Kanselruil HHK - CGK

Johannes 3:16

Re: Kanselruil HHK - CGK

Bericht door Johannes 3:16 »

Wat mij opvalt, is dat er in de bepaalde CGK-gemeenten geregeld leesdiensten zijn. Datzelfde geldt voor de HHK.

Dan zou het toch niet moeten kunnen komen dat er CGK-predikanten voorgaan in de HHK (en andersom), terwijl gemeenten in het eigen kerkverband zonder zitten?

Laten we trouwens niet te hard van stapel lopen over het aantal gevallen dat er kanselruil is geweest. Volgens mij is alleen ds. P. den Butter een enkele keer in een HHK voorgegaan. Je kunt dan niet eens van een kanselruil spreken.

Persoonlijk ben ik er blij mee dat er ook op zondag over kerkmuren heengekeken kan worden.
Ariene

Bericht door Ariene »

Nu een vraag van de andere kant.

Waarom is het nu zo geweldig dat CGK predikant(en) op HHK kansels staan.

Was het dan niet beter geweest dat alle uitgetreden PKNers gewoon zo'n CGK kerk gezocht hadden?
Dan was er heel geen HHK nodig geweest.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ten eerste acht de HHK zich de voortzetting van de oude Hervormde Kerk, dus er is geen sprake van uitgetreden PKN'ers.
Ten tweede is dat ook gebeurd, maar er zijn slechts weinige CGK gemeenten die in dezelfde lijn liggen als de gemiddelde HHKer. De meeste zijn toch een heel stuk linkser.
Ariene

Bericht door Ariene »

Tiberius schreef:Ten eerste acht de HHK zich de voortzetting van de oude Hervormde Kerk, dus er is geen sprake van uitgetreden PKN'ers.
Ten tweede is dat ook gebeurd, maar er zijn slechts weinige CGK gemeenten die in dezelfde lijn liggen als de gemiddelde HHKer. De meeste zijn toch een heel stuk linkser.
De HHK kan zich dat achten, maar ze zijn nu eenmaal een nieuwe kerk gestart.
Daarnaast zijn er in heel nederland kerken in de lijn van de HHK en als dat nu inderdaad zo lastig is laat ze dan ook geen CGK willen op de kansel.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Marnix schreef: Of dat via de generale synode moet vraag ik me af, daar bespreek je het meer algemeen. Daarnaast zou het vreemd zijn als de CGK hier totaal geen moeite mee zou hebben terwijl ze officieel wel de samenwerking met de GKv op een laag pitje hebben gezet.

Maar goed, dat plaatselijke gemeenten vrij autonoom zijn zie je wel in de praktijk. Je kan ook moeilijk een eenduidig besluit nemen in een zo breed kerkverband, het lijkt me zelf beter dat de gemeenten daar zelf vrijheid in krijgen, tot op zekere hoogte natuurlijk.
De verhoudingen in je eerste zin kloppen niet. Het samenwerken met GKV NGK op een laag pitje, betekent alleen maar dat we geen federatie vormen, en niet als kerkverbanden samengaan. Het gezamenlijk diensten beleggen, één en dezelfde dominee hebben en van andere vergaande samenwerkingsvormen zijn al lang en breed aan de orde, terwijl op synodaal en kerkelijk breed niveau altijd behoorlijk wat weerstand is geweest.

Dit samenwerken vereenzelvigen met die ene predikant die een enkel keertje eens gepreekt heeft in de HHK is een grove vertekening van het daadwerkelijk beeld.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

refdag schreef: „Kanselruil CGK en HHK voorbarig”
21-11-2008 11:37 | Kerkredactie

VEENENDAAL - Predikanten uit de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) die voorgaan in kerkdiensten van de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) lopen „voor de muziek uit.”

Dat schrijft dr. W. van ’t Spijker, voorzitter van deputaten van de eenheid van gereformeerde belijders in Nederland van de CGK, in de editie van het kerkelijk orgaan De Wekker die vrijdag verscheen.

De predikant reageert met zijn artikel op een column van ds. P. den Butter, vorige week in het christelijke gereformeerde blad Bewaar het Pand. Ds. Den Butter schreef daarin dat hij op verzoeken van kanselruil met hersteld hervormde gemeenten soms ingaat en „met grote vreugde vanwege de geestelijke herkenning die we dan wederzijds beleefden” voorgaat in kerkdiensten onder verantwoordelijkheid van de Hersteld Hervormde Kerk.

Dr. Van ’t Spijker wil met zijn artikel graag duidelijkheid scheppen over de kerkrechtelijke status van kanselruil van predikanten uit de CGK met gemeenten die behoren tot de HHK. Volgens hem is er geen sprake van verwarring op dit gebied omdat op de synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken in 2007 tot tweemaal toe nadrukkelijk de vraag aan de orde is geweest of er kanselruil kan zijn tussen de CGK en de HHK. „De opdracht die deputaten eenheid kregen op dit punt was: „samen met de delegatie van de Hersteld Hervormde Kerk te onderzoeken op welke wijze samenwerking met eventueel kanselruil mogelijk is””, aldus dr. Van ’t Spijker.

De verwijzing van ds. Den Butter naar de mogelijkheid die er voor christelijk gereformeerde predikanten bestaat om voor te gaan in gemeenten van een gereformeerde karakter in de Protestantse Kerk in Nederland, mag niet zomaar doorgetrokken worden naar de Hersteld Hervormde Kerk, meent de voorzitter van deputaten eenheid. Met de HHK is volgens hem over kanselruil nog geen overeenstemming bereikt en bovendien heeft de Hersteld Hervormde Kerk zelf aangegeven vooralsnog terughoudend te willen zijn met kanselruil vanwege rust in de gemeenten en liturgische verschillen.

„Ervaren geestelijke herkenning, die wederzijds beleefd wordt is een prachtig iets”, aldus dr. Van ’t Spijker. „Daar mag men uiteraard wel vrolijk van worden. Maar mag het kerkverband daar alstublieft ook in meekomen? Dat willen we ten aanzien van andere kerken van gereformeerd belijden, dat moeten voorgangers binnen de CGK ook willen ten aanzien van kansels die opengezet worden binnen de Hersteld Hervormde Kerk. Predikanten die nu al op die open kansels stappen, lopen volgens deputaten toch nog wat voor de muziek uit.”

Ds. Den Butter wil op dit moment niet inhoudelijk reageren op het artikel in De Wekker. In het volgende nummer van Bewaar het Pand gaat hij opnieuw in op kanselruil met hersteld hervormde gemeenten. „Maar een bredere bespreking over dit onderwerp binnen de kerken zou ik niet uit de weg gaan.”
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Ariene schreef:
Tiberius schreef:Ten eerste acht de HHK zich de voortzetting van de oude Hervormde Kerk, dus er is geen sprake van uitgetreden PKN'ers.
Daarnaast zijn er in heel nederland kerken in de lijn van de HHK en als dat nu inderdaad zo lastig is laat ze dan ook geen CGK willen op de kansel.
@ Ariene, want bedoel je met die laatste zin?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ariene

Bericht door Ariene »

MarthaMartha schreef:
Ariene schreef:
@ Ariene, want bedoel je met die laatste zin?
Het was een reactie op deze zin:
maar er zijn slechts weinige CGK gemeenten die in dezelfde lijn liggen als de gemiddelde HHKer. De meeste zijn toch een heel stuk linkser.
- ik denk nl dat er nog genoeg CGK's te vinden zijn waar de gemiddelde HHk er kan kerken
- En wanneer dat het zo is, dat ze zich (bijna) niet kunnen identificeren met de CGK dan moeten ze ook niet beginnen aan kansel ruil.

Ik heb gewoon een beetje moeite met de situatie (en om eerlijk te zijn, met het feit dat juist deze predikant dit aanzwengeld)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ariene schreef:- ik denk nl dat er nog genoeg CGK's te vinden zijn waar de gemiddelde HHk er kan kerken
Nee, daar vergis je je echt in.
Er zijn wel CGK's waar HHK-ers zich kunnen vinden, maar dat zijn er niet veel. Voornamelijk de BWP-gemeenten.
Ariene schreef:(en om eerlijk te zijn, met het feit dat juist deze predikant dit aanzwengeld)
Aha, vandaar.
Ariene

Bericht door Ariene »

Tiberius schreef:
Ariene schreef:- ik denk nl dat er nog genoeg CGK's te vinden zijn waar de gemiddelde HHk er kan kerken
Nee, daar vergis je je echt in.
Er zijn wel CGK's waar HHK-ers zich kunnen vinden, maar dat zijn er niet veel. Voornamelijk de BWP-gemeenten.
Ariene schreef:(en om eerlijk te zijn, met het feit dat juist deze predikant dit aanzwengeld)
Aha, vandaar.
Niet allleen hoor, maar 't speelt wel mee.

En qua plaatsen:

Urk, Sliedrecht, Harderwijk, Alphen aan den Rijn, Middelharnis, Aarlanderveen, Nieuwkoop, Barendrecht, Werkendam, Doornspijk, Culemborg, Katwijk, Genemuiden, Zeist, Elburg, Dordrecht, leerdam, Driebergen, Nieuwpoort, Nieuw-balingen.
En dan ben ik nog weinig afgeweken ter linkerzijde, want ook daar zitten predikanten waarvan ik het niet erg zou vinden ze af en toe eens te horen.
jacobvdt

Bericht door jacobvdt »

Hallo, toch niet nomaal? Geloof bij geloof... Als die dominee in CGK thuishoord moet hij daar blijven er zit meen ik wel verschil tussen de HHK en de CGK. :deg :deg :deg
jvdg

Bericht door jvdg »

jacobvdt schreef:Hallo, toch niet nomaal? Geloof bij geloof... Als die dominee in CGK thuishoord moet hij daar blijven er zit meen ik wel verschil tussen de HHK en de CGK. :deg :deg :deg
Naar mijn gevoelen is dit een zeer ongenuanceerde reactie.
Onderbouw je oordeel, alvorens je dit soort conclusies hier plaatst.

jvdg (mod)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Toch hoop ik er sterk op:
-HHK
-CGK (bewaar het Pand en deel wat daar tegenaan zit)
-GG (grotendeels)
-OGGN (klein deel)

En dan met een puriteinse inslag
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
albion

Bericht door albion »

Luther schreef:Toch hoop ik er sterk op:
-HHK
-GG (grotendeels)
-OGGN (klein deel)

wat bedoel je met een klein deel OGGN (zit daar dan ook veel verschil tussen?)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ariene

Bericht door Ariene »

Luther schreef:Toch hoop ik er sterk op:
-HHK
-GG (grotendeels)
-OGGN (klein deel)

En dan...?
Plaats reactie