Gouda (bv) wil terug naar GGiN

opmerking

Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN

Bericht door opmerking »

JALP schreef:Ach ja.... sorry, Willem, met alle respect, maar ik geloof dat je nu op een wat verkeerd pad zit. Je begint hard te oordelen naar de GGiN, terwijl je zelf geen kennis van zaken hebt (zoals je zegt).
"Waar liefde woont....." Dat versje heb je vast wel eens geleerd. En dat mis ik in je posting. Ds. Wink alleen is goed, zijn prediking is goed, zijn stanpunt is goed etc etc etc. De rest is helemaal fout.

Ik ken ds. Wink niet persoonlijk, heb ook nog nooit een preek van hem gehoord. Daarom wil ik ook verder van de man afblijven, maar ik hoor hier wel een stukje mensverheerlijking op het forum.
helaas hoorde ik dit ook van `de tegenstanders` afgelopen ledenvergadering. Mag ik het kortzichtig noemen en weinig kennis van de vreze Gods die de kerkmuren te boven gaat.
Ik mag opgegroeid zijn in de gezin waar bij mijn oma gezelschappen werden gehoduen waar ook na 1953 Gods volk uit de diverse kerken samenkwamen.

ds wink is goed , de rest fout en niet bekeerd.. jammer jammer jammer mensen die zo denken en schrijven weten er zelf waarschijnlijk weinig van.
Kon ik het zelf maar uitleggen aan deze mensen.
AS

Bericht door AS »

Is er al wat bekend wat de overige gemeentes gaan doen???
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Je was me net even voor, Given.

Ik heb een deel van Opmerkings posting weggeknipt, omdat die een gedragsregel van dit forum schond.

Voor allen nog even onder de aandacht:
- Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers.
given

Bericht door given »

Ander schreef: Juist. Ik vind het ook tamelijk ongezond dat we alles laten afhangen van één onderherder. Zo moet het niet zijn..
Dat is een juiste constatering. Zo zou het niet moeten zijn... Maar als het nu wel zo is, wat dan? elk voor zich (gemeenten) maar (vleselijke) stappen ondernemen?!
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

given schreef:
Ander schreef: Juist. Ik vind het ook tamelijk ongezond dat we alles laten afhangen van één onderherder. Zo moet het niet zijn..
Dat is een juiste constatering. Zo zou het niet moeten zijn... Maar als het nu wel zo is, wat dan? elk voor zich (gemeenten) maar (vleselijke) stappen ondernemen?!
Toch zou ik met Given mee kunnen gaan als er nog het vooruitzicht was van een student.
Maar er is niets! Dan moet je als kerkenraad en gemeenten toch stappen nemen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

given schreef:
Waarom zijn die stappen vleselijk? Omdat men erover heeft nagedacht? Moet je dan eerst een tekst krijgen of zo? Of moet er een speciaal wonder gebeuren? Waar moet men op wachten, volgens jou?
Ander

Bericht door Ander »

willemkok schreef:ik heb even preek over zondag 5 HC van ds wink beluisterd; dan hoor je het verschil. Hij zei vaak: men vindt mij te scherp, maar het woord Gods is scherp. Hoe donkerder de tijd, hoe scherper je moet preken. Men meent met een tekstje, versje en waarheid naar de hemel te gaan. Daar is hij wars van en dat hoor je duidelijk in zijn preken.
Het lijkt wel of men tegenwoordig bekeerd geboren wordt. Als al die mensen daadwerkelijk bekeerd zouden zijn, zag het er anders uit.
Mij wordt verweten ds wink veel aan het woord te laten, maar ds P. Blok kan ook volstaan. Lees het interview met hem in Oude Paden (vandaag in de bus gevallen). Hij zegt: het wordt leeg op de aarde, de geest des onderscheids is weggenomen en er staat een geslacht op die Jozef niet gekend heeft.
Wel grappig dat je deze twee predikanten vergelijkt. Als er een levensgroot verschil is tussen predikanten is het wel tussen hen. Al slaan ze wel spreekwoordelijk op hetzelfde aambeeld. Ik zit het interview te lezen en ben met ds. Wink wars van deze mensverheerlijkende interviews, al staan er best goede dingen in.
Laatst gewijzigd door Ander op 06 dec 2008, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
given schreef:
Waarom zijn die stappen vleselijk? Omdat men erover heeft nagedacht? Moet je dan eerst een tekst krijgen of zo? Of moet er een speciaal wonder gebeuren? Waar moet men op wachten, volgens jou?
Inderdaad; ik ken ook een gemeente waar de enige ouderling zijn leven lang gewacht heeft op een opvolger. Stappen ondernemen zou God in de weg staan, want er moest echt iemand ' van Boven' gezonden worden. Nu zijn er zondags geen diensten meer, want ja, ook ouderlingen hebben niet het eeuwige leven op deze aarde en zijn aan zwakheid onderhevig. Maar er is nog steeds niemand gestuurd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Geachte lezers,

Ik merk dat er veel vanuit het gevoel gesproken wordt, begrijpelijk maar wanneer je lid in de betreffende kerken bent is het anders als je als buitenstaander zaken bespreekt.
Ik ben nog niet zolang weg als lid van de gemeente in Veenendaal en dan is het verrassend om te merken bij jezelf dat je je nog zo betrokken voelt.

Het zou zo mooi zijn als de meest betrokken predikanten nl: ds Mallan en ds Wink het goed maken met elkaar aan deze zijde van dood en graf.
Ik spreek veel vrienden en anderen uit de gemeente van Veenendaal en dan is verlegenheid met deze situatie goed te bemerken.

Probeer als buitenstaander op zowel kerkelijk als geestelijk gebied met respect over predikanten als ook ambtsdragers te spreken, ook al ben je het absoluut niet met hen eens.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ander

Bericht door Ander »

opmerking schreef:Ik miste vaak in ds Wink zijn preken een betrokkenheid op de zielen. en weinig uitleg over de mogenlijkheid BIJ GOD vandaan, als een eenzijdig Godswerk van het heil in Christus. Ik bedoel heeeeeeeeeeeelll veel wet en dan jammergenoeg vaak een dikke punt.
met vr. groet
opgemerkt
Eén opmerking: Je zet hier een kwalificatie neer van de prediking van ds. Wink die echt onjuist opgemerkt is. Enne, hoe noem je jezelf nu, opmerking of opgemerkt? ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:Probeer als buitenstaander op zowel kerkelijk als geestelijk gebied met respect over predikanten als ook ambtsdragers te spreken, ook al ben je het absoluut niet met hen eens.
Dat geldt ook voor insiders, zie de forumregels. ;)
Nu zeker, want we hebben momenteel heel veel meelezers.
Barmhartigheid

Bericht door Barmhartigheid »

willemkok schreef:Misschien dat er in 1980 geen leerverschil was, maar dat is er nu wel degelijk. In 1980 werd gesteld dat ds. Van den Berg onderscheid maakte tussen levendmaking en wedergeboorte. Dit is door ds. Wink en ds. De Groot nooit onderscheiden van elkaar gezien. Ook in de prediking van ds. Van den Berg na de jaren 80 is dit veronderstelde onderscheid niet als zodanig op te merken.

Dat er nu een leerverschil is moge duidelijk zijn. Leest met de kerkelijke jaarboekjes van de GGIN van de jaren 80 dan wordt er gesproken over de donkere tijden en dat er weinig verwachting is voor nieuwe predikanten. De laatste jaren staat er een heel leger op. Zijn de tijden dan veranderd ten goede?

Ds. Wink preekt vanuit de verkiezing als grondslag van het werk der zaligheid. Dit wordt binnen de GGIN ook wel zo gesteld, maar anders uitgewerkt. Men spreekt over het 'gunnen', de bewogenheid van de leraars, ze worden ontroerd van antwoorden van catechesanten die nergens van weten, ze zijn begaan met de gemeenten, alsof dat de mens tot de zaligheid kan brengen. Door op deze wijze te handelen tast men de soevereiniteit Gods aan en zet men de verkiezing op lossere schroeven. God kan met de mens doen wat hem behaagt, het ene vat wordt geschapen ter ere, het andere ter onere. Zal ook het leem tot de pottenbakker zeggen: waarom hebt gij mij alzo gemaakt?

Daarbij zien we ook een wetticisme optreden. Er worden allerlei wetjes en regeltjes opgesteld zoals een minuut stilte voor de dodenherdenking tijdens de eredienst en andere plichtbetrachtingen. Daar is op zich niets mis mee (God is een God van orde), maar men is zo snel geneigd met deze wetjes en plichtjes de hoogte in te gaan. Daar preekte ds. Wink al over tijdens de scheuring (de beruchte preek van juni 1980): men gaat op de stoel van mozes zitten.

Daar komt bij dat ds. Wink met deze woorden is bevestigd in 1969 te Veenendaal: in het laatste der dagen zal men kittelachtig van gehoor zijn en men zal leraren opgaren naar het goeddunken van hun eigen hart. Dat zien we nu vervuld worden.

De geest des onderscheids in het beluisteren van predikanten is van de aarde weggenomen. Het ware volk van God kan ook alleen de waarheid zuiver onderscheiden. Waar is dat volk op de aarde? Er is overal een doorvloeiing, maar het ware leven wordt zo gemist. Dan hoef ik niet naar een ander te gaan, dan kan ik bij mezelf beginnen. Het is daarom geen wonder dat Gouda terug wil. De jeugd weet niets van de scheuring en heeft er ook geen belangstelling voor en er is weinig volk Gods.

In de Wachter Sions wordt wel gesproken over een bijna geheelde wond, wekelijks wordt dit ook aangehaald in de voorbedes van de kerken ( naast de vele andere aanhalingen), maar voor de genezing van ds wink wordt niet gebeden. Een slecht teken, men hoopt op een snelle dood van ds Wink.

Ik hoop dat de Heere ds. Wink en ons wil gedenken, al kan dat zowat niet meer, gelet op de torenhoge schuld die wij met ons land gemaakt hebben. Maar niemand kan eronder komen. David zei: laat mij in de hand des Heeren vallen. Er komt een tijd in het leven van Gods volk dat ze de oordelen (die allang in het huis Gods begonnen zijn) komen toejuichen.
Als het oordeel begint in het huis Gods, waar zal het einde zijn?
Hallo Willem,

Een snelle dood van ds. Wink is niet gewenst door ons in de ggin. Misschien kun je iets voorzichtiger zijn met je uitspraken!
De zondag nadat de gemeente van N´kerk terug is gegaan naar de ggin heeft ds. J. Roos in zijn gebed zowel ggin-bv en hun predikant ds. Wink liefdevol opgedragen aan de Heere! Hij sprak tevens de wens in zijn gebed uit dat alles hier op aarde nog ´glad´ zou mogen worden en de Heere hier bij elkaar wil brengen wat bij elkaar hoort.

Vriendelijke groet;
Barmhartigheid
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Er zijn een aantal preken bijgekomen: http://www.prekensite.nl/downloads/WinkA
caprice

Bericht door caprice »

Wel, dit onderwerp houdt de gemoederen wel bezig? In alle bescheidenheid wilde ik neerleggen dat het niet goed is om kwaad te spreken over Gods knechten. Ook al gaan ze wegen die wij niet verkiezen. Ik weet ook wel dat de beste manier om te zwijgen is dat we ons eigen bestaan en verdorven hart gaan inleven. Als dat zonderegister wordt geopend, gaat de mond wel dicht. Dit zeg ik niet om fouten te bedekken en in de doofpot te werken, maar ik dacht zo dat dit niet een correcte plaats en wijze is om zo (veelal als onkundigen) met elkaar te spreken over Gods knechten. Dat is niet zomaar wat, want wie Gods volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan. We kunnen er beter tegen de Heere over spreken. Doen we dat ook?

Ik heb de laatste 7 pagina's niet doorwandeld, maar wilde reageren op het volgende:
willemkok schreef:Ds. Wink preekt vanuit de verkiezing als grondslag van het werk der zaligheid. Dit wordt binnen de GGIN ook wel zo gesteld, maar anders uitgewerkt. Men spreekt over het 'gunnen', de bewogenheid van de leraars, ze worden ontroerd van antwoorden van catechesanten die nergens van weten, ze zijn begaan met de gemeenten, alsof dat de mens tot de zaligheid kan brengen. Door op deze wijze te handelen tast men de soevereiniteit Gods aan en zet men de verkiezing op lossere schroeven.
Twee opmerkingen:
- Er is een fundamenteel verschil tussen het prediken uit de verkiezing, en de prediking uit het welbehagen. Je geeft aan dat ds. Wink preekt vanuit de verkiezing. Ik hoop toch niet dat dit het geval is, want alleen prediken vanuit de verkiezing slaat dood. Het is een deel in Gods raad besloten, maar alleen de verkiezing te noemen, is Gods volledige raad niet.
- Daarnaast merk je op dat de verkiezing op lossere schroeven komt te staan. Dat is niet best als dat zo was, want deze eeuwige verkiezing staat eeuwig en onwrikbaar vast. Het is remonstrants om te stellen dat de verkiezing geen zaak is die in de eeuwigheid vastligt.
willemkok schreef:In de Wachter Sions wordt wel gesproken over een bijna geheelde wond, wekelijks wordt dit ook aangehaald in de voorbedes van de kerken ( naast de vele andere aanhalingen), maar voor de genezing van ds wink wordt niet gebeden. Een slecht teken, men hoopt op een snelle dood van ds Wink.
Dit is een erge zaak, dat je dit stellen durft. Heb je de voorbedes in die andere kerken gehoord dan? Nu beweer je dus dat men een snelle dood van ds. Wink wenst?
willemkok schreef:Ik hoop dat de Heere ds. Wink en ons wil gedenken, al kan dat zowat niet meer, gelet op de torenhoge schuld die wij met ons land gemaakt hebben. Maar niemand kan eronder komen. David zei: laat mij in de hand des Heeren vallen. Er komt een tijd in het leven van Gods volk dat ze de oordelen (die allang in het huis Gods begonnen zijn) komen toejuichen.
Als het oordeel begint in het huis Gods, waar zal het einde zijn?
De Heere is een trouwhoudend God. Hij zal Zijn volk nimmer begeven en verlaten. Voor Nederland kan het er weliswaar zeer slecht uit zien, maar de Heere ontfermt Zich over Zijn volk. Hij deed pas vuur regenen op Sodom toen Hij Zijn laatste kind eruit geleid had.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
JALP

Bericht door JALP »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Probeer als buitenstaander op zowel kerkelijk als geestelijk gebied met respect over predikanten als ook ambtsdragers te spreken, ook al ben je het absoluut niet met hen eens.
Dat geldt ook voor insiders, zie de forumregels. ;)
Nu zeker, want we hebben momenteel heel veel meelezers.
Misschien hoort er in de forumregels dan ook nog iets te staan over de mensverheerlijking van bepaalde predikante...
Gesloten