Zonderling schreef:
(...) Hieruit zien we dat deze geboden niet Israël alleen gelden, maar alle volken en daarmee altijddurend zijn.
Tijdgebonden? Gods Woord en de woorden van God Zelf die we hier vinden, tijdgebonden?
Gravo, weet wat je zegt !!
Dag Zonderling,
Je geeft een indrukwekkende lijst met wetten en straffen uit de Bijbel. Je gaat er voetstoots vanuit, dat deze geboden/ verboden altijd geldende wetten van God zijn. Kennelijk neem je daarbij aan, dat ze ook uitgevoerd kunnen worden. En als dat wat ingewikkeld is, dan ligt het aan ons zelf en niet aan de wetten.
Maar hoe verklaar je dan, dat toch beslist geen goddeloze mensen, maar ook veel christenen of christen-politici zich genuanceerder gaan uitlaten over bijvoorbeeld zoiets als homoseksualiteit. Kijk puur op grond van die bijbeltekst, zou je zo'n discussie niet eens verwachten. Dat is toch van de orde "En nou is het uit!". "Basta!", "Neen!". Hoe kan het dan, dat er toch zaken gaan schuiven. De makkelijkste overweging is dan: allemaal zwakkelingen, afvallingen, water-bij-de-wijn-gelovigen. Of als je het nog sterker wil zeggen (en als je zelf nog wat rooskleuriger in beeld wil komen): "Ze verachten Gods Woord, de Bijbel heeft geen gezag meer" enz. enz." In kleine kring zal je daar best een applausje mee scoren.
De werkelijke reden, dat er op ethisch gebied dingen gaan veranderen is gelegen in de veranderende praktijk van het leven. Vroeger werd iemand, die openlijk meedeelde homo te zijn, uitgestoten, in elkaar geslagen, voor viespeuk, ongelovige en gruwelbedrijver uitgemaakt en sprak men schande. Punt uit. Zo iemand raakte in de vergetelheid, kon geen gewoon leven meer leven, zocht het dan maar elders. En dat was natuurlijk altijd minder. Geen thuis, geen groep, geen aandacht. Niks. Heel Bijbels?
Tegenwoordig zien we elkaar veel meer als individu en begrijpen we ook elkaars anders-zijn op allerlei vlak. Als iemand zich dan als homofiel meldt, is het slikken, want er valt vooral voor ouders direkt een grauwsluier over de toekomst, maar in veel gevallen zie je toch, dat ze hun zoon of dochter om die reden niet kwijt willen of niet willen laten vallen. Dat is echt een hele verandering met vroeger. Toen werd het in het beste geval genegeerd, maar vaker moest iemand zijn biezen pakken.
Nu zijn er dus meer ouders met homofiele kinderen, die er het hunne van kunnen denken, maar toch verder willen met hun kind en hen ook een gelukkig leven gunnen. Kinderen worden groot en hebben die acceptatie meegemaakt van thuis. Het praktiseren van seksualitit komt ook voor homofielen op latere leeftijd. Zo ontstaan er dus gezinnen, waarbij de overstap van geaccepteerd homofiel zijn overgaat in de kennismaking met een eerste vriendje enz. enz. Ondertussen zijn ouders en kinderen redelijk gewoon met elkaar blijven omgaan. In die context wordt het dus steeds moeilijker om nog kortaf te worden en de bijbelteksten zo onverkort op de eigen situatie toe te passen. Zelfs in het geval, dat kinderen uit huis gaan en gaan samenwonen, blijft de goede band van het gezin namelijk in stand. Niet zelden leidt het niet meer op de lip zitten van ouders zelfs tot een verbeterde houding. Kinderen en ouders krijgen eigen vrijheid en eigen verantwoordelijkheid.
Je weet, de moraal bij mensen thuis, bij gezinnen, is altijd wat ruimer, dan de theoretische moraal die predikanten van de kansel of ouderlingen bij het huisbezoek laten horen.
Veel gezinnen, die gekozen hebben voor een zekere acceptatie laten zich dat niet meer afpakken. Want het contact met zoon of dochter, in welke verdrietige of betreurenswaardige omstandigheden ook, gaat altijd voor de vermanende wijsheid van een ambtsdrager. Niemand zet een goede verstandhouding op het spel. Zeker niet, wanneer een kind een duurzame relatie weet te onderhouden. Dan telt men echt de zegeningen. Alhoewel de vragen bij velen zullen blijven.
Ga nou nog eens naar die mensen toe en herhaal eens alles wat in deze draad contra-mijn standpunt is gezegd. Ik denk, dat de praktijk dan is, dat men schouderophalend afhaakt. Men laat de verhouding met de kinderen, die al zoveel hoogte- en dieptepunten heeft gekend, niet kapotspelen door wat ferme bijbelse citaten. De trouw en liefde voor de kinderen is sterker.
Hier dus de praktijk. Je hebt alle recht om nu furieus te zijn. Om te roepen, dat het dan al in een heel vroeg stadium gruwelijk fout is gegaan in zo'n gezin. Probeer het maar vol te houden. Kijk maar hoe ver je er mee zult komen. Maar dat gezin zelf zal het waarschijnlijk heel anders beleven. Zij hebben al iets verwerkt, waar een kerkelijk gezagspersoon misschien nog helemaal niet over heeft nagedacht.
Let er op! De praktijk is het, die ons soms de vragen, maar ook de antwoorden dicteert.
Komt allemaal niet in reformatorische kring voor? Kom nou....
gravo