Zondag of Sabbat [7] (uit: De wet)

Tiberius
Administrator

Re: De wet

Bericht door Tiberius »

Houd je geld maar in je zak (voorzover aanwezig), Freek, want dat kan niemand.
Dat is ook het punt niet.
Het gaat om aan te tonen dat het vierde gebod niet meer geldt voor de 7e maar voor de 1e dag van de week.
Ook dat hoeven wij niet te doen: we hoeven alleen maar het spoor van de apostelen te volgen, die, geinspireerd door de Heilige Geest, op de eerste dag van de week samenkwamen, geld apart (lieten) leggen, etc.
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:Houd je geld maar in je zak (voorzover aanwezig), Freek, want dat kan niemand.
Het gaat om aan te tonen dat het vierde gebod niet meer geldt voor de 7e maar voor de 1e dag van de week.
Ook dat hoeven wij niet te doen: we hoeven alleen maar het spoor van de apostelen te volgen, die, geinspireerd door de Heilige Geest, op de eerste dag van de week samenkwamen, geld apart (lieten) leggen, etc.
Oke, een gesloten portemonne dan :)
Dat laatste is óók het punt niet. De eerste gemeenten kwamen inderdaad samen op de eerste dag van de week. Mijn vraag is: betekent dit dat we dús dat we die zondag moeten inrichting op basis van het vierde gebod (geen werk doen, etc). Volgens jullie wel, volgens mij is juist dát niet aantoonbaar.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Het wel of niet houden van de wet, vanmorgen las ik in Jeremia:
Ik zal Mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven. Ik zal hen tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. Daar gaat het om. Is het vieren van de rustdag op de zondag een wettelijk gebod? Waarom vierden ze het op die dag en niet op een andere? Is dat omdat Jezus op zondag opstond? Zo ja, waar staat dat ze het daarom deden? Dat is het punt, niet of de apostelen het deden en waarom. Als ze het uit puur praktisch oogpunt deden hoeven we hen niet per se in de keuze van de dag na te volgen en zou het geen probleem zijn als het bij ons bijvoorbeeld de zaterdag of een andere dag was.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:
Tiberius schreef:Houd je geld maar in je zak (voorzover aanwezig), Freek, want dat kan niemand.
Oke, een gesloten portemonne dan :)
Dat laatste is óók het punt niet. De eerste gemeenten kwamen inderdaad samen op de eerste dag van de week. Mijn vraag is: betekent dit dat we dús dat we die zondag moeten inrichting op basis van het vierde gebod (geen werk doen, etc). Volgens jullie wel, volgens mij is juist dát niet aantoonbaar.
't Begint een beetje irritant te worden. Zonderling heeft dat al meermalen met een beroep op de kerkvaders (!) aangetoond. En je zou ook bevreesd moeten zijn om het tegengestelde te concluderen. Want als Zonderling (en met hem de kerk van alle eeuwen na Christus) gelijk heeft, waar jij dus niet van overtuigd bent, maar je hebt niet zo geleefd omdat je er niet van overtuigd was, dan heb je helaas alle zondagen gezondigd. En dat zou toch je grootste vrees moeten zijn, om te zondigen tegen God.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hoezo, er is toch al geconcludeerd dat een vaste dag goed is? Dat de kerk dit dus altijd heeft gedaan is logisch. Daarnaast zijn er genoeg kerken en christenen geweest die altijd op een andere dat (vaak zaterdag) de rustdag hebben gevierd. Dus dat het per se op zondag moet, om bijbelse redenen, is niet zo duidelijk.

Verder is er niks bewezen, het begint een beetje irritant te worden dat mensen de discussie die al eeuwenlang speelt, doodslaan met een: Die oudvader heeft gezegd dat het zo is met wat argumenten, dus het is waar. Als een oudvader iets zegt, staat het daarmee onomstotelijk vast, ongeacht wat andere mensen met veel inzicht er over gezegd hadden. Dat bedoel ik met bevooroordeeld zijn, we hebben een standpunt en als er iemand met veel inzicht een stuk schrijft waarin hij dat standpunt verdedigt, en een ander schrijft een stuk waarbij het het standpunt juist niet verdedigt, beiden op bijbelse gronden, lezen we het een en zeggen we: Zie, bij deze is het bewezen... en het andere geschrift nemen we niet serieus. En als je dan zegt dat het helemaal niet bewezen is krijg je reacties als: Dit is zo vermoeiend, die oudvader heeft het toch gezegd, waar praten we dan nog over?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Welke christenen doen dat dan? Op zaterdag de rustdag houden?

En waarom vind je het spoor van de apostelen niet duidelijk en bijbels? Want dat tonen genoemde geschriften duidelijk aan. Zelf heb ik zo hier en daar op dit forum ook wel eens een poging ondernomen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Welke christenen doen dat dan? Op zaterdag de rustdag houden?

En waarom vind je het spoor van de apostelen niet duidelijk en bijbels? Want dat tonen genoemde geschriften duidelijk aan. Zelf heb ik zo hier en daar op dit forum ook wel eens een poging ondernomen.
Het spoor van de apostelen is dat de op de eerste dag van de week samenkwamen. Niet dat zij een soort verschoven sabbat vierden op die dag.
Noch Tiberius, noch Erasmiaan heeft met Bijbelse argumenten duidelijk kunnen aantonen dat het anders is. Dus een geërgerde reactie dat het onderhand duidelijk moet zijn en zo, is hier niet op zijn plaats.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 20 nov 2008, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies.
Tiberius schreef:Welke christenen doen dat dan? Op zaterdag de rustdag houden?

Denk bijvoorbeeld aan messiasbelijdende Joden. Die geloven in Jezus, in het oude testament, maar niet dat de zondag zo is als de sabbat in het oude testament.

Waarom ik het spoor van de apostelen niet duidelijk en bijbels vindt? Dat vind ik wel, het is Bijbels dat ze samenkomen. Maar de Bijbel leert nergens dat dit per se op de zondag moet. Dat men dat doet is nog geen bewijs dat het daarom Bijbels is om per se op die dag samen te komen. Dat zegt de Bijbel nergens. Ik lees juist het tegenovergestelde.

5 Deze [immers] stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. 6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God.

Er zijn wel meer redenen te bedenken waarom men hier de zondag voor uitkoos, google er maar eens op. Verder, heb je een linkje naar een post waarin je de Bijbelse juistheid van de viering op zondag uitlegt, ik wil het wel lezen.
LeMagdalin

Bericht door LeMagdalin »

Het houden van de 1ste dag van de week deden de christenen NAAST de sabbath dag. Denken onze zondags aanhangers nou echt dat toevallig 1 wet van de tien geboden veranderd is?? Wederom @tiberius het is zeer goed om hierover na te denken!!

De Sabbat: de dag van God
Na de schepping van hemel en Aarde hield God zelf een rustdag. De zevende dag van de week werd hiermee symbool van de schepping van God. Wij gedenken met het houden van de Sabbat deze gehele schepping en behoren op deze dag onze dankbaarheid te tonen. Een rustdag die begint met zonsondergang van de vrijdagavond en eindigt met de zonsondergang van zaterdagavond.

Hou de Sabbat; het 4e gebod van de 10-geboden.
Veel later kreeg Mozes de 10 geboden van God mee voor zijn volk. Een het vierde gebod luidde: "heilig (=hou) de Sabbat". De 10 geboden gaven formeel vorm aan een nieuw verbond van God met de mens.

Jezus en de Sabbat
Ook Christus zelf hield de Sabbat in ere en was, zo zegt de bijbel, met de Sabbat vaak in de Synagoge te vinden. Jezus zegt ook in Mattheus dat de Wet van zijn vader (de 10-geboden) niet met Zijn komst is afgeschaft, maar dat Hij "ze" de ware inhoud komt geven. De geest van de Wet.

Letterlijk: regels dienen als veilige basis om te komen tot een bloeiende relatie met God en je naaste met als doel om zelf te veranderen naar Zijn beeld.

Figuurlijk: Jezus gaf ons de Heilige Geest om in ons te helpen de Wet te houden, maar ook om ons te helpen te bidden tot de Vader.

Jezus Christus, het levende voorbeeld voor iedere Christen, maar tevens ook Jood, zei hiermee zeer duidelijk dat de Wet van God blijft bestaan. Dus ook de Sabbat.

Hoe de Sabbat werd afgeschaft en de zondag werd ingeluid ?
De Romeinse Keizer Constatijn besloot uit strategische bestuurlijke-overwegingen om de zondag, de heilige dag van de zonnegodaanbidders, uit te roepen tot de nieuwe sabbatsdag van de Christenen. En hij schafte hiermee de Sabbat van God af. Zonder enige bekering tot het Christendom van de zonnegod aanbidders overigens. (Ook van Constantijn zelf niet, want hij was zijn hele leven een zonnegod-aanbidder; pas aan zijn sterfbed zou hij toch nog gedoopt zijn...).

Maar Constatijn kreeg met deze stap wel zijn Romeinse Rijk bijelkaar als eenheid. Zijn hervorming was zeker niet christelijk of bijbels. Maar het was niet alleen zijn keuze om de zondag maar te gaan vieren, die de zondag tot op vandaag "de verplaatste sabbatsdag" deed worden. Vanaf 1976 is zelfs in agenda's de maandag de eerste dag van de week en de zondag 'de 7de dag' gemaakt...

De zondag ontstaat uit "landsbelang en Jodenhaat"
De Rooms-Katholieke kerk en de opeenvolgende Pausen uit de tijd van Keizer Contantijn besloten uit anti-semitische redenen nog een schepje bovenop het besluit van Keizer Constantijn te doen.

Tot die tijd werd ook door 'de vroeg-christelijke-Rooms-Katholieken' de Sabbat als rustdag genomen, maar de 4e eeuw na Christus werd daar dus door hen een einde aan gemaakt.

Definitief afstand nemen van de Joden !
Louter en alleen om het verband met de Joden definitief weg te nemen, werd de zondag door de Rooms-Katholieke kerk aangenomen en de Sabbat van God afgeschaft. Natuurlijk was behoud van macht en het hebben van politieke ambities voor de RK-kerk eveneens hele belangrijke motieven… Dus: de Sabbat van God werd zeker niet vanwege "de opstanding" of "de liefde voor Jezus" afgeschaft !

De vraag is: als je van de Joden afstand neemt, neem je dan niet automatisch afstand van Jezus Christus (die immers als Jood geboren werd) en van God, want het is Zijn gebod die hiermee wordt "geannulleerd".

of je zou in de kerk moeten zeggen gedenk de zondag opdat gij dien heiligt, maar dat staat er niet he?
Laatst gewijzigd door LeMagdalin op 20 nov 2008, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Yeshua haMashiach, Tavo Mal' chutecha!! Uw Koninkrijk kome..
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dank je wel, LeMagdalin, voor je bijdrage!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Dank je wel, LeMagdalin, voor je bijdrage!
Dus jij gaat de Sabbath weer houden (op de zevende dag wel te verstaan)?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Ik zeg niet, dat die bijdrage mij overtuigt.
Integendeel zelfs. Bovendien zijn alle genoemde argumenten al door Zonderling weerlegd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
het is wel goed dat er ook iemand reageert die de rustdag niet op zondag viert :)
6 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

LeMagdalin schreef:Hoe de Sabbat werd afgeschaft en de zondag werd ingeluid ?
De Romeinse Keizer Constatijn besloot uit strategische bestuurlijke-overwegingen om de zondag, de heilige dag van de zonnegodaanbidders, uit te roepen tot de nieuwe sabbatsdag van de Christenen. En hij schafte hiermee de Sabbat van God af. Zonder enige bekering tot het Christendom van de zonnegod aanbidders overigens. (Ook van Constantijn zelf niet, want hij was zijn hele leven een zonnegod-aanbidder; pas aan zijn sterfbed zou hij toch nog gedoopt zijn...).

Maar Constatijn kreeg met deze stap wel zijn Romeinse Rijk bijelkaar als eenheid. Zijn hervorming was zeker niet christelijk of bijbels. Maar het was niet alleen zijn keuze om de zondag maar te gaan vieren, die de zondag tot op vandaag "de verplaatste sabbatsdag" deed worden. Vanaf 1976 is zelfs in agenda's de maandag de eerste dag van de week en de zondag 'de 7de dag' gemaakt...

De zondag ontstaat uit "landsbelang en Jodenhaat"
De Rooms-Katholieke kerk en de opeenvolgende Pausen uit de tijd van Keizer Contantijn besloten uit anti-semitische redenen nog een schepje bovenop het besluit van Keizer Constantijn te doen.

Tot die tijd werd ook door 'de vroeg-christelijke-Rooms-Katholieken' de Sabbat als rustdag genomen, maar de 4e eeuw na Christus werd daar dus door hen een einde aan gemaakt.
Uit welke (betrouwbare) bron heb je deze informatie?
Plaats reactie