De wet

Gian

Re: De wet

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:Het is een wat lastig onderwerp om in Jip-en-Janneke-taal uit te leggen.
Maar probeer dan eens de lijn van de Catechismus te volgen. Daar komt de wet in het stuk van de ellende naar voren waardoor ik mijn zonde leer kennen, als tuchtmeester tot Christus. Terwijl het in het stuk van de dankbaarheid weer terugkomt als leefregel. En waarom? Daarop geeft de Catechismus antwoord, gegrond op Gods Woord:

Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de tien geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan?
Antw. Eerstelijk opdat wij ons leven lang onzen zondigen aard hoe langer hoe meer leren kennen, en des te begeriger zijn, om de vergeving der zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken. Daarna, opdat wij zonder ophouden ons benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat wij hoe langer hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat wij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken.

Om eerlijk te zijn ben ik blij, dat je een verweer zoekt tegen die mensen die drijven dat ze niet meer onder de wet zijn en niet met hen meegaat. Dan kan je beter in het spoor van David lopen: "Hoe lief heb ik Uw wet."

Alle onderscheid tussen OT en NT is hier zoek.
Bovendien zegt het woord zelf dat we niet meer onder de wet zijn.

Ro 6:14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
Ro 6:15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.
Ro 7:23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
1Co 9:20 En ik ben den Joden geworden als een Jood, opdat ik de Joden winnen zou; dengenen, die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen, die onder de wet zijn, winnen zou.
1Co 9:21 Degenen, die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet zijnde (Gode nochtans zijnde niet zonder de wet, maar voor Christus onder de wet), opdat ik degenen, die zonder de wet zijn, winnen zou.
Ga 3:23 Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden.
Ga 4:5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.
Ga 4:21 Zegt mij, gij, die onder de wet wilt zijn, hoort gij de wet niet? !!!
Ga 5:18 Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.

*Gods kind is een nieuwe schepping.

2Kor 5:17 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.

*Gods kind kan niet zondigen

1Jo 3:9 Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

*Gods kind is dood voor de zonden

Ro 6:11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.

Dat is onze identiteit!

1Joh. 2:27 En de zalving, die gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen, zo is zij ook waarachtig, en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij in Hem blijven.

Geen enkel kind van God zondigt gewetenloos. We hebben de inwoning van de Geest waarmee de wet, of Gods wil in ons hart geschreven is.
Daarom hebben we geen wet van Mozes nodig, die was er voor de joden tot het geloof gekomen was.
De wet der dankbaarheid is de wet die we in ons hebben. Het verlangen om Gods wil te houden komt uit ons zelf omdat de Geest in ons woont. Een intrinsiek verlangen om Gods wil te doen. Dat hoeven we niet van 2 stenen tafelen te leren. Het NT en het evangelie leren ons precies wat Gods wil is, of wat Gods principe's zijn als het om goed of kwaad gaat.

Dat is het nieuwtestamentische bijbelse wetsdenken voor Gods kind. Een ander denken als de HC ons wil leren.
Laatst gewijzigd door Gian op 18 nov 2008, 20:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:De wet der dankbaarheid is de wet die we in ons hebben. Het verlangen om Gods wil te houden komt uit ons zelf omdat de Geest in ons woont. Een intrinsiek verlangen om Gods wil te doen. Dat hoeven we niet van 2 stenen tafelen te leren.
Waarom krijgen we dan nog aanwijzingen en aansporingen in de NT brieven?
Gian

Bericht door Gian »

Het gaat men niet om de geboden van God, het gaat me om de 10 geboden. Dat was de wet in de bedeling van Israel.
We hebben nu niet met 10 geboden te maken, maar met een veelvoud daarvan.

De liefde in ons tot God is de vervulling van Gods wil.

1 Tim. 1
8 Doch wij weten, dat de wet goed is, zo iemand die wettelijk gebruikt;
9 En hij dit weet, dat den rechtvaardigen de wet niet is gezet, maar den onrechtvaardigen en den halsstarrigen, den goddelozen en den zondaren, den onheiligen en den ongoddelijken, den vadermoorders en den moedermoorders, den doodslagers,
Laatst gewijzigd door Gian op 18 nov 2008, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Het gaat men niet om de geboden van God, het gaat me om de 10 geboden. Dat was de wet in de bedeling van Israel.
We hebben nu niet met 10 geboden te maken, maar met een veelvoud daarvan.

De liefde in ons tot God is de vervulling van Gods wil.
Ik wil toch graag antwoord op mijn vraag!
Gian

Bericht door Gian »

woef
Gian

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:De wet der dankbaarheid is de wet die we in ons hebben. Het verlangen om Gods wil te houden komt uit ons zelf omdat de Geest in ons woont. Een intrinsiek verlangen om Gods wil te doen. Dat hoeven we niet van 2 stenen tafelen te leren.
Dat is toch niet de mozaitische wet? Die bestond uit 10 geboden.

De wil van God is niet veranderd. Van de 10 geboden is het sabbatsgebod vervallen. Daarnaast zijn er nog veel meer geboden vervallen.
Verder zijn er andere geboden bijgekomen aangaande de Gemeente.

Hoe kan je dan nog over de wet van Mozes of de '10' geboden spreken?
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Verder zijn er andere geboden bijgekomen aangaande de Gemeente.

Zo kom je er niet mee vanaf Gian, dit verdient nadere toelichting.

Deze ongenuanceerde kreten kunnen mij niet overtuigen.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Gian schreef:
Afgewezen schreef:

De wil van God is niet veranderd. Van de 10 geboden is het sabbatsgebod vervallen. Daarnaast zijn er nog veel meer geboden vervallen.

welke zijn vervallen dan? Mogen we moorden, stelen, vloeken, andere goden dienen, liegen, echtbreken, beelden maken, begeren, ongehoorzaam zijn? dat zijn de andere 9......
en als die 9 nog gelden, waarom die ene andere dan niet? gewoon als goede regel voor ons leven en lichaam en een vaste dag om samen te komen............ heerlijk toch?!
ik snap het probleem niet zo.

de tien geboden zijn er voor het kind van God niet om daarme de zaligheid te verdienen, maar gewoon als goede regel, een leefregel van dankbaarheid, omdat het nog steeds de dingen zijn die God belangijk vindt. Het overtreden ervan ontzegt alleen niet meer het eeuwig leven.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:
de tien geboden zijn er voor het kind van God niet om daarme de zaligheid te verdienen, maar gewoon als goede regel, een leefregel van dankbaarheid, omdat het nog steeds de dingen zijn die God belangijk vindt. Het overtreden ervan ontzegt alleen niet meer het eeuwig leven.
Daarmee leef je dus niet meer onder de wet! Wat ik merk is dat wij zo graag wetjes en regeltjes hebben. Het is ook makkelijk: als ik A doe dan is B het gevolg. Het neemt ook een beetje eigen verantwoordelijkheid weg, het zelf nadenken.
Alleen leven met een gebod van Liefde is veel moeilijker!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

MarthaMartha schreef:
Gian schreef:
Afgewezen schreef: Waarom krijgen we dan nog aanwijzingen en aansporingen in de NT brieven?

welke zijn vervallen dan? Mogen we moorden, stelen, vloeken, andere goden dienen, liegen, echtbreken, beelden maken, begeren, ongehoorzaam zijn? dat zijn de andere 9......
en als die 9 nog gelden, waarom die ene andere dan niet? gewoon als goede regel voor ons leven en lichaam en een vaste dag om samen te komen............ heerlijk toch?!
ik snap het probleem niet zo.

Gian bedoelde het vierde gebod (de sabbat als rustdag). Met het "Daarnaast zijn er nog veel meer geboden vervallen" doelt hij op wetten uit de mozaitische wet, denk aan offerwetten, reinheidswetten etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MarthaMartha

snap ik wel, maar op de één of andere manier gaat het altijd om het vierde gebod. En ik snap gewoon niet waarom het zo belangrijk is dat het vierde gebod (uit een rij van tien) heeft afgedaan. Ik heb alles nog eens nagelezen, maar ik begrijp dat werkelijk niet.
refo

Bericht door refo »

MarthaMartha schreef:snap ik wel, maar op de één of andere manier gaat het altijd om het vierde gebod. En ik snap gewoon niet waarom het zo belangrijk is dat het vierde gebod (uit een rij van tien) heeft afgedaan. Ik heb alles nog eens nagelezen, maar ik begrijp dat werkelijk niet.
De Heere Jezus scherpt 7 geboden aan. De andere 3 niet.

En als die nou werkelijk zo belangrijk is (eeuwige inzetting!) waarom hebben wij dan de zondag? De sabbat is echt van vrijdagavond tot zaterdagavond.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
MarthaMartha

refo schreef:
MarthaMartha schreef:snap ik wel, maar op de één of andere manier gaat het altijd om het vierde gebod. En ik snap gewoon niet waarom het zo belangrijk is dat het vierde gebod (uit een rij van tien) heeft afgedaan. Ik heb alles nog eens nagelezen, maar ik begrijp dat werkelijk niet.
De Heere Jezus scherpt 7 geboden aan. De andere 3 niet.

En als die nou werkelijk zo belangrijk is (eeuwige inzetting!) waarom hebben wij dan de zondag? De sabbat is echt van vrijdagavond tot zaterdagavond.
welke drie?
Molenaar

Bericht door Molenaar »

Ik heb het idee dat we te ver van het oorspronkelijke onderwerp, 'de wet', aan het afdwalen zijn. (Vreemd dat geen een moderator ingrijpt ?!) Misschien is het goed een ander topic over 'de zondag' te openen.

Ik lees het volgende:
Gian schreef:
Alle onderscheid tussen OT en NT is hier zoek.
Bovendien zegt het woord zelf dat we niet meer onder de wet zijn.

Ro 6:14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
Ro 6:15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.
Ro 7:23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
1Co 9:20 En ik ben den Joden geworden als een Jood, opdat ik de Joden winnen zou; dengenen, die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen, die onder de wet zijn, winnen zou.
1Co 9:21 Degenen, die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet zijnde (Gode nochtans zijnde niet zonder de wet, maar voor Christus onder de wet), opdat ik degenen, die zonder de wet zijn, winnen zou.
Ga 3:23 Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden.
Ga 4:5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.
Ga 4:21 Zegt mij, gij, die onder de wet wilt zijn, hoort gij de wet niet? !!!
Ga 5:18 Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.

*Gods kind is een nieuwe schepping.

2Kor 5:17 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.

*Gods kind kan niet zondigen

1Jo 3:9 Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

*Gods kind is dood voor de zonden

Ro 6:11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.

Dat is onze identiteit!

1Joh. 2:27 En de zalving, die gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen, zo is zij ook waarachtig, en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij in Hem blijven.

Geen enkel kind van God zondigt gewetenloos. We hebben de inwoning van de Geest waarmee de wet, of Gods wil in ons hart geschreven is.
Daarom hebben we geen wet van Mozes nodig, die was er voor de joden tot het geloof gekomen was.
De wet der dankbaarheid is de wet die we in ons hebben. Het verlangen om Gods wil te houden komt uit ons zelf omdat de Geest in ons woont. Een intrinsiek verlangen om Gods wil te doen. Dat hoeven we niet van 2 stenen tafelen te leren. Het NT en het evangelie leren ons precies wat Gods wil is, of wat Gods principe's zijn als het om goed of kwaad gaat.

Dat is het nieuwtestamentische bijbelse wetsdenken voor Gods kind. Een ander denken als de HC ons wil leren.
Ik vind dat Gian hier met sterke Bijbelse argumenten komt ! Wie kan zich in deze argumenten vinden ? En wie kan zich hier juist helemaal niet in vinden ? (Bijbels beargumenteerd !)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Beste mensen,

Op dringend verzoek van de topicstarter, Molenaar, heb ik de discussie over de zondag/sabbat min of meer volledig naar een ander topic opgesplitst.
Verder hier graag on-topic, zie onderstaande startposting.

Met vriendelijke groet,
Tiberius (moderator)
Molenaar schreef:Ik ben net nieuw op dit forum, dus ik weet niet zeker of ik dit onderwerp in het juiste forum-onderdeel stop.

Ik lees Romeinen 7:6

6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.

Waarom wordt de 'de wet' in onze kerken nog dusdanig belangrijk geacht, dat deze elke zondag wordt voorgelezen ?
Plaats reactie