Tiberius schreef:Het is een wat lastig onderwerp om in Jip-en-Janneke-taal uit te leggen.
Maar probeer dan eens de lijn van de Catechismus te volgen. Daar komt de wet in het stuk van de ellende naar voren waardoor ik mijn zonde leer kennen, als tuchtmeester tot Christus. Terwijl het in het stuk van de dankbaarheid weer terugkomt als leefregel. En waarom? Daarop geeft de Catechismus antwoord, gegrond op Gods Woord:
Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de tien geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan?
Antw. Eerstelijk opdat wij ons leven lang onzen zondigen aard hoe langer hoe meer leren kennen, en des te begeriger zijn, om de vergeving der zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken. Daarna, opdat wij zonder ophouden ons benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat wij hoe langer hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat wij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken.
Om eerlijk te zijn ben ik blij, dat je een verweer zoekt tegen die mensen die drijven dat ze niet meer onder de wet zijn en niet met hen meegaat. Dan kan je beter in het spoor van David lopen: "Hoe lief heb ik Uw wet."
Alle onderscheid tussen OT en NT is hier zoek.
Bovendien zegt het woord zelf dat we niet meer onder de wet zijn.
Ro 6:14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
Ro 6:15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.
Ro 7:23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
1Co 9:20 En ik ben den Joden geworden als een Jood, opdat ik de Joden winnen zou; dengenen, die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen, die onder de wet zijn, winnen zou.
1Co 9:21 Degenen, die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet zijnde (Gode nochtans zijnde niet zonder de wet, maar voor Christus onder de wet), opdat ik degenen, die zonder de wet zijn, winnen zou.
Ga 3:23 Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden.
Ga 4:5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.
Ga 4:21 Zegt mij, gij, die onder de wet wilt zijn, hoort gij de wet niet? !!!
Ga 5:18 Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.
*Gods kind is een nieuwe schepping.
2Kor 5:17 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.
*Gods kind kan niet zondigen
1Jo 3:9 Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.
*Gods kind is dood voor de zonden
Ro 6:11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.
Dat is onze identiteit!
1Joh. 2:27 En de zalving, die gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen, zo is zij ook waarachtig, en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij in Hem blijven.
Geen enkel kind van God zondigt gewetenloos. We hebben de inwoning van de Geest waarmee de wet, of Gods wil in ons hart geschreven is.
Daarom hebben we geen wet van Mozes nodig, die was er voor de joden tot het geloof gekomen was.
De wet der dankbaarheid is de wet die we in ons hebben. Het verlangen om Gods wil te houden komt uit ons zelf omdat de Geest in ons woont. Een intrinsiek verlangen om Gods wil te doen. Dat hoeven we niet van 2 stenen tafelen te leren. Het NT en het evangelie leren ons precies wat Gods wil is, of wat Gods principe's zijn als het om goed of kwaad gaat.
Dat is het nieuwtestamentische bijbelse wetsdenken voor Gods kind. Een ander denken als de HC ons wil leren.