given schreef:Ik sluit mij aan bij Willem, of er nu in 1980 een leergeschil was of niet, nu is er op zijn minstens een schrijnend accentsverschil en dat verschil is eigenlijk nog wel op zijn grootst juist in Gouda.
Ook voor de gemeenteleden van de gereformeerde gemeente buiten verband te Gouda geldt de posting die ik in zake nieuwerkerk al op het forum heb gezet:
Het genomen besluit is respectloos tegenover dominee Wink en de andere gemeenten in het buiten verband!!!
Het spreekwoord zegt: samen uit, samen thuis.
Maar als er dan wat achterblijvers zijn (die nog niet meteen een classis willen houden, omdat de dominee ziek is en zij graag met de dominee een classis willen houden), het geduld niet kunnen opbrengen om nog gezamenlijk tot beslissingen te komen en dan maar hard vooruit gaan hollen of weg te rennen (en met de smoes op komen zetten dat het zo erg is dat de sacrementen niet bediend worden/ hoeveel nemen er deel aan de sacrementen?!)
Het is in een woord: schandalig!!
Best Given,
Dit klopt niet.
Een gemeente is niet afhankelijk/gebonden aan het oordeel van een (of meer predikanten). In het presbyteriale stelsel ligt die macht bij de plaatselijke kerkenraad.
Bij mijn weten heeft de kerkenraad van Nieuwerkerk gewoon de kerkelijke weg gevolgd:
Eerst zoeken naar een oplossing in de classis en bezwaar aangetekend tegen het kerkordelijk onjuiste voorgaan van ds Van der Meer. Probleem is dat er geen ordelijke oplossing is gekomen voor de gerezen problemen.
En in weerwil van jou opmerking moet dan een kerkenraad een beslissingen nemen. Een gemeente is pas voluit kerk als prediking, tucht en sacramenten bediend worden.
Je opmerking over de behoefte aan de sacramenten is in strijd met het bevel van Christus zelf:
Doe dat tot Mijn gedachtenis totdat ik wederkom.
Behoefte van gemeenteleden en kerkelijke omstandigheden/verwikkelingen zijn nooit een excuus. De sacramenten MOETEN regelmatig bediend worden. Zelfs, en God verhoede dat, als er geen deelnemers zijn aan het Heilig Avondmaal. Dan nog moet het bediend worden!
Groeten,
Jean