Wel, dit onderwerp houdt de gemoederen wel bezig? In alle bescheidenheid wilde ik neerleggen dat het niet goed is om kwaad te spreken over Gods knechten. Ook al gaan ze wegen die wij niet verkiezen. Ik weet ook wel dat de beste manier om te zwijgen is dat we ons eigen bestaan en verdorven hart gaan inleven. Als dat zonderegister wordt geopend, gaat de mond wel dicht. Dit zeg ik niet om fouten te bedekken en in de doofpot te werken, maar ik dacht zo dat dit niet een correcte plaats en wijze is om zo (veelal als onkundigen) met elkaar te spreken over Gods knechten. Dat is niet zomaar wat, want wie Gods volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan. We kunnen er beter tegen de Heere over spreken. Doen we dat ook?
Ik heb de laatste 7 pagina's niet doorwandeld, maar wilde reageren op het volgende:
willemkok schreef:Ds. Wink preekt vanuit de verkiezing als grondslag van het werk der zaligheid. Dit wordt binnen de GGIN ook wel zo gesteld, maar anders uitgewerkt. Men spreekt over het 'gunnen', de bewogenheid van de leraars, ze worden ontroerd van antwoorden van catechesanten die nergens van weten, ze zijn begaan met de gemeenten, alsof dat de mens tot de zaligheid kan brengen. Door op deze wijze te handelen tast men de soevereiniteit Gods aan en zet men de verkiezing op lossere schroeven.
Twee opmerkingen:
- Er is een fundamenteel verschil tussen het prediken uit de verkiezing, en de prediking uit het welbehagen. Je geeft aan dat ds. Wink preekt vanuit de verkiezing. Ik hoop toch niet dat dit het geval is, want alleen prediken vanuit de verkiezing slaat dood. Het is een deel in Gods raad besloten, maar alleen de verkiezing te noemen, is Gods volledige raad niet.
- Daarnaast merk je op dat de verkiezing op lossere schroeven komt te staan. Dat is niet best als dat zo was, want deze eeuwige verkiezing staat eeuwig en onwrikbaar vast. Het is remonstrants om te stellen dat de verkiezing geen zaak is die in de eeuwigheid vastligt.
willemkok schreef:In de Wachter Sions wordt wel gesproken over een bijna geheelde wond, wekelijks wordt dit ook aangehaald in de voorbedes van de kerken ( naast de vele andere aanhalingen), maar voor de genezing van ds wink wordt niet gebeden. Een slecht teken, men hoopt op een snelle dood van ds Wink.
Dit is een erge zaak, dat je dit stellen durft. Heb je de voorbedes in die andere kerken gehoord dan? Nu beweer je dus dat men een snelle dood van ds. Wink wenst?
willemkok schreef:Ik hoop dat de Heere ds. Wink en ons wil gedenken, al kan dat zowat niet meer, gelet op de torenhoge schuld die wij met ons land gemaakt hebben. Maar niemand kan eronder komen. David zei: laat mij in de hand des Heeren vallen. Er komt een tijd in het leven van Gods volk dat ze de oordelen (die allang in het huis Gods begonnen zijn) komen toejuichen.
Als het oordeel begint in het huis Gods, waar zal het einde zijn?
De Heere is een trouwhoudend God. Hij zal Zijn volk nimmer begeven en verlaten. Voor Nederland kan het er weliswaar zeer slecht uit zien, maar de Heere ontfermt Zich over Zijn volk. Hij deed pas vuur regenen op Sodom toen Hij Zijn laatste kind eruit geleid had.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck