Gereformeerde Vereniging

limosa

Gereformeerde Vereniging

Bericht door limosa »

. . .

Dan liever een Gereformeerde Vereniging die boven de kerkverbanden uitstijgt. Waar verschillen in inzicht niet leiden tot scheuring maar tot inhoudelijke gesprekken. Waar allen die zich tot de gereformeerde leer zoals we die in "Dordt" vinden voelen aangetrokken kunnen invoegen. Niet in de eerste plaats als een nieuw kerkverband maar wel als een verzameling gelijkgestemden.

Als je ziet hoe het er op Jongerenavonden of SRB en bijvoorbeeld op dit forum aan toe gaat moet het voor de huidige/komende generatie 30-40ers (die de scheuringen uit het verleden niet zelf hebben meegemaakt en op dat punt dus zonder vooroordelen zijn) toch mogelijk zijn zoiets van de grond te krijgen. En als je om je heen kijkt in de wereld AD 2002 hebben we imho helemaal geen tijd voor het in stand houden van al onze koninkrijkjes en kunnen we beter zorgen voor een Gereformeerde Vereniging naast SOW.

Ruim twee jaar geleden postte ik dit hier. Dat was toen aan het einde van de vakantie, dan heb je wel eens van die buien dat je over de horizon heen probeert te kijken.

Ik vraag me nu weer af: zou hier draagvlak voor zijn? Waarom zou het goed zijn, of niet goed, of onmogelijk? Zijn hier ideen over?
tsjonge

Bericht door tsjonge »

Oorspronkelijk gepost door limosa
. . .

Dan liever een Gereformeerde Vereniging die boven de kerkverbanden uitstijgt. Waar verschillen in inzicht niet leiden tot scheuring maar tot inhoudelijke gesprekken. Waar allen die zich tot de gereformeerde leer zoals we die in "Dordt" vinden voelen aangetrokken kunnen invoegen. Niet in de eerste plaats als een nieuw kerkverband maar wel als een verzameling gelijkgestemden.

Als je ziet hoe het er op Jongerenavonden of SRB en bijvoorbeeld op dit forum aan toe gaat moet het voor de huidige/komende generatie 30-40ers (die de scheuringen uit het verleden niet zelf hebben meegemaakt en op dat punt dus zonder vooroordelen zijn) toch mogelijk zijn zoiets van de grond te krijgen. En als je om je heen kijkt in de wereld AD 2002 hebben we imho helemaal geen tijd voor het in stand houden van al onze koninkrijkjes en kunnen we beter zorgen voor een Gereformeerde Vereniging naast SOW.

Ruim twee jaar geleden postte ik dit hier. Dat was toen aan het einde van de vakantie, dan heb je wel eens van die buien dat je over de horizon heen probeert te kijken.

Ik vraag me nu weer af: zou hier draagvlak voor zijn? Waarom zou het goed zijn, of niet goed, of onmogelijk? Zijn hier ideen over?
Dan pleit ik voor een GV in SOW in plaats van er naast
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door tsjonge
Dan pleit ik voor een GV in SOW in plaats van er naast
Als die GV er is en een paar jaar functioneerd, is het vroeg genoeg om te zien wat de verschillen en de overeenkomsten zijn. Ik schat in dat het dan niet tot fusie komt maar je weet nooit natuurlijk. Laat ik het zo zeggen: de kans dat PKN de RK opzoekt is groter dan dat de GV en de PKN fuseren.

Maar het gaat mij niet in de eerste plaats om de plaats van een Gereformeerde Vereniging. Het gaat mij in deze topic om de kansen dat het tot samenwerking zou kunnen komen. Er is heel veel gemeenschappelijks tussen de kerken in de rechterflank. Ik heb het idee dat veel samenwerking zou stranden op het instand willen houden van kerkmuren. Daarom verwacht ik dat een vereniging los van de kerkmuren eerder tot stand komt. Ik ben benieuwd hoe andere forummers hier tegenaan kijken.
Jelle

Bericht door Jelle »

Het zou in elk geval niet binnen de SoW moeten gebeuren, danis het zeker gedoemd tot niets.
Ik denk dat het wel zou moeten kunnen maar dat het heel moeilijk zal zijn. Het beste is wel, net wat Limosa zegt, een onafhankelijke Gereformeerde Vereniging, dus geen binding met welke kerk ook.
Mensen laten niet graag hun kerk in de steek om zich elders aan te sluiten.
En als ik naar de Gereformeerde gezindte kijk denk ik dat iedereen het wel zou willen maar dat het er toch niet komt, omdat de een dan weer bezwaar heeft hier of daar tegen en een ander weer andersom.
We willen best over kerkmuren heenkijken en ook nog wel eens elders kerken, maar nieuw of samen gaan? we willen wel als de ander zich bij ons aansluit, maar zo denkt die ander er ook over.
Het is een heel goede mogelijkheid en het zou een goede oplossing kunnen zijn.
Maar ik denk dat het zeer moeilijk te verwezenlijken is.
refo

Bericht door refo »

Die eenheid kan veel groter worden. Ik heb een boekje van Floris Bakels. "13 dagen in mei". Hij heeft in Dachau gezeten. In het aangezicht van de dood is daar Avondmaal gehouden. Van Rooms tot gereformeerd, iedereen bij elkaar. Er werd de gemeenschap der heiligen gevoeld. Toen hij in 1945 thuiskwam (in mei) moest hij kiezen of hij 'vrijgemaakt' was of niet. Toen de wereld in brand stond had Nederland weer een scheuring.

Is het iets typisch Nederlands of komt dit overal voor? Als ik in Duitsland komt lijk je te kunnen kiezen tussen Katholisch, Evangelisch en Luthers. De Engelsen onder ons kunnen misschien aangeven hoe het bij hen (beter?) functioneerd ondanks verschillen.
Egbert

Bericht door Egbert »

Is de COGG [Contact orgaan gereformeerde gezindte] al niet zoiets? Als je ziet hoe wantrouwend die wordt bekeken door Rechts Ger.gez. heb ik weinig hoop.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

. . .

Dan liever een Gereformeerde Vereniging die boven de kerkverbanden uitstijgt. Waar verschillen in inzicht niet leiden tot scheuring maar tot inhoudelijke gesprekken. Waar allen die zich tot de gereformeerde leer zoals we die in "Dordt" vinden voelen aangetrokken kunnen invoegen.

De beperking zit er in, dat je jezelf aangetrokken moet voelen door de Dortse Leerregels. Begrijp ik dat goed.
Waarschijnlijk kan dat beter worden afgebakend.
Ja, wat Egbert zegt, wat wordt het verschil met de COGG?
limosa

Bericht door limosa »

Jelle:
We willen best over kerkmuren heenkijken en ook nog wel eens elders kerken, maar nieuw of samen gaan? we willen wel als de ander zich bij ons aansluit, maar zo denkt die ander er ook over.
Daarom ook een vereniging geheel los van kerkverbanden.
Zeeuw:
Ik teken voor het lidmaatschap.
Ik denk dat je bestuurslid moet worden Zeeuw. De vereniging is er nog niet. Maar 't is duidelijk: je naam is genoteerd ;-) .
refo:
Die eenheid kan veel groter worden.
Dat zien we dan wel weer. Insteek in deze gedachtenvorming is een vereniging binnen de kaders van de Bijbel in de Statenvertaling en de drie formulieren. Doelgroep die ik voor me zie bestaat uit GG, GGiN, OGG, OGGiN, (inclusief allerlei varianten binnen en buiten verband) de voortzetting van de NHK, de rechterflank van de CGK, en wat dies meer zij (thuislezers ofzo).
Egbert:
Is de COGG [Contact orgaan gereformeerde gezindte] al niet zoiets?
Is wel zoiets maar niet hetzelfde. COGG is toch wel behoorlijk georienteerd op de kerkverbanden. Ik wil bij wijze van spreken niet eens weten uit welk kerkverband met komt. Daarnaast is in COGG volgens mij het grondvlak niet erg sterk vertegenwoordigd. Het grondvlak (althans het deel ervan dat de moeite wil nemen na te denken over lastige onderwerpen) is juist de doelgroep. Tenslotte hebben de GG, de GGiN en de OGGiN nogal moeite met de COGG, deze kerkgenootwschappen zijn geen lid van de COGG. Ik denk dat bij een vereniging als in deze gedachtenvorming alleen personen lid kunnen worden. Iemand ideen hierover?
Gerrie:
De beperking zit er in, dat je jezelf aangetrokken moet voelen door de Dortse Leerregels. Begrijp ik dat goed.
Waarschijnlijk kan dat beter worden afgebakend.
Afbakening heb ik hierboven iets van gezegd. Het kan waarschijnlijk wel beter. Wie suggesties heeft kan ze hier posten natuurlijk . . . Voordeel van een heel strakke afbakening is dat daarbinnen voor velen meer vrijheid van denken ontstaat, nadeel is dat sommigen het te benauwd vinden.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

He Stephan,

Wat gaan we doen in die vereniging? Praatje maken, beetje discussieren net als op OSW? Of gewoon een vereniging oprichten om te tonen dat mensen uit die kerkverbanden door 1 deur kunnen?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Pim
He Stephan,

Wat gaan we doen in die vereniging? Praatje maken, beetje discussieren net als op OSW? Of gewoon een vereniging oprichten om te tonen dat mensen uit die kerkverbanden door 1 deur kunnen?
Ja zeg, ik hoef toch zeker niet alles zelf te bedenken? Kom jij nou eens met suggesties voor invulling.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Pim
He Stephan,

Ja zeg, ik hoef toch zeker niet alles zelf te bedenken? Kom jij nou eens met suggesties voor invulling.
HAhahaha, dat is pas marketing! Iets in de markt zetten waar niemand om vraagt. We richten een vereniging op, met welk doel weten we nog niet. ;)

Ff seri, uiteraard praat ik graag met mensen uit andere kerkelijke hokjes, hier op OSW, maar ik herinner me ook nog die vergadering van het Reformatorisch Opinieblad. Was fijn om zo met Hervormden, OGGiN, OGG en GG eensgezind bijeen te zijn! Maarreh, daar hoeven we geen vereniging voor op te richten toch? Dat is gewoon een kwestie van veul OSW-meetings organiseren. Of wil je congressen gaan organiseren net als een poosje terug over dat boekje van Klaas van der Z. ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Mogen vrouwen ook meedoen?
Dat zullen we op de eerste ledenvergadering in stemming brengen.
Hartelijke groet,

Pim.

Plaats reactie