Data Bijbellezingen en doordeweekse diensten

-DIA-

Re: Data Bijbellezingen en doordeweekse diensten

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Wel jammer dat die bijbellezingen weer over bekende bijbelgedeelten moeten gaan:
Ruth, de 7 brieven aan de 7 gemeenten in Openbaringen, en Jozef.

Er zijn zoveel bijbelgedeelten die niet gelezen worden in de diensten, en waar ook nog iets
niet uitgepreekt wordt. En dan gaan we maar weer voort met de bekende gedeelten.
Weet dat ik hier vaker op gewezen heb. Maar het lijkt me nog steeds een zeer ernstige zaak.
En zeker niet Reformatorisch (in de werkelijke zin van het woord, zoals de Reformatoren),
toen werd immers een bijbelboek vers voor vers behandeld. Ook bijbelboek voor bijbelboek.
En men omzeilde de onbekendere gedeelten niet.

Zijn bepaalde bijbelboeken minder van belang? Zeker, de Galatenbrief en de Romeinenbrief zijn
zeer waardevol. Maar zijn de brieven aan de Kolossensen en de Thessalonicensen Minder??
Geensinds toch.

Ken wel predikant die bijbellezingen houd over de Brief van Judas, en nog wel enkele predikanten
die wel een minder bekend gedeelte kiezen. Maar het lijkt er toch werkelijk op dat steeds de
bekendere gedeelten de voorkeur genieten. Is dat terecht? Is 2 Tim 3 vers 16 niet waar?
Het is "geenszins".

Maar verder sluit ik me bij Jolanda en Jean aan: ook in onze gemeente wordt regelmatig gepreekt over onbekende(re) stof.
Wel is het uiteraard zo, dat bij bepaalde gebeurtenissen in het kerkelijk jaar de bekende teksten worden gebruikt.
Bij ons is ook de hele oudtestamentische offerdienst, etc behandeld... dat is ook zeldzaam.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

JolandaOudshoorn schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Wel jammer dat die bijbellezingen weer over bekende bijbelgedeelten moeten gaan:
Ruth, de 7 brieven aan de 7 gemeenten in Openbaringen, en Jozef.

Er zijn zoveel bijbelgedeelten die niet gelezen worden in de diensten, en waar ook nog iets
niet uitgepreekt wordt. En dan gaan we maar weer voort met de bekende gedeelten.
Weet dat ik hier vaker op gewezen heb. Maar het lijkt me nog steeds een zeer ernstige zaak.
En zeker niet Reformatorisch (in de werkelijke zin van het woord, zoals de Reformatoren),
toen werd immers een bijbelboek vers voor vers behandeld. Ook bijbelboek voor bijbelboek.
En men omzeilde de onbekendere gedeelten niet.

Zijn bepaalde bijbelboeken minder van belang? Zeker, de Galatenbrief en de Romeinenbrief zijn
zeer waardevol. Maar zijn de brieven aan de Kolossensen en de Thessalonicensen Minder??
Geensinds toch.

Ken wel predikant die bijbellezingen houd over de Brief van Judas, en nog wel enkele predikanten
die wel een minder bekend gedeelte kiezen. Maar het lijkt er toch werkelijk op dat steeds de
bekendere gedeelten de voorkeur genieten. Is dat terecht? Is 2 Tim 3 vers 16 niet waar?
Pas is bij ons de Juda-brief ook behandelt. Ik denk niet dat je kritiek terecht is. Regelmatig wordt er uit "onbekende gedeeltes" gepreekt of worden zij behandeld. Om een oordeel te geven moet je ook kijken wat er in een gemeente in het algemeen behandelt wordt!
Ik neem aan dat je de Judas-brief bedoeld!?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Geensinds toch.
Het is "geenszins".
Het 19e Groot Dictee der Nederlandse Taal wordt woensdag 17 december 2008 uitgezonden vanaf 20:30 uur op Nederland 1. :offtopic
~~Soli Deo Gloria~~
Reformer

Bericht door Reformer »

In de hersteld hervormde gemeente van Papendrecht houdt ds. W.J. Teunissen tijdens deze winterperiode een aantal Bijbellezingen over de Christenreis van John Bunyan.
De 1e Bijbellezing is morgenavond, 9 december, om 20:00 in het kerkgebouw aan de Veerdam 10 in Papendrecht.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

ds. Van Eckeveld (GG Zeist) behandeld eens in de twee weken, op woensdagavond (19.30 uur) een gedeelte uit de profetie van Amos
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Wilma van den Berg schreef:ds. Van Eckeveld (GG Zeist) behandeld eens in de twee weken, op woensdagavond (19.30 uur) een gedeelte uit de profetie van Amos
Ik hoorde dat hij soms letterlijk ds. J. Westerink naspreekt, die een boekje heeft geschreven over Amos...
jvdg

Bericht door jvdg »

Johannes 3:16 schreef:
Wilma van den Berg schreef:ds. Van Eckeveld (GG Zeist) behandeld eens in de twee weken, op woensdagavond (19.30 uur) een gedeelte uit de profetie van Amos
Ik hoorde dat hij soms letterlijk ds. J. Westerink naspreekt, die een boekje heeft geschreven over Amos...
Indien al waar, zie jij problemen?

Kan het mss. niet voortkomen uit het feit dat deze predikanten het met elkaar gewoon ééns zijn?
caprice

Re: Data Bijbellezingen

Bericht door caprice »

caprice schreef:Gereformeerde Gemeente te Veenendaal, Adventkerk aan de vijftien morgen 51.
Ds. J. van Belzen

Data Bijbellezingen:

2008
1 oktober
29 oktober
19 november
10 december

2009
14 januari
28 januari
11 februari
25 februari
25 maart
22 april
6 mei

Een ieder van harte welkom! Aanvang 19.30 uur.
Ds. J. van Belzen hoopt morgenavond de vierde bijbellezing te houden, over de brieven aan de zeven gemeenten in openbaring.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

jvdg schreef:
Indien al waar, zie jij problemen?

Kan het mss. niet voortkomen uit het feit dat deze predikanten het met elkaar gewoon ééns zijn?
Dat kan best, ik vind het alleen best opmerkelijk. Jij niet dan?
jvdg

Bericht door jvdg »

jvdg schreef:Kan het mss. niet voortkomen uit het feit dat deze predikanten het met elkaar gewoon ééns zijn?
Dat kan best, ik vind het alleen best opmerkelijk. Jij niet dan?
Het is verheugend en kerkmuren slijtend,
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Op D.V. donderdag 1 januari 2009 neemt Ds. G. van Manen afscheid van de Gereformeerde Gemeente te Middelharnis. De dienst begint om 9.30 uur. Hij heeft een beroep aangenomen naar de Gereformeerde Gemeente van Elspeet.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Klaas-Jan schreef:Op D.V. donderdag 1 januari 2009 neemt Ds. G. van Manen afscheid van de Gereformeerde Gemeente te Middelharnis. De dienst begint om 9.30 uur. Hij heeft een beroep aangenomen naar de Gereformeerde Gemeente van Elspeet.
Op D.V. woensdag 7 januari 2009 hoopt Ds. G. van Manen bevestigd te worden als predikant van de Gereformeerde Gemeente te Elspeet. De bevestiging zal om 14.30 uur plaatsvinden door Ds. G. Beens uit Kootwijkerbroek. Ds. van Manen hoopt om 19.00 uur intrede te doen. Beide diensten worden gehouden in het kerkgebouw van de Hervormde Gemeente van Elspeet.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Klaas-Jan schreef:
Klaas-Jan schreef:Op D.V. donderdag 1 januari 2009 neemt Ds. G. van Manen afscheid van de Gereformeerde Gemeente te Middelharnis. De dienst begint om 9.30 uur. Hij heeft een beroep aangenomen naar de Gereformeerde Gemeente van Elspeet.
Op D.V. woensdag 7 januari 2009 hoopt Ds. G. van Manen bevestigd te worden als predikant van de Gereformeerde Gemeente te Elspeet. De bevestiging zal om 14.30 uur plaatsvinden door Ds. G. Beens uit Kootwijkerbroek. Ds. van Manen hoopt om 19.00 uur intrede te doen. Beide diensten worden gehouden in het kerkgebouw van de Hervormde Gemeente van Elspeet.
Is die kerk groter dan de Ger.Gem.?
Dimdi

Bericht door Dimdi »

Dinsdag 20 januari a.s. houdt de Gereformeerde Gemeente te Hardinxveld-Giessendam een herdenkingsdienst i.v.m. het 100-jarig bestaan op die dag.
Eerst zal er een korte preek gehouden worden door ds. W.J. Karels waarna in een informeel gedeelte het jubileumboek (geschreven door Henk Koesveld) aan hem zal worden overhandigd. Ds. B. van der Heiden zal de avond besluiten.

Aanvang half 8.

Van de kansel werd verder afgekondigd dat het een gewone eredienst betreft, met andere woorden: vrouwen, :wiz op.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Is ds. Karels al zover opgeknapt dat hij deze dienst kan leiden?
Gesloten