J.C. Philpot

Re: AVATAR

Bericht door J.C. Philpot »

Rens schreef:Dan kan ik dus de 11-delige boekenserie "De wetten der magie" meteen op de schrothoop gooien?

Terwijl het een dóórlopend verhaal is tegen de achtergrond van de strijd tussen "het goede" en "het kwade" min of meer in een sfeer die doet denken aan the Lord of the Rings
Ook wat in deze boeken als "het goede" word bestempeld valt naar bijbelse maatstaven onder "het kwade". Enkel wat onder de heerschappij van Jezus Christus buigt valt in Hem onder "het goede".

Laten we het voorbeeld van Handelingen 19:19 volgen: Velen ook dergenen, die ijdele kunsten gepleegd hadden, brachten de boeken bijeen, en verbrandden ze in aller tegenwoordigheid; en berekenden de waarde derzelve, en bevonden vijftig duizend zilveren penningen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Rens

Bericht door Rens »

J.C. Philpot schreef:
Rens schreef:Dan kan ik dus de 11-delige boekenserie "De wetten der magie" meteen op de schrothoop gooien?

Terwijl het een dóórlopend verhaal is tegen de achtergrond van de strijd tussen "het goede" en "het kwade" min of meer in een sfeer die doet denken aan the Lord of the Rings
Ook wat in deze boeken als "het goede" word bestempeld valt naar bijbelse maatstaven onder "het kwade". Enkel wat onder de heerschappij van Jezus Christus buigt valt in Hem onder "het goede".

Laten we het voorbeeld van Handelingen 19:19 volgen: Velen ook dergenen, die ijdele kunsten gepleegd hadden, brachten de boeken bijeen, en verbrandden ze in aller tegenwoordigheid; en berekenden de waarde derzelve, en bevonden vijftig duizend zilveren penningen.
op die manier bezien dient men dan álle boeken op "de brandstapel" te mikken, en alleen nog maar theologische- en anderszins godsdienstige boeken te lezen, de rest is min of meer "ijdele kunsten"............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Rens schreef:op die manier bezien dient men dan álle boeken op "de brandstapel" te mikken, en alleen nog maar theologische- en anderszins godsdienstige boeken te lezen, de rest is min of meer "ijdele kunsten"............
Er zijn ook nog andere nuttige boeken, die niet pretenderen dat er een goede macht is buiten Jezus Christus. Daarnaast moeten we bij onszelf onderzoeken of de boeken die we lezen (ook boeken die wel door de beugel kunnen) en tijd in investeren opbouwend zijn voor onze relatie met God, medewerken om steeds meer te groeien in de genade en de kennis van Jezus Christus, of dat ze ons (misschien op een op zichzelf verantwoorde manier) daar vanaf houden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Rens

Bericht door Rens »

J.C. Philpot schreef:
Rens schreef:op die manier bezien dient men dan álle boeken op "de brandstapel" te mikken, en alleen nog maar theologische- en anderszins godsdienstige boeken te lezen, de rest is min of meer "ijdele kunsten"............
Er zijn ook nog andere nuttige boeken, die niet pretenderen dat er een goede macht is buiten Jezus Christus. Daarnaast moeten we bij onszelf onderzoeken of de boeken die we lezen (ook boeken die wel door de beugel kunnen) en tijd in investeren opbouwend zijn voor onze relatie met God, medewerken om steeds meer te groeien in de genade en de kennis van Jezus Christus, of dat ze ons (misschien op een op zichzelf verantwoorde manier) daar vanaf houden.
..............
Moderatorbericht:
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Jongere schreef:Wat is er mis met het benoemen van occulte machten in een (kinder)verhaal? Als er één ding duidelijk is voor alle DD-lezertjes is het dat Zwarte Magica fout is. En elk verhaal waarin zij voorkomt loopt voor haar zelf en voor haar plannen vrij slecht af. In die zin vind ik het juist goed om zo kinderen al te laten zien dat het kwaad niet het laatste woord zal hebben. Als we dan toch grote termen aan kleine verhalen gaan verbinden.
Is een verhaal waarin occulte machten worden genoemd (al zit DD meer op de lijn van de sprookjesheksen dan op de lijn van occultisme) op zichzelf occult? Dat lijkt me onzinnig.
Daar kan ik mee instemmen. Het idee dat DD an sich occult is, vind ik te kort door de bocht.
The Groom's still waiting at the altar
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Inderdaad, in dit topic was het.
Ik haal even een oude posting van mij naar boven.

Tiberius schreef:
Jongere schreef:Wat is er mis met het benoemen van occulte machten in een (kinder)verhaal? Als er één ding duidelijk is voor alle DD-lezertjes is het dat Zwarte Magica fout is. En elk verhaal waarin zij voorkomt loopt voor haar zelf en voor haar plannen vrij slecht af. In die zin vind ik het juist goed om zo kinderen al te laten zien dat het kwaad niet het laatste woord zal hebben. Als we dan toch grote termen aan kleine verhalen gaan verbinden.
Is een verhaal waarin occulte machten worden genoemd (al zit DD meer op de lijn van de sprookjesheksen dan op de lijn van occultisme) op zichzelf occult? Dat lijkt me onzinnig.
Ik denk dat je de macht van het occulte schromelijk onderschat. Het is een sfeer die kinderen inademen en die ze moeilijk kunnen onderscheiden.

Wat doet je dan bijvoorbeeld (ik noem zo maar wat) met het verhaal over een huis vol spoken die tot leven kwamen? In dat verhaal komt vervolgens een soort geestenbezweerder, het geval Fantomia, (compleet met steen om haar nek) die de geesten op gaat roepen. Iedereen moet elkaar een hand geven in een kring. Vervolgens komen de geesten ook echt te voorschijn (althans: volgens de plot).

En wat doe je met bijvoorbeeld reclame van Barbie in die blaadjes ("Welkom in de wereld van de magie, laat je meevoeren in de wereld van de magie.").

Nee, ik denk dat je dan toch niet meer op het niveau van eenvoudige kinderverhaaltjes zit.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bonny schreef:Daar kan ik mee instemmen. Het idee dat DD an sich occult is, vind ik te kort door de bocht.
Wat bedoel je precies met de opmerking an sich?
Dat het puur voor de doelgroep occultisme-liefhebbers wordt geproduceerd, of zo?

Kijk het is het geen 100% occultisme, nee. Dat weet ik ook wel. Maar al zou er maar (gemiddeld) 1 bladzij per keer occult zijn, vind ik dat nog te veel.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Tiberius schreef:
Bonny schreef:Daar kan ik mee instemmen. Het idee dat DD an sich occult is, vind ik te kort door de bocht.
Wat bedoel je precies met de opmerking an sich?
Dat het puur voor de doelgroep occultisme-liefhebbers wordt geproduceerd, of zo?
Dat bedoel ik inderdaad.
Kijk het is het geen 100% occultisme, nee. Dat weet ik ook wel. Maar al zou er maar (gemiddeld) 1 bladzij per keer occult zijn, vind ik dat nog te veel
Dat hangt van je definitie van wat occultisme is, af. Zoals reeds vermeld, verliest Zwarte Magica het steeds in de verhaaltjes => moraal: het kwaad verliest. Dat vind ik prima verhalen. Er zit geen aanmoediging in tot het bezigen van occulte zaken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bonny schreef:Dat hangt van je definitie van wat occultisme is, af.
Vind je dat huis vol tot leven komende spoken niet occult?
En die Barbie reclame?
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Tiberius schreef:Vind je dat huis vol tot leven komende spoken niet occult?
En die Barbie reclame?
Barbiereclame ken ik niet. Misschien vind je me makkelijk, maar ik ben in de DD nog nooit occulte zaken tegengekomen. De DD staat bij mij niet hoger qua occultisme dan het gemiddelde sprookje.
Ariene

Bericht door Ariene »

Omdat er forummers waren die veel moeite bleken te hebben met mijn Avatar heb ik besloten om hem te wijzigen.

Dit om verdere reacties en discussies te voorkomen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik durf het haast niet te vragen na alle commotie over je vorige avatar.
Maar het zijn toch geen paaskuikentjes, he? :)
Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:Ik durf het haast niet te vragen na alle commotie over je vorige avatar.
Maar het zijn toch geen paaskuikentjes, he? :)
rászuivere paaskuikens, wat dacht jij dan??? :langue
Moderatorbericht:
wim

Bericht door wim »

Ariene schreef:Omdat er forummers waren die veel moeite bleken te hebben met mijn Avatar heb ik besloten om hem te wijzigen.

Ik heb toch wel wat moeite met je nieuwe avatar. Volgens mij zie ik een moordzuchtig roofdier dat verlekkerd kijkt naar een paar onschuldige, lieve, jonge diertjes.
:slurp
Rens

Bericht door Rens »

wim schreef:
Ariene schreef:Omdat er forummers waren die veel moeite bleken te hebben met mijn Avatar heb ik besloten om hem te wijzigen.

Ik heb toch wel wat moeite met je nieuwe avatar. Volgens mij zie ik een moordzuchtig roofdier dat verlekkerd kijkt naar een paar onschuldige, lieve, jonge diertjes.
:slurp
:haha :haha :haha :haha :haha
Moderatorbericht:
Plaats reactie