Stichting HeartCry [3]

Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Stichting HeartCry [3]

Bericht door Josephus »

RefDag schreef:Ds. Huijgen: „Ik ben blij dat te horen. Op RefoWeb staat een persbericht waarin je zoiets zegt als dat je „niets tegen” de gereformeerde belijdenisgeschriften hebt. Maar als ik tegen mijn vrouw zou zeggen dat ik niets tegen haar heb, nou ja…”
Het gaat wel ver om je partner met een belijdenisgeschrift te vergelijken... :jongle
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33456
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stichting HeartCry [3]

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Maar goed: het is precies wat Erasmiaan lager in dit topic al opmerkt: iedereen typt zoals hij of zij gebekt is, dus dat accepteren we van elkaar.
Ik wil bij deze opmerking wel een kanttekening maken. Bij schriftelijke discussies zoals hier, kun je je m.i. minder verschuilen achter het feit dat je 'zo eenmaal gebekt bent'. Je kunt immers je bijdrage nog nalezen voor je hem verstuurt.
Tot op zekere hoogte heb je gelijk.
Echter, in het vuur van zo'n discussie heb je een bepaalde bril op. Pas als je wat afstand van de discussie hebt genomen, krijg je (soms) een wat ander gezichtspunt.

Overigens heb ik van sommige postings wel spijt, omdat ik uit MM's reactie proef, dat ze de pijlen die ik op HCr richtte, persoonlijk op haarzelf zijn aangekomen.
elbert
Berichten: 1351
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Stichting HeartCry [3]

Bericht door elbert »

Josephus schreef:
RefDag schreef:Ds. Huijgen: „Ik ben blij dat te horen. Op RefoWeb staat een persbericht waarin je zoiets zegt als dat je „niets tegen” de gereformeerde belijdenisgeschriften hebt. Maar als ik tegen mijn vrouw zou zeggen dat ik niets tegen haar heb, nou ja…”
Het gaat wel ver om je partner met een belijdenisgeschrift te vergelijken... :jongle
Volgens mij gaat het in de vergelijking om liefde die je hebt.
Wat dat betreft is dit wel raak getypeerd.
Het verwijt is dus dat de liefde richting het gereformeerde belijden niet zo diep zit.
Dan is het gevaar groot dat de liefde richting een ander belijden dan het gereformeerde wel eens groter zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stichting HeartCry [3]

Bericht door Herman »

Wilhelm schreef:
www.refdag.nl schreef:
Signaal aan HeartCry
Ik vind het geen helder gesprek. Over en weer worden een aantal vragen niet beantwoord. Spijtig.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Stichting HeartCry [3]

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Ik lees hier ook een hoop verhalen over mensen die sterven met "het moet je maar gegeven worden" etc
Er is hier welgeteld een keer een zodanige column langsgekomen, ja. Geschreven door iemand van de genoemde stichtingen. ;)
Klopt. Maar dat is echt niet de enige keer dat ik dit vernomen heb. Ik heb van een hoop jongeren gehoord dat ze familieleden hadden die er zo tegenaan keken. En tja, logisch. Als je je hele leven naar de kerk gaat, gelooft wat er staat maar niet naar het avondmaal gaat omdat je niet bent bekeerd moet het je nog gegeven worden. Ga eens kijken hoeveel mensen in de kerk er nooit aan het avondmaal zijn aangegaan, hoewel er doodgaan zonder ooit te zijn aangegaan. Vraag eens aan al die mensen die niet aangaan: Wil je dan niet geloven? Dan krijg je toch telkens weer dat antwoord: Ik wil wel maar het moet wel gegeven worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Stichting HeartCry [3]

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Is het onzin dat men op zondag een conferentie heeft? NEE! En die diensten zijn niet op zondagavond. Hier een programma van een willekeurige conferentie:
Oh, ik doelde op de gewone vieringen. Als je een keer een weekend naar een conferentie gaat en daar een hoop leert lijkt me dat geen probleem. Als ik een weekend op vakantie ga ben ik dat weekend ook niet in eigen gemeente maar in de regio waar ik dan ben, en daar hoor ik dan nooit iemand over. Ga je een weekend weg waarbij je ook nog eens leerzame stichtende dingen gaat doen, dan is het opeens wel een probleem? Vreemd.
::salut Je geeft zelf toe dat het om mensen gaat die zoeken. Nogmaals ::salut Niet tegen beter weten vol houden.
En dat wil jij aanhalen om aan te geven dat het op ongelovigen gericht is? Natuurlijk gaat het om mensen die zoeken. Ik noemde al de avondmaalscijfers. Vertel mij eens: Wat is iemand die wel naar de kerk gaat, gemeend belijdenis heeft afelegd, maar niet aan het avondmaal aangaat? Een gevondene of een zoekende? Het gaat om zoekende kerkgangers en die zijn er in de gereformeerde gezindte genoeg, nou ja... veel te veel. En daarom is HeartCry gestart, niet omdat ze het wel leuk vonden om ook eens wat te gaan doen, maar uit bittere noodzaak. En die zie jij blijkbaar nog niet in. Als die onbekeerde kerkgangers is geen probleem, wat pas echt erg is is als ze buiten de kerk op zondagavond ergens anders gaan zoeken omdat ze in eigen kerk na jaren het antwoord nog niet gevonden hebben.
Niemand vindt het prima dat avondmaalstafels leeg blijven en ook vindt niemand het prima dat jij die laster hier strooit.
Dat niemand dat prima vindt geloof ik, maar zolang het niet verandert of het wordt afgedaan met: "tja, maar die mensen willen niet echt" of wat dan ook, hebben zij niet het antwoord op de vragen van die mensen en blijven ze zoeken, en is geloof dat de Bijbel het antwoord wel heeft, en dat moet hen dan gepreekt worden, als het niet in de kerk is, dan maar daar buiten.
Heartcry heeft dus geen evenwichtige boodschap? Wat verwijten ze de rechtse kerken dan? Datgene waar ze zelf ook mank aan gaan.
Nee, want hier maak je weer dezelfde denkfout, dat je HC als een kerk ziet en behandelt in plaats van als een aanvulling op de kerk. Ze willen jongeren niet uit de kerk halen en naar hun diensten laten overstappen, ze willen jongeren in hun kerk houden en aanvullen wat er in de kerk mist.

Stel, je hebt A, B en C. A=1, B=1 en C=1 betekent evenwicht. Je gaat ergens heen waar A=1, B=1 en C=0,1. Dan is er geen evenwicht. Hoe breng je dat in balans? Door daarnaast nog ergens heen te gaan waar C=0,9. In totaal zijn beiden dan weer 1 en is er evenwicht. Dat noemen we AANVULLEND. Als je alleen maar daarheen zou gaan waar C=0,9 is er weer onbalans, groter dan in de eerste situatie. Maar ga je naar beiden toe, dan is er weer balans. En dat wil HeartCry, niet concureren met de kerk, niet mensen de overstap van het een naar het ander willen laten maken, maar mensen in de kerk houden en aanvullen wat er mist, zodat er weer evenwicht, balans is in het totaal van wat de mensen horen. Daarom kan je nooit zeggen: Heartcry heeft een onevenwichtige boodschap. Je moet kijken naar wat iemand in totaal hoort, met naar eigen kerk gaan en naar HeartCry en of het totaal van wat ze horen dan is balans is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Stichting HeartCry [3]

Bericht door Josephus »

elbert schreef:
Josephus schreef:
RefDag schreef:Ds. Huijgen: „Ik ben blij dat te horen. Op RefoWeb staat een persbericht waarin je zoiets zegt als dat je „niets tegen” de gereformeerde belijdenisgeschriften hebt. Maar als ik tegen mijn vrouw zou zeggen dat ik niets tegen haar heb, nou ja…”
Het gaat wel ver om je partner met een belijdenisgeschrift te vergelijken... :jongle
Volgens mij gaat het in de vergelijking om liefde die je hebt.
Dat had ik wel begrepen. Maar m.i. is de liefde voor bepaalde boeken, geschriften of muziek van een geheel andere orde als de liefde voor je partner. Daarom vind ik de opmerking van ds. Huijgen toch wat flauw.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Stichting HeartCry [3]

Bericht door memento »

Josephus schreef: Dat had ik wel begrepen. Maar m.i. is de liefde voor bepaalde boeken, geschriften of muziek van een geheel andere orde als de liefde voor je partner. Daarom vind ik de opmerking van ds. Huijgen toch wat flauw.
Mensen hebben hun liefde voor deze belijdenissen/leer met de dood moeten bekopen. Dan moet het toch wel een erg sterke liefde zijn.

En ongeacht of de vergelijking met de liefde tussen man en vrouw misschien dan wat mank gaat, blijft het spreken over de belijdenisgeschriften door de HC-vertegenwoordigers erg mager. "Niets tegen" de belijdenisgeschriften hebben is toch, in vergelijking met de bereidheid om ervoor te sterven, wat magertjes...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Stichting HeartCry [3]

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Josephus schreef:
Tiberius schreef:Maar goed: het is precies wat Erasmiaan lager in dit topic al opmerkt: iedereen typt zoals hij of zij gebekt is, dus dat accepteren we van elkaar.
Ik wil bij deze opmerking wel een kanttekening maken. Bij schriftelijke discussies zoals hier, kun je je m.i. minder verschuilen achter het feit dat je 'zo eenmaal gebekt bent'. Je kunt immers je bijdrage nog nalezen voor je hem verstuurt.
Ik moet zeggen dat ik van niet veel opmerkingen spijt heb en dat ik stevig in een discussie kan zitten (ik word zelf ook regelmatig stevig bejegend).
Als je deelneemt aan een discussieforum, moet je wel een beetje eelt op je ziel hebben. Natuurlijk kun je een schriftelijke reactie overlezen. Maar wat de een normaal vindt, kan de ander weer als heel kwetsend of hoogmoedig ervaren (is mijn ervaring ;) ).
Dus laat het om de inhoud gaan en reageer niet al te overgevoelig.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Stichting HeartCry [3]

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Tiberius schreef:Maar goed: het is precies wat Erasmiaan lager in dit topic al opmerkt: iedereen typt zoals hij of zij gebekt is, dus dat accepteren we van elkaar.
Ik wil bij deze opmerking wel een kanttekening maken. Bij schriftelijke discussies zoals hier, kun je je m.i. minder verschuilen achter het feit dat je 'zo eenmaal gebekt bent'. Je kunt immers je bijdrage nog nalezen voor je hem verstuurt.
Tot op zekere hoogte heb je gelijk.
Echter, in het vuur van zo'n discussie heb je een bepaalde bril op. Pas als je wat afstand van de discussie hebt genomen, krijg je (soms) een wat ander gezichtspunt.

Overigens heb ik van sommige postings wel spijt, omdat ik uit MM's reactie proef, dat ze de pijlen die ik op HCr richtte, persoonlijk op haarzelf zijn aangekomen.
Ja, maar dat is onvermijdelijk bij dit soort discussies. Ook hier geldt: daar moet je tegen kunnen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Stichting HeartCry [3]

Bericht door Afgewezen »

gravo schreef:Heb je wel in de gaten in wat voor een zeer exclusieve en oppermachtige positie jezelf met dit soort beweringen plaatst? DIA heeft ze nog wel gekend. DIA proeft de tijd, voorvoelt het einde en spreekt over "ze" als alle anderen, die er tegenwoordig helaas zo weinig meer van weten.
Het is allemaal DIA, wat de klok slaat. Hij kent de verborgen waarheid, hij peilt dieper dan iedereen. Hij schut meewarig om alle anderen, die het niet zien. Hij weet voor zovelen, dat ze het helaas allemaal nog zo weinig beleven.

Hiermee spring je er wel héél gunstig uit DIA. Tegen zo'n zwarte achtergrond van alle anderen, steek je geweldig af als ziener, kenner en ingewijde.

Kortom, ik acht het vermomde grootspraak. Geestelijke hovaardij. En ongerechtvaardigd ge-oordeel.
Ach, iedereen is hoogmoedig op zijn eigen manier....
-DIA-
Berichten: 32877
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stichting HeartCry [3]

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
gravo schreef:Heb je wel in de gaten in wat voor een zeer exclusieve en oppermachtige positie jezelf met dit soort beweringen plaatst? DIA heeft ze nog wel gekend. DIA proeft de tijd, voorvoelt het einde en spreekt over "ze" als alle anderen, die er tegenwoordig helaas zo weinig meer van weten.
Het is allemaal DIA, wat de klok slaat. Hij kent de verborgen waarheid, hij peilt dieper dan iedereen. Hij schut meewarig om alle anderen, die het niet zien. Hij weet voor zovelen, dat ze het helaas allemaal nog zo weinig beleven.

Hiermee spring je er wel héél gunstig uit DIA. Tegen zo'n zwarte achtergrond van alle anderen, steek je geweldig af als ziener, kenner en ingewijde.

Kortom, ik acht het vermomde grootspraak. Geestelijke hovaardij. En ongerechtvaardigd ge-oordeel.
Ach, iedereen is hoogmoedig op zijn eigen manier....
Arglistig is het hart, meer dan enig ding, wie zou het kennen...
Dat zijn zaken waar ik zeker wel voor vrees...
Maar de vuile was buiten hangen sticht ook niet...

-DIA-
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Stichting HeartCry [3]

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef: Ik denk dat je mij bedoelt, daarom biedt ik mijn excuses. Het was absoluut niet persoonlijk bedoeld, maar ik vind het erg triest, dat mensen zo blind zijn voor de gevaren van stichtingen als HeartCry.
Alleen vond ik het jammer, dat je een tegenreactie met argumenten niet serieus neemt en luchtigjes zegt, dat je het fijn vindt dat er dus kennelijk geen Bijbelse argumenten zijn. Dat kom ik in andere topics ook tegen en ik moet zeggen dat dat me toch wel een beetje stoort.
Maar goed: het is precies wat Erasmiaan lager in dit topic al opmerkt: iedereen typt zoals hij of zij gebekt is, dus dat accepteren we van elkaar.

Wat je reactie op Memento's analyse betreft: je tegenwerpingen zijn in dat (inmiddels gesloten) megatopic ook al geuit en weerlegd; dus die rotonde ga ik niet nog een keer in.
een excuus en 4 nieuwe aantijgingen:
- blind voor gevaren Heart Cry
- tegenreactie niet serieus nemen
- geen bijbelse argumenten - was gebruikt in conclusie discussie Bert niet in het algemeen
- dat doet ze in andere topics ook (wat dat dan ook moge inhouden)

zie pb
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Re: Stichting HeartCry [3]

Bericht door gravo »

Erasmiaan schreef:Wat er ook van DIA's reactie zij, jij hebt jezelf totaal ongeloofwaardig gemaakt door je geloof in een Bijbel met verhalen en een Jezus als een soort beeld.
Dit is wat men noemt een Paflov-reactie. Je hebt maar een kleine signaal nodig of je ziet al een hele wereld voor je en je reageert vervolgens alsog die eerste reactie geheel gerechtvaardigd is en op waarheid berust.

Geloof ik in een Bijbel met verhalen? Sorry, maar dat is zo'n nietszeggende zin, dat ik hier niets mee kan. Ik geloof in God. En de Bijbel is voor mij het Woord van die God. Dat Woord van God heeft echter een bepaalde vorm. Ze worden niet onmiddelijk rechtstreeks in mijn geest en hart ingegoten. Nee, ze zijn in de vorm van een door de eeuwen heen ontstane bundel geschriften in mijn hand terechtgekomen. Wanner ik die bestudeer, ontdek ik, dat ze afkomstif zijn uit een verhalen-cultuur. Ze zijn niet geschreven in de hemel, maar op aarde. Op een min of meer aanwijsbare plek, in een semitische taal (veel Hebreeuw, enig Aramees) en in verschillenden niveau's Grieks.
Daarbij valt verder op, dat veel schrijvers er echt een kunstig werk van hebben willen maken. Zo'n verhaal als van Jona is echt een literair top-produkt, met allerlei kunstige schema's en een zeer heldere symmetrisch opbouw van het verhaal. Of neem Job! Dat is als stijl zo kenmerkend, dat sommigen het wel als een griekse tragedie hebben beoordeeld. Of het Hooglied! Dat is een vele lagen bevattend liefdes-gedicht. De Psalmen: zo poetisch, van zo'n grote schoonheid en zeggingskracht. En dan nog die verhalen: Van de 3FE kun je geen kindervertellingen maken, maar van de Bijbel wel: Abraham, Jozef, Mozes, David, Elia: het wordt allemaal weergaloos verteld. Richteren, Daniel enz. Prachtig.
Dat zijn vertellingen. Wat zou God mij wilen zeggen met het feit, dat Zijn Woord zoveel bestaat uit verhalen? Mag ik daar over nadenken of niet?
Mischien noem jij het geen verhalen, maar geschiedenissen. Ok, maar dan nog: waarom is de Bijbel niet wat beknopter en zakelijker over de leer die naar de godzaligheid is. De 3FE zijn wat dat betreft natuurlijk veel handzamer en makkelijker in polemieken. Ze zijn, naar ik geloof, echter toch secundair, omdat ze niet geinspireerd zijn door de Heilige Geest. Dus laat mij nu mijn Bijbel lezen, alsjeblieft.
En dan nog wat: je zegt dat ik in Jezus geloof "als een soort beeld".
Wat zullen we nou krijgen!
Wil je die woorden wel eens heel gauw terugnemen!

Jezus was geen beeld, maar een mens van vlees en bloed. Hij is dé openbaring. Hij was in eigenlijke zin het Woord van God, maar dan in het vlees gekomen. De Schriften waren vol van Hem en wezen steeds op Zijn komst.

En wat deed Hij: hetzelfde, Erasmiaan, als al die bijbelschijvers voor Hem: Hij vertelde ook verhalen (gelijkenissen en voorbeelden). Hij zette de traditie voort, maar nu was Hij zelf onderwerp in Zijn eigen verhalen: neem de gelijkenis van de pachters.

En wat doen zijn volgelingen, nadat Jezus gekruisigd was? Weer: zij vertellen elkaar, dat Jezus was opgestaan uit de dood (zo rond het jaar 30). Hier wordt het christendom geboren!

En wat doen die joodse christenen, die in de Opstanding van Jezus geloven, vervolgens: ze gaan dit verhaal rondvertellen en ze beginnen Evangelien te schrijven. Ook dat zijn verhalen, die achteraf geschreven zijn en ook dat is heel zorgvuldig en literair gebeurd.

Is het dan niet historisch, dat van die Opstanding? Tja, er is geloof voor nodig om het te zien. Thomas wilde per sé een bewijs. Die ging voor het keiharde bewijs (heeft ie ook gekregen in het Evangelie-verhaal), maar Jezus ziet het liever anders: zalig die niet gezien en toch geloofd hebben.

Zo ervaar ik het: ik kan het niet zien, dat Jezus is opgestaan. Ik kan het eerlijk waar niet bewijzen of controleren, maar toch ben ik zielsgelukkig, want ik heb het geloofd!! En ik geloof het nog!

Misschien ben ik voor jou wel ongeloofwaardig (omdat ik jouw het harde bewijs voor mijn geloof niet kan leveren?).

Wel, zoek dan verder. Wie zoekt die vindt. Ik hoop, dat je gelukkig word.

gravo
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Stichting HeartCry [3]

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:Als je deelneemt aan een discussieforum, moet je wel een beetje eelt op je ziel hebben. Natuurlijk kun je een schriftelijke reactie overlezen. Maar wat de een normaal vindt, kan de ander weer als heel kwetsend of hoogmoedig ervaren (is mijn ervaring ;) ).
Dus laat het om de inhoud gaan en reageer niet al te overgevoelig.
Klopt. En ik ben ervan overtuigd dat bij een goede inhoudelijke reactie de kans klein is dat iemand overgevoelig zal reageren.

Wat daarbij o.a. helpt: geen drogredeneringen, de woorden 'ik vind' in plaats van 'het is' en het vermogen tot zelfrelativering.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gesloten