The passion of the Christ

ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Robert
De Bijbel omschrijft het zielelijden ook niet.
Tijdens de drie-urige duisternis (toen God Jezus verliet.) leed Jezus het meest. Dat was de ware straf, de toorn van God, die op Hem neer kwam.

Ik zie de kruisiging vooral als een beeld voor ons, omdat wij de 3-urige duisternis nooit echt kunnen begrjipen, is de kruisiging daar een beeld van.

God is mens geworden, God is beeld geworden, om het zo te zeggen. Ik denk dat dat heel goed verfilmd mag worden.

doornenkroontjes verkopen is walchelijk.
Ik hoop, en neem aan, dat Mel Gibson daar zelf niets mee te maken heeft.
Het zielelijden is niet weer te geven Robert, maar Golgotha is wel hét scharnier. Als Gods Woord daarover zwijgt, al is het de vraag of dat zo is, zie ik geen enkele toegevoegde waarde in deze film.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Eerst zoeken, dan nieuwe topic openen:

http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=3610

Overigens ben ik wel van plan er naartoe te gaan.
ik ben het ook een tijdje van plan geweest.
Toch ga ik niet, waarom?
Ik heb een paar jaar geleden een serie op de EO gezien uit de tijd van Salamo.
Elke keer als er over Salamo gesproken wordt komen die beelden weer in gedachten, wat in dit geval misschien niet zo erg is.
Als ik de nieuwe film gaat kijken ben ik bang dat ik onder de prediking van het lijdens-evangelie elke keer de beelden van de film voor me heb, die naar alle waarchijnlijkheid verre van werkelijkheid zijn.
Dit nog los van eventuele verkeerde emotie's en/of indrukken.

gr.
Robert

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Het zielelijden is niet weer te geven Robert, maar Golgotha is wel hét scharnier. Als Gods Woord daarover zwijgt, al is het de vraag of dat zo is, zie ik geen enkele toegevoegde waarde in deze film.
Het 'zielelijden' wordt ook niet weergegeven in de film. Net zomin als het in de Bijbel wordt weergegeven.
Wat wel wordt weergegeven is dat wat er in de Bijbel staat. Zoals het ook toen zichtbaar was.

De toegevoegde waarde is dat met pasen dit jaar honderden miljoenen het lijdensverhaal van Christus vernemen.
Zijn dood en opstanding.
Velen die het nooit uit de Bijbel zouden lezen, of van christenen zouden horen.

Met de jood een jood en met de griek een griek. Ditmaal met de westers-visueel georienteerde mens een westers-visueel georienteerd mens.
Zegt Paulus niet dat hij alles aangrijpt om het evangelie te vertellen?

Jullie denken vanuit het principe: is het goed of is het niet goed.
Je moet denken vanuit het principe: hoe kan ik het evangelie vertellen! We moeten een licht zijn in deze wereld, niet een weegschaal.

Was 'de onbekende god' van Paulus een goede manier om het evangelie te vertellen? Refo's zouden het, als Paulus het niet al had gedaan, in deze tijd hoogstwaarschijnlijk afkeuren.

Hoe durft iemand God te vergelijken met een stom beeld?

De film is een visualisatie van wat er in de Bijbel staat. En wat in de Bijbel staat is een woordelijke weergave van wat er toen visueel gezien werd.

Ik hoop dat wij allemaal deze film aangrijpen om in onze omgeving het evangelie te versprijden. ik hoop dat niemand van ons meteen negatief gaat doen over de film, als niet-christenen erover beginnen.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Volgens mij beseffen we niet dat we ons op heilige grond begeven! Het kern van het geloof naar eigen inzicht afbeelden is denk ik afkeurenswaardig. We weten nooit hoe het precies was dus mogen we ook geen ideeen over voeren. Ideeen die misschien helemaal niet waar zijn! Heilige grond!

Verder was in de Romeinse tijd toneel en drama ook een middel om iets richting mensen door te geven. Als de apostelen het wilde konden ze op deze wijze het christelijk geloof uitbeelden; maar toch deden ze het niet! Vind ik heel opvallend en is voor mij ook een reden dat ik de film afkeur. Was de kloof tussen kerk en wereld toen kleiner? Zeker weten van niet; misschien zelfs groter! Dus ondanks de vele toneelstukken en drame preekte men alleen het Woord en deed men niet aan uitbeelden. Dit zegt voor mij en ik denk de meeste wel genoeg........
limosa

Bericht door limosa »

Volgens mij is hier al een topic over. En dat is gesloten. Film in het algemeen, en zeker deze film, past volgens mij niet binnen de kaders waarbinnen OSW wil opereren.

Waarom weer discussie hierover als de mod's al een topic gesloten hebben?
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Volgens mij is hier al een topic over. En dat is gesloten. Film in het algemeen, en zeker deze film, past volgens mij niet binnen de kaders waarbinnen OSW wil opereren.

Waarom weer discussie hierover als de mod's al een topic gesloten hebben?

hohoho!
er wordt wel over onzinniger dingen gediscussierd op OSW.
het gaat hier over een film die een enorme impact maakt (VS) en gaat maken (NL).
Het gaat over een fenomeen waar de gemiddelde kerkganger die zich niet buiten zijn cultuur wil plaatsen ABSOLUUT niet om heen kan.
Kranten als het Ref. Dagblad die ook mensen zeker niet willen stimuleren naar de bios te gaan, besteden er ruime aandacht aan.
Predikanten als ds. Schreuder (GG, Rijssen) nemen de moeite om er hele opiniestukken over te schrijven.
Onze predikant besteedde er laatst ook uitvoerig aandacht aan op de kansel.
Zouden we er dan op OSW niet van gedachten over mogen wisselen?
Als er één onderwerp is waar we eens goed over na zouden moeten denken dan is het dit wel.
Alle andere OSW topics kunnen met onmiddelijke ingang gesloten worden, en alleen deze blijft open.
Want het gaat hier over de beeldcultuur, het gaat hier over de Persoon van de Middelaar (lees het stuk van ds. M.J. Kater afgelopen zaterdag in het RD), het gaat hier ook over CRUCIALE verschillen tussen reformatorischen (die als ze weldenkend zijn deze film scherp afwijzen) en bjiv. evangelischen en roomsen.
jacob

Bericht door jacob »

weldenkend orckie
dat vraagd om een gedegen onderbouwing. Ik heb veel stukken er over gelezen. Sommige roepen maar wat, andere hebben goede argumenten. Wat zijn die van jouw?

met vr gr

Jacob

[Aangepast op 22/3/04 door jacob]
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door jacob
weldenkend orckie

dat vraagd om een gedegen onderbouwing. Ik heb veel stukken er over gelezen. Sommige roepen maar wat, andere hebben een goede argumenten. Wat zijn die van jouw?

met vr gr

Jacob
ds. M.J. Kater heeft wat mij betreft de sterkste argumenten tegen de film genoemd in het RD van zaterdag jl.
Waarbij ik het niet eens zo'n probleem vind dat een zondig mens geen zondeloze Godmens na kan spelen, maar een groter punt vind ik wat ds. Kater noemt: hoe kan iemand zo vermetel zijn dat hij het durft om een heilig, rein en onbesmet Persoon (Immanuel, God met ons) na te spelen? Zijn mensheid en Godheid zijn niet apart te krijgen. Die zijn in elkaar verstrengeld op onlosmakelijke wijze.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
hohoho!
er wordt wel over onzinniger dingen gediscussierd op OSW.
het gaat hier over een film die een enorme impact maakt (VS) en gaat maken (NL).
Het gaat over een fenomeen waar de gemiddelde kerkganger die zich niet buiten zijn cultuur wil plaatsen ABSOLUUT niet om heen kan.
Kranten als het Ref. Dagblad die ook mensen zeker niet willen stimuleren naar de bios te gaan, besteden er ruime aandacht aan.
Predikanten als ds. Schreuder (GG, Rijssen) nemen de moeite om er hele opiniestukken over te schrijven.
Onze predikant besteedde er laatst ook uitvoerig aandacht aan op de kansel.
Zouden we er dan op OSW niet van gedachten over mogen wisselen?
Als er één onderwerp is waar we eens goed over na zouden moeten denken dan is het dit wel.
Alle andere OSW topics kunnen met onmiddelijke ingang gesloten worden, en alleen deze blijft open.
Want het gaat hier over de beeldcultuur, het gaat hier over de Persoon van de Middelaar (lees het stuk van ds. M.J. Kater afgelopen zaterdag in het RD), het gaat hier ook over CRUCIALE verschillen tussen reformatorischen (die als ze weldenkend zijn deze film scherp afwijzen) en bjiv. evangelischen en roomsen.
Er is al heel erg veel over film gediscussieerd op OSW. Deze discussie gaat niks toevoegen. De hele film voegt ook niks toe aan de vele films die er al zijn, ook over dit onderwerp. Dat evangelischen en RoomsKatholieken er anders over denken weten we, is geen topic op OSW voor nodig.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Als je geen behoefte hebt, of van te lezen, doe dat dan vooral niet. Ga dit topic gewoon voorbij. Blijkbaar zijn er genoeg, die er wél over willen discusseren.

Ik zelf vind het best zinvol om hierover te lezen/discusseren. Ik hoor om mij heen allerlei mensen, van "ik ga wel" "jij gaat toch ook" "ik ga niet". Best zinvol om er over te lezen, met een refo-achtergrond.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Orckie

Bericht door Orckie »

Reformatorisch Dagblad Geplaatst: 23-3-2004 | 07:59 Laatst gewijzigd: 23-3-2004 | 07:59BELO HORIZONTE (ANP) - In Brazilië is een
dominee aan een hartaanval overleden
terwijl hij naar de film The Passion of the
Christ van Mel Gibson keek. Dit is dinsdag
van getuigen vernomen.

.
De 43-jarige José Geraldo Soares keek in
een bioscoop in een winkelcentrum van
Belo Horizonte naar de film, die de
laatste uren van Jezus’ leven en de
kruisiging op een bloedige en
gewelddadige manier in beeld brengt.

.
Afgelopen maand stierf in de Amerikaanse
staat Kansas een 56-jarige vrouw aan een
hartaanval terwijl zij naar The Passion
keek.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ja, onderstaand ""argument"" kun je dus op deze manier ook tegen bioscoop, film kijken of zelfs tegen televisie kijken gebruiken. Ik vind het erg onzuiver.
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Net als in de tijd van Hitler die begon met het feit dat de joden Christus-moordenaars werden genoemd en daardoor uitgeroeid moesten worden,
Kleine verdraaiing van historische feiten.
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Net als in de tijd van Hitler die begon met het feit dat de joden Christus-moordenaars werden genoemd en daardoor uitgeroeid moesten worden,
Kleine verdraaiing van historische feiten. Anti-semitisme was in de jaren van Hitlers opkomst algemeen geaccepteerd in vele Europeese landen. Bijna elke politieke partij in Duitsland was anti-semitisch. Hitler hoefde dus niets aan te wakkeren en zeker niet met het Christus-moordenaars argument, met het Christendom had Hitler zeer weinig op (dat zou de volgende groep zijn geweest na de gehandicapten, zigeuners en joden).

Hoorde over de film overigens wel dat de joden er wel erg negatief vanaf komen, het schijnt nogal benadrukt te worden.

[Aangepast op 23/3/04 door Kislev]

[Aangepast op 23/3/04 door Kislev]
Plaats reactie