Kanselruil HHK - CGK
- Wilma van den Berg
Re: Kanselruil HHK - CGK
Wat geweldig! Hopelijk zal van deze 'mogelijkheid' door meer kerk(genootschapp)en gebruik worden gemaakt. Wat zou dat heerlijk zijn - denkend aan de woorden van Jezus...
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
-
Het is geweldig omdat iedereen het zo geweldig vindt? Een beetje relativeren kan geen kwaad. Blijf wel met beide benen op de grond staan. Incidenteel preekt een Chr. Geref. predikant in een HHK gemeente en een PKN dominee in een HHK gemeente.
Daar is niks mis mee, maar om daar zo juichend over te doen of dit het begin van samenwerking tussen de verschillende kerken zou inhouden, dan kom je teleurgesteld uit.
Het zou best kunnen dat een aantal HHK gemeenten met de Chr. Geref. zouden kunnen samen gaan. Maar het gebeurt gewoon niet, omdat er teveel theologische verschillen zijn.
In plaats van minder kerken in de Gereformeerde gezindte heb je er veel meer gekregen.
Ongeveer 30 jaar geleden verscheen er een boekje "10 keer gereformeerd" dat is nu zeker 15 keer als het er geen 20 keer gereformeerd is.
De incidentele kanselruilen zullen er niet toe bijdragen dat er maar één gereformeerde kerk zichzelf zal opheffen en opgaan in een andere gereformeerde kerk.
De praktijk zal zijn dat er eerder één bijkomt dan dat er één afgaat. Dat is tenminste mijn mening alle euforie op dit forum ten spijt.
Daar is niks mis mee, maar om daar zo juichend over te doen of dit het begin van samenwerking tussen de verschillende kerken zou inhouden, dan kom je teleurgesteld uit.
Het zou best kunnen dat een aantal HHK gemeenten met de Chr. Geref. zouden kunnen samen gaan. Maar het gebeurt gewoon niet, omdat er teveel theologische verschillen zijn.
In plaats van minder kerken in de Gereformeerde gezindte heb je er veel meer gekregen.
Ongeveer 30 jaar geleden verscheen er een boekje "10 keer gereformeerd" dat is nu zeker 15 keer als het er geen 20 keer gereformeerd is.
De incidentele kanselruilen zullen er niet toe bijdragen dat er maar één gereformeerde kerk zichzelf zal opheffen en opgaan in een andere gereformeerde kerk.
De praktijk zal zijn dat er eerder één bijkomt dan dat er één afgaat. Dat is tenminste mijn mening alle euforie op dit forum ten spijt.
In het geval van de HHK - CGK, vermoed ik dat op den duur de BWP-richting uit de CGK zal stappen (homo-huwelijk, vrouw in het ambt, zaken die er vroeg of laat toch aan gaan zitten komen) en zich bij de HHK zal voegen. Binnen de HHK is er voldoende ruimte voor de typische CGK-dingen (bv opvatting over verbond), en ook is er de geestelijke herkenning, al zal die in de ene plaats groter zijn dan in de andere.De incidentele kanselruilen zullen er niet toe bijdragen dat er maar één gereformeerde kerk zichzelf zal opheffen en opgaan in een andere gereformeerde kerk.
Op lange termijn vermoed ik dat de CGK, met de BWP-richting eruit, zich zal aansluiten bij de PKN. In dat geval dus een gereformeerde kerk minder, ipv meer. Tenzij een deel van de CGK zich verenigd met de NGK en de GKV...
-
Dat zou kunnen. De hele kerkelijke wereld is in beweging, ook de Gereformeerde wereld. De GKV zijn de Ger. kerken synodaal rap links aan het inhalen. Terwijl aan de VU Kuitert etc. helemaal passé is, Van de Beek, Van den Brink zijn (worden) toonaangevende theologen aan de VU.memento schreef:In het geval van de HHK - CGK, vermoed ik dat op den duur de BWP-richting uit de CGK zal stappen (homo-huwelijk, vrouw in het ambt, zaken die er vroeg of laat toch aan gaan zitten komen) en zich bij de HHK zal voegen. Binnen de HHK is er voldoende ruimte voor de typische CGK-dingen (bv opvatting over verbond), en ook is er de geestelijke herkenning, al zal die in de ene plaats groter zijn dan in de andere.De incidentele kanselruilen zullen er niet toe bijdragen dat er maar één gereformeerde kerk zichzelf zal opheffen en opgaan in een andere gereformeerde kerk.
Op lange termijn vermoed ik dat de CGK, met de BWP-richting eruit, zich zal aansluiten bij de PKN. In dat geval dus een gereformeerde kerk minder, ipv meer. Tenzij een deel van de CGK zich verenigd met de NGK en de GKV...
NU hangt het er vanaf hoe de HHK zich zal ontwikkelen, zullen zij met de Chr. Gereformeerden aan een samenwerking denken, nu houden ze samen ambtsdragersvergaderingen en de jeugbonden doen wat samen, maar dat zijn maar delen van beide kerken. Wil de HHK een brede stroming zijn zoals in de zestiende en zeventiende eeuw de toenmalige Gereformeerde kerk was, met de Voetianen en de Coccejanen.
Dat moet zich nog ontwikkelen, krijgen de rekkelijken of de preciesen het daar voor het zeggen.
En het is spijtig voor de HHK maar het is maar een klein kerkverband, zeker een derde kleiner dan de Christelijke Gereformeerden.
Kunnen wij geen praktisch voorbeeld naar voren brengen? Op Urk zouden de gemeentes van de predikanten Op 't Hof en Van Heteren niet kunnen samengaan? Maar daar heb je nog een HHK van ds. de Boer, hoe zit dat dan?
Beste mensen op dit forum, ik vind het prima dat jullie door een enkele kanselruil al zulke vergezichten hebben, maar laten wij het daarbij maar houden en geen grote verwachtingen hebben over samengaan enz. want dan zul je teleurgesteld worden.
Ik ben het met je eens toeschouwer.Toeschouwer schreef:Het is geweldig omdat iedereen het zo geweldig vindt? Een beetje relativeren kan geen kwaad. Blijf wel met beide benen op de grond staan. Incidenteel preekt een Chr. Geref. predikant in een HHK gemeente en een PKN dominee in een HHK gemeente.
Ik ben er ook een tegenstander van dat in deze tijd kerken samengaan.
Als er twee kerken gaan komen er in de praktijk vaak 3 kerken.
Naar mijn mening moet er veel mee samengewerkt worden.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben, maar ik dacht toch aan dat wolkje als eens mans hand.......Toeschouwer schreef: Beste mensen op dit forum, ik vind het prima dat jullie door een enkele kanselruil al zulke vergezichten hebben, maar laten wij het daarbij maar houden en geen grote verwachtingen hebben over samengaan enz. want dan zul je teleurgesteld worden.
De Heere kan grote dingen doen.
Hoe realistisch je visie ook is, God staat overal boven.
Vertrouw op Hem geheel en al.
- Oude-Waarheid
Ja de HEERE regeerd tenslotte!jvdg schreef:Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben, maar ik dacht toch aan dat wolkje als eens mans hand.......Toeschouwer schreef: Beste mensen op dit forum, ik vind het prima dat jullie door een enkele kanselruil al zulke vergezichten hebben, maar laten wij het daarbij maar houden en geen grote verwachtingen hebben over samengaan enz. want dan zul je teleurgesteld worden.
De Heere kan grote dingen doen.
Hoe realistisch je visie ook is, God staat overal boven.
Vertrouw op Hem geheel en al.
Maar kan je hier wel over kanselruil spreken?
Omdat een em. dominee van de CGK een keer een preekbeurt gaat vervullen in de HHK!!
Is kanselruil dan niet een te groot woord? waar ik beslist niet op tegen zou zijn.
Heb met genoegen een tijdje geleden nog DS. Vliedstra gehoord (CGK)
Oké. misschien is het woord kanselruil in dit geval niet van toepassing, maar het feit dat predikanten van andere denominaties voorgaan in een andere gemeente zonder intensief vergaderen of voorwaarden te stellen, is toch een vooruitgang te noemen, uiteraard mits de grondslag dezelfde is.
Of kom ik met die laatste opmerking weer in de bekende vicieuze cirkel terecht, waarbij men star vast houdt aan de eigen inzichten en dogma's.
Of kom ik met die laatste opmerking weer in de bekende vicieuze cirkel terecht, waarbij men star vast houdt aan de eigen inzichten en dogma's.
- Reformer
CGK'ers op hersteld- hervormde kansels
MIDDELHARNIS - Verschillende christelijk-gereformeerde predikanten hebben kerkdiensten geleid in de Hersteld Hervormde Kerk.
Deze ontwikkeling bevindt zich in het beginstadium, zegt ds. P. den Butter, emeritus predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerken. ,,Ik kreeg enige tijd geleden al verzoeken, maar heb aanvankelijk nee gezegd. Inmiddels ben ik een paar keer voor gegaan in hersteld-hervormde kerkdiensten, zondags en doordeweeks.'' Volgens Den Butter geldt dit ook voor een aantal van zijn collega's.
Den Butter schrijft over het fenomeen in zijn column in het kerkblad Bewaar het Pand . Deze
christelijk-gereformeerde beweging voelt zich nauw verbonden met de hersteld-hervormden die niet zijn meegegaan in de vorming van de Protestantse Kerk.
Op landelijk niveau zijn er contacten tussen de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Hersteld Hervormde Kerk maar er zijn geen afspraken over het voorgaan van predikanten.
Dat is voor Den Butter geen probleem. Hij wijst op de oproep die de Christelijke Gereformeerde Kerken een aantal jaren geleden deden om toenadering te zoeken tot de Gereformeerde Bond in de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk. Daarin werd gesuggereerd dat de contacten op termijn tot kanselruil zouden kunnen leiden. De stap die de christelijk-gereformeerde predikanten nu zetten, ligt volgens Den Butter in het verlengde van deze oproep.
,,Bovendien zijn de regels zo verwarrend. Als ik zie wat er allemaal gebeurt op het gebied van kanselruil. Ik heb geen duidelijk beeld van wat wel en niet mag. De strikte binding die er altijd was met het kerkverband wordt minder'', aldus Den Butter.
MIDDELHARNIS - Verschillende christelijk-gereformeerde predikanten hebben kerkdiensten geleid in de Hersteld Hervormde Kerk.
Deze ontwikkeling bevindt zich in het beginstadium, zegt ds. P. den Butter, emeritus predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerken. ,,Ik kreeg enige tijd geleden al verzoeken, maar heb aanvankelijk nee gezegd. Inmiddels ben ik een paar keer voor gegaan in hersteld-hervormde kerkdiensten, zondags en doordeweeks.'' Volgens Den Butter geldt dit ook voor een aantal van zijn collega's.
Den Butter schrijft over het fenomeen in zijn column in het kerkblad Bewaar het Pand . Deze
christelijk-gereformeerde beweging voelt zich nauw verbonden met de hersteld-hervormden die niet zijn meegegaan in de vorming van de Protestantse Kerk.
Op landelijk niveau zijn er contacten tussen de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Hersteld Hervormde Kerk maar er zijn geen afspraken over het voorgaan van predikanten.
Dat is voor Den Butter geen probleem. Hij wijst op de oproep die de Christelijke Gereformeerde Kerken een aantal jaren geleden deden om toenadering te zoeken tot de Gereformeerde Bond in de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk. Daarin werd gesuggereerd dat de contacten op termijn tot kanselruil zouden kunnen leiden. De stap die de christelijk-gereformeerde predikanten nu zetten, ligt volgens Den Butter in het verlengde van deze oproep.
,,Bovendien zijn de regels zo verwarrend. Als ik zie wat er allemaal gebeurt op het gebied van kanselruil. Ik heb geen duidelijk beeld van wat wel en niet mag. De strikte binding die er altijd was met het kerkverband wordt minder'', aldus Den Butter.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
- MarthaMartha
prima toch? Ik ben er blij mee.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Inderdaad; het wordt tijd dat we de gemeenschap der heiligen niet laten gijzelen door kerkordes en synodebesluiten!MarthaMartha schreef:prima toch? Ik ben er blij mee.
- Reformer
Duidelijke taal Freek, ik ben het van harte met je eens!freek schreef:Inderdaad; het wordt tijd dat we de gemeenschap der heiligen niet laten gijzelen door kerkordes en synodebesluiten!MarthaMartha schreef:prima toch? Ik ben er blij mee.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
De geloofsbelijdenis kent meer artikelen. Dus als je over de eerste acht onenigheid hebt, hoe moet je dan de negende in de praktijk brengen? Dit ter nuancering, en niet om het met je oneens te zijn binnen deze casus.freek schreef:
Inderdaad; het wordt tijd dat we de gemeenschap der heiligen niet laten gijzelen door kerkordes en synodebesluiten!
(Alhoewel de omgedraaide kanselruil mij nog niet bevallen is

Hoe bedoel je dat?Herman schreef:(Alhoewel de omgedraaide kanselruil mij nog niet bevallen isfreek schreef:
Inderdaad; het wordt tijd dat we de gemeenschap der heiligen niet laten gijzelen door kerkordes en synodebesluiten!![]()
)
Nee, als je over de eerste acht artikelen onenigheid hebt, kun je beter de negende laten zitten.... zucht....Herman schreef:De geloofsbelijdenis kent meer artikelen. Dus als je over de eerste acht onenigheid hebt, hoe moet je dan de negende in de praktijk brengen? Dit ter nuancering, en niet om het met je oneens te zijn binnen deze casus.freek schreef:
Inderdaad; het wordt tijd dat we de gemeenschap der heiligen niet laten gijzelen door kerkordes en synodebesluiten!
(Alhoewel de omgedraaide kanselruil mij nog niet bevallen is![]()
)
Bloeit er wat moois op, ga je weer beginnen over onenigheid!