Huisbezoek

refo

Huisbezoek

Bericht door refo »

Wie heeft het huisbezoek eigenlijk uitgevonden?

De onderlinge bijeenkomsten mogen niet worden nagelaten, maar waarom de oudsten nog belasten met verplichte(nde) bezoeken?

In de DKO staat dat het een taak van de ouderlingen is. Waarom dan de diakenen daarbij ook inschakelen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
freek

Re: Huisbezoek

Bericht door freek »

refo schreef:Wie heeft het huisbezoek eigenlijk uitgevonden?

De onderlinge bijeenkomsten mogen niet worden nagelaten, maar waarom de oudsten nog belasten met verplichte(nde) bezoeken?

In de DKO staat dat het een taak van de ouderlingen is. Waarom dan de diakenen daarbij ook inschakelen?
Omdat er soms geen ouderlingen zijn misschien?

Overigens kwamen huisbezoeken al voor in het begin van de 17e eeuw, aan de vooravond van elke avondmaalsvieringen. De leden die het Avondmaal 'versuimd' hadden, kregen nog een extra bezoekje.
Marnix

Bericht door Marnix »

Diakenen bij huisbezoek? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

In de vroege kerk werden huisbezoeken gedaan door diakenen, ná de bijeenkomst van de gemeente (wat op sommige plaatsen alleen op zaterdag of zondag was, op andere plaatsen elke dag), en wel om het "heilige brood" uit te delen aan degenen die om wat omstandigheden dan ook niet aanwezig kon zijn.

Tijdens de Reformatie (bv Bucer) is huisbezoek ingesteld, als bezoek voor de viering van het avondmaal. Om te checken of er geen belemmeringen waren om deel te nemen aan het avondmaal (die belemmeringen waren er vaak wel, zoals kroegbezoek, gokken, etc).
albion

Bericht door albion »

Marnix schreef:Diakenen bij huisbezoek? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
bij ons is dat normaal. 1 ouderling en 1 diaken
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
claus

Bericht door claus »

Op de Dordtse Synode is met klem en nadruk gesproken over het afleggen van huisbezoek. Temeer, daar ook het bevestigingsformulier voor ambtsdragers erop aandringt dat met name de ouderlingen moeten toezien op leer en leven van de gemeente. Daartoe is o.a. het huisbezoek (als het goed is geen huiszoeking, maar een 'hartenbezoek') een zeer ge-eigend middel. Dat er in bepaalde gemeenten ook diakenen meegaan als een soort 'hulp-ouderlingen' is vooral in kleine(re) gemeenten niet aan te ontkomen vanwege het tekort aan ouderlingen.
zusterelly

Bericht door zusterelly »

albion schreef:
Bij ons ook. Heel soms 2 ouderlingen.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Ariene

Bericht door Ariene »

albion schreef:
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Artikel 37 - Van de Kerkenraad. Editie(s) 1907
In alle kerken zal een kerkenraad zijn, bestaande uit de dienaren des Woords en de ouderlingen, dewelke ten minste alle weken eens tezamen komen zullen, alwaar de dienaar des Woords (of de dienaren, zo daar meerderen zijn, bij gebeurte) presideren en de actie regeren zal. [En zal de magistraat van de plaats respectievelijk, indien 't hun gelieft, een of twee van de hunnen, wezende lidmaten der gemeente, bij de kerkenraad mogen hebben, om aan te horen, en mede van de voorvallende zaken te delibereren.]
Lijkt mij, dat als je maar 1 (of geen) ouderling hebt, je dan, volgens DKO, geen kerkeraad, en dus geen kerk heb. Er hoort altijd een meerderheid van ouderlingen te zijn.

Is het wel indroevig, dat men heel grote gemeenten heeft, maar dan nog moeite heeft om meer dan 1 ouderling te vinden....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rens

Bericht door Rens »

freek schreef: Overigens kwamen huisbezoeken al voor in het begin van de 17e eeuw, aan de vooravond van elke avondmaalsvieringen. De leden die het Avondmaal 'versuimd' hadden, kregen nog een extra bezoekje.
controle, controle...vóóraf en nadien......dat gebeurd zélfs in de Valk-Wekerom (GG) niet, vóóraf controle.....en controle nadien...daar hebben ze dan knap wat werk aan....

op die manier begint de Kerk totalitaire trekjes te krijgen.................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

zusterelly schreef:
albion schreef:
nee, bij ons altijd 2 ouderlingen.
en bij financiële of anderszins zorgen 2 diakenen.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Bert Mulder
Contacteer:

Rens schreef:
freek schreef: Overigens kwamen huisbezoeken al voor in het begin van de 17e eeuw, aan de vooravond van elke avondmaalsvieringen. De leden die het Avondmaal 'versuimd' hadden, kregen nog een extra bezoekje.
controle, controle...vóóraf en nadien......dat gebeurd zélfs in de Valk-Wekerom (GG) niet, vóóraf controle.....en controle nadien...daar hebben ze dan knap wat werk aan....

op die manier begint de Kerk totalitaire trekjes te krijgen.................
Je bent weer in een heel goed humeur, blijkbaar...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

MarthaMartha schreef:
zusterelly schreef:
albion schreef:
nee, bij ons altijd 2 ouderlingen.
en bij financiële of anderszins zorgen 2 diakenen.....
Regulier huisbezoek, gewoonlijk dominee en ouderling

Andere officiele (ouderling) bezoeken, of dominee met ouderling, of twee ouderlingen.

Diaken bezoeken gewoonlijk 2 diakenen, als ze niet allebei beschikbaar zijn, valt dominee of ouderling in.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

hoe krijg jij vier citaten in je posting?
ik mag er altijd maar drie..............
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Bert Mulder
Contacteer:

MarthaMartha schreef:hoe krijg jij vier citaten in je posting?
ik mag er altijd maar drie..............
Ik heb speciale privileges hier, zoals je ziet.

(eerlijk gezegd, had het niet gemerkt, ik weet het niet. Gewoonlijk kan ik het ook niet...)
Plaats reactie