Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers
Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers
-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus jij hebt ook moeite met de kinderdoop, ja met het hele verbondsdenken? Want noch de doop van kinderen, noch dat er in de nieuwe bedeling een verbond is opgericht met de gedoopten, kan met harde bewijzen uit de Schrift worden afgeleid..?Afgewezen schreef:Het is gevaarlijk om theologie te bedrijven op grond van wat er níét gezegd wordt. Dat weet jij toch ook wel, pietjebel.pietjebel schreef:Het feit dat daarover niets gemeld wordt, is wellicht al veelzeggend.Afgewezen schreef:Ik vraag me af of die Bijbelse lijn er wel zo duidelijk is. Wij weten niet waaróm David geloofde dat zijn kind behouden was. Daar zegt de Schrift niets over.
Ik pleit voor terughoudendheid in dezen.
Dat is ook concluderen op grond van iets wat niet gezegd is.memento schreef: Dus jij hebt ook moeite met de kinderdoop, ja met het hele verbondsdenken? Want noch de doop van kinderen, noch dat er in de nieuwe bedeling een verbond is opgericht met de gedoopten, kan met harde bewijzen uit de Schrift worden afgeleid..?

Jij draait net als Afgewezen als een poosje mee... dus wellicht kun je het antwoord zelf al formuleren?memento schreef:Dus jij hebt ook moeite met de kinderdoop, ja met het hele verbondsdenken? Want noch de doop van kinderen, noch dat er in de nieuwe bedeling een verbond is opgericht met de gedoopten, kan met harde bewijzen uit de Schrift worden afgeleid..?Afgewezen schreef:Ik vraag me af of die Bijbelse lijn er wel zo duidelijk is. Wij weten niet waaróm David geloofde dat zijn kind behouden was. Daar zegt de Schrift niets over.
Ik pleit voor terughoudendheid in dezen.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Nopz. De grond lag lag voor de Reformatie in het verbond. Het verbond was voor hen niet een dood dogmatisch ideetje, maar een levende werkelijkheid. Men beschouwde het haast als vanzelfsprekend dat kinderen van godvruchtige ouders als gelovige christenen zouden opgroeien, zonder daarbij de genade te ontkennen, en zonder daarbij automatisch elk kind uit gelovige ouders zalig te laten worden.memento schreef:Afgewezen schreef:Geen Bijbelse onderbouwing dus.
Ik denk dat nu in het denken van velen de bekering/wedergeboorte de leidende plaats van het verbond heeft overgenomen. En dat heeft consequenties, zowel voor de prediking (men leze bijvoorbeeld de preken van Calvijn, en verbaze zich over het niet-appelerende karakter), als voor het denken over hoe kinderen van gelovigen zalig worden (hetzij vroeg gestorven, hetzij opgroeiend tot volwassendheid). Ik denk dat weinigen nog maar zo over hun kinderen zullen spreken als bijvoorbeeld Luther doet...
quote]
Hier gaan onze kerken (de Protestant Reformed) ook van uit. Dat is ONZE verbondsvisie. En dat is wat ons voornamelijk scheidt van de GGinN.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Het is ingewikkeld geworden. Soms vraag ik me af, zonder a-dogmatisch te willen zijn, of de systemen die wij rond uitverkiezing, verbond, wedergeboorte, en bekeringswijze hebben gebouwd, het eenvoudige geloof niet in de weg staan, in plaats van helpen.
Ja, M, dat is de worsteling.memento schreef:Het is ingewikkeld geworden. Soms vraag ik me af, zonder a-dogmatisch te willen zijn, of de systemen die wij rond uitverkiezing, verbond, wedergeboorte, en bekeringswijze hebben gebouwd, het eenvoudige geloof niet in de weg staan, in plaats van helpen.
Het is meer een verhindering dan een toegang.
Dat denk ik inderdaad ook. Dan krijg je conflicten. Is een jong gestorven kind wel behouden, op basis waarvan, hoe zit dat met dat je wedergeboren kan worden, een kind kan dat toch niet zijn enzovoorts. David geloofde blijkbaar dat het kind een kind van God was en dat was voor hem genoeg om zekerheid en troost te vinden.memento schreef:Het is ingewikkeld geworden. Soms vraag ik me af, zonder a-dogmatisch te willen zijn, of de systemen die wij rond uitverkiezing, verbond, wedergeboorte, en bekeringswijze hebben gebouwd, het eenvoudige geloof niet in de weg staan, in plaats van helpen.
Tegenwoordig gaat dat voor velen niet meer zo makkelijk. Het is maar afwachten want hoe weet je nou of het kind uitverkoren was etc. Menselijk redeneren... en dat staat eenvoudig geloven vaak in de weg.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wat jij doet is ook menselijk redeneren: alle verbondskinderen zijn behouden.Marnix schreef:Dat denk ik inderdaad ook. Dan krijg je conflicten. Is een jong gestorven kind wel behouden, op basis waarvan, hoe zit dat met dat je wedergeboren kan worden, een kind kan dat toch niet zijn enzovoorts. David geloofde blijkbaar dat het kind een kind van God was en dat was voor hem genoeg om zekerheid en troost te vinden.memento schreef:Het is ingewikkeld geworden. Soms vraag ik me af, zonder a-dogmatisch te willen zijn, of de systemen die wij rond uitverkiezing, verbond, wedergeboorte, en bekeringswijze hebben gebouwd, het eenvoudige geloof niet in de weg staan, in plaats van helpen.
Tegenwoordig gaat dat voor velen niet meer zo makkelijk. Het is maar afwachten want hoe weet je nou of het kind uitverkoren was etc. Menselijk redeneren... en dat staat eenvoudig geloven vaak in de weg.
Dat is nu precies waar ds. Kempenaars tegen waarschuwt. Lees anders het boekje eens.
Alle jonggestorven verbondskinderen zijn behouden. Zie belijdenis.Tiberius schreef:Wat jij doet is ook menselijk redeneren: alle verbondskinderen zijn behouden.Marnix schreef:Dat denk ik inderdaad ook. Dan krijg je conflicten. Is een jong gestorven kind wel behouden, op basis waarvan, hoe zit dat met dat je wedergeboren kan worden, een kind kan dat toch niet zijn enzovoorts. David geloofde blijkbaar dat het kind een kind van God was en dat was voor hem genoeg om zekerheid en troost te vinden.memento schreef:Het is ingewikkeld geworden. Soms vraag ik me af, zonder a-dogmatisch te willen zijn, of de systemen die wij rond uitverkiezing, verbond, wedergeboorte, en bekeringswijze hebben gebouwd, het eenvoudige geloof niet in de weg staan, in plaats van helpen.
Dat is nu precies waar ds. Kempenaars tegen waarschuwt. Lees anders het boekje eens.
Ook Spurgeon zegt dat zo. Zie: Schriftuitlegger bij de passage over het kind van David en Batseba.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Dat is duidelijk.refo schreef:Alle jonggestorven verbondskinderen zijn behouden.
De vraag is alleen: wie zijn verbondskinderen?
Vandaag zit je alleen eerste zinnen te quoten.Tiberius schreef:Dat is duidelijk.refo schreef:Alle jonggestorven verbondskinderen zijn behouden.
De vraag is alleen: wie zijn verbondskinderen?
Reuze irritant.
Verbondskinderen zijn in het OT: alle kinderen die in Israel geboren zijn. Nu de middelmuur tussen Israel en heidenen is weggenomen zijn dat dus alle kinderen van de gemeente. Volgens het doopsformulier en de HC is het daarom waarom ze gedoopt worden.
--------------
Misschien mag ik hier tussendoor jullie eens het boekje aanraden
"Meer dan een teken" van Prof. dr. A. de Reuver.
Hij beschrijft hierin de doopbelofte in reformatorisch perspectief

waarin besloten de visie van:
Maarten Luther
Johannes Calvijn
Willem Teellinck
Wilhelmus à Brakel
H.F. Kohlbrugge
Het heeft mij veel geleerd.
"Meer dan een teken" van Prof. dr. A. de Reuver.
Hij beschrijft hierin de doopbelofte in reformatorisch perspectief

waarin besloten de visie van:
Maarten Luther
Johannes Calvijn
Willem Teellinck
Wilhelmus à Brakel
H.F. Kohlbrugge
Het heeft mij veel geleerd.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Menselijk redeneren is volgens mij: het kind is in het verbond, het kan nog niet afgevallen zijn, dus het kind is behouden.Marnix schreef:Tegenwoordig gaat dat voor velen niet meer zo makkelijk. Het is maar afwachten want hoe weet je nou of het kind uitverkoren was etc. Menselijk redeneren... en dat staat eenvoudig geloven vaak in de weg.
Ik vraag me of de Bijbel zulke gepolijste redeneringen toelaat.
Ik heb geen moeite met de kinderdoop, al vind ik inderdaad geen waterdichte bewijzen hiervoor.memento schreef:Dus jij hebt ook moeite met de kinderdoop, ja met het hele verbondsdenken? Want noch de doop van kinderen, noch dat er in de nieuwe bedeling een verbond is opgericht met de gedoopten, kan met harde bewijzen uit de Schrift worden afgeleid..?
Maar de Bijbel zet wel een duidelijke lijn uit, namelijk dat de kinderen erbij horen. Dit is in het OT zo, en die lijn wordt door de Heere Jezus in het NT opgepakt.
Een dergelijke duidelijke lijn zie ik níét als het gaat over het behouden zijn van de jonggestorven verbondskinderen.