narnia

janP95
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2008, 19:05

narnia

Bericht door janP95 »

ik heb pas in de bieb de boeken van narnia meegenomen en ik vond het alemaal nog al magisch dus kanik deze boeken gewoon lezen of vertel ::please
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: narnia

Bericht door MarthaMartha »

janP95 schreef:ik heb pas in de bieb de boeken van narnia meegenomen en ik vond het alemaal nog al magisch dus kanik deze boeken gewoon lezen of vertel ::please
tja... je zult hier genoeg raadgevingen vinden....
de meeste mensen die ik ken vinden het geweldig mooi.
Bij mij zit er dan weer zo'n knagertje van binnen (pffff.... waar komen al die knagertjes vandaan? :bobo )
Ik hou niet zo van dat getover enzo.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: narnia

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:
janP95 schreef:ik heb pas in de bieb de boeken van narnia meegenomen en ik vond het alemaal nog al magisch dus kanik deze boeken gewoon lezen of vertel ::please
tja... je zult hier genoeg raadgevingen vinden....
de meeste mensen die ik ken vinden het geweldig mooi.
Bij mij zit er dan weer zo'n knagertje van binnen (pffff.... waar komen al die knagertjes vandaan? :bobo )
Ik hou niet zo van dat getover enzo.....
Ik heb ook zo'n knagertje.
Vorig jaar heb ik de complete serie aangechaft, maar nagenoeg ongelezen weer weggegeven.
Ik vind het gewoon niet mooi, en het spreekt me niet aan.
Maar dat heb ik met alle sprookjes.

Sprookjes lijken echt, maar zijn het (helaas) niet.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: narnia

Bericht door Jongere »

Als je iets gerust kunt lezen, dan is het Narnia. Dat is mijn mening dan.

Je moet je eens verdiepen in de schrijver ervan: C. S. Lewis. Lees bijvoorbeeld eens Verrast door vreugde waarin hij zelf zijn bekering beschrijft.
Het zijn geen oppervlakkige sprookjes en als je Lewis kent en je in hem hebt verdiept wéét je dat ook. Hij was letterkundige en wist heel veel van de literatuurgeschiedenis. Veel dingen die hij dan ook in zijn eigen fictie heeft verwerkt verwijzen naar bekende dingen in de wereldliteratuur. Maar het mooiste is dat zijn werk doortrokken is van zijn christelijke levensopvatting. Het is een apologeet en dat vind je in elk boek. De symboliek in Narnia is misschien nog wel de duidelijkste, daar kun je niet omheen. Maar Narnia is in de eerste plaats bedoeld voor ongelovigen, om hen in de 'sfeer' van het evangelie te brengen en om hen bekend te maken met de hoofdnoties van ons geloof: lijden, zonde maar vooral verlossing.
Met het getover in de boeken kan ik niet zo zitten. Ten eerste denk ik dat je als christen zeker fictie mag schrijven en lezen - ook vergaande fictie. Ik denk dan bijv. aan de fabel over de bomen die een koning kiezen. Ten tweede is het gewoon een feit dat toverij en hekserij reeël zijn in de wereld. Dan vind ik het 100 keer meer verantwoord voor kinderen om Narnia te lezen dan om bijv. Potter (of misschien zelfs de Donald Duck) te lezen. Want in de boeken van Lewis is heel duidelijk wat de goede kant is. Waarom vinden we het als christenen niet goed als er magische dingen voorkomen in een boek? Ik hoop oprecht niet dat ouders tegen hun kinderen zeggen - bijv. bij sprookjes - "daar geloven we niet in", want dat is het juist niet. We geloven er wèl in (al is het niet in kabouters e.d.). Er bestaan engelen, er bestaan duivelen - en ze bevinden zich onder ons. "In de lucht", zoals Paulus het noemt. Ik denk dat het probleem bij veel westerse christenen juist is dat ze zo zijn beïnvloed door de nuchtere cultuur om hen heen dat ze dit niet meer opmerken. Verhalen van zendingsmedewerkers die daadwerkelijk nog boze geesten ontmoeten in hun werk kan een eye-opener zijn voor veel mensen.
Als we beducht zijn dat kinderen kennis maken met de zwarte kant van de magie dan ben ik het wel met bezorgde ouders eens. Dat is waarom Halloween m.i. een afschuwelijk kinderfeest is. Maar dat is bij Lewis nu juist niet het geval.

Zelf ben ik erg onder de indruk van de ruimte-trilogie van Lewis en ook zeker van zijn non-fictie. Onversneden Christendom zou iedereen jaarlijks eens moeten lezen. Dat is ook een geweldig boek om aan onkerkelijken te geven. En zoals ik al noemde kun je eigenlijk niet echt Lewis lezen zonder zijn autobiografie te hebben gelezen: Verrast door vreugde.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: narnia

Bericht door wim »

janP95 schreef:ik heb pas in de bieb de boeken van narnia meegenomen en ik vond het alemaal nog al magisch dus kanik deze boeken gewoon lezen of vertel ::please
Gewoon lezen.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: narnia

Bericht door JolandaOudshoorn »

janP95 schreef:ik heb pas in de bieb de boeken van narnia meegenomen en ik vond het alemaal nog al magisch dus kanik deze boeken gewoon lezen of vertel ::please
eigenlijk zou iedereen die moeten lezen! Maar je moet wel van sprookjes houden en de inhoud/boodschap ervan willen ontdekken!
En anders, neem iets anders van Lewis. Hij heeft velen goede boeken geschreven!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: narnia

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:
janP95 schreef:ik heb pas in de bieb de boeken van narnia meegenomen en ik vond het alemaal nog al magisch dus kanik deze boeken gewoon lezen of vertel ::please
eigenlijk zou iedereen die moeten lezen! Maar je moet wel van sprookjes houden en de inhoud/boodschap ervan willen ontdekken!
En anders, neem iets anders van Lewis. Hij heeft velen goede boeken geschreven!
Zeker weten, ik heb meerdere boeken met plezier gelezen!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 1319
Lid geworden op: 16 jan 2008, 12:56
Locatie: op een plekje van deze wereld :)

Re: narnia

Bericht door monique »

janP95 schreef:ik heb pas in de bieb de boeken van narnia meegenomen en ik vond het alemaal nog al magisch dus kanik deze boeken gewoon lezen of vertel ::please
dat mag je best lezen hoor
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: narnia

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
MarthaMartha schreef:
janP95 schreef:ik heb pas in de bieb de boeken van narnia meegenomen en ik vond het alemaal nog al magisch dus kanik deze boeken gewoon lezen of vertel ::please
tja... je zult hier genoeg raadgevingen vinden....
de meeste mensen die ik ken vinden het geweldig mooi.
Bij mij zit er dan weer zo'n knagertje van binnen (pffff.... waar komen al die knagertjes vandaan? :bobo )
Ik hou niet zo van dat getover enzo.....
Ik heb ook zo'n knagertje.
Vorig jaar heb ik de complete serie aangechaft, maar nagenoeg ongelezen weer weggegeven.
Ik vind het gewoon niet mooi, en het spreekt me niet aan.
Maar dat heb ik met alle sprookjes.

Sprookjes lijken echt, maar zijn het (helaas) niet.
Klopt... Het zijn beeldende verhalen, bedachte gelijkenissen, met een boodschap... maar inderdaad niet waar gebeurd. Ik heb gemerkt dat mensen heel erg verschillend daar tegenaan kijken. Sommigen vinden fantasy / sprookjes geweldig, anderen houden er totaal niet van. Ik ben er nog niet achter waarom dat is :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
williejj93
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 okt 2008, 16:09
Contacteer:

Re: narnia

Bericht door williejj93 »

Ik heb de film gezien,, op zich wel een mooie film..
Maar ik hou ook niet zo van al dat magische wat er in afspeelt.
Ik heb altijd zoiets van moet dat nou?? het kan toch ook zonder al dat magische gedoe.. :?:
Gister is voorbij, Morgen komt nog en Vandaag zorgt de Heere..
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: narnia

Bericht door Jongere »

williejj93 schreef:Ik heb de film gezien,, op zich wel een mooie film..
Maar ik hou ook niet zo van al dat magische wat er in afspeelt.
Ik heb altijd zoiets van moet dat nou?? het kan toch ook zonder al dat magische gedoe.. :?:
Heb je dit topic gelezen?
De wereld is trouwens ook niet zonder 'al dat magische gedoe'. Dus of het moet, ik weet het niet, maar het is zo.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: narnia

Bericht door Marnix »

williejj93 schreef:Ik heb de film gezien,, op zich wel een mooie film..
Maar ik hou ook niet zo van al dat magische wat er in afspeelt.
Ik heb altijd zoiets van moet dat nou?? het kan toch ook zonder al dat magische gedoe.. :?:
Maar dat maakt het juist spannend en boeiend enzo. Alleen zijn sommige Nederlanders zo nuchter dat hun nekharen gelijk overeind gaan staan als er iets aan fantasie van je gevraagd wordt :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: narnia

Bericht door Rens »

Marnix schreef:
williejj93 schreef:Ik heb de film gezien,, op zich wel een mooie film..
Maar ik hou ook niet zo van al dat magische wat er in afspeelt.
Ik heb altijd zoiets van moet dat nou?? het kan toch ook zonder al dat magische gedoe.. :?:
Maar dat maakt het juist spannend en boeiend enzo. Alleen zijn sommige Nederlanders zo nuchter dat hun nekharen gelijk overeind gaan staan als er iets aan fantasie van je gevraagd wordt :D
fantasie-loos????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: narnia

Bericht door Marnix »

Er zijn er wel een hoop van ja. Ik ken een hoop mensen die alles wat ook maar iets met fantasie te maken heeft niet boeiend vinden omdat het niet reeel is en dus lezen ze met constant de gedachte: Het is niet echt, het is niet echt, dat kan toch niet, dat gebeurt niet echt enz.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: narnia

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Er zijn er wel een hoop van ja. Ik ken een hoop mensen die alles wat ook maar iets met fantasie te maken heeft niet boeiend vinden omdat het niet reeel is en dus lezen ze met constant de gedachte: Het is niet echt, het is niet echt, dat kan toch niet, dat gebeurt niet echt enz.
Ik moet toegeven, dat ik dat wel een beetje herken bij mezelf. Daarom lees ik zelden of nooit romans: het zijn toch allemaal leugens.
Plaats reactie