Huisbezoek

Ariene

Re: Huisbezoek

Bericht door Ariene »

Oké, dan zo,

Is het bijbels verantwoord om een het ambt van ouderling of diaken te weigeren omdat je de vrijmoedigheid mist?

Hoe verhoudt zich dat met de roeping en Gods trouwe zorg?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ariene schreef:Oké, dan zo,

Is het bijbels verantwoord om een het ambt van ouderling of diaken te weigeren omdat je de vrijmoedigheid mist?

Wat jou betreft zouden drie van de bij jullie gekandideerde personen moeten weigeren.
Ariene

Bericht door Ariene »

Erasmiaan schreef:

Wat jou betreft zouden drie van de bij jullie gekandideerde personen moeten weigeren.
Nee, dat begrijp je verkeerd.

* Ten eerste gaat het in de vraag over mannen die de vrijmoedigheid missen om ouderling te worden.
Ik neem aan dat ze niet de vrijmoedigheid missen om deel te nemen aan het H.A.
* Daarnaast vind ik het moeilijk dat er mannen in een kerkenraad gekozen worden die niet deelnemen aan het H.A.
Maar wanneer ze uit de stemming komen geloof ik niet dat dat buiten Gods wil en zorg omgaat.
en vind ik ook niet dat ze moeten weigeren.
* Het is anders wanneer ze zelf in hun hart ook ervaren dat het niet juist is Gods offer te verachten en toch ouderling te worden.
Ze moeten hier samen met God uit komen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:

Klopt, maar dan op basis van juiste criteria, die mannen voldoen niet aan de criteria die de Bijbel geeft en in onze gereformeerde formulieren nog eens worden gevestigd.

Ariene, wat betreft het weigeren vanwege het missen van vrijmoedigheid, Mozes miste die ook maar God gaf aan hem te zullen helpen. Dat vertrouwen mogen kinderen van God denk ik wel hebben als ze geroepen worden tot het ambt. De nederlandse geloofsbelijdenis zegt dit:

Wij geloven dat de dienaars des Woords Gods, ouderlingen en diakenen tot hun ambten behoren verkoren te worden door wettige verkiezing der Kerk, met aanroeping van den Naam Gods en goede orde, gelijk het Woord Gods leert. Zo moet zich dan een iegelijk wel wachten door onbehoorlijke middelen zich in te dringen, maar is schuldig den tijd te verwachten dat hij van God beroepen wordt, opdat hij getuigenis hebbe van zijn beroeping, om van haar verzekerd en gewis te zijn dat zij van den Heere is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ariene

Bericht door Ariene »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:

Klopt, maar dan op basis van juiste criteria, die mannen voldoen niet aan de criteria die de Bijbel geeft en in onze gereformeerde formulieren nog eens worden gevestigd.

Ariene, wat betreft het weigeren vanwege het missen van vrijmoedigheid, Mozes miste die ook maar God gaf aan hem te zullen helpen. Dat vertrouwen mogen kinderen van God denk ik wel hebben als ze geroepen worden tot het ambt. De nederlandse geloofsbelijdenis zegt dit:

Wij geloven dat de dienaars des Woords Gods, ouderlingen en diakenen tot hun ambten behoren verkoren te worden door wettige verkiezing der Kerk, met aanroeping van den Naam Gods en goede orde, gelijk het Woord Gods leert. Zo moet zich dan een iegelijk wel wachten door onbehoorlijke middelen zich in te dringen, maar is schuldig den tijd te verwachten dat hij van God beroepen wordt, opdat hij getuigenis hebbe van zijn beroeping, om van haar verzekerd en gewis te zijn dat zij van den Heere is.
Inderdaad, maar dan is het geen correcte houding.

Ik krijg soms het gevoel dat we in deze dingen zo afdwalen van Gods Woord.
Marnix

Bericht door Marnix »

Dat gevoel deel ik met je.

Waar moet het heen met een kerk als onbekeerden leiding gaan geven, anderen gaan vermanen, zelfs tucht kunnen gaan toepassen.... Ik hou mijn hart vast.... en zal bidden voor je gemeente in nood.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:
-DIA- schreef:Volgens mij is het vrij normaal in de OGG dat huisbezoek bestaat uit 1 ouderling + 1 diaken...
Doordat de ambten heel moeilijk vervuld kunnen worden, is dit een noodregeling...

-DIA-
Ik heb ook zo'n diaken gekend in een OGG in het westen des lands.
Hij was bijna de herder en leraar in zijn gemeente.
Deed huisbezoeken, las preken, mediteerde indien nodig. Alleen de sacramenten bediende hij niet.
Maar vrijmoedigheid op ouderling te worden, nee, dat had hij niet.
Dat hij zich allang als ouderling gedroeg viel hem niet op...
Komt omdat men teveel op zichzelf zit te navelstaren, en niet op Christus ziet.

Met is Hij, die tot Hem ambt roept, door de gemeente, en die ook daartoe bekwaam maakt. Van ons zelf hebben we helemaal geen bekwaamheid, maar zijn slechts lege aarden vaten.

Ook wordt vaak vergeten de waardigheid van het ambt zelf. Zo wel eens gehoord van een ouderling, die niet de preekstoel op wilde om een preek te lezen, maar dat van de lagere lessenaar wilde doen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
albion

Bericht door albion »

refo schreef:
-DIA- schreef:Volgens mij is het vrij normaal in de OGG dat huisbezoek bestaat uit 1 ouderling + 1 diaken...
Doordat de ambten heel moeilijk vervuld kunnen worden, is dit een noodregeling...

-DIA-
Deed huisbezoeken, las preken, mediteerde indien nodig. Alleen de sacramenten bediende hij niet.
Ik wordt nieuwsgierig..... (was het bij de OGG????)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
jvdg

Bericht door jvdg »

Ook onze gemeente kent het "gebruik" van bezoekbroeders.
Overigens zijn dit wel Avondmaalsgangers.

Het feit dat men zulke broeders nodig heeft, betekent m.i. dat de kerkenraad als zodanig te klein is, en men dus de hulp van deze broeders nodig heeft.

Is een uitbreiding van de kerkenraad dan niet te bepleiten?
Waardoor dus alle huisbezoekers kerkenraadsleden zijn.
Lourens

Bericht door Lourens »

Het huisbezoek bij ons wordt altijd gedaan door twee ouderlingen, de wijkouderlingen.

Daarnaast hebben we een keer diaconaal bezoek gehad.
We hebben ook twee wijkdiakenen.

Diakonaal bezoek was ook om een talentenlijst te bespreken.
Gewoon eens doorgenomen wat de vaardigheden en talenten in het gezin zijn.

Bijvoorbeeld: mijn dochter studeert voor het onderwijs en is hierdoor benaderd voor de creche.
Mijn zoon is elektricien en staat nu op de lijst van de commissie van beheer.

En zo is als het goed is iedereen bezocht om zo ook middels een gesprek kijken naar je vrijwilligers.

Jaarlijks is het huisbezoek door de ouderlingen. Die maken enige weken van tevoren een afspraak. Als er een bezoek uitvalt kan het zijn dat ze bellen voor volgende week.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

albion schreef:
refo schreef:

-DIA-
Ik wordt nieuwsgierig..... (was het bij de OGG????)
Ja. Dat staat er namelijk al....

Ik begrijp alle zorgen in dit topic wel. Ik deel ze ook, zeker omdat ik het om me heen ook zie in bovengenoemd kerkverband. En toch vraag ik begrip voor een diaken als deze: hij kan voor zichzelf geen antwoord geven op de vragen die hij krijgt als hij als ouderling bevestigd wordt. En toch moet het werk gedaan worden. Gelukkig doet hij dat ook, maar toch blijft de nood zichtbaar: er is namelijk geen ouderling.

Als deze noodsituatie zo'n beetje de norm wordt, dan vind ik het pas echt lastig worden... Wat moet je dan? Gemeente opdoeken?
cosmo

Bericht door cosmo »

eilander schreef:
Ik begrijp alle zorgen in dit topic wel. Ik deel ze ook, zeker omdat ik het om me heen ook zie in bovengenoemd kerkverband. En toch vraag ik begrip voor een diaken als deze: hij kan voor zichzelf geen antwoord geven op de vragen die hij krijgt als hij als ouderling bevestigd wordt. En toch moet het werk gedaan worden. Gelukkig doet hij dat ook, maar toch blijft de nood zichtbaar: er is namelijk geen ouderling.

Als deze noodsituatie zo'n beetje de norm wordt, dan vind ik het pas echt lastig worden... Wat moet je dan? Gemeente opdoeken?
Ik kan me niet voorstellen dat er in een gemeente geen mensen zijn die geschikt zijn voor het ambt van ouderling.

Daarnaast denk ik ook dat de bewuste diaken wellicht teveel waarde hecht of juist toekekent aan het etiket ´ouderling´, als hij in feite al de taken van ouderling uitvoert.

Als er geen mensen zijn die ouderling zijn, dan zal inderdaad de gemeente moeten worden opgeheven. Wie heeft immers dan de (geestelijke) leiding over de gemeente?
memento

Bericht door memento »

eilander schreef:

Als er zó weinig geestelijk leven is dat er geen ouderlingen gevonden kunnen worden, dan mogen we daaruit wel concluderen dat Gods bijzondere toorn over de gemeente ligt. Want normaal paart God zijn Geest aan het Woord, en zal het kracht doen!

Hoog tijd voor het instellen van een vaste- en boetedag, waarbij als gemeente de schuld aan God beleden wordt, met de vraag of Hij wil aanwijzen waar de oorzaak ligt van Zijn toorn...
Marnix

Bericht door Marnix »

Nou, volgens mij is dat toch wel duidelijk? Als er in een gemeente 500 mensen bijeenkomen en er zijn 10 bekeerden, dan is het toch wel duidelijk waarom Gods toorn over die gemeente ligt? Ik vind zelf overigens dat je dan (op die 10 na) niet eens kan spreken van een gemeente, want de gemeente is het lichaam van Christus en daar hebben er maar 10 deel aan. Als haast niemand kind van Hem is, dan is het toch begrijpelijk dat zijn zegen er ook niet op rust? Hij zal de gemeente ongetwijfeld niet vernietigen vanwege die 10 gelovigen, dat geloof ik wel. Men moet boete doen, schuld belijden en zich bekeren.
henriët

Bericht door henriët »

Marnix schreef:Nou, volgens mij is dat toch wel duidelijk? Als er in een gemeente 500 mensen bijeenkomen en er zijn 10 bekeerden, dan is het toch wel duidelijk waarom Gods toorn over die gemeente ligt? Ik vind zelf overigens dat je dan (op die 10 na) niet eens kan spreken van een gemeente, want de gemeente is het lichaam van Christus en daar hebben er maar 10 deel aan. Als haast niemand kind van Hem is, dan is het toch begrijpelijk dat zijn zegen er ook niet op rust? Hij zal de gemeente ongetwijfeld niet vernietigen vanwege die 10 gelovigen, dat geloof ik wel. Men moet boete doen, schuld belijden en zich bekeren.
ai goeiemik mak wat een posting.. hier ga ik s over nadenken..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie