Gouda (bv) wil terug naar GGiN

Tiberius
Administrator

Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN

Bericht door Tiberius »

willemkok schreef:ik wil verwijzen naar de preken die johannes 3:16 online heeft gezet. We kunnen beter ds wink zelf aan het woord laten, als we een paar preken van hem luisteren, weet men waarom ik achter ds wink blijf staan. Verder heeft het weinig zin om te blijven reageren.
Het slotje ligt al gereed, hoor. ;)

Ik denk zelf namelijk ook niet dat het goed is om al die oude koeien weer op te rakelen.

Verder, Johannes: bedankt voor het plaatsen van die preken.
pietjebel

Bericht door pietjebel »

Ander schreef:-inderdaad ging het om een meningsverschil en geen leerverschil.
-Juist, ds. v.d. Berg had een bepaalde uitleg die de andere predikanten niet hadden. Hierdoor werd hem verweten geen voedsel voor de ´kleinen´ in de genade te hebben.
-Bij ds. de Groot en ds. Wink speelde dus duidelijk een eerverschil.
-De oorzaak van de commotie was het verschil van mening tussen ds. v.d. Berg en de andere predikanten maar de uiteindelijke scheuring is de schorsing van ds. Wink en ds. de Groot.
Dat is helder. Dus geen echt leergeschil tussen ds. Wink en de GGN binnen verband. Wel een meningsverschil dat (vooral) in Gouda naar voren kwam. Vandaar dat het in Gouda waarschijnlijk zo moeilijk ligt.
Ander

Bericht door Ander »

given schreef:Ik sluit mij aan bij Willem, of er nu in 1980 een leergeschil was of niet, nu is er op zijn minstens een schrijnend accentsverschil en dat verschil is eigenlijk nog wel op zijn grootst juist in Gouda.

Ook voor de gemeenteleden van de gereformeerde gemeente buiten verband te Gouda geldt de posting die ik in zake nieuwerkerk al op het forum heb gezet:
Het genomen besluit is respectloos tegenover dominee Wink en de andere gemeenten in het buiten verband!!!
Het spreekwoord zegt: samen uit, samen thuis.
Maar als er dan wat achterblijvers zijn (die nog niet meteen een classis willen houden, omdat de dominee ziek is en zij graag met de dominee een classis willen houden), het geduld niet kunnen opbrengen om nog gezamenlijk tot beslissingen te komen en dan maar hard vooruit gaan hollen of weg te rennen (en met de smoes op komen zetten dat het zo erg is dat de sacrementen niet bediend worden/ hoeveel nemen er deel aan de sacrementen?!)
Het is in een woord: schandalig!!
Given, geen geschiedvervalsing. Ds. Wink is met de gemeente van Veenendaal uitgetreden. Het bijzondere aan de huidige situatie is dat Gouda in 1980 uitgetreden is omdat er geen verwachting was van een eerlijke gang van zaken rond de situatie met ds. v.d. Berg en dat Nieuwerkerk uit achting voor de consulent, weer ds. v.d. Berg, zijn uitgetreden. Samen uit, samen thuis gaat niet op. Juist hebben nu hebben Gouda en Nieuwerkerk de stap terug gezet.

en, wat betreft de sacramenten: alle doopleden nemen er i.i.g. aan deel. En dat is een aanzienlijk deel van de gemeente(n).
albion

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
Mister schreef:@ Albion: verboden vraag op RF?
Verboden niet. Maar ik vraag toch ook niet aan jou bijvoorbeeld hoeveel je verdient?

Ik bedoel: RF is een theologische discussieforum, waar mensen (redelijk) anoniem aan kunnen deelnemen. Persoonlijke getuigenissen zijn wel toegestaan, natuurlijk, maar zeker niet verplicht.
Het voegt aan de discussie helemaal niets toe. Integendeel, het vertroebelt alleen maar.

Overigens, Albion, dat voorbeeld van Saul bij de profeten heeft een andere strekking dan jij hier min of meer suggereert.
Tiberius, ik wilde niets suggereren, ik had ook Bileam kunnen noemen of een ander. Ik wilde alleen aangeven, dat er kinderen zijn die met blindheid worden geslagen, terwijl er knechten zijn die opening krijgen en veel verder kunnen zien dan ware kinderen Gods. Dat heeft niets te maken of je wel of niet bekeerd ben, ja of nee.
Sorry als het zo is overgekomen, want ik bedoel er echt niemand mee. Ik ben geen hartekenner, maar ik ben het wel met willem kok eens (overigens zeer sympathiek om met zijn naam op het refoforum te posten, dat doen er een heleboel (ikzelf erbij ingesloten) niet). Dan heb ik het niet over de GGinN(bv) of binnenverband, maar dat er velen zeer gunnend zijn en erg over de jeugd inzitten, maar dat dat niet voldoende is om een eeuwigheid aan te doen. (iets verderop staat er een quotation waar willem kok bij zegt: van harte mee eens. Ik dus ook).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Mister schreef:@ Albion: verboden vraag op RF?
Verboden niet. Maar ik vraag toch ook niet aan jou bijvoorbeeld hoeveel je verdient?

Ik bedoel: RF is een theologische discussieforum, waar mensen (redelijk) anoniem aan kunnen deelnemen. Persoonlijke getuigenissen zijn wel toegestaan, natuurlijk, maar zeker niet verplicht.
Het voegt aan de discussie helemaal niets toe. Integendeel, het vertroebelt alleen maar.

Overigens, Albion, dat voorbeeld van Saul bij de profeten heeft een andere strekking dan jij hier min of meer suggereert.
Mijn verdiensten gaan jou inderdaad niets aan. Anders ligt dat bij de getuigenis van de hoop die in je is. Dat is niet alleen iets voor jezelf, toch? Maar goed, ik houd mijn mond wel hoor.
Ander

Bericht door Ander »

Tiberius schreef: Het slotje ligt al gereed, hoor. ;)

Ik denk zelf namelijk ook niet dat het goed is om al die oude koeien weer op te rakelen.

Verder, Johannes: bedankt voor het plaatsen van die preken.
:super
given

Bericht door given »

Ander, je wilt mijn reactie blijkbaar niet begrijpen. Dan zou ik het moeten verwoorden als 28 jaar samen opgetrokken in een kerkverband etc.
Laatst gewijzigd door given op 06 dec 2008, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:Anders ligt dat bij de getuigenis van de hoop die in je is. Dat is niet alleen iets voor jezelf, toch? Maar goed, ik houd mijn mond wel hoor.
Of je je mond houdt, is je eigen keuze.
En je mag hier op het forum ook gerust getuigen van de hoop die in je is.
Maar het kan geen argument in een theologische discussie zijn.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Er zal vast wel weer een tekst gevonden worden, om deze gang van zaken te rechtvaardigen. En er zal ook wel weer gezegd worden "dat we er nog eens mee in de schuld mogen komen. En we gaan rustig verder.
"............................................................."
Ander

Bericht door Ander »

given schreef:Given,

Je wilt mijn reactie blijkbaar niet begrijpen. Dan zou ik het moeten verwoorden als 28 jaar samen opgetrokken in een kerkverband etc.

Verder is het sacrement van de doop aan de doopleden eenmalig geweest. Je wilt toch niet suggereren dat dit in GGiN (BV) in Gouda wordt herhaald?!
Jawel, elke keer wanneer er kinderen geboren worden wordt het sacrament weer bediend. Dus in die zin wordt het sacrament wel herhaald ja.
pietjebel

Bericht door pietjebel »

willemkok schreef:ik wil verwijzen naar de preken die johannes 3:16 online heeft gezet. We kunnen beter ds wink zelf aan het woord laten, als we een paar preken van hem luisteren, weet men waarom ik achter ds wink blijf staan. Verder heeft het weinig zin om te blijven reageren. Je wordt niet begrepen. Ik snap alleen niet waarom men zich bemoeit met aangelegenheden van andere kerkverbanden. Blijven jullie bij jullie eigen kerkverband, ik blijf graag bij de GGIN bv
Ik zal eens een paar preken beluisteren.
Dat je niet begrepen wordt, Willem, komt misschien omdat niet veel mensen (waaronder ik) ds. Wink zelf kennen. (Maar steek ook de hand in eigen boezem: kennelijk slaag je er niet in duidelijk uit te leggen waarom het je gaat, en je doet evenmin zelf een poging anderen te begrijpen.)
Waarom ik me interesseer in deze aangelegenheid, is omdat een (niet meer levend) familielid zeer betrokken was bij het conflict. Hij maakte al bij de overkomst van ds. vdBerg bezwaar, maar hij is er helaas nooit in geslaagd (aan mij) duidelijk te maken wat zijn bezwaar precie was; het was meer gevoelsmatig. En met de officiele lezing van het geschil kon hij niets. Daar zat zijn moeite niet.
Het merkwaardige was dat hij zich verzette tegen de overkomst van ds vd Berg, maar dat hij zich ook verzette tegen de gang van zaken in 1980. Van de prediking van ds vd Berg moest hij niets hebben, maar als persoon had hij achting voor hem.
Daardoor interesseer ik me voor deze kwestie. Dat is geen bemoeizucht, maar een poging te begrijpen.
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
Mister schreef:Anders ligt dat bij de getuigenis van de hoop die in je is. Dat is niet alleen iets voor jezelf, toch? Maar goed, ik houd mijn mond wel hoor.
Of je je mond houdt, is je eigen keuze.
En je mag hier op het forum ook gerust getuigen van de hoop die in je is.
Maar het kan geen argument in een theologische discussie zijn.
Maar het is wel een terechte vraag als er door bepaalde personen wordt getwijfeld aan de geestelijke staat van vrijwel alle predikanten uit de gereformeerde gezindte. Je kunt op die manier nauwelijks spreken over een theologische discussie.
willemkok

Bericht door willemkok »

ik heb even preek over zondag 5 HC van ds wink beluisterd; dan hoor je het verschil. Hij zei vaak: men vindt mij te scherp, maar het woord Gods is scherp. Hoe donkerder de tijd, hoe scherper je moet preken. Men meent met een tekstje, versje en waarheid naar de hemel te gaan. Daar is hij wars van en dat hoor je duidelijk in zijn preken.
Het lijkt wel of men tegenwoordig bekeerd geboren wordt. Als al die mensen daadwerkelijk bekeerd zouden zijn, zag het er anders uit.
Mij wordt verweten ds wink veel aan het woord te laten, maar ds P. Blok kan ook volstaan. Lees het interview met hem in Oude Paden (vandaag in de bus gevallen). Hij zegt: het wordt leeg op de aarde, de geest des onderscheids is weggenomen en er staat een geslacht op die Jozef niet gekend heeft.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

given schreef:Given,

Je wilt mijn reactie blijkbaar niet begrijpen. Dan zou ik het moeten verwoorden als 28 jaar samen opgetrokken in een kerkverband etc.

Verder is het sacrement van de doop aan de doopleden eenmalig geweest. Je wilt toch niet suggereren dat dit in GGiN (BV) in Gouda wordt herhaald?!
Hoe staat dat met de belijdende leden die belijdenis hebben gedaan in de buiten verband gemeente en nu naar de binnen verband gemeente overgaan?
Moeten die opnieuw belijdenis afleggen? Dat is immers de plicht als je naar de Ger. Gem. in Ned. wilt overkomen?
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

given schreef:Ik sluit mij aan bij Willem, of er nu in 1980 een leergeschil was of niet, nu is er op zijn minstens een schrijnend accentsverschil en dat verschil is eigenlijk nog wel op zijn grootst juist in Gouda.

Ook voor de gemeenteleden van de gereformeerde gemeente buiten verband te Gouda geldt de posting die ik in zake nieuwerkerk al op het forum heb gezet:
Het genomen besluit is respectloos tegenover dominee Wink en de andere gemeenten in het buiten verband!!!
Het spreekwoord zegt: samen uit, samen thuis.
Maar als er dan wat achterblijvers zijn (die nog niet meteen een classis willen houden, omdat de dominee ziek is en zij graag met de dominee een classis willen houden), het geduld niet kunnen opbrengen om nog gezamenlijk tot beslissingen te komen en dan maar hard vooruit gaan hollen of weg te rennen (en met de smoes op komen zetten dat het zo erg is dat de sacrementen niet bediend worden/ hoeveel nemen er deel aan de sacrementen?!)
Het is in een woord: schandalig!!
Best Given,

Dit klopt niet.
Een gemeente is niet afhankelijk/gebonden aan het oordeel van een (of meer predikanten). In het presbyteriale stelsel ligt die macht bij de plaatselijke kerkenraad.
Bij mijn weten heeft de kerkenraad van Nieuwerkerk gewoon de kerkelijke weg gevolgd:
Eerst zoeken naar een oplossing in de classis en bezwaar aangetekend tegen het kerkordelijk onjuiste voorgaan van ds Van der Meer. Probleem is dat er geen ordelijke oplossing is gekomen voor de gerezen problemen.
En in weerwil van jou opmerking moet dan een kerkenraad een beslissingen nemen. Een gemeente is pas voluit kerk als prediking, tucht en sacramenten bediend worden.

Je opmerking over de behoefte aan de sacramenten is in strijd met het bevel van Christus zelf:
Doe dat tot Mijn gedachtenis totdat ik wederkom.
Behoefte van gemeenteleden en kerkelijke omstandigheden/verwikkelingen zijn nooit een excuus. De sacramenten MOETEN regelmatig bediend worden. Zelfs, en God verhoede dat, als er geen deelnemers zijn aan het Heilig Avondmaal. Dan nog moet het bediend worden!

Groeten,
Jean
Gesloten