegt dat prolifeorganisaties juist van zijn actie zullen profiteren. „We gaan deze plastic poppetjes als een gouden kleinood aanbieden aan de Nederlandse samenleving. Op termijn zal dit bijdragen aan de afschaffing van de abortuswet. Als ongewenst zwangere vrouwen bij de dokter komen, ligt het nummer van de abortuskliniek al klaar, want het gaat toch maar om een kleine ingreep. Het is misleiding van proabortusactivisten om nu te zeggen dat deze actie confronterend zou zijn.”

Zelf weet ik niet goed wat ik er van vind. Ik neig naar positief want we moeten inderdaad de zonden onder ogen zien. Spijt komt altijd te laat, dus als je abortus hebt gepleegd mag je best spijt hebben van je moord op een kind en niet op een klompje cellen. Ik vind de bijdrage van Henriët heel waardevol. Zelf hebben wij ook een miskraam gehad en we verlangen ook naar een kindje, ook al weten we dat als Gods weg anders is, dit ook goed is. Deze actie doet ons geen pijn, wel als je hoort als er ongestraft kinderen vermoord kunnen worden. (en dit vaak nog goed gepraat wordt ook onder de mom van "ze had geen keus" "ze heeft er spijt van" "je weet niet welke strijd erbij hoort"......bah.) Aan de andere kant....ben ik het met VBOK eens
memento

Bericht door memento »

-DIA- schreef:Ik ben niet bepaald gecharmeerd van dit soort acticvisme, en zulk activisme is ook vreemd aan de reformatorische traditie. Slaat hier de evangelicalisering in de reformatorische kring ook toe?
Ik kan je aanraden nog eens wat over de (vroege) Nadere Reformatie te lezen. Die kenmerkten zich namelijk door "activistisch" tegen allerhande maatschappelijke zonden op te treden.
Marnix

Bericht door Marnix »

-DIA- schreef:

-DIA-
Krijgen we dat weer. Waarom vind je dat het evangelisch is? Dat is het helemaal niet en je kan het blijkbaar ook nergens op baseren. Of is het evangelisch als je op heldere wijze een boodschap verkondigt? je noemt het activisme, prima. Dat is altijd nog beter dan passiviteit, in je binnenkamertje gaan zitten er verder helemaal niks doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Marnix schreef:
-DIA- schreef:

-DIA-
Krijgen we dat weer. Waarom vind je dat het evangelisch is? Dat is het helemaal niet en je kan het blijkbaar ook nergens op baseren. Of is het evangelisch als je op heldere wijze een boodschap verkondigt? je noemt het activisme, prima. Dat is altijd nog beter dan passiviteit, in je binnenkamertje gaan zitten er verder helemaal niks doen.

DIT SOORT activisme, aandacht trekken met een hoop heise erbij, heeft nooit in reformatorische kring geleefd, veel meer in evangelische kringen. En DIT SOORT activisme stoot me eerder af als dat ik er sympathie voor krijg, hoe goed het doel op zich ook is...

-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Lassie

Bericht door Lassie »

DIA je kraamt echt onzin uit met je activisme. Je slaat de plank totaal MIS!
BJD

Bericht door BJD »

Mijn eerste reactie was.. niet doen, ongeoorloofd middel..
Ik merk dat ik m'n mening aan het bijstellen ben.

Zie de link, Dorenbos bij Pauw en Witteman

http://pauwenwitteman.vara.nl de uitzending van donderdag 11 december
.
Plaats reactie