Kanselruil HHK - CGK

-DIA-

Re: Kanselruil HHK - CGK

Bericht door -DIA- »

sunlover schreef:
-DIA- schreef:Over de muren heen...

Verder: GG, OGGiN, en GGiN... Een kanselruil zie ik ook zo nog niet plaatshebben. Maar toch is er DWARS DOOR DIE KERKVERBANDEN HEEN wel degelijk een GEESTELIJKE EENHEID...

-DIA-
Regelmatig kanselruil binnen deze kerken. Alleen dan in doordeweekse diensten met etiketten als GBS,SGP,Adullam,MBUMA enz.
Dat klopt, maar je moet niet denken dat alle kansels altijd voor iedereen openstaan... Ook bij diensten voor GBS, SGP, Adullam, MBuma etc. niet.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
freek

Bericht door freek »

-DIA- schreef:
sunlover schreef:
-DIA- schreef:Over de muren heen...

Verder: GG, OGGiN, en GGiN... Een kanselruil zie ik ook zo nog niet plaatshebben. Maar toch is er DWARS DOOR DIE KERKVERBANDEN HEEN wel degelijk een GEESTELIJKE EENHEID...

-DIA-
Regelmatig kanselruil binnen deze kerken. Alleen dan in doordeweekse diensten met etiketten als GBS,SGP,Adullam,MBUMA enz.
Dat klopt, maar je moet niet denken dat alle kansels altijd voor iedereen openstaan... Ook bij diensten voor GBS, SGP, Adullam, MBuma etc. niet.
Klopt, in de OGG van Werkendam mag het niet meer. In de kerken van de GG, CGK en Vrije HG worden wel diensten onder een andere vlag gehouden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

'CGK-ers nog niet op hersteld-hervormde kansels'

VEENENDAAL - Christelijk-gereformeerde predikanten die voorgaan op hersteld-hervormde kansels zijn te vroeg.

Dat schrijft voorzitter ds. W. van 't Spijker van het christelijk-gereformeerde deputaatschap van de eenheid van gereformeerde belijders in Nederland in het kerkblad De Wekker dat morgen verschijnt.

Hij reageert op het artikel in het Nederlands Dagblad van vorige week waarin ds. P. den Butter aangaf dat hij en enkele van zijn collega's kerkdiensten hebben geleid in de Hersteld Hervormde Kerk.

,,Predikanten die nu al op die open kansels stappen, lopen volgens deputaten toch nog wat voor de muziek uit'', aldus Van 't Spijker. Een eventuele regeling daarvoor moet eerst op de volgende synode besproken worden en vastgesteld. Bovendien is het dan gebruikelijk dat kerken in de regio en de deputaten toestemmen met de kanselruil.

Den Butter vindt zijn stap in het verlengde liggen van de oproep van de Christelijke Gereformeerde Kerken om toenadering te zoeken tot de Gereformeerde Bond in toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk. Van 't Spijker is het daarmee niet eens. Die geldt niet voor gemeenten binnen de Hersteld Hervormde Kerk ,,omdat daarmee nog geen overeenstemming is bereikt''. Bovendien had de Hersteld Hervormde Kerk aangegeven dat ze ,,vooralsnog terughoudend wil zijn ten opzichte van kanselruil in verband met de rust in de gemeenten en liturgische verschillen''.

In dezelfde De Wekker legt neuroloog Frank Visscher in zijn column de vinger bij de afwijzing die plaatselijke Christelijke Gereformeerde Kerken te verwerken kregen toen ze bij hun classis toestemming vroeg voor kanselruil met Nederlands-gereformeerden of vrijgemaakt-gereformeerden. ,,Ze zullen niet vrolijk geweest zijn van de afwijzing door de classis. Moeten we nu maar gewoon tegen deze kerkenraden zeggen: ga toch maar je gang, als er wederzijdse herkenning is, is het goed? Wordt niet de indruk gewekt met twee maten te meten?'' De Hersteld Hervormde Kerk komt ook voor kanselruil in aanmerking vindt Visscher, maar alleen als er op synodaal niveau overeenstemming is bereikt en de classis ermee instemt.

bron: http://www.nd.nl
freek

Bericht door freek »

Waarom moet zoiets per se op de synode besproken worden. Gemeenten zijn bijbels gezien toch autonoom?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

freek schreef:Waarom moet zoiets per se op de synode besproken worden. Gemeenten zijn bijbels gezien toch autonoom?
Vanwege de eenheid en duidelijkheid. Een synode is de breedste kerkelijke vergadering.
Zie ook de laatste alinea van dit artikel waar die verwarring geconstateerd wordt.
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
freek schreef:Waarom moet zoiets per se op de synode besproken worden. Gemeenten zijn bijbels gezien toch autonoom?
Vanwege de eenheid en duidelijkheid. Een synode is de breedste kerkelijke vergadering.
Zie ook de laatste alinea van dit artikel waar die verwarring geconstateerd wordt.
Maar kun je als een verzoek komt, zeggen: sorry, het kan niet vanwege de synode? Zo'n verbod zou toch alleen mogen in de situatie van een ongedeelde kerk?
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
In de HHK heeft (volgens mij) de gemeente wel zo'n autonomiteit dat ze gewoon hiermee door mogen gaan. Het gebeurt in ieder geval :)

Anderzijds lijkt het me goed dat op synodaal niveau, zowel bij de HHK als de CGK, dit officieel geregeld en doordacht wordt...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Daar zeg je zowat: valt dit eigenlijk wel onder de CGK-synode?
Eigenlijk bepaalt de HHK toch wie men tot de kansel toelaat?
Zo ken ik ook een GG dominee die regelmatig op niet-GG kansels staat.
henriët

Bericht door henriët »

MarthaMartha schreef::barbare :barbare :barbare :barbare :barbare
ikke niet ....

"vergeten... jaja staat wel in mijn agenda....."

klinkt best sukkelig toch? :huhu
het gedrag is ...
niet de persoon..

INTEGENDEEL!!!!
:love ;)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

henriët schreef:
MarthaMartha schreef::barbare :barbare :barbare :barbare :barbare
ikke niet ....

"vergeten... jaja staat wel in mijn agenda....."

klinkt best sukkelig toch? :huhu
het gedrag is ...
niet de persoon..

INTEGENDEEL!!!!
:love ;)
:nananere
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ariene

Bericht door Ariene »

T.n.t. vond iedereen de kanselruil geweldig.

Omdat mijn mening iets anders ligt heb ik maar niet gereageerd.

Op zich is het fijn als mensen zich herkennen in een ander kerkverband en daar samen een toekomst zien.
Toch zijn hier ook andere kanten aan.
Zoals Dhr. Vischer terecht zegt is nog maar kort geleden de CGK "verboden" van kansel te ruilen met de NGK en GKV.
dat is w.s hier voor niemand een probleem.
Nu echter de HHK on de lijn van BHP komt is het opeens geweldig om van kansel te ruilen.

deze ontwikkeling kan voor veel onrust zorgen binnen de hele CGK
Nu is er in de breedte van de CGK relatief rust, ondanks verschillen.
Gaan echter de BWP gemeentes richting HHK en de andere gemeente richting GKV dan vrees ik opnieuw een scheuring.
Ik weet niet of we dat nu echt met zijn allen willen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Daar zeg je zowat: valt dit eigenlijk wel onder de CGK-synode?
Eigenlijk bepaalt de HHK toch wie men tot de kansel toelaat?
Zo ken ik ook een GG dominee die regelmatig op niet-GG kansels staat.
Of dat via de generale synode moet vraag ik me af, daar bespreek je het meer algemeen. Daarnaast zou het vreemd zijn als de CGK hier totaal geen moeite mee zou hebben terwijl ze officieel wel de samenwerking met de GKv op een laag pitje hebben gezet.

Maar goed, dat plaatselijke gemeenten vrij autonoom zijn zie je wel in de praktijk. Je kan ook moeilijk een eenduidig besluit nemen in een zo breed kerkverband, het lijkt me zelf beter dat de gemeenten daar zelf vrijheid in krijgen, tot op zekere hoogte natuurlijk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

Gaan echter de BWP gemeentes richting HHK en de andere gemeente richting GKV dan vrees ik opnieuw een scheuring.
Ik denk dat dit op den duur toch niet te voorkomen is. Ik vraag me af hoe lang de CGK nog een koers kan vinden, waarin zowel linkse als rechtse stroming in kan vinden...

Het zou goed zelfs positief kunnen uitpakken. Als het ertoe zou leiden dat een deel van de CGK samengaat met de GKV en NGK, en het andere deel met de HHK, dan zou ik het zelfs mooi vinden. Waarschijnlijk te mooi om waar te zijn...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Ik denk dat dit op den duur toch niet te voorkomen is. Ik vraag me af hoe lang de CGK nog een koers kan vinden, waarin zowel linkse als rechtse stroming in kan vinden...

Het zou goed zelfs positief kunnen uitpakken. Als het ertoe zou leiden dat een deel van de CGK samengaat met de GKV en NGK, en het andere deel met de HHK, dan zou ik het zelfs mooi vinden. Waarschijnlijk te mooi om waar te zijn...
Nog een deel GG erbij; het andere deel samen met de (O)GGiN.

Inderdaad: waarschijnlijk te mooi om waar te zijn...
henriët

Bericht door henriët »

memento schreef:

dat zou echt heeel erg mooi zijn ja..
en voor ons te mooi om waar te zijn...
maar bij God is niets onmogelijk toch??
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie