scherpe analyse
Leviticus 19:32 "Voor het grijze haar zult gij opstaan"... Oud zijn is geen synoniem voor seniel zijn, Orckie. Hij heeft heel wat meer levenservaring dan jij en ik samen.Oorspronkelijk gepost door Orckie
Deze man is al behoorlijk op leeftijd gekomen en, zoals veel mensen van hoge leeftijd, waarschijnlijk niet goed in staat om zijn eerste impulsen te remmen. Mensen, laten we hem tegen zichzelf in bescherming nemen, en de tirades niet al te serieus nemen.
Verder alleen maar waardering voor ds. Hegger in zijn jongere jaren toen hij tekeer ging tegen de RK.
Mag iemand wel tegen misstanden in de RKK tekeer gaan en niet tegen misstanden in de GG? Dat lijkt me op zijn minst selectieve verontwaardiging.
Veel oude mensen zeggen inderdaad wijze dingen. Maar niet per definitie omdat ze oud zijn is alles wijs. Bijv. ds. A.F. Honkoop is ongeveer op de zelfde leeftijd als ds. Hegger, maar hij zegt heel wat wijzere dingen. Over al die aanvallen van binnenuit (Blaauwendraad & vanderZwaag) zei hij bijvoorbeeld "Laat de honden maar bassen". Lees ook zijn meditatieve boek eens dat laatst bij Den Hertog is uitgegeven "Kom en zie".Oorspronkelijk gepost door bjdendekkerLeviticus 19:32 "Voor het grijze haar zult gij opstaan"... Oud zijn is geen synoniem voor seniel zijn, Orckie. Hij heeft heel wat meer levenservaring dan jij en ik samen.Oorspronkelijk gepost door Orckie
Deze man is al behoorlijk op leeftijd gekomen en, zoals veel mensen van hoge leeftijd, waarschijnlijk niet goed in staat om zijn eerste impulsen te remmen. Mensen, laten we hem tegen zichzelf in bescherming nemen, en de tirades niet al te serieus nemen.
Verder alleen maar waardering voor ds. Hegger in zijn jongere jaren toen hij tekeer ging tegen de RK.
Mag iemand wel tegen misstanden in de RKK tekeer gaan en niet tegen misstanden in de GG? Dat lijkt me op zijn minst selectieve verontwaardiging.
Komen we op het tweede punt: er zijn geen misstanden binnen de GG die nog niet door de eigen predikanten gesignaleerd zijn (o.a. belijdende gemeenteleden die in het openbaar en met veel tamtam afstand nemen van hun belijdenis). Daar hebben we niet iemand voor nodig die niet goed op de hoogte is en zomaar wat staat te roepen, gepaard gaande met de meest grove veroordelingen.
Oorspronkelijk gepost door OrckieVeel oude mensen zeggen inderdaad wijze dingen. Maar niet per definitie omdat ze oud zijn is alles wijs. Bijv. ds. A.F. Honkoop is ongeveer op de zelfde leeftijd als ds. Hegger, maar hij zegt heel wat wijzere dingen. Over al die aanvallen van binnenuit (Blaauwendraad & vanderZwaag) zei hij bijvoorbeeld "Laat de honden maar bassen". Lees ook zijn meditatieve boek eens dat laatst bij Den Hertog is uitgegeven "Kom en zie".Oorspronkelijk gepost door bjdendekkerLeviticus 19:32 "Voor het grijze haar zult gij opstaan"... Oud zijn is geen synoniem voor seniel zijn, Orckie. Hij heeft heel wat meer levenservaring dan jij en ik samen.Oorspronkelijk gepost door Orckie
Komen we op het tweede punt: er zijn geen misstanden binnen de GG die nog niet door de eigen predikanten gesignaleerd zijn (o.a. belijdende gemeenteleden die in het openbaar en met veel tamtam afstand nemen van hun belijdenis). Daar hebben we niet iemand voor nodig die niet goed op de hoogte is en zomaar wat staat te roepen, gepaard gaande met de meest grove veroordelingen.
het is natuurlijk maar aan welke kant je staat. Ze gebruiken beide nogal flinke taal. En om nou iemand voor een hond uit te maken....... Is dat nu echt nodig?
Oorspronkelijk gepost door jacobOorspronkelijk gepost door OrckieVeel oude mensen zeggen inderdaad wijze dingen. Maar niet per definitie omdat ze oud zijn is alles wijs. Bijv. ds. A.F. Honkoop is ongeveer op de zelfde leeftijd als ds. Hegger, maar hij zegt heel wat wijzere dingen. Over al die aanvallen van binnenuit (Blaauwendraad & vanderZwaag) zei hij bijvoorbeeld "Laat de honden maar bassen". Lees ook zijn meditatieve boek eens dat laatst bij Den Hertog is uitgegeven "Kom en zie".Oorspronkelijk gepost door bjdendekkerLeviticus 19:32 "Voor het grijze haar zult gij opstaan"... Oud zijn is geen synoniem voor seniel zijn, Orckie. Hij heeft heel wat meer levenservaring dan jij en ik samen.Oorspronkelijk gepost door Orckie
het is natuurlijk maar aan welke kant je staat. Ze gebruiken beide nogal flinke taal. En om nou iemand voor een hond uit te maken....... Is dat nu echt nodig?
ik zit me er weer eens over op te freten. Wat een walgelijk scheldwoord. Wat zijn dat soms voor mensen in mijn GG.
BAH
[Aangepast op 13/5/04 door jacob]
Sinds wanneer is Honkoop onfeilbaar?Oorspronkelijk gepost door Orckie
jacob, ik hoop dat je de apostel Paulus ook niet zo lastig zou vallen om zijn taalgebruik (in een vergelijkbare context):
Filippensen 3:2 Ziet op de honden, ziet op de kwade arbeiders, ziet op de versnijding.
tis toch te gek voor woorden om elkaar voor hond uit te maken. Tis gewoon bij de beesten af. Gruwelijk. Zo'n man zou ik als ik die zou horen nooit meer serieus nemen. Eerst maar effe zijn woorden terug nemen. moet mij vertellen hoe ik met mijn naaste om moet gaan en mag zelf iemand anders een hond noemen. En dat is dan ook nog rechtzinnig?
[Aangepast op 13/5/04 door jacob]
Ik denk dat we dit topic beter kunnen sluiten.Hij ( ds Hegger) schrijft dit niet uit haat ofzo, maar het doet hem verdriet hoe het er bij ons soms aan toe gaat.
De Heere Jezus was ook keihard tegen in Zijn oordeel tegen de Farizeers.
Iets meer eerbied en respect voor deze man, aub.
Ik heb nog zo gewaarschuwd voor veroordelen van mensen. Dat geldt voor Hegger, De Wit, Honkoop.
De Heere Jezus was keihard tegen Farizeers. Met dit verschil: HIJ kende hun gedachten, HIJ kende hun hart. Kent Hegger het hart van De Wit? Laat hij dan zwijgen en niet oordelen: "die de leugen liefheeft". Hoe weet hij dat?