Mi is dit een verkeerde stelling.Wilhelm schreef: De belangrijkste opdracht in de prediking is niet om Gods Kerk te onderwijzen , maar tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk. Dat moeten we wel laten staan.
De onderlinge bijeenkomst is er voor de gelovige. Voor de ongelovigen moeten we evangelisatiediensten houden en de straat op gaan.
Dit zijn 2 opdrachten waarvoor de bijbel ook verschillende gaven onderscheid, nl herder en leraar/evangelist.
Efe 4:11 En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;
1.Gods kinderen moeten elkaar opzoeken omdat ze elkaar nodig hebben. Ze moeten ook uit de bijbel onderwezen worden door mensen die daarvoor de gave hebben.
Rom 1:11 Want ik verlang om u te zien, opdat ik u enige geestelijke gave mocht mededelen, ten einde gij versterkt zoudt worden;
12 Dat is, om mede vertroost te worden onder u, door het onderlinge geloof, zo het uwe als het mijne.
Hebr. 10:24 En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken;
25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
2.Dit alles moet dienen tot christenen die een licht en een zout zijn in hun omgeving, om op hun beurt weer mensen voor Christus te winnen.
Flp 2:15 Opdat gij moogt onberispelijk en oprecht zijn, kinderen Gods zijnde, onstraffelijk in het midden van een krom en verdraaid geslacht, onder welke gij schijnt als lichten in de wereld;
Mt 28:19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.
Joh 17:18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.
Dit is een onderscheiden bediening.
In onze kerkdiensten wordt dit in de regel samengevoegd. Sommige predikanten vertellen elke week hoe je tot geloof moet komen. Gods kinderen hoort dan jaar in jaar uit elke week hoe ze tot geloof moeten komen terwijl ze allang geloven.
Anderzijds zijn er predikanten die elke zondag Gods kinderen onderwijs geven hoe ze moeten leven wandelen en hoe het vruchtdragen tot stand komt. De kritiek is dan al gauw, hij preekt alverzoening om dat hij ervan uitgaat dat iedereen er is.
Ik ga er vanuit dat de zondagse bijeenkomsten onder de onderlinge bijeemkomsten valt. Een bijeenkomst primair voor Gods kind. s'Avonds en doordeweeks kunnen er activiteiten plaatsvinden om de buurman en de ongelovige familieleden het evangelie te brengen. Vooral de eerste bediening, ofwel de onderlinge bijeenkomst voor Gods kind is erg belangrijk. Zolang dit een 'gedeelde' bijeenkomst is komt deze bijbelse opdracht niet volkomen tot vervulling in onze huidige traditie.