Wat is het doel van onze kerkdienst?

Gian

Wat is het doel van onze kerkdienst?

Bericht door Gian »

Wilhelm schreef: De belangrijkste opdracht in de prediking is niet om Gods Kerk te onderwijzen , maar tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk. Dat moeten we wel laten staan.
Mi is dit een verkeerde stelling.
De onderlinge bijeenkomst is er voor de gelovige. Voor de ongelovigen moeten we evangelisatiediensten houden en de straat op gaan.
Dit zijn 2 opdrachten waarvoor de bijbel ook verschillende gaven onderscheid, nl herder en leraar/evangelist.

Efe 4:11 En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;

1.Gods kinderen moeten elkaar opzoeken omdat ze elkaar nodig hebben. Ze moeten ook uit de bijbel onderwezen worden door mensen die daarvoor de gave hebben.

Rom 1:11 Want ik verlang om u te zien, opdat ik u enige geestelijke gave mocht mededelen, ten einde gij versterkt zoudt worden;
12 Dat is, om mede vertroost te worden onder u, door het onderlinge geloof, zo het uwe als het mijne.

Hebr. 10:24 En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken;
25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.

2.Dit alles moet dienen tot christenen die een licht en een zout zijn in hun omgeving, om op hun beurt weer mensen voor Christus te winnen.

Flp 2:15 Opdat gij moogt onberispelijk en oprecht zijn, kinderen Gods zijnde, onstraffelijk in het midden van een krom en verdraaid geslacht, onder welke gij schijnt als lichten in de wereld;

Mt 28:19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Joh 17:18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

Dit is een onderscheiden bediening.
In onze kerkdiensten wordt dit in de regel samengevoegd. Sommige predikanten vertellen elke week hoe je tot geloof moet komen. Gods kinderen hoort dan jaar in jaar uit elke week hoe ze tot geloof moeten komen terwijl ze allang geloven.
Anderzijds zijn er predikanten die elke zondag Gods kinderen onderwijs geven hoe ze moeten leven wandelen en hoe het vruchtdragen tot stand komt. De kritiek is dan al gauw, hij preekt alverzoening om dat hij ervan uitgaat dat iedereen er is.

Ik ga er vanuit dat de zondagse bijeenkomsten onder de onderlinge bijeemkomsten valt. Een bijeenkomst primair voor Gods kind. s'Avonds en doordeweeks kunnen er activiteiten plaatsvinden om de buurman en de ongelovige familieleden het evangelie te brengen. Vooral de eerste bediening, ofwel de onderlinge bijeenkomst voor Gods kind is erg belangrijk. Zolang dit een 'gedeelde' bijeenkomst is komt deze bijbelse opdracht niet volkomen tot vervulling in onze huidige traditie.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tiberius
Administrator

Re: Wat is het doel van onze kerkdienst?

Bericht door Tiberius »

Uitbreiding kan ook zijn: opbouw van de individuele gelovige. Of niet?
Jongere

Bericht door Jongere »

In de brieven van Jezus Christus aan de zeven gemeenten (Openbaring) wordt ook al duidelijk dat er twee groepen zijn in de gemeenten. Aan de groep dwalenden wordt (vaak) een oproep tot bekering gedaan, aan de (meestal kleinere!) groep standvastigen worden beloften gedaan. Blijkbaar was dat toen al de praktijk in de kerk. Er moet altijd een oproep tot bekering blijven klinken in de kerken. We moeten niet proberen met menselijke middelen onze gemeenten zo zuiver mogelijk te houden, maar inderdaad werken voor ons leven en voor dat van de anderen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

De gemeente van God (het huis van God) dient er een van gebed te zijn, niet van prediking, primair gezien.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
hmprff

Bericht door hmprff »

ik loop er juist al een paar weken over te denken, dat het zo triest is dat er in de kerk geevangeliseerd moet worden in plaats dat er voedsel uitgedeeld wordt aan de gelovigen. De schapen die nog toegebracht moeten worden zullen door gewone preken toch ook Zijn stem horen en jaloers worden.

Aan de andere kant, voordat God mij bekeerde vond ik het zo fijn als er een 'evangelisatie' preek was en niet een preek die voor de gelovigen bedoeld was. en vond ik dat er veels te weinig 'evangelisatie' preken werden gehouden.

Tegenwoordig vind ik het jammer dat er zoveel 'evangelisatie' preken worden gehouden en maar weinig preken met (vast) voedsel voor de gelovigen.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Gian schreef:
Wilhelm schreef: De belangrijkste opdracht in de prediking is niet om Gods Kerk te onderwijzen , maar tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk. Dat moeten we wel laten staan.
.
De kerk behoort te midden van de samenleving te staan , waar een ieder welkom is.
Uiteraard behoren in de prediking de ander zaken ook aan de orde te komen.
Maar het gaat er om wat nu het hoofdoel is , en dan is dat geheel in de lijn zoals het ook in het Formulier om Dienaren des Woords te bevestigen beschreven staat :

Maar inzonderheid hebben wij een zuivere beschrijving van het ambt van een dienaar des Evangelies 2 Kor. 5:18, 19, 20, waar de apostel aldus spreekt: Al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons (namelijk den apostelen en herders) de bediening der verzoening gegeven heeft. Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende, en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. Zo zijn wij dan gezanten (of ambassadeurs) van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God Verzoenen.

En dan zal er melk en vaste spijze van node zijn , maar toch , ook diegene met veel oefeningen des geloofs , zullen hongerend onder het Woord verkeren , en hun hart zal branden als de algenoegzaamheid en de gewilligheid van Koning Jezus gepredikt wordt. Dat is de Enige Grond en daarom het Hoofddoel van de prediking.
Want om op Hem te leren zien , dat heeft een ieder toch telkens weer nodig, voor het eerst maar ook steeds weer opnieuw.

Heeft trouwens iemand het nieuwe boekje van Ds v Eckeveld al gelezen "Christus prediking" ?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik denk zomaar dat dat boekje gebaseerd is op zijn artikelen in de Saambinder van een tijdje terug (hier geloof ik gequote).
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:Ik denk zomaar dat dat boekje gebaseerd is op zijn artikelen in de Saambinder van een tijdje terug (hier geloof ik gequote).

Dat weerhoudt mij nog om het boekje te kopen , want dat denk ik nl ook en dan zal er veel hetzelfde zijn, hoewel het wel breder uitgewerkt zal zijn. De artikelen in de SB waren exact de CGO lezing, wel helder en duidelijk overigens.

De artikelen staan iig in dit topic.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:Ik denk zomaar dat dat boekje gebaseerd is op zijn artikelen in de Saambinder van een tijdje terug (hier geloof ik gequote).

Dat weerhoudt mij nog om het boekje te kopen , want dat denk ik nl ook en dan zal er veel hetzelfde zijn, hoewel het wel breder uitgewerkt zal zijn. De artikelen in de SB waren exact de CGO lezing, wel helder en duidelijk overigens.

Zeker omdat er ook iets in stond over de veelkleurige...

Nee hoor, ik plaag je maar een beetje.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:

Zeker omdat er ook iets in stond over de veelkleurige...

Nee hoor, ik plaag je maar een beetje.

Ik wilde al zeggen... ,want we waren het pas toch redelijk eens ;)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Gian schreef:
De onderlinge bijeenkomst is er voor de gelovige. Voor de ongelovigen moeten we evangelisatiediensten houden en de straat op gaan.(...)
Het zou toch mogelijk moeten zijn om in een dienst van totaal 1,5 uur beide aspecten een plaats te geven!

Ik lees achter in mijn psalmboekje in één van de christelijke gebeden dat we de Heere bidden om een zegen over de leer van het Evangelie "opdat de onwetenden bekeerd, de zwakken gesterkt worden, en een iegelijk Uw heilige Naam, niet alleen met woorden, maar ook met de daad grootmake en heilige".
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Volgens de gereformeerde liturgie is het doel van onze kerkdienst de ontmoeting van de gemeente met haar Heere.
In de dienst is er liturgisch gezien een ontmoeting. Dat gaat heen en weer (afwisselend is zowel de Heere als de gemeente aan het woord): zang, gebed, Schriftlezing, zegen.
De bedoeling is daarbij dat het niet alleen liturgisch zo is, maar dat het ook een echte ontmoeting is.
jvdg

Bericht door jvdg »

elbert schreef:Volgens de gereformeerde liturgie is het doel van onze kerkdienst de ontmoeting van de gemeente met haar Heere.
In de dienst is er liturgisch gezien een ontmoeting. Dat gaat heen en weer (afwisselend is zowel de Heere als de gemeente aan het woord): zang, gebed, Schriftlezing, zegen.
De bedoeling is daarbij dat het niet alleen liturgisch zo is, maar dat het ook een echte ontmoeting is.
Je hebt volkomen gelijk elbert, maar de praktijk is weerbarstiger dan de liturgische ontmoeting.
Helaas. helaas......

Laat ons hartelijk bidden om en voor die ontmoeting met haar Heere.........
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jongere schreef:aan de (meestal kleinere!) groep
Wat is de bijbelse basis van die uitspraak?
Gian

Bericht door Gian »

Jongere schreef:In de brieven van Jezus Christus aan de zeven gemeenten (Openbaring) wordt ook al duidelijk dat er twee groepen zijn in de gemeenten. Aan de groep dwalenden wordt (vaak) een oproep tot bekering gedaan, aan de (meestal kleinere!) groep standvastigen worden beloften gedaan. Blijkbaar was dat toen al de praktijk in de kerk. Er moet altijd een oproep tot bekering blijven klinken in de kerken. We moeten niet proberen met menselijke middelen onze gemeenten zo zuiver mogelijk te houden, maar inderdaad werken voor ons leven en voor dat van de anderen.
Ik geloof dat er tussen nu en toen een behoorlijk verschil is in de Gemeenten. Vanuit de huidige positie beaam ik je post. Ik wil een paar stapjes verder gaan om te laten zien wat het verschil is tussen de praktijk nu en toen.
De hele Gemeente bestond uit toen uit belijdende leden. Er waren geen leden die openlijk toegaven geen deel te hebben aan de genade.
Alleen waren er inderdaad naambelijders en hartbelijders.
Ook ik geloof dat die Gemeente niet zuiver was. Dat kan ook niet. Ik wil er alleen mee zeggen dat deze situatie heel anders is dan de huidige. De grondhouding was anders. Ieder die de Naam van Christus belijd werd aan de Gemeente toegevoegd, en men zag de Gemeente ook primair als lichaam van Christus. Voor afvalligen werd de tucht gehandhaaft, verder zag men de Gemeente als Lichaam v. Christus, en Paulus sprak de Gemeente ook zo aan. Men oordeelde niet op de persoon, men handhaafde alleen de tucht nav iemands werken.
Daarom werd de Gemeente gewaarschuwd zoals in 1Cor.10 en zoals in de 7 Gemeenten. Zie ook Hebr. 3,4 en 6.
Het Evangelie werd er gebracht omdat men de opstandingskracht van Christus moest leren toepassen in het geestelijke leven. Voor alles geld, Christus is het middelpunt. Niet om tot geloof te komen, want iedereen beleed de naam van Christus al. God was uiteindelijk de Hartekenner, de onderlinge bijeenkomst was er juist voor de gelovigen.

Hnd 2:41 Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen.
42 En zij waren volhardende in de leer der apostelen, en in de gemeenschap, en in de breking des broods, en in de gebeden.
43 En een vreze kwam over alle ziel; en vele wonderen en tekenen geschiedden door de apostelen.
44 En allen, die geloofden, waren bijeen, en hadden alle dingen gemeen;
45 En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar dat elk van node had.
46 En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten;
47 En prezen God, en hadden genade bij het ganse volk. En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden.

Omdat in de huidige situatie een overgroot gedeelte belijdt Christus niet te kennen is het de gewoonte geworden om er hoofdzakelijk een evangelisatiedienst van te maken.
Alleen de praktische gemeenschap der heiligen komt daarmee in het nauw. De diensten zijn niet interactief, dus als je een probleem hebt moet je een afspraak maken met de dominee die over 3 weken een gaatje van een half uur heeft. Dat probleem wordt dan met alleen de dominee besproken, en een vervolgafspraak duurt opnieuw 3 weken. Om maar iets te noemen. Als je mazzel hebt is er nog iemand anders waar je mee kan spreken van hart tot hart.
Om nog maar niet te spreken van een gezamelijk bidden, bidden voor elkaar, bidden voor het dorp of de stad. Gezamelijke bijbelstudie, evangelisatie, elkaar bemoedigen en vertroosten. Aanbidding, lofprijzing, verwachting! Gewoon geestelijk gemeenschap met elkaar hebben! Broodnodig!!

En als men dat nu bij elkaar thuis zoekt wordt dat verboden door de kerkeraad...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie