Hendrikus schreef:-DIA- schreef:
WOENSDAG
BIJBELLEZING
Jona 1 : 1-10
Nounou, Jona is wel in. Had ik zondagavond ook al. En er was nóg iemand die vermeldde dat er zondag bij hem/haar over Jona was gepreekt.
Wij hadden dan wel geen bijbellezing gisteren, maar het was bij ons dankdag. 's Avonds ging het ook over jona. Ik vond het een indrukwekkende preek. De tekst was uit Jona 2:9. " Maar ik zal U offeren met de stem der dankzegging; wat ik beloofd heb zal ik betalen. Het heil is des Heeren."
Het thema van de preek was: "Gods weg met Jona op de zee"
De punten waren:
1.Geworpen in de diepte
2.Gebed uit de diepte
3.Dankzegging door de diepte
Jona liep zo ver mogenlijk van God af. Hij wilde nog liever dat de stad Nineve door God verwoest werd als dat hij zou willen luisteren naar Gods opdracht: Maak u op, ga naar de grote stad nineve en predik tegen haar. Jona vluchtte naar Tarsis vond een schip te jafo betaalde de vracht en ging aan boord. Hij had de wind mee om het zo maar eens te zeggen. jEr werd ook een toepassing op onszelf gemaakt. Zijn wij ook niet zoals Jona? Zijn wij ook geen weglopers van God vandaan? Jona was zelfs nog een kind en knecht des Heeren! Op dat schip sliep hij toen de zee zo onstuimig werd! hij merkte er niets van. Voor God was het echter : "Tot hiertoe en niet verder" En de opperschipper maakte hem wakker en zei : Wat is u gij hardslapende? Sta op, roep tot uw God, misschien zal die God aan ons gedenken,dat wij niet vergaan. maar Jona wist dat deze storm door hem gekomen was en dat het God was die hem kwam op te zoeken. Daarom zei hij : "Werp mij in de zee " maar ze wierpen eerst het lot en dat lot viel op Jona. Jona wist van tevoren al dat het lot op hem zou vallen en ze wierpen hem in de zee en de zee stond stil van haar verbolgenheid. God beschikte echter een grote vis en slokte Jona op. In die vis heeft Jona gezeten 3 dagen en 3 nachten gezeten. Het leek wel een kerker maar God was erbij en als God er bij is dan is het goed. Want hij bad tot God en God antwoordde hem. Dan is het goed. Hier werd Jona weer op z'n plaats gezet.
Zo'n preek zet me altijd aan het denken. Geldt dit ook niet voor ons? Ook Gods kerk moet iedere keer weer op z'n plaats gebracht worden. En zijn wij niets beter dan Jona, want ik geloof dat wij precies zo gedaan zouden hebben.
"Men heeft vaak ongelijk door de manier waarop men gelijk heeft". (De Bruix)