memento schreef:In de bijbel en de vroege kerk komen we diakonessen tegen. Dit geeft dus aan dat de vrouwen buiten het leerambt (ouderling, predikant) zeker wel verantwoordelijkheden op zich mag nemen. Over de deelname aan ledenvergadering twijfel ik nog, enerzijds gaat het hier om het nemen van beslissingen in de kerk, waarvan ik me afvraag of dat wel is naar de geest van het NT. Anderzijds zijn er genoeg zaken waar soms een ledenvergadering over moet beslissen, waarvoor ik vrouwen veel geschikter acht dan mannen (bv: als er gestemd moet worden over het nieuwe interieur van de kerk, etc)
Zelf vind ik het model, wat veel hervormde, en sommige hersteld hervormden hanteren erg praktisch, waarin de gemeenteleden eens per 6 jaar kunnen kiezen in welke mate ze de kerkeraad bevoegdheid geeft:
1. Weinig bevoegdheid, voor alle belangrijke beslissingen (zoals beroepen) moet een lidmatenvergadering stemmen en stelt de gemeente de kandidaten waarop gestemd kan worden voor
2. Tussenweg, de kerkeraad neemt de meeste beslissingen, en voor alle grotere beslissingen belegt ze een lidmatenvergadering. De kerkeraad stelt dan 2-tallen op
3. Veel bevoegdheid, de kerkeraad (als vertegenwoordiger van de gemeente) neemt zelf alle beslissingen, ook in zaken als beroepingswerk. De gemeente kan bezwaar maken tegen deze beslissingen. Voor zaken die grote invloed hebben op de gemeente (bv de koop van een nieuw gebouw) word een lidmatenvergadering belegd. Bij deze optie zijn ledenvergaderingen praktisch altijd met de vrouwen erbij (omdat ze dan gaan over niet-leergerelateerde zaken).
Onze gemeente heeft voor optie 3 gekozen, en ik moet zeggen dat dit me wel bevalt. Zeker in een vacante periode vind ik het wel prettig dat er niet steeds een lidmatenvergadering is om een predikant te kiezen. Aangezien het kiezen tussen een 2-tal prakisch altijd gebeurt op basis van gevoels-argumenten, en vaak zonder de betreffende predikanten te kennen, acht ik het zelfs principiëler dat er niet gestemd hoeft te worden.
wij hadden andere opties, zie "wat doen we vandaag" en dan ergens bij gisteren.....
of kortweg:
1. de gemeente bepaald en verkiest (verantwoordelijkheid dus geheel bij gemeente)
2. de gemeente dient namen in, met inachtneming hiervan stelt kerkenraad een dubbeltal, waarop de gemeente stemt (gedeelde verantwoordelijkheid dus)
3. de kerkenraad -met inachtneming van ingediende namen- benoemd (verantwoordelijkheid geheel bij de kerkenraad dus)
(bij ons is twee gekozen, zo was het ook altijd)
maar dat heeft bij ons alleen te maken met verkiezing kerkenraadsleden en heeft niet te maken met gebouwen en dat soort dingen, dat wordt altijd in de gemeente ter stemming gebracht.
over keuze voor predikant om te beroepen, die verantw ligt weer helemaal bij de kerkenraad.
zo zijn er onderling dus ook heel wat verschillen.