Tiberius schreef:Zonderling schreef:Het grote bezwaar van drankketen is niet dat daar dronkenschap heerst (dat kán maar hóeft zeer zeker niet), maar dat er illegaal drank geschonken wordt.
Nog groter bezwaar vind ik daar de sfeer en seksuele uitspattingen die daar plaats vinden.
Om eerlijk te zijn heb ik dan nog liever dat mijn kinderen naar HeartCry gaan

, dan naar dat soort keten. Maar goed
(ik ga de bevindelijke tunnel weer even in, Jolanda): dat is kiezen tussen twee kwaden.
Het verbaast me dat sommige mensen die zo fel tegen dit soort dingen zijn dat ze er nooit komen, toch blijkbaar zo goed schijnen te weten hoe het daar aan toe gaat. Ik ben tegen illegale drankketen, maar in cafe's wordt het zelfde gedaan: Er wordt drank verkocht en mensen zitten er bij elkaar.... en er zijn heel veel cafe's waar de mensen niet straalbezopen rondlopen maar gewoon wat komen drinken, waar geen seksuele uitspattingen zijn of een totaal verkeerde sfeer.
Afgewezen schreef:Als jij je geestelijk verbonden voelt met HCr en je zegt dit soort dingen, is dat voor mij wel een soort indicator voor de 'sfeer' van HCr. Maar natuurlijk moet je daar voorzichtig mee zijn.
jammer hoor, hij zegt dat de enige waarbij hij dat gezien heeft, zichzelf is. Je kan het niet als indicator gebruiken, net zo min als je gewelddadigheden in refodorpen rond oud en nieuw als indicator kan gebruiken voor de reformatorische kerk in zijn geheel.
Democritus, een uitgebreider antwoord heb ik twee keer tevergeefs getikt. Nu maar heel kort:
Ik mis in jouw stuk (en dus bij HCr) de notie van de onmógelijkheid tot geloven, niet alleen in het belijden, maar ook in het beleven.
We móéten ons bekeren, maar het wórdt ons gegeven.
Wij kennen van nature Christus niet, weten niet wat geloven is, en zolang het ons van Boven niet gegeven wordt, zien we niets en kunnen we niets. We kunnen wel om genade smeken, maar we kunnen onszelf niet het geloof geven.
En als God dan komt, onverwacht en ongedacht, dan denk je (later) toch niet: ik heb het zélf gedaan?
Dat eerste mis ik in de Bijbel ook. Daar lees ik: We kunnen het wel maar dat is genade, omdat het gegeven wordt. Dat is de houding van de apostelen, en niet: We kunnen het niet TENZIJ het gegeven wordt. De nadruk naar de gemeente toe ligt hem juist op God als gevende God, de Geest die in de gemeente werkt. Dus dan wordt het:
Uit onszelf kunnen we niet zalig worden.
We moeten ons bekeren maar het wordt ons gegeven.
Van nature kennen we God niet maar Christus, die aan de boezem van de Vader is, die heeft hem ons doen leren kennen. En Hij openbaart zichzelf door het Woord en de Geest werkt door het Woord dat in de gemeente klinkt.
We weten of leren steeds meer dat we het zelf niet kunnen maar dat God het heeft gedaan en doet.