Kanselruil HHK - CGK

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Kanselruil HHK - CGK

Bericht door Bert Mulder »

Wilhelm schreef: Geachte Bert,

Bedankt voor deze laatste reactie.
Het is voor ons allen nu heel duidelijk, dat, ondanks je mooie woorden van excuses richting Zonderling, je niet graag staat in de lijn van onze vaderen, van de reformatorische kerk. Met enkele heel eenvoudige uitspraken heb ik die lijn geschetst, Zonderling is daar op een aantal zaken dieper in gegaan, en toch blijf jij van mening , dat ik een karikatuur heb neergezet van de kerk der reformatie.

Jammer, ik had van jou anders verwacht.
Maar anderzijds is het ook niet vreemd, je ziet het in de praktijk meer.
Als er kerkelijk of persoonlijk, theologisch/dogmatisch een dwaalspoor wordt ingezet en gevolgd, en daar komt een tegenreactie op op basis van Schrift en belijdenis, dan komen de verwijten. Er wordt dan gesproken over vijandschap, karikaturen , het verkeerd gebruiken van Schrift en belijdenis, en wat niet meer.
Helaas, maar zo is het altijd geweest en zal ook altijd wel zo blijven.
Het valt ook niet mee om een dwaling die we kerkelijk of persoonlijk, jaren hebben nagevolgd, te erkennen.
Dat is een vleeskruisigende weg, en is voor een mens, met of zonder genade, niet aantrekkelijk.
Liever blijven we kerkelijk en persoonlijk doorvechten , al staat de wereld en de kerk in brand van zonden , lijdelijkheid, dor- en doodsheid, als wij ons gelijk maar "krijgen" , het gelijk "hebben" is helaas vaak een andere zaak, en eigenlijk ook van minder belang.....
Geachte Wilhelm, mijn eerste reactie op je antwoord hierboven was, 'laat het rusten'. Maar dat kan ik niet, en meen mag ik niet. Hoewel ik geen lid ben van de GGinN. Ik ben er wel in opgegroeid, en meen nog steeds dat Dr. Steenblok en de zijnen in '53 de juiste kant gekozen hebben. Dus, hoewel ik nu tot een ander kerkverband behoor (die OOK het aanbod tegenstaat), vind ik het te kort door de bocht dat je de GGinN verwijt de dwaling voor te staan. Dit schreef jij gisteren (voor het geval dat je het vergeten had):
Wilhelm schreef: Jawel, want we zijn er in '53 achtergekomen dat zij liever een dwaling voorstaan. Mochten ze die herroepen zijn ze natuurlijk van harte welkom. ;)

Iig is dit de gedachte van het overgrote deel van het grondvlak, ik spreek even voor de GG. Of de GS daar ook zo overdenkt,dat waag ik te betwijfelen.

Het lijkt me wel heel mooi : Eén kerkverband, met een heldere prediking van wet en evangelie, zonde en genade, met een welmenend onvoorwaardelijk aanbod van genade, niet te veel gesteggel over de hoeveelheid verbonden , een bevindelijke inslag en ruimte voor verschillende flanken.

Of de oudere generatie hier al aan toe is betwijfel ik , maar ik heb goede hoop als het gaat om de jeugd.
Lijkt me niet dat je beseft, dat de ENIGE grondslag voor Gods kerk ALTIJD en alleen de Waarheid is. Verder meen je blijkbaar, dat een kerk met 90%? vijanden van God (ja, onbekeerden zijn vijanden van God) een kenmerk van de ware kerk is. Maar in de NGB lezen we anders:
Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk zij; aangezien alle sekten die heden ten dage in de wereld zijn, zich met den naam der Kerk bedekken. Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn; maar wij zeggen dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk onderscheiden zal van alle sekten welke zeggen dat zij de Kerk zijn. De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe zich daarvan te scheiden. En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem. Aangaande de valse kerk, die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe dan den Woorde Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen; zij bedient de sacramenten niet gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt; zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus; zij vervolgt degenen die heiliglijk leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afgoderijen. Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen, en van elkander te onderscheiden.
Meen ik, dat men niet kan zeggen de tucht te oefenen, als men mensen toelaat als lid, die zelf erkennen geen deel aan Christus te hebben. Die horen afgesneden te worden om het ongeloof. Verder worden ongelovigen toegestaan hun kinderen ter doop te houden, hetwelk alleen voor verbondskinderen is. Zullen we nu maar over de prediking zwijgen...

Een karikatuur van de kerk van de reformatie?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

On topic please.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ariene schreef: Ik ervaar juist ook in onze Classis dat er ondanks de verschillen toch altijd veel respect voor elkaar is.
Respect is dodelijk op het moment dat het ten koste gaat van het Woord.

En de praktijk werkt dat zo ongeveer als 'auto' omschrijft, we gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Op de classis is alles koek en ei, en in eigen gemeente gaan we ons eigen gang. Dat is het beleid van de laatste 50 jaar.
henriët

Bericht door henriët »

Herman schreef:
Ariene schreef: Ik ervaar juist ook in onze Classis dat er ondanks de verschillen toch altijd veel respect voor elkaar is.

En de praktijk werkt dat zo ongeveer als 'auto' omschrijft, we gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Op de classis is alles koek en ei, en in eigen gemeente gaan we ons eigen gang. Dat is het beleid van de laatste 50 jaar.
maw...
wat zal dan de volgende part.syn gaan doen...
is het nu wachten op??
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

henriët schreef: maw...
is het nu wachten op??
Wacht nog een decennium particuliere synodes af. Dan praten we verder. Ofwel, deze synodale molens malen langzaam en onzeker. Dus wat de kerkelijke weg betreft, oefen nog wat geduld.
henriët

Bericht door henriët »

Herman schreef:
henriët schreef: maw...
is het nu wachten op??
Wacht nog een decennium particuliere synodes af. Dan praten we verder. Ofwel, deze synodale molens malen langzaam en onzeker. Dus wat de kerkelijke weg betreft, oefen nog wat geduld.
ik ben benieuwd
maar toch.
ik kan me niet voorstellen dat dit goed blijft gaan, snap je wat ik bedoel,
aan de ene kant is een rechtse (bwpkant) en aan de andere kant staan ze al swingend in een jongeren dienst met dames in broek zonder hoed.enzo.. ( hier geef ik geen oordeel over, maar ik bedoel het verschil aan te geven)
ergens houdt t dan toch een keer op denk ik dan..?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
jvdg

Bericht door jvdg »

Herman schreef:

En hoe komt het dan dat classes en gemeentes niet door dezelfde deur gaan?
Dat snap ik eerlijk gezegd niet.
De classes worden toch "bemand" door afgevaardigden van de gemeenten?
Of denk ik te simpel?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

„ Zoeken naar eenheid geldt ook voor HHK”

Ds. Den Butter verdedigt kanselruil

MIDDELHARNIS – De oproep van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) om te zoeken naar eenheid en de mogelijkheid van kanselruil met de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), geldt ook voor de Hersteld Hervormde Kerk (HHK).
Dat schrijft ds. P. den Butter in het blad Bewaar het Pand, dat vandaag is verschenen. De emeritus predikant reageert op twee artikelen in het kerkelijk orgaan De Wekker van vorige week. Daarin stelde ds. W. van ’t Spijker, voorzitter van deputaten van de eenheid van gereformeerde belijders in Nederland van de CGK, dat de mogelijkheid die er voor christelijke gereformeerde predikanten bestaat om voor te gaan in gemeenten van een gereformeerd karakter in de PKN niet zomaar mag worden doorgetrokken naar de HHK.
Ds. Den Butter schreef twee weken geleden in Bewaar het Pand dat hij soms op verzoeken van kanselruil met hersteld hervormde gemeenten ingaat en „met grote vreugde vanwege de geestelijke herkenning die we dan wederzijds beleefden” voorgaat in kerkdiensten onder verantwoordelijkheid van de HHK.
Volgens ds. Den Butter hebben kerkelijke regels tot doel het streven naar eenheid in goede banen te leiden. Hij verwijst naar de brief van deputaten, mede verzonden namens het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond in de „toen nog ongedeelde Nederlandse Hervormde Kerk. Onze kerken en de bondsgemeenten werden gestimuleerd elkaar te zoeken en de mogelijkheid van kanselruil af te tasten. Die stimulans geldt nog steeds.”
Sinds de vorming van de Protestantse Kerk in 2004 bevinden de gereformeerde belijders zich zowel in de PKN als in de HHK, aldus ds. Den Butter. „Zijn onze kerken geroepen om een van deze twee uit te sluiten? Zit ik er dan echt zo ver naast als ik vrolijk ben als zo’n hersteld hervormde kansel opengaat?”

bron: http://www.refdag.nl
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

De nieuwe column van vandaag is leuker.
helma

Bericht door helma »

Herman schreef:De nieuwe column van vandaag is leuker.
ja vond ik leuk
jvdg

Bericht door jvdg »

Plaats hem. ::please
Ronaldo

Bericht door Ronaldo »

jvdg schreef:
NOGMAALS OPEN KANSELS

Vrijmoedig vertelde ik in mijn vo¬rige column over mijn vrolijkheid over de open kansels in de HHK.
Maar ik was een te vroeg zin¬gend vogeltje en u weet wat de poes daarmee doet. Er is immers geen overeenkomst tussen de CGK en de HHK. Op z'n hoogst zijn er samensprekingen. Meer niet. En om mij van mijn prema¬ture vrolijkheid te genezen kreeg ik toen van allerlei kanten hulp aange¬boden. 'De Wekker' kwam zelfs met z'n tweeën. De regels werden me voorge¬houden. Ik hoorde van Bijlage 8 en clas¬sicale toestemming.

Die regels kende ik echter al. Ooit was ik zelf vijftien jaar lang deputaat Een¬heid. Ik weet ook dat die regels goed zijn, mits goed gebruikt. Ik weet ook dat er veel zijn. Dat hoort ook zo in ons vaderland waar we immers vele regels hebben voor vele dingen. Maar in die veelheid ligt ook het gevaar. Wie ziet van de bomen het bos nog? Raadple¬ging van kerkbladen op het punt van preekbeurten confronteert ie met di¬verse namen die ie nog nooit eerder gehoord had. Het lijkt soms een beetje chaotisch geworden.

Hebben die regels ook niet als doel het streven naar eenheid in goede banen te leiden? Bepaalde uitlatingen doen echter wel eens denken dat ze gebruikt worden om dat streven te blokkeren. Maar goed, de regels zijn er. Daar moet men mijn vrolijkheid echter niet de nek mee willen omdraaien. Herinneren we ons niet die brief van deputaten, mede verzonden namens het Hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond, toen nog in de ongedeelde NHK. Onze kerken en de bondsgemeenten werden gesti¬muleerd elkaar te zoeken en de moge¬lijkheid van kanselruil af te tasten. Die stimulans geldt nog steeds. Maar waar zitten sinds de scheuring in de NHK de gereformeerde belijders? Bij hen die zijn verder gegaan in de PKN? Daar alleen? Toch zeker ook in de HHK? Zijn onze kerken geroepen om een van deze twee uit te sluiten? Zit ik er dan echt zover naast als ik vrolijk ben als zo'n HHK kan¬sel open gaat?

Ja, vrolijk ben ik nog steeds. Ook al van¬wege die laatste zin in het artikel van de voorzitter van deputaten Eenheid. Daarin stond dat predikanten die nu al op die open kansels staan toch nog wat voor de muziek uitlopen. Ik moet dus mijn pas nog wat inhouden. Maar ik houd ook mijn adem in. Als ik die zin goed begrijp dan zegt de voorzitter im¬mers toe dat de muziek eraan komt. Gespannen luister ik of ik er al wat van hoor terwijl ik stilletjes voor mezelf uit blijf neuriën: Ik ben een vriend, ik ben een metgezel….

P. den Butter
aboricultura

Bericht door aboricultura »

Mooi bericht ik las dit ook in de krant. Waarom ook niet ? denk ook zeker dat je het plaatselijk moet proberen.
Eenheid zal er nooit helemaal komen maar meer waardering en respect voor elkaar en als dan kanselruil mogelijk is prachtig.
Hopelijk is dit een voorbeeld voor de rest van de hhk en cgk en de rest van kerkelijk nl.
Helaas merk dat ook kansels gesloten blijven voor eigen broeders laten we dat probleem eerst maar eens oplossen.
heb dan de waarheid en de vrede lief
jvdg

Bericht door jvdg »

Goeie column van Ds. den Butter.

Ik hoop van harte dat de muziek hem snel inhaalt......

Zijn er trouwens ook al HHK predikanten die de CGK kansels beklimmen?
Geka

Bericht door Geka »

Ronaldo schreef:
jvdg schreef:
NOGMAALS OPEN KANSELS

Vrijmoedig vertelde ik in mijn vo¬rige column over mijn vrolijkheid over de open kansels in de HHK.
Maar ik was een te vroeg zin¬gend vogeltje en u weet wat de poes daarmee doet. Er is immers geen overeenkomst tussen de CGK en de HHK. Op z'n hoogst zijn er samensprekingen. Meer niet. En om mij van mijn prema¬ture vrolijkheid te genezen kreeg ik toen van allerlei kanten hulp aange¬boden. 'De Wekker' kwam zelfs met z'n tweeën. De regels werden me voorge¬houden. Ik hoorde van Bijlage 8 en clas¬sicale toestemming.

Die regels kende ik echter al. Ooit was ik zelf vijftien jaar lang deputaat Een¬heid. Ik weet ook dat die regels goed zijn, mits goed gebruikt. Ik weet ook dat er veel zijn. Dat hoort ook zo in ons vaderland waar we immers vele regels hebben voor vele dingen. Maar in die veelheid ligt ook het gevaar. Wie ziet van de bomen het bos nog? Raadple¬ging van kerkbladen op het punt van preekbeurten confronteert ie met di¬verse namen die ie nog nooit eerder gehoord had. Het lijkt soms een beetje chaotisch geworden.

Hebben die regels ook niet als doel het streven naar eenheid in goede banen te leiden? Bepaalde uitlatingen doen echter wel eens denken dat ze gebruikt worden om dat streven te blokkeren. Maar goed, de regels zijn er. Daar moet men mijn vrolijkheid echter niet de nek mee willen omdraaien. Herinneren we ons niet die brief van deputaten, mede verzonden namens het Hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond, toen nog in de ongedeelde NHK. Onze kerken en de bondsgemeenten werden gesti¬muleerd elkaar te zoeken en de moge¬lijkheid van kanselruil af te tasten. Die stimulans geldt nog steeds. Maar waar zitten sinds de scheuring in de NHK de gereformeerde belijders? Bij hen die zijn verder gegaan in de PKN? Daar alleen? Toch zeker ook in de HHK? Zijn onze kerken geroepen om een van deze twee uit te sluiten? Zit ik er dan echt zover naast als ik vrolijk ben als zo'n HHK kan¬sel open gaat?

Ja, vrolijk ben ik nog steeds. Ook al van¬wege die laatste zin in het artikel van de voorzitter van deputaten Eenheid. Daarin stond dat predikanten die nu al op die open kansels staan toch nog wat voor de muziek uitlopen. Ik moet dus mijn pas nog wat inhouden. Maar ik houd ook mijn adem in. Als ik die zin goed begrijp dan zegt de voorzitter im¬mers toe dat de muziek eraan komt. Gespannen luister ik of ik er al wat van hoor terwijl ik stilletjes voor mezelf uit blijf neuriën: Ik ben een vriend, ik ben een metgezel….

P. den Butter
Prachtige column. Het zou ontzettend fijn zijn wanneer er mogelijkheden ontstonden om BWP broeders ook in de HHK te horen. Ik vermoed alleen dat het wel problematisch zal worden; ik verwacht - op z'n zachtst gezegd - niet dat de HHK synode staat te trappelen om met de CGK als geheel kanselruil mogelijk te maken. BWP is immers geen formele gesprekspartner of kerkverband.

Maar intussen wil en blijf ik graag met ds. Den Butter mee neurien...
Plaats reactie