The passion of the Christ

H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Er zijn natuurlijk ook uiterlijke bekeringen. Denk aan het volk van Ninevé. Maar deze mensen bekeerden zich op het woord van een door God gezonden knecht. Op de Woordverkondiging / prediking van Jona, gebeurde het wonder van de uiterlijke bekering.
Robert

Bericht door Robert »

Egberg: ik denk dat er na deze film, maar ook na elke film 'nazorg' moet plaatsvinden. Dat geld trouwens voor heel veel. 1 preek is ook meestal niet 'genoeg'.

Wat dat betreft heb je een punt, als ze massaal de bioscoop in en uitgaan is het slechts een film. Al zal het bij vele een indruk achterlaten. Een zaadje dat later kan ontkiemen, als er nog wat water bij komt.

Zo'n film bv. in Oeganda is helemaal gericht op eerst film, dan persoonlijke gesprekken. Daarom moesten wij allemaal mee, om met de 500 dorpsbewoners 1 op 1 te kunnen spreken. (al kon ik alleen maar toekijken omdat ik de bush-taal niet sprak)

Ook voor moslims is het zeer indrukwekkend. Zij kennen Jezus. Zij hebben het probleem van de zonde, en de onzekere toekomst daardoor. Zij zien nu dat Jezus hen wil verlossen van hun zonden.

De 'oudere' Jezus film (de bloedeloze) waar Jezus alleen woorden spreekt die in de Bijbel staan (dus echt letterlijk over genomen) is heel vaak in 'rimboe-dorpen' gedraaid. En dan zeiden de dorpsgenoten achteraf: "Die man was gisteren in ons dorp"

Anderen zeiden: "Vannacht heb ik van die man gedroomd!"
Niet soms, maar echt heel vaak. Dan kan je zien dat God zelfs het imperfecte beeld van de acteur wil overnemen om dichterbij de dorpsbewoners te komen.

Ik begrijp alle problemen die er met de film The Passion zijn. En ik zou zeggen: ga er niet heen als je twijfelt.
Maar probeer alsjeblieft te zien dat film tegenwoordig een groot middel is om het evangelie door te geven, en dat echt miljoenen op de wereld er al door geraakt zijn en zich bekeerd hebben!

Zullen wij dan wijzer zijn dan God? En zeggen dat het ondanks alles nog steeds niet acceptable is?
Robert

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
Er zijn natuurlijk ook uiterlijke bekeringen. Denk aan het volk van Ninevé. Maar deze mensen bekeerden zich op het woord van een door God gezonden knecht. Op de Woordverkondiging / prediking van Jona, gebeurde het wonder van de uiterlijke bekering.
Jij verwart twee zaken.
Er is het middel en er is het gevolg.

Middel: preek, film, boek, muziek, contact

Gevolg: geen bekering, uiterlijke bekering, echte bekering

Alle middelen die hierboven staan hebben alle gevolgen die daaronder staan tot gevolg gehad in het verleden.
Toch is een slecht gevolg geen reden om het middel slecht te vinden. Dat wil zeggen, tenzij een middel slechts slechte gevolgen heeft. Dan draagt de boom geen vrucht.

Dus: dat er slechte gevolgen zijn: amen.
Zegt dat wat over de bovenstaande middelen? Nee, want bij al die middelen zijn ook veel goede gevolgen geweest.
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

bah, wat ben jij negatief!
Bedankt voor het compliment...
Maar dat kan toch realiteit zijn? Noem het argument wat ik noem maar onbijbels. Beide kanten moeten genoemd worden, dat is Bijbels.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door EgbertEvangelisatie heeft volgens mij alleen maar zin als dat [bijna] persoonlijk gebeurt en met zo'n massaal middel als de film in een biscoop waar mensen in en uitgaan zonder aangesproken te worden heeft geen zin. Op de bonnefooi evangeliseren heeft m.i. geen zin [al moet ik wel zeggen dat de een of twee die wel aaangesproken worden en getrokken worden winst is].
Film heeft geen zin? heb je robert hieronder niet goed gelezen? zie Uganda
Op de bonnefooi evangeliseren heeft geen zin? Wil jij alleen evangeliseren als je zeker weet dat het ingang zal vinden?
Het schijnt ploegen op rotsen te zijn...
Ik heb het over de situatie hier in Nederland en niet in andere landen waar het beter geregeld is. Hier wordt de film gewoon getoond zonder enige nazorg enz.

Verder ken ik meerdere Ger.Gems waar al jaren met de feestdagen wordt gefolderd [dwz. folders in de brievenbus en snel weg] waar geen mens op af komt [al moeten we het werk van de H.G. niet onderschatten]. Mijn idee van evangeliseren ligt meer op het vlak van persoonlijk contacten opbouwen niet dat massale.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

'Jesus Chic' nieuwe mode in VS

Een nieuwe modetrend maakt volop opgang in de Verenigde Staten: de 'Jesus Chic'. Volgens Fox News zijn Amerikaanse designers en modewinkels op de kar gesprongen van het succes van 'The Passion of the Christ' en wordt nu overal 'Jezuskleding' verkocht.

Zelfs Madonna, zoals bekend een van de trendsetters wat kleding betreft, en Pamela Anderson pakken graag uit met de ‘Jesus Chic’. Die bestaat uit kleding die op een of andere manier naar Christus verwijst. Het kan subtiel, zoals de t-shirts met de Ichtus, het symbool van de eerste christenen, met de bijhorende slogan ‘Ga vissen’. Soms ook erg nadrukkelijk, met shirts als ‘Jesus loves me’ of ‘Mijn Redder is sterker dan nagels’. Ook andere parafernalia als een armband met de Tien Geboden of de ‘Jezus action’-figuren behoren tot de nieuwste mode.

De meningen over de nieuwste modetrend zijn verdeeld. Sommigen stellen dat ook de ´Jesus Chic,´ net als de meeste andere modetrends geen al te lang leven beschoren is.

Anderen vinden de stijl kitcherig en heel wat christenen vinden het allemaal een stap te ver. "Jezus is aan een kruis genageld, men moet hem nu ook niet nog eens op een T-shirt kruisigen!" Anderen zeggen dat Maria en Jezus niet op een T-shirt thuishoren. Kerkleiders reageren nuchter op het succes van de nieuwste modetrend. Zij stellen dat die – minstens voorlopig - zeker niet leidt tot meer belangstelling en interesse voor de kerk, gebed en godsdienst.

Bron: RKNieuws.net

Afbeelding
Liever Turks dan Paaps
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
(..)

(..)
Post(te) jij hier ook wel eens onder de naam Jan de Wit? :D
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
(..)

(..)
Post(te) jij hier ook wel eens onder de naam Jan de Wit? :D
je zou het haast denken he....
nou ik hou alles bij hoor. Krijg ook elke dag een nieuwsmail van katholieken.
Liever Turks dan Paaps
Orckie

Bericht door Orckie »

Ik heb begrepen van mensen met een niet-christelijke werkkring dat ze bizar weinig gehoord hebben om zich heen over The Passion. Ook in de media is het verder oorverdovend stil, op de artikelen na in de week van premiere.
Dus al dat geblablabla dat dit een film is met evangelisatorisch potentieel: niets er van.
Robert

Bericht door Robert »

Gaat er nog iemand van de anti-passion crew reageren op mijn inhoudelijke argumenten of is het meer van het gebruikelijke: "Plaats je eigen argumenten en ren weg" gebeuren?
Dus al dat geblablabla dat dit een film is met evangelisatorisch potentieel: niets er van.
Ik heb uit mijn 'persoonlijke kring' van 3 personen gehoord dat ze hun leven hebben veranderd na het zien van The Passion of the Christ. Ik ken overigens geen van die 3.
Plaats reactie