De inbreng van de gemeente tijdens de dienst
De inbreng van de gemeente tijdens de dienst
1 Cor 14:
26 Wat is het dan, broeders? Wanneer gij samenkomt, een iegelijk van u, heeft hij een psalm, heeft hij een leer, heeft hij een vreemde taal, heeft hij een openbaring, heeft hij een uitlegging; laat alle dingen geschieden tot stichting;
27 En zo iemand een vreemde taal spreekt, dat het door twee, of ten meeste drie geschiede, en bij beurte; en dat een het uitlegge.
28 Maar indien er geen uitlegger is, dat hij zwijge in de Gemeente; doch dat hij tot zichzelven spreke, en tot God.
29 En dat twee of drie profeten spreken, en dat de anderen oordelen.
30 Doch indien een ander, die er zit, iets geopenbaard is, dat de eerste zwijge.
31 Want gij kunt allen, de een na den ander profeteren, opdat zij allen leren, en allen getroost worden.
32 En de geesten der profeten zijn den profeten onderworpen.
33 Want God is geen God van verwarring, maar van vrede, gelijk in al de Gemeenten der heiligen.
Het is eigenlijk frapant dat we tegenwoordig in een kerkdienst alleen nog maar luisteren naar een predikant, en dat de rest van de gemeente geen inbreng mag hebben.
Zeker als je leest wat daarover in de Bijbel staat. Uiteraard snap ik dat je niet zomaar iedereen aan het woord kan laten etc.
Maar de Bijbel is toch de Bijbel.....
waar komt dat toch vandaan, dat de gemeente geen inbreng heeft in de diensten bij ons?
26 Wat is het dan, broeders? Wanneer gij samenkomt, een iegelijk van u, heeft hij een psalm, heeft hij een leer, heeft hij een vreemde taal, heeft hij een openbaring, heeft hij een uitlegging; laat alle dingen geschieden tot stichting;
27 En zo iemand een vreemde taal spreekt, dat het door twee, of ten meeste drie geschiede, en bij beurte; en dat een het uitlegge.
28 Maar indien er geen uitlegger is, dat hij zwijge in de Gemeente; doch dat hij tot zichzelven spreke, en tot God.
29 En dat twee of drie profeten spreken, en dat de anderen oordelen.
30 Doch indien een ander, die er zit, iets geopenbaard is, dat de eerste zwijge.
31 Want gij kunt allen, de een na den ander profeteren, opdat zij allen leren, en allen getroost worden.
32 En de geesten der profeten zijn den profeten onderworpen.
33 Want God is geen God van verwarring, maar van vrede, gelijk in al de Gemeenten der heiligen.
Het is eigenlijk frapant dat we tegenwoordig in een kerkdienst alleen nog maar luisteren naar een predikant, en dat de rest van de gemeente geen inbreng mag hebben.
Zeker als je leest wat daarover in de Bijbel staat. Uiteraard snap ik dat je niet zomaar iedereen aan het woord kan laten etc.
Maar de Bijbel is toch de Bijbel.....
waar komt dat toch vandaan, dat de gemeente geen inbreng heeft in de diensten bij ons?
Oorspronkelijk gepost door PimHoe zat het dan met Paulus? Wat schreef hij aan de Korintiërs? Je hebt dat stukje wat Robert aanhaalde toch gelezen?Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Zou een mooie chaos worden als iedereen inbreng zou hebben in de preek.
Ja, maar denk dat de tijd anders is. Ik stel me het even voor.
Ik neem het woord op zondagmorgen. Na tien zinnen is iemand het niet eens met me en gaat er tegen in. Dan krijg je hopeloze discussies die nergens toe dienen., Verder steekt het gevaar dan de kop op dat er bepaalde personen opstaan die een eigen draai proberen te geven aan het woord en geschrift. Hoe hou je dat als kerkgenootschap in de hand. Lijkt me erg lastig.
De tijd is verandert........ maar niet voor hoedjes, psalmen en vrouwen in het ambt
:D De tijd is alleen veranderd voor dingen die matchen met de puriteinen bedoel je 
Je moet profeteren. Iets zeggen wat je geraakt heeft. Een lied opgeven dat je mooi vind en uitleggen om welke reden.
Niet allemaal discussies ofzo......
getuichen van je geloof! Elkaar opbouwen! Zeggen wat 'God je deed ondervinden'.

paulus zegt niet dat iedereen zijn mening mag verkondigen, het moet geen openbaar debat worden.Ik neem het woord op zondagmorgen. Na tien zinnen is iemand het niet eens met me en gaat er tegen in.
Je moet profeteren. Iets zeggen wat je geraakt heeft. Een lied opgeven dat je mooi vind en uitleggen om welke reden.
Robert, wat jij noemt is in het verleden in NL ook gebeurt. Alleen toen heette dat gezelsschappen...Oorspronkelijk gepost door Robert
De tijd is verandert........ maar niet voor hoedjes, psalmen en vrouwen in het ambt:D De tijd is alleen veranderd voor dingen die matchen met de puriteinen bedoel je
paulus zegt niet dat iedereen zijn mening mag verkondigen, het moet geen openbaar debat worden.Ik neem het woord op zondagmorgen. Na tien zinnen is iemand het niet eens met me en gaat er tegen in.
de tijd is veranderd omdat er vroeger een synagoge was waar het gebruikelijk was dat er meer mensen spraken en gewoon door elkaar heen praatten en omdat dat nu niet meer zo is.Oorspronkelijk gepost door Robert
De tijd is verandert........ maar niet voor hoedjes, psalmen en vrouwen in het ambt:D De tijd is alleen veranderd voor dingen die matchen met de puriteinen bedoel je
Beste Robert,
Zie ook: http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=2618
En ook:
http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... rbas2.html
Zie ook: http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=2618
En ook:
http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... rbas2.html
De Bijbel is veel meer dan 1 Kor. 14:26 alleen...je moet toegeven dat dat op een bijzondere situatie was toegepast met de overvloedige uitstorting van de H. Geest (tongentaal, profetieen, genezingswonderen etc. etc.).
Het enige wat Paulus doet is: Goed, jullie hebben tongentaal (1 Kor. 14), dan moet je er zus en zo mee omgaan. Dus dat betekent niet dat wij tongentaal moeten stimuleren in de dienst of dat dat zo hoort!
Verder: Het is een zooitje in jullie diensten, weet wel dat de Heilige God een God van orde is, dus als iemand dan een profetie van boven krijgt, laat hij dat dan ordelijk doen, de een na de ander. Hij geeft hier totaal geen voorschriften voor het standaard-kerkelijke leven en Korinthe had niet eens ouderlingen of diakenen toentertijd!
Wat ik ook hypocriet vind is dat jij nu focust op 1 Kor. 14:26 e.v. wat niet eens een bindend voorschrift is over hoe een kerkdienst er perse uit moet zien.
Maar als Paulus in 1 Kor. 11 over het hoofddeksel spreekt, wel op een manier dat je moet zeggen: Ja, elke vrouw moet een hoofddeksel op doen als ze naar de kerk komt, dan ben je niet thuis!
Het enige wat Paulus doet is: Goed, jullie hebben tongentaal (1 Kor. 14), dan moet je er zus en zo mee omgaan. Dus dat betekent niet dat wij tongentaal moeten stimuleren in de dienst of dat dat zo hoort!
Verder: Het is een zooitje in jullie diensten, weet wel dat de Heilige God een God van orde is, dus als iemand dan een profetie van boven krijgt, laat hij dat dan ordelijk doen, de een na de ander. Hij geeft hier totaal geen voorschriften voor het standaard-kerkelijke leven en Korinthe had niet eens ouderlingen of diakenen toentertijd!
Wat ik ook hypocriet vind is dat jij nu focust op 1 Kor. 14:26 e.v. wat niet eens een bindend voorschrift is over hoe een kerkdienst er perse uit moet zien.
Maar als Paulus in 1 Kor. 11 over het hoofddeksel spreekt, wel op een manier dat je moet zeggen: Ja, elke vrouw moet een hoofddeksel op doen als ze naar de kerk komt, dan ben je niet thuis!
Paulus zegt ook dat God een God is van orde. Als ik kijk naar veel evangelische/charismatische gemeenten die de zaken in praktijk brengen die jij noemt dan is dat verre van orderlijk. Het doel van een kerkdienst is elkaar op te bouwen in het geloof, en als calvinist geloof ik dat dat primair geschied door het gepredikte woord. Ik wil niet zeggen dat genoemde zaken geen plaats hebben in een kerkdienst, maar wél dat het gaat om de eer van God, en niet een onverstaanbaar gebrabbel wat men ziet als tongentaal, of andere stichteloze zakenOorspronkelijk gepost door Robert
Kortom, we luisteren alleen naar Paulus als het in ons straatje past..... en we hebben geen vertrouwen in de Heilige Geest dat Hij onze samenkomsten zal leiden......
Paulus wijst idd de gemeente van cor terecht.
Hij geeft aan dat het een zooitje is, dat tongentaal door elkaar wordt gebruikt en de profetien door elkaar heen worden geroepen.
Dan vertelt hij hoe het hoort. Ordentelijk, ieder op zijn beurt.
Uiteraard is dat geen must. Een dienst waa maar 1 persoon het woord van God bedient is niet minder.
Het gaat mij er om dat het nu een must is dat alleen de dominee spreekt. Een ouderling mag alleen een preek van een dominee voorlezen, niet een eigen gemaakte.
Dus: je hebt gelijk, het is geen bindend voorschrift maar een richtlijn (in de zin van, er mogen meerdere mensen spreken: maar dan wel op deze manier)
Maar nu is er wel een bindend voorschrift, en dan nog wel 1 die tegen deze richtlijn ingaat.
Wat 'het hoedje' betreft, ik sta daar helemaal achter de inhoud. Alleen denk ik dat de culturele uiting nu anders is. Een hoofddeksel zegt niets meer tegenwoordig over de positie van een vrouw.
Het zou wat mij betreft hetzelfde zijn als paulus zou schrijven in hfdst 14:
"Wie een woord heeft stapt op de zeepkist en geeft het woord door"
Dan is zeepkist cultureel tijdsgebonden, en zouden wij nu 'kansel' of in de toekomst 'voor de webcam' van maken. (ik roep maar wat)
Dus: de andere positie van de vrouw onderschrijf ik, maar ik vraag me af of dat nu nog wat met een hoofddeksel te maken heeft. Ik denk het niet.
MAar goed, laten we niet offtopic gaan over hoeden
Maar een 'gewone' evangelische dienst is zeker wel ordelijk.
Alleen niet zo strak-ordelijk als in een refo-dienst. Maar de vraag is of Paulus dat bedoelt.
Maar wel ordelijk in de zin van 'omstebeurt' en iemand heeft de lijden.
Dus behalve de tongentaal / gebedsmomenten vind ik de 'gewone' evangelische dienst zeker een goed voorbeeld van hoe paulus het hier zegt. Maar goed, jij kan in andere diensten zijn geweest dan ik.
En de eenheid van de gemeente is ook tot eer van God.
Tenzij het wordt uitgelegd: dan sticht het de gemeente.
Dus, als we hfdst 14 doortrekken dan zegt paulus dat mensen voorin de gemeente in tongen kunnen spreken, 1 voor 1, met vertaling, en dat het dan stichtend is.
Dan kan jij hier niet zomaar zeggen dat het gebrabbel is en stichtloos.
Bovendien richt jij het nu alleen op de tongentaal. Wat mij betreft is tongentaal een klein, desnoods ontbrekend, onderdeel van deze gemeenschapsdeling. Zoals ook bij Paulus.
Hij geeft aan dat het een zooitje is, dat tongentaal door elkaar wordt gebruikt en de profetien door elkaar heen worden geroepen.
Dan vertelt hij hoe het hoort. Ordentelijk, ieder op zijn beurt.
Uiteraard is dat geen must. Een dienst waa maar 1 persoon het woord van God bedient is niet minder.
Het gaat mij er om dat het nu een must is dat alleen de dominee spreekt. Een ouderling mag alleen een preek van een dominee voorlezen, niet een eigen gemaakte.
Dus: je hebt gelijk, het is geen bindend voorschrift maar een richtlijn (in de zin van, er mogen meerdere mensen spreken: maar dan wel op deze manier)
Maar nu is er wel een bindend voorschrift, en dan nog wel 1 die tegen deze richtlijn ingaat.
Wat 'het hoedje' betreft, ik sta daar helemaal achter de inhoud. Alleen denk ik dat de culturele uiting nu anders is. Een hoofddeksel zegt niets meer tegenwoordig over de positie van een vrouw.
Het zou wat mij betreft hetzelfde zijn als paulus zou schrijven in hfdst 14:
"Wie een woord heeft stapt op de zeepkist en geeft het woord door"
Dan is zeepkist cultureel tijdsgebonden, en zouden wij nu 'kansel' of in de toekomst 'voor de webcam' van maken. (ik roep maar wat)
Dus: de andere positie van de vrouw onderschrijf ik, maar ik vraag me af of dat nu nog wat met een hoofddeksel te maken heeft. Ik denk het niet.
MAar goed, laten we niet offtopic gaan over hoeden

Als het gaat om het spreken in tongen heb je helemaal gelijk.Memento: Paulus zegt ook dat God een God is van orde. Als ik kijk naar veel evangelische/charismatische gemeenten die de zaken in praktijk brengen die jij noemt dan is dat verre van orderlijk
Maar een 'gewone' evangelische dienst is zeker wel ordelijk.
Alleen niet zo strak-ordelijk als in een refo-dienst. Maar de vraag is of Paulus dat bedoelt.
Maar wel ordelijk in de zin van 'omstebeurt' en iemand heeft de lijden.
Dus behalve de tongentaal / gebedsmomenten vind ik de 'gewone' evangelische dienst zeker een goed voorbeeld van hoe paulus het hier zegt. Maar goed, jij kan in andere diensten zijn geweest dan ik.
elkaar opbouwen is wat anders dan de dominee die de gemeente opbouwt. Elkaar opbouwen kan door getuichenissen etc. En dan de preek gewoon aan de dominee overlaten. Een onderdeel van de dienst, bv. vooraf bij de kerkeraad aangeven dat en wat je wilt zeggen / delen. En dan tijdens de dienst daar 10 minuten voor inruimen. Daar moeten afspraken over gemaakt kunnen worden. En dat bevordert zeker het saamhorigheids gevoel.Het doel van een kerkdienst is elkaar op te bouwen in het geloof, en als calvinist geloof ik dat dat primair geschied door het gepredikte woord.
Uiteindelijk gaat alles om de eer van God.maar wél dat het gaat om de eer van God
En de eenheid van de gemeente is ook tot eer van God.
Ik zou toch oppassen met wat je zegt hierover. Ik heb zelf ook een afkeer hievan, maar hoe meer ik de Bijbel lees over dit onderwerp, hoe meer ik erachter kom dat ik er waarschijnlijk naast zit.en niet een onverstaanbaar gebrabbel wat men ziet als tongentaal
tongentaal is niet stichtloos, het sticht alleen jezelf, zegt Paulus.of andere stichteloze zaken
Tenzij het wordt uitgelegd: dan sticht het de gemeente.
Dus, als we hfdst 14 doortrekken dan zegt paulus dat mensen voorin de gemeente in tongen kunnen spreken, 1 voor 1, met vertaling, en dat het dan stichtend is.
Dan kan jij hier niet zomaar zeggen dat het gebrabbel is en stichtloos.
Bovendien richt jij het nu alleen op de tongentaal. Wat mij betreft is tongentaal een klein, desnoods ontbrekend, onderdeel van deze gemeenschapsdeling. Zoals ook bij Paulus.