Ben je blij met de herziene Statenvertaling?

Ga je'm gebruiken?

ja denk het wel
38
20%
nee denk het niet
28
15%
wacht advies kerkelijke gemeente af
6
3%
weet nog niet
22
11%
ja natuurlijk wel !
68
35%
nee natuurlijk niet!
31
16%

Totaal aantal stemmen: 193

freek

Re: Ben je blij met de herziene Statenvertaling?

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
freek schreef:
Afgewezen schreef:Ik denk dat we op het ogenblik hetzelfde boekje aan het bestuderen zijn... :oO
En dat is?
Van koinè tot canon, door dr. G. van den Brink
Bedankt! :super
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

freek schreef:
Afgewezen schreef: En dat is?
Van koinè tot canon, door dr. G. van den Brink
klopt !
Zonderling

Bericht door Zonderling »

FreekH schreef:Het volgende is op de website van de stichting HSV te vinden:
website HSV schreef:De laatste maanden zijn er langs verschillende kanalen kritische reacties binnengekomen n.a.v. met name de boeken Genesis en Psalmen, als zouden deze op sommige plaatsen te vrij hertaald zijn.
We kunnen deze kritiek begrijpen omdat deze boeken helemaal aan het begin van het project hertaald zijn in een tijd waarin onze richtlijnen nog onvolledig waren en de methodiek nog onvoldoende uitgewerkt was.
Omdat we deze kritiek serieus willen nemen heeft het HSV bestuur besloten deze beide boeken nog eens grondig aan de grondtekst en de Statenvertaling te toetsen. Om die reden zijn Genesis en de Psalmen tot nader bericht van onze website gehaald.
Onze excuses voor dit ongemak.
Zoals anderen al hebben aangegeven, is dit op zich positief.

Wel enkele kanttekeningen:

1. Genesis en Psalmen waren reeds opgenomen in de eerste editie van 2004. Ook toen is er kritiek geweest. Bij de tweede editie van december 2006 is het volgende gezegd (staat ook op website HSV):
HSV dec 2006 schreef:In bepaalde publicaties is erop gewezen dat de tekst in bepaalde delen van de deeluitgave verder afweek van de grondtekst dan nodig en wenselijk zou zijn. Deze kritiek was ten dele terecht. Om daaraan tegemoet te komen zijn delen van de tekst nog eens helemaal doorgenomen en op veel van deze punten bijgesteld. De critici zouden er dus goed aan doen om van deze tweede deeluitgave kennis te nemen.
De Stichting HSV heeft dus al eerder geprobeerd om tegemoet te komen aan de kritiek. Kennelijk heeft men dat toen niet grondig genoeg gedaan en wil men nu een nieuwe poging doen. Prima, maar laten we dan wel afwachten hoe het dan nu gaat en niet te snel menen dat dit wel goed komt.

2. Waarom alleen Genesis en de Psalmen?
Ik denk dat de veranderingen in de HSV tov grondtekst en SV veel breder zijn doorgevoerd dan in Genesis en de Psalmen. Het feit dat nu deze twee Bijbelboeken opnieuw worden beoordeeld, doet vermoeden dat aan de rest niet héél veel meer gaat gebeuren. En dat is jammer.

3. Richtlijnen en methodiek HSV
In het stukje wordt gesproken over de richtlijnen en de methodiek van de HSV. Deze zouden nu beter uitgewerkt zijn. Waarom worden deze richtlijnen en methodiek niet gepubliceerd? Dan speel je open kaart en kan iedereen zijn mening vormen.

Z.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 18 nov 2008, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het zou zomaar kunnen zijn, dat het synodebesluit van de GG de doorslag gegeven heeft voor deze herziene herziening.
BJD

Bericht door BJD »

Tiberius schreef:Het zou zomaar kunnen zijn, dat het synodebesluit van de GG de doorslag gegeven heeft voor deze herziene herziening.
Als dan de synode ook met een herzien besluit komt..
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

De HSV is werk in uitvoering en daarom is het goed om te lezen dat kritiek ook serieus genomen wordt. Met Zonderling ben ik het eens dat alle hertaalde bijbelboeken aan een kritische blik moeten worden blijven onderworpen.
Je kunt beter terughoudender zijn in de herziening dan dat er te vrij wordt vertaald.

Wat dat betreft zie ik een overeenkomst met de hertaling van de kerkelijke formulieren. Het uiteindelijke resultaat ligt daarin immers ook dichter bij de oorspronkelijke teksten, dan bij de eerste proeven die soms wat te vrij hertaald bleken.
Jager

Bericht door Jager »

Afgewezen schreef:Van koinè tot canon, door dr. G. van den Brink
Ter download via deze link (ingescande uitgave 1995 - pdf 20Mb).

Al heb ik liever een echte uitgave in handen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jager schreef:
Afgewezen schreef:Van koinè tot canon, door dr. G. van den Brink
Ter download via deze link (ingescande uitgave 1995 - pdf 20Mb).

Al heb ik liever een echte uitgave in handen.
Daar heb ik 'm ook vandaan. Het was een heel gemartel om het geprint te krijgen, daar mijn kleureninktpatroon opraakte en de printer er niet toe te bewegen was met zwart verder te gaan. :banghead
Maar enfin, ik heb 'm nu.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

De Herziene Statenvertaling als luisterboek is hier beschikbaar: http://www.bijbelmp3.nl/

Alleen werkt bij mij niet.... :huhu Bij anderen wel?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:De Herziene Statenvertaling als luisterboek is hier beschikbaar: http://www.bijbelmp3.nl/

Vast een GBS-virus in je computer... ;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afgewezen schreef:
jakobmarin schreef:De Herziene Statenvertaling als luisterboek is hier beschikbaar: http://www.bijbelmp3.nl/

Vast een GBS-virus in je computer... ;)
:haha
~~Soli Deo Gloria~~
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

bij mij wel. Romeinen 1 althans. De rest heb ik nog niet geprobeerd. De meneer die het ingesproken heeft, heeft een aardige stem, maar ook een vreemd accentje.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Zita schreef:

bij mij wel. Romeinen 1 althans. De rest heb ik nog niet geprobeerd. De meneer die het ingesproken heeft, heeft een aardige stem, maar ook een vreemd accentje.
nog een stukje geluisterd. Volgens mij komt die meneer uit Rotterdam.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:
Zita schreef:

nog een stukje geluisterd. Volgens mij komt die meneer uit Rotterdam.
Vlaardingen, als je 't mij vraagt.
~~Soli Deo Gloria~~
Nipo

Bericht door Nipo »

Ik vind de Statenvertaling van de GBS taalkundig erg mooi, net als de Naardense Vertaling.
De herziene vertaling geeft me een wat dubbel gevoel: nieuwe woorden in oude taal - of andersom.
De Naardense Vertaling is heel concordant met het Hebreeuws en Grieks.
Maar ja, dat is alleen maar míjn mening, die ik graag voor een betere geef.....
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
Gesloten