Interesant onderwerp.
Ik heb even de tijd genomen om de hele draad te lezen. In de genoemde overwegingen mis ik nog een element.
Impliciet lijkt iedereen ervan uit te gaan dat de macht in een kerk ligt bij de leden. En dat beslissingen op een democratische wijze worden genomen op een (mans)lidmatenvergadering.
Dat is echt een misverstand. Het is in dit verband nuttig om te lezen wat dr. H Bouwman in zijn boek (Gereformeerd Kerkrecht II, Het recht der kerken in de practijk, 1934) schrijft over een ledenvergadering:
Behalve de gewone vergaderingen des kerkeraads kunnen ook gehouden worden vergaderingen des kerkeraads met de gemeente. Zulke vergaderingen worden gehouden bij gelegenheid van de verkiezing van ambtsdragers, waartoe de gemeenteleden opgeroepen worden om mede te werken met den kerkeraad. En voorts kan de kerkeraad de gemeenteleden samenroepen, om gewichtige zaken, hetzij van stoffelijken of van geestelijken aard, met hen te bespreken. Zulk een gemeentevergadering kan alleen door den kerkeraad als het bestuur der gemeente worden samengeroepen. Het ligt voor de hand, dat op deze vergadering de kerkeraad zijn kwaliteit of zijn karakter niet verliest. De gemeentevergadering mag niet op eigen initiatief vergaderen, en daartoe een eigen bestuur kiezen. Dat zou een revolutionaire handeling zijn. Zelfs de Independenten, die de ambten loochenen, en alleen predikanten en ouderlingen wilden hebben als de uitvoerders van den wil der gemeente, hebben nooit geleerd, dat in hunne gemeentevergaderingen de predikanten en de ouderlingen niet als zoodanig hadden op te treden. Een gemeentevergadering is een vergadering van den kerkeraad met de gemeenteleden waarin de kerkeraad de leiding heeft, en bepaalde zaken met de gemeente bespreekt, en waarna de kerkeraad, rekening houdend met het oordeel der gemeente, zelfstandig eene beslissing neemt.
Met andere woorden als we een lidmatenvergadering bezoeken, dan nemen we als toehoorders deel aan een openbare kerkenraadsvergadering.
De uitslag van een stemming is niet bindend voor de kerkenraad maar is een advies van de leden aan de kerkenraad.
De vraag die dan naar voren komt is niet of vrouwen mogen stemmen (=regeren), maar of vrouwen advies aan de kerkenraad mogen geven.
Ik zie geen principiële bezwaren die zich daartegen verzetten.