Mogen vrouwen stemmen in de kerk?
Re: mogen vrouwen stemmen in de kerk?
Sinds een aantal jaren hebben de vrouwen bij ons ook stemrecht.
En ik sta er helemaal achter.
Het is een tijdje tegengehouden omdat het onordelijk zou zijn. Broeders alleen was al genoeg stemmen om te tellen.
Ik zie het zeker niet als stem verheffen.
En ik zie zeker in de gemeente ook een diaconale taak voor de vrouw. Dat wil niet zeggen dat ze in het ambt moet staan.
En ik sta er helemaal achter.
Het is een tijdje tegengehouden omdat het onordelijk zou zijn. Broeders alleen was al genoeg stemmen om te tellen.
Ik zie het zeker niet als stem verheffen.
En ik zie zeker in de gemeente ook een diaconale taak voor de vrouw. Dat wil niet zeggen dat ze in het ambt moet staan.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
- MarthaMartha
tja.... Lastig hoor, ik heb nog niet echt doorslaggevende argumenten gekregen waarom het wel of niet zou mogen.
(zelfs degenen die altijd alles zo goed weten zwijgen in alle talen
)
(zelfs degenen die altijd alles zo goed weten zwijgen in alle talen

Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Dank je.MarthaMartha schreef:(zelfs degenen die altijd alles zo goed weten zwijgen in alle talen)
Dat heb je vaker met zaken waar geen argumenten voor zijn.MarthaMartha schreef:tja.... Lastig hoor, ik heb nog niet echt doorslaggevende argumenten gekregen waarom het wel of niet zou mogen.
(zelfs degenen die altijd alles zo goed weten zwijgen in alle talen)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Of per e-mail, wat is dat af en toe toch handig. En het scheelt (zeker bij dit soort vergaderingen) heeeeel veel papierTiberius schreef:Waarom publiceren ze dat niet gewoon in de kerkbode? Eventueel in wat kleiner lettertype als het anders teveel ruimte kost.Mariaa schreef:In enkele GG's is het wel gebruikelijk om de notulen van de vergadering te versturen naar alleenstaande vrouwen.Tiberius schreef:Nee, in de GG mogen vrouwen geen manslidmatenvergadering bijwonen. Zelfs niet als organist of koffieschenker.

Wat ik niet precies snap is: Waarom zou stemmen niet kunnen? Ik lees dat vrouwen onderdanig moeten zijn (en dat mannen dat ook moeten zijn) maar als je stemt verhef je je toch niet opeens ofzo? Die twee dingen staan elkaar toch helemaal niet in de weg?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- MarthaMartha
Voelde je je aangesproken?Tiberius schreef:Dank je.MarthaMartha schreef:(zelfs degenen die altijd alles zo goed weten zwijgen in alle talen)

Zeker wel.MarthaMartha schreef:Voelde je je aangesproken?Tiberius schreef:Dank je.MarthaMartha schreef:(zelfs degenen die altijd alles zo goed weten zwijgen in alle talen)
Omdat ik in dit topic wel een bijdrage (meerdere zelfs) heb geleverd, concludeer ik dat je mij niet tot de groep betweters rekent.

Hoho, ze heeft je nergens voor betweter uitgemaakt. Ze stelt juist dat je het normaal altijd zo goed weet. Zie het als een compliment 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- MarthaMartha
Klopt, van de tegenstanders tegen stemmende vrouwen ben je de enige die argumenten heeft gegeven......Tiberius schreef:Zeker wel.MarthaMartha schreef:Voelde je je aangesproken?Tiberius schreef: Dank je.
Omdat ik in dit topic wel een bijdrage (meerdere zelfs) heb geleverd, concludeer ik dat je mij niet tot de groep betweters rekent.
(maar dat je daarin alleen bent verbaast/d me.....)
Ok, ik begrijp het al.
Ik ben de enige betweter die in dit topic reageerde?
't Is een interessant studie-object.MarthaMartha schreef:tja.... Lastig hoor, ik heb nog niet echt doorslaggevende argumenten gekregen waarom het wel of niet zou mogen.
'k Vind niet dat je getrouwde en ongetrouwde vrouwen over één kam kan scheren. Wanneer je getrouwd bent is man en vrouw tot één vlees geworden, waarvan de man het hoofd is. In die 'ene persoon' moet de vrouw dus onderdanig zijn.
Maar dit geldt niet voor ongetrouwde vrouwen. Zij hebben niemand die ze onderdanig hoeven te zijn dan iedereen die boven hen gesteld is (kerkenraad, overheid, Christus..). Ze staan dus in dezelfde positie als de wel of niet getrouwde man.
Volgens mij hoeven ongetrouwde vrouwen ook geen hoofddeksel op in de kerk. Maar da's een off-topic iets waarschijnlijk.
- MarthaMartha
Tiberius schreef:Ok, ik begrijp het al.

Doorgaand op de taak en positite van de vrouw.
Wegens tekort aan catecheten zijn er bij ons een paar zusters die ook catechisatielessen geven.
Wegens tekort aan catecheten zijn er bij ons een paar zusters die ook catechisatielessen geven.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
- MarthaMartha
lijkt me heerlijk om te mogen doen, maar laat ik dat maar niet hardop zeggen....fluitje schreef:Doorgaand op de taak en positite van de vrouw.
De bijbelse persoon van Priscilla gaf ook catechetisch onderwijs aan Apollos.