Wat is het doel van onze kerkdienst?

Jongere

Re: Wat is het doel van onze kerkdienst?

Bericht door Jongere »

Kaw schreef:
Jongere schreef:aan de (meestal kleinere!) groep
Wat is de bijbelse basis van die uitspraak?
Ik had het hier over de gemeenten die aangeschreven worden in Openbaring. Bij nader inzien geldt dit inderdaad niet van de meerderheid van de gemeenten, maar van sommige waar duidelijk uit blijkt dat het een minderheid is op wie de bestraffing van Jezus niet van toepassing is. Duidelijk is wel dat het vaak een slinkende groep is. Het is natuurlijk wat anders of dat dan de ideale situatie is, het lijkt me duidelijk dat dat niet het geval is. Maar ik zie in die brieven wel een duidelijke oproep en mogelijkheid tot bekering binnen de gemeente, zoals dat ook in vrijwel alle brieven van Paulus naar voren komt als het over dwalingen gaat.
Gian

Bericht door Gian »

@Ps. Jongere, deze toepassing van de 7 Gemeenten wel eens gezien?

Efese 1ste eeuw historie van de 1ste eeuw.
Smyrna 2e eeuw vervolging.
Pergamus 3e - 8ste eeuw staatskerk.
Thyatire 8ste - 15e eeuw het Pausdom gevestigd.
Sardis 15e - 19e eeuw het Protestantisme in opkomst en verval.
Filadelfia 19e eeuw het herlevende deel.
Laodicea 20ste eeuw het versteende deel, naamchristendom.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Jongere

Bericht door Jongere »

Je hebt gelijk dat daar een verschil ligt, Gian.
Ik ga er eens over nadenken morgen, zal het ook eens ter sprake brengen op mijn studiekring.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik volg momenteel bijbelstudie over de brieven en ken die uitleg dus inderdaad. Als ik eerlijk ben voel ik er niet heel veel voor. Misschien wel interessant om eens over na te denken in een ander topic.
refo

Bericht door refo »

Prediking is bediening der verzoening. Een predikant is uitdeler van menigerlei genade.

Alle mensen hebben dat nodig.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gods Woord te horen, de sacramenten te gebruiken, God de Heere openlijk aan te roepen en de armen christelijke handreiking te doen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Primair is het doel om samen God te eren (eredienst) en samen van Hem te leren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Josephus

Bericht door Josephus »

Mister schreef:Gods Woord te horen, de sacramenten te gebruiken, God de Heere openlijk aan te roepen en de armen christelijke handreiking te doen.
... en samen tot eer van God te musiceren!
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:@Ps. Jongere, deze toepassing van de 7 Gemeenten wel eens gezien?

Ik zie de Bijbelse basis hiervoor niet zo, maar idd. beter voor een andere topic.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:

Ik zie de Bijbelse basis hiervoor niet zo, maar idd. beter voor een andere topic.
Het doet mij aan als een vorm van kabbalistische inlegkunde.
freek

Bericht door freek »

Die uitleg ken ik ook. Maar wie bepaalt welk tijdperk bij welke gemeente hoort? Gisteren hadden wij een preek over Pergamus. Daarin wordt gesproken over een vermoorde voorganger (Antipas), terwijl in de periode van de staatskerk helemaal geen geloofsvervolging was. Efeze had de eerste liefde verlaten, terwijl dit in het algemeen niet kenmerkend was voor de eerste eeuw. En of we de 19e en de 20e eeuw nu zo tegenover elkaar kunnen plaatsen als zijnde twee tegenstellingen? In de 19e eeuw werd de basis gelegd voor het verval van de kerk in de 20e eeuw.
Gian

Bericht door Gian »

Ik lees keurig gerefomeerde antwoorden. Sacramenten, bediening der verzoening ect.
Laat ik het anders stellen;

-De onderlinge bijeenkomsten zoals Paulus ze voorschreef kunnen onmogelijk gepractiseerd worden in een kerkdienst waar velen geen deel hebben aan het Lichaam.

-Een evangelisatiedienst is voor de mensen die geen deel hebben aan Christus.

Vanwege het eerstgenoemde punt vind ik deze onderscheiding erg belangrijk, vooral in onze tijd. Ik ben bang dat het interactieve deel van de gemeenschap der heiligen in heel veel kerken gemist wordt, terwijl we dat zo hard nodig hebben.

De praktijk in onze kerkdiensten is dat Gods kinderen in een kerkdienst honger blijven houden omdat men elke zondag hoort hoe men tot geloof moet komen, en dat de ongelovigen ongelovig blijven (verhard worden).

Gods kind komt tot geloof om zelf ook te gaan groeien en vruchtbaar te worden. Ik denk dat het Gods bedoeling is een netwerk te vormen van gelovigen die allemaal vruchtbaar zijn in hun omgeving. Gelovigen die God wil gebruiken.
Gelovigen die amper gevoed worden, worden ook niet vruchtbaar. Daarom zijn er velen die lauw zijn, wereldgelijkvormig, velen die slapen, is er amper toekomstverwachting onder de christenen, zijn vele christenen die in de geestelijke strijd onder liggen, en komen vele christenen niet uit voor hun Meester tegenover colega's buren ect.

Gelukkig zijn er hier en daar Gemeenten waar wel veel mooie dingen zijn.

Met Marnix ben ik het uiteraard eens dat het hoogste doel is God te eren door lofprijzing en aanbidding.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Refdag.nl schreef:Puriteinen sloegen theologische heipalen
17-11-2008 10:15 | Kerkredactie
VEENENDAAL - Als student theologie las ds. P. den Ouden het boek ”The Reformed Pastor” van de Engelse puritein Richard Baxter. Het boek was voor hem zo confronterend dat hij zich afvroeg of hij nog wel predikant kon worden.

Met deze persoonlijke herinnering begon de predikant uit Wouterswoude zaterdag in Veenendaal zijn lezing over de prediking in de puriteinse traditie. Hij sprak op de studiedag van de George Whitefield Stichting, die gewijd was aan het thema gemeenteopbouw.

In zijn boek tekent Baxter de verantwoordelijkheid, de ernst en de heerlijkheid van het werk van een pastor. Een van de eerste vereisten voor een predikant is volgens de puriteinen dan ook dat hij God moet hebben gezien, aldus ds. Den Ouden onder verwijzing naar het boek ”The art of prophesying” (De kunst van het prediken) van William Perkins.

Perkins ziet het roepingsvisioen van Jesaja in Jesaja 6 als voorbeeld voor predikanten. „Ware dienaren van God zijn te herkennen aan een diep gevoel van vrees bij het besef van hun bediening.” De puriteinen kennen soortgelijke ervaringen als Jesaja en dat stempelt hun prediking, aldus ds. Den Ouden.

Jesaja-ervaring
De hersteld hervormde predikant uit Friesland ziet hier een van de oorzaken liggen van de oppervlakkigheid en krachteloosheid van Bijbelgetrouw Nederland. „Weten wij nog wat het is om de levende God te hebben ontmoet? Wat heeft de kerk dringend behoefte aan mensen die weet hebben van Jesaja-ervaringen.”

Als een andere oorzaak van oppervlakkigheid ziet ds. Den Ouden de veronderstelling dat iedereen in de gemeente gelovige is. De puriteinen scheren alle hoorders niet over één kam, ze weten waar geloof en schijngeloof te onderscheiden. Ze kennen niet alleen de Bijbel, maar ook het menselijk hart.

Grondigheid is het handelsmerk van de puriteinen, stelt ds. Den Ouden, die pleit voor diepgravende prediking. Hij hekelde de „fastfoodpreken” van deze tijd, die de hoorder vooral een goed gevoel willen geven. „Om de gemeente en iedere gelovige op te bouwen, moeten er theologische heipalen de grond in.”

De puriteinen zijn ook ongeëvenaard in de vertaling van Gods Woord naar het dagelijkse leven, aldus ds. Den Ouden. Ze werken hun toepassingen gedetailleerd uit. Dat een dergelijke prediking tijd kost, ziet hij niet als een bezwaar. Ds. Den Ouden: „Ik geloof dat als een predikant werkelijk wat te zeggen heeft, zijn gehoor ook graag bereid is er de tijd voor te nemen.”

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Het doel van onze kerkdienst zit in het woord. De kerk is Gods volk, als een organische eenheid. Dus de dienst van God door Zijn volk.

En onze godsdienst oefeningen moeten, in de eerste plaats, op Gods eer gericht zijn. Dus niet, 'wat krijg ik uit de preek', maar: "hoe dien ik God met mijn kerkgang".

Is het natuurlijk zo, dat Gods Naam geheiligd wordt, als Zijn volk gevoed en getroost wordt door de prediking. Dat is ook de eerste taak van de predikant, Gods Woord uitbrengen tot stichting van de gemeente. En hij moet het volle Evangelie brengen, en de hele Schrift preken. Dus niet elke tekst zo uitleggen, dat elke tekst in de Bijbel een oproep ter bekering, en een aanbod van genade is. Want dat is de Schrift tekort doen. Verder moet de prediking altijd Christo-centric zijn. Dus op Christus gericht. Op Christus wijzende. Want heel de Schrift getuigd van Hem.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
cosmo

Bericht door cosmo »

Bert Mulder schreef:Het doel van onze kerkdienst zit in het woord. De kerk is Gods volk, als een organische eenheid. Dus de dienst van God door Zijn volk.
In een ander topic ging het erover dat ook in de kerk mensen zijn die niet tot Gods volk behoren. Dus wellicht moet je je definitie van het doel aanpassen.
Plaats reactie